Gå til innhold

TES: Post dine Oblivion-relaterte screenshots her!


Anbefalte innlegg

Velkommen til fargoth's store tråd for posting av Oblivion bilder!

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Dette er altså tråden hvor du kan poste dine egne bilder som du har tatt i spillet The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Før du begynner å poste bilder ønsker jeg gjerne at du leser denne posten, slik at du forstår hva som må gjøres for holde denne tråden i godt hold.

 

Vennligst kun post bilder fra spillet Oblivion, diskusjon omkring spillet kan vi ta i en annen tråd.

 

Ønsker du å poste bilder fra andre spill enn Oblivion, vennligst besøk en tråd som handler om posting av bilder fra det spesifikke spillet, eller besøk denne samlingstråden for posting av ingame screenshots.

 

Vær oppmerksom at det kan bli postet bilder som kan karakteriseres som spoilers, les derfor denne tråden på eget ansvar.

Ønsker du å poste et bilde som muligens kan ødelegge spillopplevelsen for andre oppfordrer jeg til å bruke forumets spoilerfunksjon.

 

Hvordan tar jeg bilder?

 

 

Det finnes flere alternativer du kan benytte deg av for å ta bilder av det som skjer i spillet. Den ekleste måten for de aller fleste vil være å endre spillets .ini fil slik at du får tilgang tilden innebygde skjermdumpfunjksjonen i spillet.

 

En alternativ måte er å bruke tredjeparts programmvare slik som fraps, x-fire eller lignende. Begge alternativene vil gi det samme resultatet, men tredjeparts programvare vil kunne gi deg flere alternativer, slik som valg av filformat mm.

 

For fremgangsmetode for å endre spillets.ini fil for å få tilgang tilden innebygde skjermdumpfunjksjonen quoter jeg "Hannah" fra det offisielle Elderscrollsforumet:

 

 

Taking Oblivion Screenshots

 

It is important to note that enabling screenshots in Oblivion is slightly different than it was in Morrowind.

 

There are two .ini files for Oblivion, one in the game install directory and another in your My Documents directory. The one in My Documents is the one you'll need to change. Detailed instructions below:

 

-----------

1.

 

Exit Oblivion

 

2. Find the Oblivion.ini file in My DocumentsMy GamesOblivion

 

NOTE:

 

Oblivion_default.ini in Bethesda SoftworksOblivion is NOT the one you're looking for!

 

3. Make a copy of the .ini file. It is very important to make a back-up copy of the .ini file in case of errors.

 

4. Open the Oblivion.ini file in Notepad

 

5. Find the line "bAllowScreenShot=0" and change it to "bAllowScreenShot=1"

 

6. Save your changes and close Notepad

 

7. Start Oblivion as usual

 

8. When you want to take a screenshot, press the "Print Screen" key on your keyboard – it's usually to the right of your F-keys. If successful, you should see a large message in the upper-left of your screen that says "ScreenShot: File 'ScreenShot0.bmp' created." Everytime you take a screenshot, Oblivion will create a new .bmp with a new filename (one number larger than the previous screenshot).

 

9. All screenshots are stored as .bmp files in the root of your Oblivion directory. Unless you changed the install directory during the installation of Oblivion, it should be in C:Program FilesBethesda SoftworksOblivion

-----------

 

If You Can't Find the .ini File

 

If you cannot see your Oblivion.ini file, it is possible that your system is set to "hide" certain file types.To check and see if it's set up that way, go to your Start Menu -> Control Panel -> Folder Options. In the Folder Options dialogue box, click on the View tab. You should see in the left hand window a whole bunch of options. Look for where it says Hidden Files. If it isn't already selected, select "Show hidden files and folders." Just below this option, also be sure that "Hide extensions for known file types" is unchecked. Click OK. You should be able to see the Oblivion.ini file in your My Documents directory now. Alternatively, if you are having problems finding the actual directory, you can use Windows' search function (Start Menu -> Search -> All files and folders). In the "All or Part of the file name" field type in (without the quotes) "Oblivion.ini". Make sure your C: drive is selected in the "Look in" field. Click "Search" - your computer should show you the file in the right-hand pane. Proceed from step 3, making sure to make a back-up file.If Changing the .ini File Doesn't Seem to WorkIf you're still not able to take screenshots after changing the .ini file, check to see if you have anti-aliasing turned on in your video options. If it is, turn it off (ESC -> Options -> Video -> Anti-aliasing: OFF) and you should be able to take a screenshot.There may be other reasons for screenshots not working but the causes and solutions are unknown at this time.

 

 

Hvordan laster jeg opp bildet, og hvordan får jeg det inn i en tråd her på forumet?

 

Også her har du flere alternativer du kan benytte deg av, jeg tar for meg de to mest aktuelle: Laste opp bildet som et vedlegg til en post, og laste bildet opp via en dedikert tjeneste.

 

Laste opp bildet som et vedlegg til en post:

 

Dette er utvilsomt den letteste måten å få bildet inn i tråden på. Når du velger å skrive et nytt inlegg har du et valg under tekstboksen som heter "Vedlegg". Trykk "Bla gjennom" for å få opp en boks hvor du kan finne bildet du skal laste opp, og trykk deretter "Last opp". Bildet havner automatisk med posten dinn, og et klikkbart miniatyrbilde opprettes automatisk. Merk at du har begrenset med plass knyttet til din brukerkonto (~30mb per 19.10.07) så det kan være lurt å laste bildene opp en annen plass dersom vedleggsplassen begynner å bli brukt opp.Laste opp bildet via en dedikert tjeneste:Denne metoden krever litt mer tid, men bruker til gjengjeld ingenting av din egen vedleggsplass. Det finnes mange forskjellige tilbydere av bildeopplastingstjenester, men jeg skal ta for meg www.imageshack.us i denne omgang.

 

Steg 1: Gå til www.imageshack.us og velg den grå knappen som heter browse/bla gjennom. Finn bildet du

 

vil laste opp og klikk open/åpne. Trykk deretter på knappen "host it!" og vent til bildet er ferdig lastet.

 

36767175vb1.th.jpg

 

Steg 2: Kopier teksten som står i ruten merket "Thumbnail for forums (1)" og lim denne inn i posten. Da vil det automatisk legges inn et klikkbart miniatyrbilde med posten.

 

52516972mo6.th.jpg

 

Edit: 19. Oktober 2007: Noe skjedde under endring av posten etter den nye oppdateringen av forumet. Store deler av posten er derfor slettet og må skrives på ny. Beklager hvis det fører til noen problemer.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det ikke lenge til Oblivion slippes her til lands, og i den anledning starter jeg denne tråden.

Her kan man altså poste ingame screenshots som man tar i Oblivion.

Vennligst kun post bilder, diskusjon omkring spillet kan vi ta i en annen tråd.

Ser at noen allerede har lastet ned spillet lovlig via d2d, derfor synes jeg at det er greit at vi får en slik tråd allerede nå.

Vær oppmerksom at det kan bli postet bilder som kan karakteriseres som spoilers, les derfor denne tråden på eget ansvar.

5795868[/snapback]

Har tatt et par:

 

Lagt ut noen her.

post-36502-1143060508_thumb.jpg

post-36502-1143060540_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Ta noen landskapsbilder da! I solnedgangen når det er rødaktig lys! Og gjerne på hest!

5796582[/snapback]

 

Må nesten spille videre nå, men her har du et til.

 

EDIT: Man kan se på det tårnet der at litt AA hadde vært fint, håper det kommer en patch som fikser den bug'en at det ikke funker... Hørt om flere x800 brukere som har det problemet med bloom + AA at textures blir ødelagt så...

 

Men jaja, kos er det uansett, legger ikke merke til sånt når jeg spiller :p

post-47022-1143064976_thumb.jpg

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Noen som har moderate specs (som mine sånn ca) som kunne lagt ut et fulloppløselig bilde (.bmp) et sted det ser sånn passe pent ut? Er nysgjerrig på nøyaktig hva jeg kan forvente.

 

(Skal vel litt til for at noen med det oppsettet faktisk gidder gjøre det. Men jeg taper jo ikke på å spørre. ^^)

 

EDIT: Dette med feil på X800-serien skremmer meg litt. Gjelder det hele familien, eller bare noen undermodeller? Har alle det eller bare noen? Noen fix? Bare med AA+BLOOM?

Endret av Zlimy
Lenke til kommentar

Innstillingene i spillet lar ikke meg bruke både AA og bloom, kan velge mellom full HDR eller bloom eller AA. 1280x1024 med full HDR gikk litt hakkete i de verste sekvensene med mitt X1800XT PE :(

 

Edit: Bloom og AA fungerer dersom det settes før man er inne i spillet. 2xAA og bloom går greit hos meg.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Denne natta forsvinner nok også til dette herlige spillet, akk ja, klarte ikke å vente til jeg får det i postkassa :D

 

Ute på et tidlig morgenbad

post-21088-1143082207_thumb.jpg

 

Det smaker med en pils eller to etter en forfriskende dukkert :D

post-21088-1143082913_thumb.jpg

 

Her i litt røffere omgivelser

post-21088-1143082149_thumb.jpg

 

Endel av kvaliteten forsvinner med små jpg-filer, men, men.

Kjører i ultra-high 1280x1024, de to første med 4xAA og bloom, det tredje med HDR. Får stort sett fin-fin fps, eneste unntak er i store kamper med mange folk rundt, pluss litt disk-aksessing som sikkert kommer av at disken min er superfragmentert.

Endret av zapper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...