Gå til innhold

Nytt vannkjølingssett, maks 3000kr


Anbefalte innlegg

Jeg er helt grønn når det kommer til vannkjøling, men jeg har likevel tenkt til å gå til innkjøp av det. Så da trenger jeg mye hjelp av dere. Det blir nok en liten stund til jeg kjøper noe, men jeg liker å starte og sette sammen noe tidlig :yes: .

Uansett, jeg tenkte i hvert fall at jeg skal kjøle cpu, grafikkort og chipset. Jeg tenkte også at jeg skulle kjøpe en dual radiator som jeg skal montere i bånn av kabinettet. Så jeg trenger følgende deler i hvert fall(hvis jeg ikke har glemt noe):

 

-CPU-blokk

-Chipset-blokk

-GPU-blokk

-Dual radiator

-Vanntank

-Pumpe

-Slanger

-Nipler og lignende tilbehør dersom det ikke følger med

 

Noe jeg har glemt da? Jeg har 2 120mm vifter fra før av, så det trenger jeg egentlig ikke. Jeg har også sett på noen ferdigsett, men jeg er usikker på hvor gode de er. Den her er kanskje brukbar? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...T04&mcat=14s385

Jeg synes den personlig er noe dyr, men det går ann. Prisen må ikke overstige 3000kr, men jeg vil helst holde det rundt 2000-2500kr. Jeg verdsetter også et stillegående system, men det må yte bra, jeg kommer til å overklokke :yes:

 

Systemet mitt:

 

CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+

 

Hovedkort : ASRock 939Dual-SATA2

 

Skjermkort: PowerColor Radeon X1800XT 512MB

 

Takker for svar :)

 

EDIT: Og jo, det er veldig viktig at det er liten sjanse for lekkasje, og pumpa må være veldig driftsikker. Da betaler jeg heller litt ekstra for kvalitet...

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det var svært lite aktivitet i tråden her, prøver jeg å sette sammen noe så får dere kommentere og komme med andre forslag :)

 

Radiator: AC radiator, "airplex EVO 240", u/nipler

 

Pumpe: Eheim 1048

 

Chipset-blokk: Danger Den vannblokk, chipset

 

CPU-blokk: Danger Den vannblokk, CPU, RBX A64

 

GPU-blokk: Danger Den vannblokk, GPU, 4 festehul

 

Vanntank: AC vanntank, "aquatube", Titan

 

Nå har jeg ikke sjekket om niple-størrelsen og lignende er riktig, og jeg har heller ikke tatt med slanger. Det får dere finne fram til meg! :tease: Men nå trenger jeg litt tilbakemelding på den her, som sagt så vet jeg svært lite om vannkjøling så jeg trenger litt eksperthjelp :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg synes du kan ta en titt på mitt oppsett (ikke kjøpt enda)

 

  Vannkjøling:

 

Noe jeg har sagt før, men som dere kanskje ikke vet, er at jeg skal kjøpe vannkjøling.

Har vært litt frem og tilbake med oppsettet, derfor har jeg ikke sagt så mye om det før.

 

Radiator:

Black Ice Pro 2

lbi2s.jpg

CPU blokk:

AC Cuplex XT s939

ac21505_380.jpg

GPU Blokk:

AC twinplex 6800/7800

ac23359_380.jpg

Vanntank:

Vanntank

Alpha_AGB4Plexi200.jpg

Pumpe:

Eheim 1048 600 l/t

1048.jpg

 

 

Slanger:

Primoflex slanger

WC-PFLEX-12.jpg

 

 

pcas12025l12_380.jpg

Ekstra:

Gjengetape

Nipler til GPU blokk, CPU blokk og vanntank

Primecooler 20 dB vifte, kjøres på viftestyring               

 

 

Til sammen 2273,- + Frakt (slanger ikke tatt med)

 

I tillegg skal jeg ha en slik en:

4024.jpg

 

 

 

Det var mitt bidrag:) ;)

 

Petter

Lenke til kommentar

Hei. Takk for forslag. Jeg har nok en gang endret noe på oppsettet. Også lurer jeg på om den AC Cuplex XT s939 som du skal kjøpe er noe god? :hmm:

Her er i hvert fall min oppdaterte liste, håper noen kan kommentere/komme med forslag til forandringer:

 

Radiator: AC radiator, "airplex EVO 240"

Men så lurer jeg på om den her er verdt prisforskjellen? HW Labs radiator, BlackIce Extreme II

 

Pumpe: Eheim 1048

 

Vanntank: AC vanntank, "aquatube", Titan

 

CPU-blokk: Swiftech APOGEE

 

GPU-blokk: Danger Den vannblokk, GPU, 4 festehull

 

Chipset-blokk: Swiftech MCW30

Lenke til kommentar
Hei. Takk for forslag. Jeg har nok en gang endret noe på oppsettet. Også lurer jeg på om den AC Cuplex XT s939 som du skal kjøpe er noe god? :hmm:

Her er i hvert fall min oppdaterte liste, håper noen kan kommentere/komme med forslag til forandringer:

 

Radiator: AC radiator, "airplex EVO 240"

Men så lurer jeg på om den her er verdt prisforskjellen? HW Labs radiator, BlackIce Extreme II

 

Pumpe: Eheim 1048

 

Vanntank: AC vanntank, "aquatube", Titan

 

CPU-blokk: Swiftech APOGEE

 

GPU-blokk: Danger Den vannblokk, GPU, 4 festehull

 

Chipset-blokk: Swiftech MCW30

5828005[/snapback]

 

Den vannblokken er visst veldig god, jeg har forhørt meg litt rundt med noen som har peiling på vannkjøling og det var positivt.

 

Jeg synes fortsatt at du burde revurdere radiator valget, hvis BIE blir for dyr kan du ta en titt på BIP 2, denne er billigere enn AC sin (?)

 

Den CPU-blokken din er visst også veldig bra, etter hva jeg har hørt.

GPU og chipset vet jeg ingenting om.

 

Det jeg synes er bra med BIP 2 er at den er så tynn, 25mm, slik at den blir ikke en stor klump inni PCen :)

 

Petter

Lenke til kommentar
Det jeg synes er bra med BIP 2 er at den er så tynn, 25mm, slik at den blir ikke en stor klump inni PCen :)

5828321[/snapback]

 

Men vil ikke det gå utover effekten? Den her som er dobbelt så tjukk må vel kunne kvitte seg med mer varme? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-AC31011NIP

I hvert fall med litt heftig overklokking? Jeg tror jeg skal ha grei plass i høyden, så det går fint med en "klump" i bånn der :) . Jeg har tenkt meg å kjøre min x2 3800+ på 1.55V pluss et x1800xt pe som skal overklokkes så blir det en del varme. Det må jeg vel tjene et par grader på? Også tenkte jeg å kanskje bestille alt fra microplex for å spare frakt...

 

EDIT: Ingen som har noen sammenligning mellom BIP2 og AC radiator, "airplex EVO 240"

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Den vannblokken er visst veldig god, jeg har forhørt meg litt rundt med noen som har peiling på vannkjøling og det var positivt.

 

Ifølge MaxxxRacer på Xtremesystems.org, så er ikke Apogee blokken noe å satse på. Den er visstnok dårligere og billigere produsert enn gamle MCW5000. Storm blokka derimot, blir lovpriset som den beste en får kjøpt.

 

Jeg anbefaler at du tar deg en titt på denne tråden, så finner du kanskje ut hva du ønsker å kjøpe av vannkjøling.

 

Synes det første oppsettet ditt var MYE bedre enn det andre, det ville nok komponentene dine synes og.

 

Du kan jo kanskje kjøpe det samme, eller tilnærmet det samme som jeg skal ha meg?

Min vannkjøling:

BIX2 Rad

Storm CPU-blokk

MCW60 GPU-blokk

MCW30 Chipset-blokk

Eheim 1048 (Innovatek edition)

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
Det jeg synes er bra med BIP 2 er at den er så tynn, 25mm, slik at den blir ikke en stor klump inni PCen :)

5828321[/snapback]

 

Men vil ikke det gå utover effekten? Den her som er dobbelt så tjukk må vel kunne kvitte seg med mer varme? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-AC31011NIP

I hvert fall med litt heftig overklokking? Jeg tror jeg skal ha grei plass i høyden, så det går fint med en "klump" i bånn der :) . Jeg har tenkt meg å kjøre min x2 3800+ på 1.55V pluss et x1800xt pe som skal overklokkes så blir det en del varme. Det må jeg vel tjene et par grader på? Også tenkte jeg å kanskje bestille alt fra microplex for å spare frakt...

 

EDIT: Ingen som har noen sammenligning mellom BIP2 og AC radiator, "airplex EVO 240"

5828605[/snapback]

 

Jo, kanskje du har rett i det. Jeg er ikke akkurat "vannkjølingsguden", men jeg tror ikke det har sÅÅ mye å si på høyden, selvfølgelig alt spiller jo inn.

Hvis du ikke synes høyden er noe problem, kan du ta en titt på BI de har på microplex ;)

 

Som Big sturl sa, se litt rundt på nettet og finn ut litt om produktene før du kjøper.

Den apogee blokken skal visstnok ha høyt trykk for å yte best, da må du sørge for å ha kraftig nok pumpe.

 

Petter

Lenke til kommentar

ville ikke gått for ac radiatoren.

hva slags vifter skal du bruke? regner med du skal ha noe stille?

isåfall er en pro bedre en extreme, extreme blir bedre enn pro med mye luft! da og med mer støy!

cooltyek vil og være mye bedre en ac, men jeg vet ikke helt hvor den plasserer seg i forhold til pro og extreme, sikkert en plass i mellom! mye for pengene altså.

 

apogee blokka er ikke så avhengi av høyt trykk!

 

ser du vurderer rbx, like greit å ta tdx, ikke store forskjellen men lettere å ha med å gjøre pluss at det er mye mindre motstand i den!

 

maze4 på gpu er ett bra valg! mcw 60 er bittelitt bedre men den selger de ikke på microplex.

mcw30 til chipset er vel og ett bra valg, er ganske lik mcw60 og apogee. de har alle samme innmaten og er ikke så restriktive. det er en fordle når man skal ha en del blokker!

 

hvis du bare trenger en pumpe er vel 1046 grei. skal du ha en litt kraftig og god pumpe anbefaler jeg en modifisert mcp350, den yter bedre enn mcp 600 og mcp 655.

men har du lest testen til skrue ser du at flow ikke er sååå viktig

 

du kan droppe tanken og heller bruke ett t-stykke, tar litt lengre tid å få ut all lufta men er mye billigere!

Lenke til kommentar

skulle jeg brukt mye penger på vannkjøling til meg selv hadde jeg valgt:

 

thermochill pa radiator, (hvilken størrelse kommer ann på hvor jeg skal plassere de)

det er de beste radiatorene og de er designet for stille vifter med lav cfm.. eneste bakdel er at de er en smule dyre... og kansje litt tykke!

Yate loon d12sl-12 vifter (ingen tvil der)

mcp350 modifisert(aka ddc)

mcw 30 på nb

mcw 60 på gpu

på cpu er jeg litt usikker. antagelig en apogee. den er ikke såå dårlig, det er bare det at den ikke er noe særlig bedre enn forrige generasjon(6000) og det er jo litt skuffende på en nyere blokk. og forskjellen på en god å dårlig blokk er ikke drastisk, men skiller jo noen grader. hovedgrunn til valg av apogee er relativ lav motstand, det kan være kjekt da jeg vil vannkjøle det meste. men hvis jeg finner ut at flow ikke er noe problem blir det en storm.

 

i tilleg kommer noen andre blokker (hdd, ram++)

 

edit:hm fremdeles litt usikker på apogee altså HER kommer den ca 1.5grader bak mcx6002 som igjen er nesten 1.5grad bak storm

ser jo mye ut på papiret, men det er jo egentlig ikke så mye!

men ser du lengre ut i testen så klarer ha ikke å skille mcw6002, apogee og storm på en real life test med san diego!

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Den vannblokken er visst veldig god, jeg har forhørt meg litt rundt med noen som har peiling på vannkjøling og det var positivt.

 

Ifølge MaxxxRacer på Xtremesystems.org, så er ikke Apogee blokken noe å satse på. Den er visstnok dårligere og billigere produsert enn gamle MCW5000. Storm blokka derimot, blir lovpriset som den beste en får kjøpt.

 

Jeg anbefaler at du tar deg en titt på denne tråden, så finner du kanskje ut hva du ønsker å kjøpe av vannkjøling.

 

Synes det første oppsettet ditt var MYE bedre enn det andre, det ville nok komponentene dine synes og.

 

Du kan jo kanskje kjøpe det samme, eller tilnærmet det samme som jeg skal ha meg?

Min vannkjøling:

BIX2 Rad

Storm CPU-blokk

MCW60 GPU-blokk

MCW30 Chipset-blokk

Eheim 1048 (Innovatek edition)

5829311[/snapback]

 

Men er storm blokken verdt 800kr? Jeg synes det er litt mye jeg... Eller selges den billigere andre steder? Jeg ser at microplex ikke har den på lager heller.

 

Så hvilken radiator er da best å gå for når jeg skal ha rimelig stillegående vifter?

 

EDIT: Microplex har visst MCW60 under bestilling, så da kanskje jeg går for den til grafikkortet. Jeg vet ikke hvilken som yter best av den og den fra danger den(maze4)...

 

EDIT2: Jeg fant ut at den her skal yte bra med stillegående vifter: https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

Noen som vet hvor de selger den? 64mm tykk! Da kan det kanskje bli litt plassproblemer...

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Den vannblokken er visst veldig god, jeg har forhørt meg litt rundt med noen som har peiling på vannkjøling og det var positivt.

 

Ifølge MaxxxRacer på Xtremesystems.org, så er ikke Apogee blokken noe å satse på. Den er visstnok dårligere og billigere produsert enn gamle MCW5000. Storm blokka derimot, blir lovpriset som den beste en får kjøpt.

 

 

5829311[/snapback]

 

Men er storm blokken verdt 800kr? Jeg synes det er litt mye jeg... Eller selges den billigere andre steder? Jeg ser at microplex ikke har den på lager heller.

 

 

5831526[/snapback]

 

Jeg mente Apuacomputer cuplex PRO jeg :D

 

Petter

Lenke til kommentar

den radiatoren er absolutt den beste! finner ikke bedre. men må vel bestille den fra utlandet og den koster litt mer enn andre!

finn en plass de selger Yate Loon d12sl-12 vifter og, så kjøper du noen sånne i samme slengen. mye bedre og stillere enn oppskrytte og svindyre silenx vifter!

Lenke til kommentar

storm blokka er nok en god del mer restriktiv en cuplex blokka! den er jo en av de mest restriktive. apogee derimot er stikk motsatt!

 

leste litt mer om apogee i går. den er basert på tidligere 5000serien. 6000 serien er litt bedre, samtidig som den har liten motstand.

mcw60 er forøvrig akkurat lik apogee. samme bunn!

 

mcw 60 er blant de beste gpu kjølerene. men forskjellene er ikke store. delta t skiller 1 grad mellom mcw 60 og maze 4.

Lenke til kommentar
den radiatoren er absolutt den beste! finner ikke bedre. men må vel bestille den fra utlandet og den koster litt mer enn andre!

finn en plass de selger Yate Loon d12sl-12 vifter og, så kjøper du noen sånne i samme slengen. mye bedre og stillere enn oppskrytte og svindyre silenx vifter!

5832514[/snapback]

 

Vet du om noen sider jeg kan kjøpe den fra da? Tror ikke jeg gidder å kjøpe fra utlandet, må jo betale 25% moms også. Da blir det vel fort veldig dyrt?

Og forresten, tror dere 2 av den viften her vil være kraftig nok? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=4412F2GLL&mcat=c351

Jeg har allerede en som jeg bruker på ninjaen min nå, så da kan jeg jo slenge inn en til kanskje? :)

 

Hvis vi regner med at thermochillen blir alt for dyr, hvilken radiator burde jeg da kjøpe som yter bra med 2 stillegående vifter?

Lenke til kommentar

Hei..

 

Jeg monterte opp min første vankjøling for en uke siden, og er veldig fornøyd med de delene jeg valgte. BlackIce Extreme II radiatoren ser ut til å fungere ypperlig med lite luftflyt fra vifter. Forøvrig har jeg ingenting og utsette på apogee blokken, og kan avkrefte at den må ha mye flow for og fungere optimalt. Jeg kjørte dual prime test på opty 170- 2800@1,55v og kom ikke over 43 grader med viftene stillt på minimum..

Lenke til kommentar
Hei..

 

Jeg monterte opp min første vankjøling for en uke siden, og er veldig fornøyd med de delene jeg valgte. BlackIce Extreme II radiatoren ser ut til å fungere ypperlig med lite luftflyt fra vifter. Forøvrig har jeg ingenting og utsette på apogee blokken, og kan avkrefte at den må ha mye flow for og fungere optimalt. Jeg kjørte dual prime test på opty 170- 2800@1,55v og kom ikke over 43 grader med viftene stillt på minimum..

5832840[/snapback]

 

men pro er enda bedre med stille vifter....

 

edit: hva slags pumpe har du?

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...