Gå til innhold

Hva er det med spill priser i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor kaste bort så mye penger på spill, så du kunne brukt på så mye annet, når dere enkelt og greit kan skaffe de gratis :roll:

5768887[/snapback]

 

Ironisk at du støtter piratkopiering samtidig som avataren din er en av verdens største motstandere av MP3, fordi det muliggjør piratkopiering av musikk.

 

Forøvrig kan du skaffe det meste gratis. Øl og melk og biler og klær osv. Så slipper du å bruke penger på noe som helst!

Lenke til kommentar

selv om jeg laster ned noen, ser ieg ikke på meg selv som en tyv. med det at begge foreldrene mine er politi min søster er politi, onkel og en kusine pluss fetter. og det er mest sannsynlig min vei i yrkeslivet og. :whistle:

 

Uansett hva du skrev cetram så hadde det vært litt for barnslig med drittslengin (i og med din alder) her på forumet, synest ikke du det? :roll:

Endret av espinos
Lenke til kommentar

hmm....ja er enig med espinos az.. selv om man laster ned et lite spill eller to så ser man jo ikke seg selv som tyver da... har man kunnskapen til å gjøre det så bee my guest :thumbup: Når det gjeller dere som ikke sover godt om natten på grunn av noen piratkopierte dataspill så er det på tide å få seg en dame :hmm:

Lenke til kommentar

Jo, espinos, og det var derfor jeg valgte å ta det vekk noen sekunder etter at jeg la det inn. Og det er heller ingen grunn til å se på seg selv som en tyv fordi man laster ned spill.

 

Det er faktisk ikke som å stjele, ingen taper noe direkte på at du gjør det. Ingen blir skadelidende for din enkeltstående handling. Men det er *feil* å gjøre det. For det første gjør du en handling som du ikke kan forsvare ut noen etiske prinsipper, og en som ser for seg et yrke der man skal opprettholde samfunnets normer og regler bør vel gjerne holde seg for god til det.

 

Videre, selv om din enkeltstående handling ikke skader noen direkte; hva skjer i det øyeblikket alle tenker som deg? I det øyeblikket alle bestemmer seg for å gjøre en enkeltstående handling som ikke skader noen? Hva skjer da med produksjonen av spill?

 

Det er naturligvis en ekstrem situasjon som aldri vil oppstå, men kan være en idé å ta det tankeeksperimentet en gang. Og se hvor det kan ta deg. Hvor mange trenger å gjøre den handlingen før det blir stopp i produksjonen? Og selv om det ikke blir stopp i produksjonen, hva er/blir konsekvensene av 1% snylter på resten av samfunnet? 10%? 50%? 90%?

 

Skulle bare ønske litt flere tenkte over hva de faktisk gjorde når de laster ned ting. Og anti-pirat folket kunne slutte å komme med de samme meningsløse argumentene (Det er som å stjele, ett spill lastet ned er et tapt kjøp etc).

 

Det *er* lov å tenke litt. Hvilket også naturligvis gjelder meg. (Mr. Litt-for-rask-på-avtrekkeren med tendenser til provosernde utsagn på grensen til drittslenging)

 

Og akkurat der, Denitzio, klarte du veldig godt å illustrere poenget mitt. Du kunne ikke timet det bedre. Det er type holdninger som både skremmer og frustrere meg.

Endret av cetram
Lenke til kommentar

Og prisen for beste og mest velformulerte bidrag, som samtidig bidrar konstruktivt til debatten, går for andre gang til Denitzio.

 

poenget er det at visst dere reageren så sinnsykt på prisene. og flipper helt når noen nevner warez. skjønner jeg virkelig ikke hva dere griner etter

 

Det er vel de som reagerer på prisene som også nevner warez (stort sett), så jeg skjønte ikke helt hva du mente her :)

Endret av cetram
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg ser på det sånn at med de prisene 360 spilla ligger på nå så har jeg allerede betalt for alle spilla jeg kommer til å laste ned når 360'en blir hacka. Og å kalle noen en tyv for å stjele fra microsoft er som å kalle noen en morder for å drepe hitler

5954056[/snapback]

 

Det er en fin måte å forsvare en umoralsk handling på for deg selv, men det du gjør er ikke etisk korrekt eller forsvarlig av den grunn.

Lenke til kommentar

Kjeltringer og annet pakk har det med å finne på argumenter for å få lov til å stjele ting. Etterpå griner de fordi noen legger inn kopibesjyttelser for å sikre seg mot at disse kjeltringene bruker produktene deres uten a ha kjøpt rettighetene til dette.

Jeg benytter meg selv av piratkopiering, men jeg tror absolutt ikke jeg er en helgen når jeg gjør det, men jeg gjør det fordi det er så sinnsykt enkelt.

Det er ganske rart med mange av de som laster ned piratmateriale, de kommer med tusen grunner til hvorfor de gjør det. Åh spill er så dyrt, ok spill er dyrt, og ja mange ville kjøpt mer spill om de hadde vært billigere, men det gjør det fortsatt ikke mer lovlig å piratkopiere spillene.

 

Det er fortsatt like ulovlig.

Lenke til kommentar

Man kan ikke rettferdiggjøre piratkopiering, men det er ikke det samme som å stjele da produsenten ikke mister det fysiske produktet. Samtidig bruker du noe som du ikke har rett til, da du ikke har betalt for det.

 

Jeg ser på det sånn at med de prisene 360 spilla ligger på nå så har jeg allerede betalt for alle spilla jeg kommer til å laste ned når 360'en blir hacka. Og å kalle noen en tyv for å stjele fra microsoft er som å kalle noen en morder for å drepe hitler

 

Tilbud og etterspørsel. Spillprodusentene/Microsoft setter høye priser fordi folk tydeligvis er villig til å betale for det, og fordi 360en din ville kostet mye mer om de ikke hadde gjort det, da den blir solgt med tap.

 

morder morder m2 person som har begått mord

 

Personen som hadde drept Hitler hadde vært en morder ja.

 

poenget er det at visst dere reageren så sinnsykt på prisene. og flipper helt når noen nevner warez. skjønner jeg virkelig ikke hva dere griner etter

 

Piratkopiering er ikke den riktige metoden å demonstrere mot høye priser på. Det vil bare føre til enda høyere priser.

 

Jeg skal være forsiktig med å moralisere for mye her, men ikke prøv å forsvare piratkopiering.

Lenke til kommentar
Var spill dyrere før i tiden? Når var de dyrere? Hvor mye dyrere var de? Så lenge jeg har kjøpt spill har de lagt på mellom 300 og 600 kroner, vanligvis i området mellom 400 og 500. Realprisene (jfr genrell prisstigning) er nok kanskje blitt noe lavere, men husk også på at volumet på spill har økt dramatisk fra 1996 frem til 2006, noe som ut fra tradisjonell økonomi også tilsier at det blir billigere. Uansett - jeg kan ikke se at det er noen grunn til å påstå at et spill var høyere priset tidligere; og hvis det likevel var det, hvordan er i så fall sammenhengen med piratkopiering?

 

 

Husker godt da jeg var en liten guttepjokk og fikk meg Monkey Island til jul for mange herrens år siden. Da kostet det 750,- ! hehe

Ikke verst for et PC spill på et par disketter ;)

 

 

 

Tusen takk morfar! En av de beste gavene jeg har fått :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...