Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Ernie: Så det, men har litt problemer med å se hvordan det hjelper.

 

Sett at jeg skulle plukke en enkelt verdi, og den ikke befant seg på aksen, så ville det vært naturlig å gå for noe slikt.

 

Ser mer for meg en flyt alá dette:

1) Hente siste n verdier fra databasetabellen

 

2) Putte i et enkelt key=>value-array. key = tidspunkt fra databasen, value = verdi

Vil da ende opp med et array som kan se slik ut:

'1.1' => '3.6'

'3.3' => '4'

'6.1' => '3.4'

'9' => '33.1'

'9.5' => '1.1'

'11.1' => '10'

[...]

Her ønsker jeg f.eks å plukke ut estimerte verdier for annenhvert heltall (1, 3, 5, 7, 9, 11)

 

3) Generere opp key-er som ikke eksisterer ut fra intervallene som er satt.

 

4) Kanskje her man skal begynne med en for-løkke, ksort(), next(), current() og prev()? Populere key=>value til de key-ene som ikke eksisterer basert på prev() og next() (der den hopper frem helt til den treffer en verdi som kan brukes)

 

Finnes det noen bedre måte å gjøre dette på?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er noe som helst liv her, men tar sjansen. Jeg har en info-side, ingen navigasjon eller noe, bare én info-side. På denne info-siden kan man redigere innholdet i et skjema og oppdatere. So far so good. Problemet kommer når siden oppdaterer seg (noe den skal gjøre hvert 10 minutt). Da prøver den jo å sende skjemaet på nytt og man får opp en sånn boks om man vil fortsette eller ikke. Det ønsker jeg jo ikke.

 

Jeg mener å huske at jeg har løst dette her før, men jeg husker ikke hvordan?

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål:

 

HTML

 

<form id="historie" name="historie" method="POST" action="process.php">
<textarea NAME="historie" TYPE="text" COLS="40" ROWS="5" /> </textarea>
<br/>
<input type="submit" value="Send inn" />

 

PHP

// Connect to server and select database.
mysql_connect("$host", "$username", "$password")or die("cannot connect server ");
mysql_select_db("$db_name")or die("cannot select DB");

$sql="INSERT INTO $tbl_name(testpost) VALUES ('$historie')";
$result=mysql_query($sql);
//check if query successful
if($result){
echo "Successful";
echo "&--#60;BR&--#62;";
echo "&--#60;a href='forfatterside.php'&--#62;View guestbook&--#60;/a&--#62;"; // link to view guestbook page
}
else {
echo "ERROR";
}
mysql_close();;

 

host, username og slik er selvfølgelig redigert, men ingenting av input innhold kommer i databasen, selv om det blir nye rader i tabellen.

Endret av danba
Lenke til kommentar

1. $historie eksisterer ikke. Variabler i fra et skjema finner du i $_POST. Så du må bruke $_POST['historie'] for å hente verdien.

 

2. Hadde du hatt på feilmeldinger ville du fått en melding om historie variabel ikke er satt, da ser man fort hva som er feil.

 

3. Aldri skriv data direkte fra et skjema til databasen, det er usikkert. Bruk

$historie = mysql_real_escape_string($_POST['historie']);

 

4. Bruk små bokstaver i HTML

 

Håper det hjelper litt, skrevet fra telefon så kan ikke gå god for alt :)

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

date_default_timezone_set burde vel rette opp i sånt, ellers er vel et gammelt triks å bruke gmmktime og legge til/trekke fra antall sekunder differansen mellom tidssonen og GMT utgjør (for Norge blir det +3600 sekunder på vinteren og +7200 sekunder på sommeren).

Lenke til kommentar

Jeg holder på med en graf i canvas nå. Punktene i grafen har et vertikalt utgangspunkt hvor de enten går opp eller ned om verdiene er positive eller negative. Problemet er jo bare at når man skal presentere det i grafen, så går jo punktet nedover om tallet er positivt, mens det går oppover om tallet er negativt. Det blir altså speilvendt av hva jeg vil ha det.

 

Så hvordan gjør jeg om positive tall til negative og vice versa?

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det slik, så gikk det. Takk for hjelp forresten, kan ikke love at det ikek kommer mer. Er det slitsomt kan jeg godt lage min egen tråd, si ifra isåfall :)

 

.....
$sql = "SELECT tittel FROM Test WHERE urlid = 42703";
$header = mysql_query($sql);
$tittel = mysql_fetch_assoc($header);
$tittelen = $tittel['tittel'];
?&--#62;
&--#60;p&--#62;&--#60;?php echo $tittelen; ?&--#62;&--#60;/p&--#62;

 

Yess, kom på et spørsmål gitt!

 

Jeg får input fra en vanlig html form med textareas. Brukeren vil jo kanskje skrive inn ting hvor man deler inn i avsnitt, hvordan tar jeg hensyn til det når jeg skal lagre i databasen, og senere representere v.h.a php? Regner med avsnittene forsvinner allerede når det blir sendt i databasen.

Endret av danba
Lenke til kommentar

Jeg har en tabell i databasen hvor hver rad tilhører en kategori. Kategoriene er satt i en egen kolonne og jeg har en egen tabell for selve kategoriene. Kan jeg hente dem ut gruppe for gruppe med en spørring eller må jeg loope gjennom kategoriene for å så hente ut radene som tilhører disse hvert intervall?

 

Spør siden jeg gjerne skulle hatt separate HTML-tabeller for hver gruppe, ikke alt i én.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...