Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Nei nei nei: på ustabilt trådløst nett, kan opplasting bruke noe lenger tid. Noen ganger opplever jeg at fil-endringene når server i feil rekkefølge. Dette har ingenting med host å gjøre, men det faktum at trådløse nett gjerne er litt smått ustabilte til tider.. ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant nok, trådløst og masse opplastning pleier å få ting til å krølle seg her også.

 

Men over til noe annet. Bare et helt generelt spørsmål. Siden vi befinner oss i PHP-forumet; hvor lenge har du/dere holdt på med PHP-programmering? Hvor godt føler du at du behersker språket?

 

Selv har jeg drevet med det siden jeg gikk ut av barneskolen, som er 8 år siden. Siden den gang har jeg brukt masse av fritiden min på å lage egne prosjekter, småspill, dill og dall. Jeg har nå også jobbet et år som webutvikler og følger jeg har veldig godt taket på språket. Pr. dags dato har jeg ingen problemer med å utføre noe i PHP. Ser jeg et problem klarer jeg alltid å løse det på en eller annen måte. Dessverre har jeg lite kunnskaper innen OOP, så dette blir grunnsteinen i mitt neste prosjekt. Jeg ønsker også å lære meg å skrive bedre kode uten alt for mye kluss og dritt.

 

Jeg har lest en del på Stackoverflow.com og sett enormt mange flinke PHP-programmerer, som gjør ting jeg ikke ante var mulig. Artig å se hvor kunnskapsrike folk er.

Lenke til kommentar

Jeg har holdt på med PHP i over 6 år i en eller annen form, men det er først etter at jeg har hatt videregående Javafag i utdanningen at jeg føler jeg virkelig begynner å forstå programmering. Mitt tips til deg: Når koden nesten er lesbar engelsk, begynner det å ligne på noe. Seriøs planlegging kreves om du har større prosjekter. Å lese litt om UML og klassestrukturer anbefales sterkt. Det anbefales også å se litt på algoritmer og datastrukturer i praksis for å forstå fordeler og ulemper, samt teoretisk tidsbruk på funksjoner. (Både egenutviklede og PHPs egne. Hvorfor array_key_exists() anbefales over in_array() f. eks)

 

Å utvikle sine egne søke- /sorterings-algoritmer er f. eks meget god trening. :)

Endret av Sono Juventino
Lenke til kommentar

Hvorfor i granskauen må endringer lastes opp hvert sekund? Håper i så fall det er en egen testserver uten noen forbindelser til live server. Og for all del at det ikke er live kode en redigerer!! :)

Rigg en testserver, helst lokal, hvor man kan vise alle feilmeldinger osv., som man skjuler live/i produksjon.

Og sleng på et versjonskontroll-system som git, svn e.l., så kan man utvikle uten å tenke på konsekvenser.

 

For å svare på spørsmålet til TheClown: Jeg begynte med PHP for rundt 8 år siden, da var jeg 13 år. Gikk noen år med småpusling og mindre prosjekter med PHP4, før jeg gikk over til andre ting. Så har jeg ikke rørt PHP inntil i vår, da jeg laget en nettside for klassetur vi skal ha til neste år. Ca. 100 medlemmer med innlogging, lagring av informasjon, avstemninger, nyheter med kommentering osv.

Nå har jeg sommerjobb som PHP programmerer. Porter et gammelt system til Zend Framework 2. Artig å jobbe mot et rammeverk som er i beta. Litt kjipt med BC breaks når ny beta kommer, men lærer mye av å se hvilke forandringer de gjør og hvorfor.

Føler jeg kan mye om PHPs særegenheter, god kontroll på OOP og sikkerhet som XSS, SQLinjections osv., så forhåpentligvis kan jeg skrive ok kode uten for store hull. :p

Men alltid rom for forbedringer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i granskauen må endringer lastes opp hvert sekund? Håper i så fall det er en egen testserver uten noen forbindelser til live server. Og for all del at det ikke er live kode en redigerer!! :)

Rigg en testserver, helst lokal, hvor man kan vise alle feilmeldinger osv., som man skjuler live/i produksjon.

Og sleng på et versjonskontroll-system som git, svn e.l., så kan man utvikle uten å tenke på konsekvenser.

 

Helt enig. Jeg begriper ikke hvordan noen kan sitte å utvikle på noen profesjonell måte hvis man hele tiden sitter og laster opp kode til en server som kan ha «lang» svartid. Å sitte og kode mot produksjon er jo så fy-fy det går an å få det, og en sikker oppskrift til trøbbel. Nei, alvorlig talt, det er bare å sette opp en server lokalt eller installere det på egen maskin. Det er da virkelig ikke noe problem. Skal man gi ut ting selv så er det alfa og omega å kunne fikle litt med server-innstillinger og varianter for å se at det man lager faktisk fungerer for andre. Gjør man ikke det så lager man i grunn bare ting på alfa/beta-nivå uten noen som helst garanti for at ting fungerer i det heltatt.

 

For å svare på spørsmålet til TheClown jeg også:

Det er vel cirka 10 år (*grøsse* er jeg så gammel? :huh:) siden jeg smått begynte med PHP. Det var ganske amatørmessig nivå over det da, men jeg har seinere utdannet med innen deriblant programmering og har bygd opp en solid kunnskap om programmering generelt som har vært direkte overførbart til PHP. I tillegg har jeg hatt noen prosjekter som har medført at jeg totalt sett har godt nivå på PHPen. De siste par årene har det dog dabbet dramatisk av i forhold til programmering i PHP, mye grunnet fulltidsjobb hvor alt foregår i C++ (og noe C#). Pr. dags dato er det lite trolig at jeg noen gang kommer til jobbe profesjonelt med PHP igjen. Det skal isåfall en meget solid lønn pluss andre godsaker til før jeg vurderer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av grunnen er at PHP-utviklere i større grad benytter seg av "merkelige løsninger". Etter min mening, så vil man i større grad unngå disse løsningene om man har prøvd seg på noen andre språk som Java, C-familien eller lignende. Programmering er stort sett overførbart mellom språk, men PHP skal alltid gjøre det "enklere" for utviklerne, og lager derfor mye rar funksjonalitet. Nå støtter jo også PHP prosedyrekode, noe som selvsagt er en del av kaka.

 

Planlegger man utviklingen, koder objekt-orientert, unngår finurlige funksjoner og tester klassene skikkelig, så bør man unngå det meste av bugs og gammel kode som ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg har også databaseklasser og lignende, ja, men alt kommer jo an på behov. Jeg ønsker bare å slippe å skrive så mye kode, så da kan jeg f. eks sende med et array som parameter og være sikker på at filtrering ligger innebygd i klassen.

 

Av andre ting, så returnerer min klasse et array av resultater av spørringer, samt gir meg endel andre metoder som er kjekke å ha. På den måten slipper jeg ting som while ( $row = $result->fetch_row(MYSQLI_ASSOC) ) {}, men kan istedenfor bruke foreach f. eks.

 

Generelt sett handler alt dette om hvor mye du trenger det. Planlegger du å lage egne systemer med skjemabehandling, brukere, sessions, hashing, osv, osv, så melder behovet seg i større grad.

Lenke til kommentar

danba: Det spørs litt i forhold til hvordan man koder, men det høres i utgangspunktet ganske rart om man ikke klarer å dele opp ting i i det minste funksjoner, og helst også klasser (avhengig av hva man lager). Det skal iallfall veldig spesielle tilfeller til før det ikke blir duplisering av koden, og det er en oppskrift på rot og uhåndterlig kode.

 

Sono Juventino: Enig, rent bortsett fra at objektorientering aldeles ikke er noe krav for å skrive feilfri kode. Det viktigste er jo å utvikle med en metodikk man selv håndterer bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns denne her var hjelpsom på å prøve ut php kode forresten :)http://writecodeonline.com/php/

 

Noen andre som har problemer med at stilreglene i css fungerer omtrent annenhver gang en oppdaterer en side, laget med PHP? Er jo strengt tatt et html/css spørsmål, men aldri erfart det der før, men i php skjer det stadig vekk. Noen ideer på hvorfor?

Endret av danba
Lenke til kommentar

PHP genererer ikke PHP, det genererer HTML/CSS i de fleste tilfeller. Sjekk koden din, og se om det er noe som varierer for hver gang du refresher siden. For å få den oppførselen du skriver så er det nok enten spagettikode eller en dårlig konfigurert server.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Føler PHP er i særklasse når det gjelder å kræsje selv om du tilsynelatende ikke har gjort noe som helst som skulle tilsi det.

Tja, både og. Jo mer komplisert man gjør ting, jo større sjans er det for at ting kræsjer. Det gjelder alle språk egentlig.

 

Jeg tester ting mye. Holder på med å utvikle noen spill (tekstbasert), og da blir det naturlig en god del testing fordi jeg må sjekke at utregninger og spørringer skjer korrekt. Da oppdager jeg veldig fort om det er noe som ikke stemmer der.

 

Når jeg utvikler på jobben må jeg også teste veldig mye for ikke å sende avgårde noe som ikke fungerer som bestilt. Spesielt i tilknytning kvittering, innsending og former er dette veldig viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...