Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med å installere MySQL på Mac OS X? Sitter nå på toget til Voss og her skal jeg sitte i rundt 5 timer, men får ikke gjort noe koding før jeg får opp MySQL :(

Regner da med det. I verste fall kan man installere en virtualiseringsplattform og en linuxmaskin /m MySQL i den.

Lenke til kommentar

Kjørte installereren som kom i .dmg format, men får det rett og slett ikke til å fungere, har allerede Linux VM innstalert, men denne trekker da en god del kraft fra CPU og Minne, derfor vil jeg prøve å unngå dette. Vet at det skal gå ann, har til og med hørt at OS X kommer med Mysql (kan være gamle versjoner eller server versjonen) Får opp "call to undefined function: mysql_connect" når jeg prøver.

Endret av HeloLars
Lenke til kommentar

@HeloLars: Det er ingen ting i veien for å ha både MySQL og PHP installert og fremdeles få den feilmeldingen. Du trenger i tillegg en MySQL-modul for PHP. I de fleste distroer installerer du bare php5-mysql fra repository. Dersom det ikke løser problemet, så er det sannsynligvis fordi modulen ikke er aktivert i php.ini. Alt dette finner du for øvrig ved å google feilmeldingen.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Timthumb er et lite PHP-script som kan fikse dette for deg med caching relativt enkelt. Det er kort sagt at du kjører en src="timthumb.php?src=<bildefil>&params" og den spyr ut bildet med størrelse avhengig av hva du setter. F. eks kan det være src="timthumb.php?src=bilde.jpg&width=100&height=50" og du får da et bilde med 100x50 px.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

(flytt gjerne denne posten hvis den passer bedre et annet sted)

 

Finnes det noen navnekonvensjoner i PHP, MVC eller CodeIgniter? Si jeg skal lage et system for å administrere personer. Jeg vil holde navnegivningen mest mulig konsistent både i koden, filnavn og i databasen.

 

I kontrolleren har jeg class Person som har flere metoder. Hva skal jeg kalle de?

- add() vs insert() vs create() vs new() vs add_person() vs person_add() vs insert/create/new_person() vs person_insert/create/new_person ?

- tilsvarende med edit vs update ?

- i modellen har jeg tilsvarende metoder der ofte en metode i modellen "matcher" en metode fra kontrolleren. Bør jeg bruke samme navn?

- navnene på viewsene: person_add.php vs add_person.php vs person/add.php (altså egen person-mappe) osv ?

- variabelnavn: person_name vs name og person_id vs id ? I db'en heter feltene selvfølgelig bare name og id, ikke noe prefiks.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette er nok et mer generelt programmeringsspørsmål fremfor et PHP-spørsmål, men siden dette er under utvikling i PHP tar jeg det her.

 

La oss si at at en tabell ser slik ut

unix_timestamp | numerisk_data
--------------------------------
1000000000 	| 50
1000000005 	| 55
1000000009 	| 54
1000000014 	| 57
1000000020 	| 63

 

Altså øker "unix_timestamp"-kolonna relativt gjevnt, men ikke helt.

 

Sett at jeg nå trenger å hente ut estimerte verdier for følgende unix_timestamp-tider (da med 100% gjevn stigning i unix_timestamp):

1000000000
1000000005
1000000010
1000000015
1000000020

 

Hvordan går jeg frem? Dette har helt sikkert et navn - hva kan jeg søke etter? Har tenkt en del på dette, men finner ingen elegante måter å gjøre det på. Finner heller ikke helt ut om det er logisk å gjøre dette på databasesiden (om det i det heletatt er mulig) eller på prosesseringssiden.

 

Dette skal i dette tilfellet brukes til plotting av grafer.

Lenke til kommentar

@FraXinuS: Eksempelet mitt var kanskje ikke godt nok forklart. Skal ikke ha snittet på kun fem verdier.

 

graf_php_diskusjon.no.png

 

Tegnet en (stygg) tegning som jeg tror vil forklare litt mer.

 

Grønne dotter er verdier som kan hentes rett ut, fordi de befinner seg rett på aksen til et gitt tidspunkt. Røde dotter derimot finnes ikke i databasen, og må fylles ut (enten av PHP eller DB-en - holder en finger på at PHP må ta den jobben).

 

Noen som har noen tanker eller noe psedukode rundt dette? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...