Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Da har PHP-kategorien fått seg en egen tråd i likhet med webcaféen.

Dette er er en tråd hvor vi diskuterer idéer, prosjekter og PHP generelt.

 

Meningen med tråden

Som sagt; tråden er ment for å kunne diskutere store og små saker rundt PHP og ting som opptar oss rundt emnet. Tråden er også et flott sted for å komme mer i kontakt med de andre på forumet som driver med PHP, istedenfor å bare svare kort på emnene i PHP-kategorien.

 

Trenger vi noen regler?

Såklart trenger vi litt regler! I tråden skal normal folkeskikk brukes, og forumets retningslinjer gjelder like mye her som andre steder. Tråden er bare for å kunne gå litt mer off-topic enn man ellers kan i en enkel tråd.

 

NB! Dette er ikke ment som en support-tråd, hvis du trenger hjelp til noe oppretter du en egen tråd i PHP-forumet.

 

La oss håpe denne tråden blir et greit "møtested" for de med interesser innen PHP.

 

 

 

EDIT: Ex0n forklarte det så fint. :)

Endret av trondes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fort gjort.

 

Om det skulle være norsk eller engelske navn på funksjoner og strenger ble også diskutert her for en stund side. Selv synes jeg at enklete program er det best å kjøre i engelsk.. men men

 

For de som slitter litt med Regular expression ( hva nå det blir på norsk) så hjalp denne meg ganske godt i gang: http://www.oreilly.com/catalog/regexppr/chapter/part1B.pdf

Lenke til kommentar

Diskusjonen starter vel av seg selv :)

 

Holder på å "prøve" å lære det jeg også.. fant dette programmet veldig hjelpsom:

 

http://weitz.de/regex-coach/

 

Utrolig hva du kan få til med en bra regex linje.

 

Hvis jeg må skal ha ut en del av en streng, så vil jeg tro at det er enklere ( når du kan det ) og raskere å bruke en regex en feks: 2-3 substr og noen strpos for å få ut delen som jeg skal ha ?

Lenke til kommentar

wow.. det er ikke noe lite prosjekt nei :)

Planen å installere det her ettervært da ?

 

Hvordan gjør dere på slike store prosjekt, deler dere på oppgavene, feks du tar deg av registering av meldingene, en annen bruker registerting osv?

 

Enig, hvis noen har et bedre emne så er det velkommen.

 

Tenke et stund på PHPkafen men kan ikke "kopiere" så mye fra web-design da :)

Lenke til kommentar
wow.. det er ikke noe lite prosjekt nei :)

Planen å installere det her ettervært da ?

Det er ikke noen direkte plan, men skulle det fungere bra nok er det absolutt noe som kan bli vurdert, får først få det opp å kjøre skikkelig :)

 

Hvordan gjør dere på slike store prosjekt, deler dere på oppgavene, feks du tar deg av registering av meldingene, en annen bruker registerting osv?
Mye planlegging, per i dag bruker CVS og Wiki, forruten MSN / E-post for å avtale hvem som skal gjøre hva og sørge for at ingen koliderer med hverandre. Siden vi og bruker CVS (versjonskontroll) har vi og en grei "backup" hvis noe skulle gå skeis et sted.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Fint hvis noen kommer med et bedre forslag til emnefelt, siden det nå er litt "ulogisk", jeg trodde selv det var snakk om et php chat script ;)

 

Forøvrig begynner endelig vikingboard prosjektet jeg er med i å nærme seg beta med stormskritt :)

5786961[/snapback]

Kan jeg spørre om noen ting:

1. Hvilket program koder dere VikingBoard i? (Antar at det er notisblokk :p )

2. Når regner dere med at versjon 1 er ute?

3. Kan jeg betateste det når det kommer ut i beta? :)

 

wow.. det er ikke noe lite prosjekt nei :)

Planen å installere det her ettervært da ?

Det er ikke noen direkte plan, men skulle det fungere bra nok er det absolutt noe som kan bli vurdert, får først få det opp å kjøre skikkelig :)

 

Hvordan gjør dere på slike store prosjekt, deler dere på oppgavene, feks du tar deg av registering av meldingene, en annen bruker registerting osv?
Mye planlegging, per i dag bruker CVS og Wiki, forruten MSN / E-post for å avtale hvem som skal gjøre hva og sørge for at ingen koliderer med hverandre. Siden vi og bruker CVS (versjonskontroll) har vi og en grei "backup" hvis noe skulle gå skeis et sted.

5787528[/snapback]

Dere bruker jo SourceForge som "hjemmeside nummer 2," og jeg lurte på om det funker bra?

Lenke til kommentar

1:

Jeg koder i Notepad2, Jørgen (aka jorgis) koder vel i Zend og godeste herr Ueland klarer ikke helt å bestemme seg:

PT » says:

Hva koder du i?

Tor Henning Ueland says:

PHP Designer 2006

Tor Henning Ueland says:

Notepad

Tor Henning Ueland says:

Emacs

Tor Henning Ueland says:

hovedsakelig

hotstian er også med på prosjektet, men jeg har ikke fått mulighet til å snakke noe med han.

2:

Versjon 1.0 ligger nok langt frem i tid, men vi regner med at det skal bli fullt mulig å bruke Vikingboard lenge før. Vi har ikke en gang kommet lenger enn til 0.7 på roadmappet vårt.

3:

Ja!

 

Når det gjelder SourceForge som hosting skal jeg ikke uttale meg så veldig mye, for per i dag bruker vi egentlig Serve the World som host. Vi har hatt en del problemer der i det siste, men det virker som om det er på bedringens vei. SF virker rimelig stabil som host utifra det jeg har sett for andre sider.

 

Og husk, vi vil nok alltids ha bruk for ekstra hjelp. Og det inkluderer ikke bare PHP-koding ;)

Endret av PT
Lenke til kommentar

Jeg er også på utkikk etter et forum som kan matche invision (med tiden), så jeg tester gjerne Vikingboard etterhvert som dere stuffer ut betaer.

 

Synes nesten det er litt synd at dere bruker 'cvs', da det hadde vært spennende å høre hvordan svn klarer seg. Dette skal jo være et cvs, som tar høyde for problemene 'cvs' har.

 

 

'Editplus' ftw!

Har php- og mysqlmanualen på hotkeys, slår opp funksjoner automatisk, utrolig genialt, med en veldig deilig ftp-funksjonalitet innebygget.

Har prøvd en del forskjellige editorer, men alltid gått tilbake til 'editplus'.

Eneste jeg savner er hex-view, men det er vel derfor man har 'hex workshop'? :)

Lenke til kommentar

Zend er mitt valg, brukte "nano" frem til et år siden.

 

Det jeg liker med zend er bland annet debugingen.. utrolig fint..

 

Samt muligheten for å ha "templates", skriver feks "resul<tab>" også får jeg opp loopen min for å hente ut data fra en tabel.

 

men debuginen er best :)

Lenke til kommentar
Jeg er også på utkikk etter et forum som kan matche invision (med tiden), så jeg tester gjerne Vikingboard etterhvert som dere stuffer ut betaer.

 

Synes nesten det er litt synd at dere bruker 'cvs', da det hadde vært spennende å høre hvordan svn klarer seg. Dette skal jo være et cvs, som tar høyde for problemene 'cvs' har.

5788457[/snapback]

Vi vurderer faktisk å gå over til SVN as we speak, siden SourceForge nå har lagt til støtte for det. Om enn ikke så aktivt, så ser vi nå litt på fordeler og ulemper for SVN vs. CVS. Det heller litt mot SVN :)

 

Mitt forslag til emnefelt:

 

PHPkafeen, Snakk om (og rundt) phprelaterte ting

5788556[/snapback]

Nah.. Det blir altfor webkafeen-ripoff.

 

hva med «PHP·pub - Programming With Attitude - and beer»?

5788581[/snapback]

Den liker jeg :)

---

Jeg bruker vel Notepad2 siden det starter opp uten venting, fargekodingen er toppers, har linjenummerering, smart indent og andre små fiffige funksjoner, uten å være bloat for mitt bruk. Holdt meg til Dreamweaver før, men ble lei den lange oppstartstiden.

Lenke til kommentar

PT, du burde titte på editplus ;) Høres ut som noe du kunne likt.

(Altså, jeg vet hvor vanskelig det er for en å gi slipp på fav editoren man er vant med osv, men jeg har testet endel. user files på editplus.com f.eks. er GULL verdt.)

 

Bruker dere PHP5 for vikingboard?

OOP + PHP er fett ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Koselig, håper denne tråden blir en like stor hit som webcaféen.

 

Mens vi snakker om PHP-prosjekter kan jeg nevne at jeg for tiden holder på med min dvd manager, som nå begynner å ta god form ;)

EDIT: Notepad2 er koselig ja :D

EDIT2: Testa nettopp vikingboard, liker det jeg ser til nå :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Endelig! Dette har jeg ventet på :w00t:

Stemmer for PHP·pub - Programming With Attitude - and beer.

 

Skal prøve å svare på alle postene som er hittill da :cool:

Koselig, håper denne tråden blir en like stor hit som webcaféen.

 

Mens vi snakker om PHP-prosjekter kan jeg nevne at jeg for tiden holder på med min dvd manager, som nå begynner å ta god form ;)

5789454[/snapback]

 

Hvorfor har du det så tungvint? Hvorfor ikke bare søk på en film så fikser php'en alle data om skuespillere osv fra imdb og cover fra amazon? Har en klasse liggende som gjør akkurat dette, så bare si fra :innocent:

 

Jeg bruker mest notepad++ og zend til å kode med, har begynt å bruke zend mindre og mindre fordi det sluker ram fra den stakkars bærbaren min :(

 

Vikingboard er nice ja, er med på lista over utviklere på sf, har satt meg en del inn i koden, men har dessverre ikke fått tid til å bidra :cry:

 

EDIT: var med på lista over utviklere av vikingboard

Endret av zokra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
*snip*
*snip*

5789454[/snapback]

Hvorfor har du det så tungvint? Hvorfor ikke bare søk på en film så fikser php'en alle data om skuespillere osv fra imdb og cover fra amazon? Har en klasse liggende som gjør akkurat dette, så bare si fra :innocent:

*snip*

5789631[/snapback]

 

Hehe, foreløpig har jeg ikke tenkt det skal bli noe slikt system som du kan finne massevis av på nettet (ymdb osv). Akkurat nå skal det bare være et system for å holde orden på dine DVDer. Før det blir noe eventuell utvidet info om hver DVD må først kodingen bli ferdig, er fortsatt mye igjen. Planlegger også å kunne få et system slik du kan holde orden på folk som låner DVDene dine osv. Desverre er jeg litt på latsiden, jeg bruker mer tid på å se på film enn å kode systemet for å organisere filmene. Men jeg har ingen hastverk, har hele livet på meg :cool:

 

EDIT: Stemmer også for "PHP·pub - Programming With Attitude - and beer."

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...