Gå til innhold

Teori klasse B - Tråden som kan hjelpe deg


Kron

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+981723478

Spørsmål som "I 80 km/t kjører du forbi en bil som kjører 60 km/t. Hvor lang fri veistrekning trenger du?". Kan man regne ut disse, eller må man lese seg opp til det?

På slike spørsmål i teoriprøva så får du opp en kalkulator på skjermen ved siden av spørsmålet, men det er like greit å vite hvor langt bilen kjører pr. sekund i f.eks. 80 km/t, som er 22 meter.

Lenke til kommentar

Syns forøvrig at selve teoriprøven var en del lettere enn de spørsmåla Teotritentamen.no og Prove.no stilte.

 

Av denne grunn er teoritentamen av flertall utnevnt til den beste :) Prove.no derimot ... :thumbdown:

 

Gratulerer med teorien, og lykke til med praksisen!

 

Jeg likte godt Prove.no også jeg. Var i alle fall litt greit å få variasjon i spørsmålene. Etter hvert lærte man seg jo spørsmåla på Teoritentamen, og så bare på første ordet og sånn. Kjøpte 24-timers pass på begge, men forskjellige dager. ;)

 

Tusen takk! Har glattkjøring på tirsdag. Blir spennende.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Lurer litt på om det er feil i førerkortboka eller om det er feil på et av spørmålene fra Teoritentamen.no:

 

Hvor mange blir til sammen skadet og drept hvert år i trafikken i Norge?

 

Ca. 5000

 

Ca. 10000

 

Ca. 20000

 

Ca. 30000

 

Førerkortboka sier:

 

Drepte: 300

alvorlig skadde: 2500

Lettere skadde: 10 000

 

Det er en enorm forskjell mellom 12 700 og 30 000, så lurer på om noen vet hva som er riktig?

Lenke til kommentar

I morgen skjer det. Er ferdig med alt utenom oppkjøring og teorien, så det er jaggu meg på tide at jeg får ræva i gir og drar på biltilsynet for å avlegge denne prøven.

 

Har lest en del kapittel i boka hvor jeg vet jeg har vært usikker på en del ting, i tillegg har jeg kjøpt to dagspass - en på prove.no og en på teoritentamen.no. Må si at prove.no er mye dårligere enn teoritentamen når det kommer til realistiske spørsmål som man kan få på biltilsynet. Mye enklere forklart og mer oversiktlig på teoritentamen også.

 

Har tro på at jeg skal stå. Har til nå greid 4 på rappen hos teoritenamen, så det sier meg litt at dette går veien. Blir evig lei av å sitte å besvare så mange spørsmål også, så jeg tror ikke fokuset er helt 100% med spotify durende i bakgrunnen og daffhet i senga.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk 8 feil på teorien for 2 uker siden, følte at prøven var veldig mye vanskeligere enn de på teoritentamen. Der fikk jeg i gjennomsnitt mindre enn 1 feil de siste 10-15 forsøkene(0 de siste 5).

 

Etter å ha hørt andre sine meninger her så virker det som om nivået på prøven varierer veldig.

 

Begynte å øve igjen idag og føler at jeg kan alt så godt som, ihvertfall 99% av pensum. Har gjort 150 spørsmål i spørsmålsboken til "veien til førerkortet" idag og har til nå hatt 3 spørsmål jeg ikke var 100% sikker på. Hadde jeg gått over de samme spørsmålene for 2 uker siden hadde det fortsatt bare vært 3.

 

Dette holdt ikke for meg på teorien, og enda hører man fra mange som ikke var nært å få 0 feil på teoritentamen engang stå med 4-5 feil og si at prøven var enklere enn de på Teoritentamen. Synd at det skal være så stor forskjell fra prøve til prøve. :nei:

 

Føler egentlig at alt jeg kan gjøre er å prøve på nytt, siden mer øving 99,99% sannsynlig er bortkastet. Leste halve Teoriboka på nytt tidligere idag og der sto det ingenting jeg ikke ville klart å svare på, både nå og for 2 uker siden.

 

Som dere sikkert leser er jeg bitter over at jeg ikke klarte teorien forrige gang. :blush: Nå er det bare å belage seg på venting til etter sensorene er ferdig med ferien sin, som jeg tror er i slutten av juli, før jeg kan få oppkjøring(tidligst).

Lenke til kommentar

Ikke sikkert det er nivået som er forskjellig fra prøve til prøve, men heller at du ikke takler presset på selve prøven så godt som du burde eller lignende.

Det hjelper ikke skylde på selve prøven. Det virker som du kan alt du skal kunne, da burde du heller fokusere på å gjøre deg klar for selve prøven og situasjonen rundt denne. ;)

Lenke til kommentar

Noen spørsmål:

 

1. Er det tillatt å ta en U-sving ved bruk av en trafikkøy?

2. Er det tillatt å snu på alle veier (så fremst det ikke er forbudsskilt, naturligvis, og man er til hinder for annen trafikk) uavhengig av fartsgrense?

3. Er det forskjell på hvitt lys og hvitt blinkende lys ved jernbanespor?

4. I en enveiskjørtgate: er det tillatt å legge seg i hvilket som helst felt? I følge prove.no kan man selv velge det feltet som passer best til ens videre kjøring, mens teoriboka sier man bør holde seg i høyre felt grunnet syklister.

 

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar

Okei, jeg sliter ganske mye med teorien, men nå har jeg bestemt meg for at jeg skal klare den! Så trenger all hjelp jeg kan få... har prøvt 8 ganger, lest boken mye, tatt masse prøver på nettet, tatt kurs på nettet og teoritime på trafikkskolen.. ingenting som hjelper tydligvis...

Lenke til kommentar

Et spørsmål angående bremselengde:

 

Har hørt ufattelig mange si at "Bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen". Jeg mener dette blir feil.

 

La oss si at man kjører i 20 km/t og øker farten til 40 km/t. Da blir fartsøkningen på 20 km/t. Så skal jeg bruke denne "formelen" med at bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen. Siden fartsøkningen er 20 km/t, tar jeg 202 som blir 400. Altså blir økningen i bremselengden 400?

 

Dette blir selvfølgelig feil. Det jeg vil frem til er at "Bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen" bør bli omformulert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kinetisk energi regnes ved formelen E = 0.5mv2

Det vil si at farten har "alt" å si for energien.

 

Energi er også lik E=s*m*a

 

Det vil si at 0.5v2 = s*a som igjen fører til at 0.5v2/a = s

 

Så hvis farten øker med f.eks. 5, og akselerasjonen (bremsingen) forblir den samme, så vil strekningen øke med ca 25 m, litt mindre siden det deles på 2a.

Lenke til kommentar

jeg har hele 7 spørsmål jeg lurer litt på om noen vil hjelpe meg litt å løse. Noen har jeg vel egentlig rett på, men lurer om det finnes unntak.

 

1. Visst en bil for eksempel kjører i 60km/t og du er 3 sekunder bak bilen. Å så får jeg spørsmål om, hvor mange meter vil du her være liggendes bak bilen? Hvordan regner man dette ut på en kalkulator? er litt dårlig i matteregning, så en enkel og grei løsning hadde vært fint.

 

 

2. Hvor lang er bremselengden på våt føre enn på en tørr veibane. Jeg vil si at svaret her er som oftest det dobbelte ca. Men om jeg tar alternativer ifra det spørsmålet: Er den A. 2 ganger lengre B. 4 ganger lengre C. 6 ganger lengre D. 8 ganger lengre.

 

Hva blir svaret om jeg får et slikt spørsmål, tror det var et slikt spørsmål jeg fikk, var bare redd det var ett lurespørsmål på en måte. For jeg har jo ikke fått oppgitt noe tall her heller på en måte.

 

 

3. Jeg fikk et midlertidig omkjøringsveg skilt, oppgaven følte jeg var grei. Men på dette skiltet, så stod det et veinummer fremme på selve skiltet [3] og det stod [300]på skiltet, og et av alternativene var om dette hadde noe med at de som hadde så mange tonn måtte kjøre til venstre siden. Dette vil jeg oppfatte som feil da, for det riktige alternativet vil jeg si at er at dette er et skilt for midlertidig omkjøringsvei. Men bare sånn for å være sikker, det har ikke noe mer å si enn det sant?

 

4. Denne er vel forsovet enkel og jeg har vel rett når jeg sier at alle biler har vikeplikt for trikk? så når det står en bil på hver side av en trikk, så er det i alle tilfeller trikken som skal kjøre først?

 

5. Når du skal svinge inn til venstre, hvilket kjøretøy er det vanskeligst å beregne avstanden til da. A. Lastebil B. Varebil C. Motorsykkel D. Traktor?

 

6. Har ett spørsmål jeg fikk, som jeg fikk veldig like alternativer på, men vet at kun to av dem er rett da. Spørsmålet er Hvor er det lov til å parkere? A. Ikke nærmere enn 5m før gangfelt B. Ikke nærmere enn 5m etter gangfelt

 

jeg har jo lest dette, men jeg klarte ikke helt å tolke de to alternativene der og hvilket av dem som er riktig.

 

7. Du kjører i 90 km/t og vil kjøre forbi en bil som kjører i 80 km/t. Hvor mye reduseres forbikjøringsstrekningen dersom bilen foran reduserer farten til 70?

Endret av bergenboy9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...