Gå til innhold

Bør aktiv dødshjelp legaliseres?


Anbefalte innlegg

Bør ikke alle få lov til å bestemme over sitt eget liv?

 

Hvis jeg har rett - skyt meg om jeg tar feil - er det ikke legalisert i Nederland? Hva er argumentene i mot, siden vi ikke har det i Norge?

 

 

Håper på en fin diskusjon :)

Endret av Ob3yM3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt. Staten skal ikke få kontrollere min kropp og mitt liv. Staten er imot aktiv dødshjelp fordi de ikke vil miste produktive arbeidere. Samme grunnen til at staten legger avgifter på øl og røyk.. De vil ha arbeidere som kan jobbe med sine rutinemessige drittjobber dag in og dag ut.

Om jeg har lyst til å ende livet mitt så skal det være mitt valg.. ikke staten sitt.

Jeg vil ikke la staten umyndiggjøre meg, jeg har kontroll over mitt eget liv.

Lenke til kommentar

Staten eier ræva mi fra før av med alt tullet sitt, så de eier vel retten til livet mitt å tenker jeg meg. Da jeg ble født og fikk fødsels attest sto det sikkert at "staten har rett til å selge sjela di til fanden om nøden blir stor nok". Så de eier meg vel der og.

 

Personelig synes jeg at det blir feil å holde en person i livet, når du vet at den personen aldri blir å komme seg igjen, til noe standard som vi kan kalle menneskelig. Om noe er utsatt for en stygg ulykke, og blir kvestet forferdelig og ender opp som grønnsak, så burde det jo være opp til de etterlatte eller eventuelle ønsker fra vedkommende selv, om livet skal holdes ved like kunstig, eller om personen skal å sovne stille inn.

 

Når valget står mellom døden og et liv som gullrot, så mener jeg det blir feil at valget ligger på andre personer enn de som kjente/kjenner vedkommene det gjelder.

 

En vær burde være i stand til å velge hvordan livet sitt skal være. Vis det ikke lar seg gjøre, burde ønsker fra etterlatte eller egne ønsker komme til gode, og om ditt ønske da er å avslutte livet når det da allerede skulle være slutt, så burde det være ditt valg.

 

Selvmord blir vel litt annet, for da mener jeg du feiger ut, velger den enkle veien ut og etterlater personer til å rydde opp etter deg. Det mener jeg er en feig løsning, og egentlig ikke aktiv dødshjelp i forhold til hva som menes her.

 

Jeg synes det er så ultra ironisk at i USA har du ikke aktiv dødshjelp, for det mener styrende er feil. Men døds straff, ja det har de. Det er jo egentlig en form for aktiv dødshjelp, hvor staten tar kontroll over livet ditt og bestemmer når det skal endes.

Lenke til kommentar
Absolutt. Staten skal ikke få kontrollere min kropp og mitt liv. Staten er imot aktiv dødshjelp fordi de ikke vil miste produktive arbeidere. Samme grunnen til at staten legger avgifter på øl og røyk.. De vil ha arbeidere som kan jobbe med sine rutinemessige drittjobber dag in og dag ut.

Om jeg har lyst til å ende livet mitt så skal det være mitt valg.. ikke staten sitt.

Jeg vil ikke la staten umyndiggjøre meg, jeg har kontroll over mitt eget liv.

5748459[/snapback]

Nå er ikke de som er aktuelle for å motta aktiv dødshjelp akkurat "produktive arbeidere", da... Jeg tror at grunnen til at dette ikke er blitt lovlig enda er at politikerne ser på dette som en ganske komplisert sak, som de ikke er helt sikre på hvordan de skal forholde seg til. Da er det lettere å forby enn å tillate.

Hvis jeg noen gang skulle bli grønnsak, vet jeg hva jeg hadde ønsket. Hvor tragisk er det ikke at folk som aldri kommer til å føle noe mer ligger i månedsvis på sykehus, koster samfunnet millioner av kroner og opptar sengeplasser som kunne kommet produktive (og potensielt produktive) individer til gode?

Lenke til kommentar

Det er vel frykten for at "aktiv dødshjelp"-begrepet/handlingen skal bli misbrukt som er grunnen til at det ikke er legalisert. Det finnes mange onde mennesker som ikke ville tatt fem øre for å ta livet av sin gamle bestemor/syke ektefelle for å få slått kloa i pengene hans/hennes. Hvem skal vurdere om det skal være lov til å gjøre slutt på livet til en annen person?

Lenke til kommentar
Det er vel frykten for at "aktiv dødshjelp"-begrepet/handlingen skal bli misbrukt som er grunnen til at det ikke er legalisert. Det finnes mange onde mennesker som ikke ville tatt fem øre for å ta livet av sin gamle bestemor/syke ektefelle for å få slått kloa i pengene hans/hennes. Hvem skal vurdere om det skal være lov til å gjøre slutt på livet til en annen person?

5750751[/snapback]

 

 

Da burde isåfall legene(eller en gruppe folk som tar seg av slike ting) bestemme om kondisjonen til den personen er så fæl at hun\han burde slippe det.

Lenke til kommentar

Hvordan blir egentlig dette i praksis? Kan en pasient kreve at legen skal ta livet av ham, selv om det strider mot legens etikk? For dem som mener at det selvsagt ikke bør være slik, så er det tilfellet når det gjelder abort. Hvem tar avgjørelsen når pasienten er ute av stand til å kommunisere sine ønsker, en situasjon som vil være vanlig i slike tilfeller? Tenk situasjonen der familien til pasienten har et splittet syn på saken. Hadde jeg vært lege i en slik situasjon vill jeg vært glad for et slikt forbud.

Lenke til kommentar
Absolutt. Staten skal ikke få kontrollere min kropp og mitt liv. Staten er imot aktiv dødshjelp fordi de ikke vil miste produktive arbeidere. Samme grunnen til at staten legger avgifter på øl og røyk.. De vil ha arbeidere som kan jobbe med sine rutinemessige drittjobber dag in og dag ut.

Om jeg har lyst til å ende livet mitt så skal det være mitt valg.. ikke staten sitt.

Jeg vil ikke la staten umyndiggjøre meg, jeg har kontroll over mitt eget liv.

5748459[/snapback]

 

Trodde du stemte sosialistisk? Høres ikke sånn ut. :innocent:

Lenke til kommentar
Absolutt. Staten skal ikke få kontrollere min kropp og mitt liv. Staten er imot aktiv dødshjelp fordi de ikke vil miste produktive arbeidere. Samme grunnen til at staten legger avgifter på øl og røyk.. De vil ha arbeidere som kan jobbe med sine rutinemessige drittjobber dag in og dag ut.

Om jeg har lyst til å ende livet mitt så skal det være mitt valg.. ikke staten sitt.

Jeg vil ikke la staten umyndiggjøre meg, jeg har kontroll over mitt eget liv.

5748459[/snapback]

 

Trodde du stemte sosialistisk? Høres ikke sånn ut. :innocent:

5750901[/snapback]

 

Stemmer jeg stemte sosialistisk. Selv om mange av dere har inntrykk av det saa er ikke det sosialistisk alternativet for aa skrenke inn individets rettigheter.. De vil derimot skrenke inn privateorganisasjoners rettigheter slik at individene faar mer penger og mer ressurser og individene faar mer frihet. Jeg tror paa individets frihet. Det er 2 ting som truer denne. Staten og kapitalismen. Kapitalismen vil ha meg slave rundt i jobber og betale meg saa lite som mulig. Jeg trenger beskyttelse mot dette. Sosialismen hjelper meg.

 

Det partiet som VIL krenke individets rettigheter er KRF.. ol lovgivning, royk, homofiles rettigheter etc etc.

Og sist jeg sjekket saa sammarbeidet Hoyre med dette partiet..

Ja til individuel frihet baade fra stat og kapitalisme. Stem rodt :thumbup:

Lenke til kommentar

Grunnen til at man er imot aktiv dødshjelp er fordi man er redd for den dagen de pårørende fyller sin gamle far med masse lure idee'er, hjernevasker han, slik at han vil ta sitt eget liv. Det vil jo være feil.

 

Det er desverre for lett å misforstå, og for lett å hjernevaske folk. Derfor så er det for lett til at feil kan oppstå, og at folk blir drept ved en feiltagelse.

 

Men jeg er for aktiv dødshjelp. Har man ulidelig store smerter så er det like greit å bli ferdig med det f.eks.

Lenke til kommentar
Bare en tanke som slo meg:

Er selvmord ulovlig?

 

Edit: Kan man bli straffet for forsøk på selvmord?

5748562[/snapback]

 

 

Straffet og straffet fru Blom...

Men overlever du, er muligheten jæv... stor for at du blir tvangsinnlagt. Og det må da være en form for straff.

:hmm:

 

edit: trykkleif

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Bare en tanke som slo meg:

Er selvmord ulovlig?

 

Edit: Kan man bli straffet for forsøk på selvmord?

5748562[/snapback]

Straffet og straffet fru Blom...

Men overlever du, er muligheten jæv... stor for at du blir tvangsinnlagt. Og det må da være en form for straff.

5752257[/snapback]

Tenkte mer i retning av fengsel og bøter hvis det kommer frem at du prøvde å ta livet ditt, men mislyktes pga uforutsette ting.

Teoretisk sett er det jo et drapsforsøk.

Lenke til kommentar
Hvis en person er har to timer igjen å leve, og er i sterke smerter, ser jeg ikke helt problemet med at vedkommende skal få lov til å slippe å pines i de to siste timene hvis han ikke ønsker det.

5752233[/snapback]

 

Jupp, der er jeg HELT enig!

 

Er litt lett å se på det når det bare er 2 timer. Tenk deg hvis det er noen år. Personen har smerter. Tenk å ikke kunne få lov til å dø?

 

Men det er ikke alltid personen er i stand til å ta det valget. Et valg mellom liv og død bør - paradoksalt nok - tas av en som er frisk. En som ligger i smerter har jo redusert autonomi.

 

OT:

Dere har sikkert kanskje skjønt at jeg driver med en skoleoppgave her, men valgte det fordi temaet virkelig interesserer meg.

 

Om noen har bra definisjon eller linker til/om aktiv dødshjelp, så er jeg evig takknemmlig :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

I gammel tid fikk de gamle lov til å dra seg ut i skogen og dø med den ære de hadde. Dette ble heller ikke sett ned på av familien og de hadde full forståelse for at en person ikke ville være til last for sine nærmeste. De ble så gravlagt etter at de var døde med alt det innebar.

 

Jeg mener at også i dagens samfunn burde det være lov å bestemme over sin egen sjebne. Vi snakker altså om folk med et intenst ønske om å ta sitt eget liv, men som er for svake til å gjennomføre det.

 

Hvis jeg ikke husker utrolig feil så er faktisk selvmord ulovlig(!)?

 

Ja til aktiv dødshjelp. Jeg ville ønsket det dersom jeg ble invalid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...