Gå til innhold

Hva er det med spill priser i Norge?


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor stor "skatt" M$ og Sony tar av spillene? Regner med det er en god slant. Prisen de som kjøper konsoll (som er billigere enn PC) må betale er jo høyere spillpriser. Jeg har ikke særlig oversikt over prisene på konsoll, men prisene på PC spill faller ganske raskt syns jeg, så hvis man kan vente til litt etter release med å kjøpe så blir det ikke så dyrt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvor stor "skatt" M$ og Sony tar av spillene? Regner med det er en god slant. Prisen de som kjøper konsoll (som er billigere enn PC) må betale er jo høyere spillpriser. Jeg har ikke særlig oversikt over prisene på konsoll, men prisene på PC spill faller ganske raskt syns jeg, så hvis man kan vente til litt etter release med å kjøpe så blir det ikke så dyrt i det hele tatt.

5762544[/snapback]

Denne såkalte "skatten" blir populært kalt royalties og ligger på rundt hundrelappen, så vidt jeg vet. Denne royaltien tar Microsfot, Sony og Nintendo fordi spillene utvikles til deres konsoller. Det er derfor konsollspill ofte er dyrere enn sine tvillingbrødre på PC. Det har ikke noe særlig å gjøre med grafikken da selv et PS2 spill kan være dyrere en samme spillet til en PC.

 

Dette er fordelen med PC-spill da det ikke er noen som skal ta royalties for at du spiller på deres datamaskiner. Dette fordi det er mange forskjellige PC-merker der ute, samt at mange velger å bygge sine PC-er selv.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

lol spill blir ikke billigere av at folk ikke kjøper de. det eneste som skjer da er at utviklerene går konkurs. hvis mange folk kjøper et spill kommer det til å komme i en billigutgave før eller senere.

 

spill er generelt veldig billig i forhold til hvor mye underholdning man får ut av de. hvis du kjøper qake 4 til 399 og bruker 10 timer på å runne det har det en timespris på 40 kroner. som er langt mer underholdning for penga en fx en nyutgitt DVD.

Lenke til kommentar
På Spaceworld koster Q4 549 kr. 360 versjonen av et spill har ofte bedre grafikk enn PC-versjonen også...

5761905[/snapback]

 

Uansett 549 er ALT for dyrt. 600 kr for et spill? Hva slags utviklings kostnader er det snakk om her? Er det kansje skjulte skatter på disse produktene?

 

Nye spill burde koste 399, gamle spill burde koste 199. 600 kr er en latterlig pris. Det er distributørene som setter denne uvirkelige prisen. Forsetter de slik kommer de til å gå konkurs når nettdistribusjon kommer skikkelig på bena ala steam.

5761927[/snapback]

 

Det er dyrere å utvikle spill til konsoll enn til PC. Når det gjelder konsoll er det ikke bare å kjøpe en motor, for så å begynne å lage modeller og leveler.

 

EDIT: På EBgames hadde de PC-versjonen av Q4 til 199 kr da det var helt nytt...

 

EDIT 2: Spill er billige sammenlignet med hva man får ut av dem, flere av dagens spill tar 30 t. eller mer å fullføre.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Det er dyrere å utvikle spill til konsoll enn til PC. Når det gjelder konsoll er det ikke bare å kjøpe en motor, for så å begynne å lage modeller og leveler.

 

Ehm? Utviklerne bruker så vidt jeg vet noenlunde samme programvare for 3dmodellering, lyd, programmering etc på konsoller som på f.eks pc. Det som skiller er at de trenger en SDK (hardware/software spesielt for den aktuelle konsollen). Denne koster vel litt, men tror det er lommepenger sammenlignet med det totale utviklingsbudsjettet for en "A-tittel" nå om dagen. (Dette har jeg ikke tall på, så hvis SDKén til Xbox/ps2/gc koster ONE MILLION DOLLARS så får noen arrestere meg på det...)

 

Det som koster er den royalty/lisens-avgiften microsoft tar, ikke selve utvklingsprosessen.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Det er dyrere å utvikle spill til konsoll enn til PC. Når det gjelder konsoll er det ikke bare å kjøpe en motor, for så å begynne å lage modeller og leveler.

 

Ehm? Utviklerne bruker så vidt jeg vet noenlunde samme programvare for 3dmodellering, lyd, programmering etc på konsoller som på f.eks pc. Det som skiller er at de trenger en SDK (hardware/software spesielt for den aktuelle konsollen). Denne koster vel litt, men tror det er lommepenger sammenlignet med det totale utviklingsbudsjettet for en "A-tittel" nå om dagen. (Dette har jeg ikke tall på, så hvis SDKén til Xbox/ps2/gc koster ONE MILLION DOLLARS så får noen arrestere meg på det...)

 

Det som koster er den royalty/lisens-avgiften microsoft tar, ikke selve utvklingsprosessen.

5764440[/snapback]

 

Er fullstendig klar over det, men lisensen er ikke billig. Lisens fra store firmaer som MS og Sony er aldri billig.

Lenke til kommentar

Jeg synes fortsatt at spill er for dyrt når du sammenligner med film. Ok spill varer lengre enn film, men film er fortsatt dyrere å produsere (snakker trippel A titler her da).

Så egentlig overprises spill, men de bruker "du får mer underholdning for pengene enn film" som argument for at de skal kunne ha høye priser. Det må isåfall si at mye mer av pengene går i lommen til utviklere osv pr solgte spill enn pr solgte film.

Lenke til kommentar

Eddie81: Er film dyrere å produsere enn enkelte store spilltitler? Og husk også på at film fremdeles har et mye større nedslagsfelt enn spill. Spill blir ene og alene kjøpt av enkeltpersoner til seg selv eller andre. Film derimot, og spesielt store filmer som du sammenligner med, går på kino, de leies ut til privatpersoner, de selges til privatpersoner, selges til TV selskaper etc. Det er et *mye* større nedslagsfelt og dermed betydelig større volum, selv om markedet for spill er sterkt voksende. Hvilket fører til større volumeffekt.

 

Ut over det, hvordan i all verden kan du påstå at "så egentlig overprises spill [..]" som en universell sannhet? Har du oversikt over budsjettene og regnskapene til for eksempel Egosoft, Take2, Electronic Arts eller Lionhead?

 

Har du sett regnskapene til Elkjøp eller Spiderman? Har du foretatt en analyse av verdikjeden fra den enkle programmerer, via utviklingsteam, utviklingsselskap, utgivere, logistikk og detaljister? Eller har du tall som viser til at andre har gjort det? I så fall bør du presentere dem, eller i det minste referere til dem, før du i det hele tatt kommer med såpass bastante påstander som du gjør i det siste avsnittet der.

Lenke til kommentar

Helt enig. Og jeg er ikke villig til å betale disse prisene. Den linken til nettbutikken du ga var veldig bra. Den har mer riktige priser ja. Har du noe erfaring med denne butikken? Leverer de i tide? Er det noe skjulte kostnader? osv.

5762120[/snapback]

 

Kun gode erfaringer, du betaler kun det som står på siden, og siden spill "ser ut" smo en DVD så er det svært sjelden de blir stoppet i tollen. - Fordelen med prisene deres er at selv om du skulle være uheldig og måtte betale mva + gebyr så blir som oftest ikke spillene dyrere enn om du skulle kjøpt de i norge.

Lenke til kommentar

Nei jeg sitter ikke med noen regnskap for noen av disse, og ja jeg forglemte meg når jeg ikke tok med det faktum at brukerbasen for spill er mye mindre enn den for film.

 

Men det jeg egentlig vil frem til er at jeg synes ikke det er korrekt å akseptere høyere priser på spill fordi du bruker mye mer tid på å spille igjennom et spill enn en å se en film. Mye av spillets levetid kommer jo av at du går rundt og vimser, må gjøre mye frem og tilbake ting som gjentar seg, leter etter en bestemt ting osv. Med å hive inn mer av sånn i en film så ville filmen vart lengre også.

 

Men nå tuller jeg meg inn i ting igjen her. Jeg synes spill er for dyrt, og hvis du absolutt har lyst å betale dagens pris for spill så værsegod, jeg kjøper også spill, men jeg hadde kjøpt ennå mer hadde de vært billigere.

Lenke til kommentar

Eddie81: Du har et poeng med vimsingen, men det går jo tilbake til at spill er et interaktivt medium; vimsingen er som regel en del av opplevelsen og fører ofte til økt verdi for spillet.

 

Men når det gjelder prising på spill, så er det vel stort sett et subjektivt spørsmål om det er for dyrt eller ikke. Jeg hadde også kjøpt betydelig mer spill dersom det hadde vært billigere; det samme gjelder vel også for film, dingser til datamaskinen, bil og et nytt sted å bo. :)

 

Men man kan stille spørsmål ved at spill til konsoll er såpass mye dyrere enn det er for PC; lisens og SDK'er som koster penger er ikke knyttet opp mot produksjonskostnader, det er rett og slett en mulighet hardware eierne har for å tjene mer penger pr konsoll. Som jo gjør hvert enkelt spill dyrere. Kundene subsidierer til en viss grad billigere sluttpriser for selve konsollene, noe som jo også er en interessant diskusjon.

 

Ja, forresten, beklager hvis jeg var litt hard i tonen i det forrige innlegget mitt, men jeg blir litt frustrert når det blir veldig mange påstander som tas for absolutte sannheter, fremfor mer velbegrunnede meninger :) Ingenting med deg å gjøre, tar ofte meg selv i å gjøre nettopp det samme.

Lenke til kommentar

Her var det mye å ta tak i. Ettersom jeg har vært spillansvarlig for en kjede (Akers Mic) og jobbet i andre ledd av spillbransjen kan jeg godt kaste litt lys på de mange rare innleggene her.

 

Grunnen til at spill (og andre luksusvarer) er litt dyrere i Norge enn i andre land, er at vi har en høyere levestandard og en høyere gjennomsnittsinntekt enn landene vi sammenlikner oss med. Spill har ikke blitt merkbart dyrere på 15 år. Da jeg kjøpte spill til Amiga på starten av 90-tallet kostet spillene mellom 400 og 500 kroner. Det samme som PC-spill gjør i dag. Spill til Super Nintendo kostet 700 kroner. Skulle spillprisene fulgt den normale prisstigningen på andre varer, burde spill vært mye dyrere i dag enn de er.

 

Det å drive en spillbutikk med overskudd i Norge er en svært vanskelig oppgave, for det er svært liten fortjeneste på spill sammenliknet med andre luksusvarer, som f.eks. Hi-Fi. I tillegg går ting utrolig kjapt i spillmarkedet, et nytt spill selger i to uker og er omtrent dødt etter det, varelageret skiftes ut lynraskt, og det er høy risiko om man beregner feil innkjøp.

 

Når det gjelder Quake 4 og Narvesen er det to grunner til den høye prisen:

 

- Activision har priset alle sine 360-spill 100 kroner høyere enn alle andre utgivere av Xbox 360-spill. Mange butikker har valgt å ta et tap på denne 100-lappen og gitt spillet samme pris som de andre spillene, men skal man ha normal fortjeneste må spillet selges til 699,-.

 

- At det koster 799,- på Narvesen skyldes så vidt jeg vet at Narvesen har en avtale med en totaldistributør som gir de alle titlene. De betaler dermed mer for spillene sine, men slipper å gjøre innkjøp og returer selv, distributøren tar alt ansvar. Quake 4 fra denne distributøren er mest sannsynlig enda dører enn om de skulle kjøpt den fra Activision selv, og skal de ha normal spillfortjeneste på den, blir den priset til 799,-.

 

Grunnen til at spill til Konsoll er dyrere enn PC-spill er selvsagt, som mange andre har påpekt, at konsollprodusenten skal ha royalties. De mange millionene som brukes til å utvikle nye konsoller, produsere de, og (som regel) selge de med tap for at du skal få en billig konsoll må skaffes tilbake et sted.

Lenke til kommentar
Har ikke realprisen for spill faktisk sunket en del over de siste 10-20 årene?

Mener å huske at f.eks SNES-spill kostet vanvittige 600 kroner i sin tid...

5767323[/snapback]

 

Har selv eska til Mega Man X på SNES liggende i stua enda. Prislappen henger på: 699 spon skulle de ha for det spillet!

Hvis vi sier at et nytt x360-spill idag koster 600 kroner, og i tillegg tenker over inflasjon o.l. har spillprisene sunket ja.

Lenke til kommentar

Faktisk kostet spill til Nintendo 64 opp i 800 kroner. Dette gjelder hvertfall leketøysbutikken på lagunen. Dette er jo en vannvittig pris om man tenker på at konsollspill idag "bare" koster 600 jevnt over. Det har jo også vært en del inflasjon de siste årene, så egentlig har konsolspill sunket i prisen ganske bra.

 

Men for all del, hadde ikke hatt noe imot at konsollspillene ble enda billigere. Så skal jo også bedriftene som driver med spillutvikling og utgivning gå i overskudd, så det er jo noe å tenke på det også ;)

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar

Så enig så enig. Nintendo skulle gått over til cd mye tidligere. Da hadde jeg nok hatt en Nintendo 64 (hvis cd) istedenfor ingenting den genreasjonen der. Jeg gikk fra mega drive og snes til å ha dreamcast, DS, Psp, PS2, Xbox og Gamecube nå. SÅ alle denne generasjonen, og nå i den som kommer har jeg xbox 360, og vurderer å skaffe meg enten ps3 eller revoution (problemet er at til mer konsoller til mer spill bare MÅ jeg ha).

 

Kjøpte Street fighter 2 hyper turbo extreme fightiting master karamba til Mega drive for 899,- på leketøysbutikken på arkaden i stavanger (nå stavanger storsenter), og det kan vel kalles en virkelig drøy pris. Ble jo litt lokket av at det stod 40 mbit på coveret også da haha. Siden det største på snes var 32 mbit i den tiden haha.

Lett lurte unge, det var det jeg var.

Lenke til kommentar
lol spill blir ikke billigere av at folk ikke kjøper de. det eneste som skjer da er at utviklerene går konkurs. hvis mange folk kjøper et spill kommer det til å komme i en billigutgave før eller senere.

 

Tror nok du trenger et lite kurs i markedsføring.

 

Hvis du har en vare som koster 100,- å produsere, og selger den for 700,-, og ingen kjøper fordi de synes den er for dyr, - setter du da ned prisen til 400,- ? - eller står du på ditt og går heller konkurs?

Lenke til kommentar
Faktisk kostet spill til Nintendo 64 opp i 800 kroner. Dette gjelder hvertfall leketøysbutikken på lagunen. Dette er jo en vannvittig pris om man tenker på at konsollspill idag "bare" koster 600 jevnt over. Det har jo også vært en del inflasjon de siste årene, så egentlig har konsolspill sunket i prisen ganske bra.

 

Men for all del, hadde ikke hatt noe imot at konsollspillene ble enda billigere. Så skal jo også bedriftene som driver med spillutvikling og utgivning gå i overskudd, så det er jo noe å tenke på det også ;)

5768056[/snapback]

 

Pokémon Stadium kostet 798 kr så vidt jeg husker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...