Gå til innhold

En utfordring: Selvportrett


Anbefalte innlegg

Kjeder vettet av meg og spammer tråden med meg sjøl. :no:

6902524[/snapback]

Hva i alle dager har du gjort med bildet? Du maa laere meg det. Svintoeft!

6905700[/snapback]

Hehe, takk.

 

Sterkt inspirert av den "illustrerte" stilen til bl.a. Jill Greenberg, Jim Fiscus, Andrzej Dragan, Ray Bayer etc... litt vanskelig å lære bort, siden det ikke er en universaloppskrift. Hovedelementene er å fremheve blåkanalen med channel mixer

på et layer med soft light-blending, bruke f.eks. high pass-filteret til å fremheve detaljer, masse dodge & burn over hver eneste detalj. Hvis dette skal forklares må jeg skrive ganske mye, det er nesten utelukkende manuellt brush-arbeid. Det blir vanligvis 15-20 layers, mange av dem er channel mixer og fargejusteringer. Hvis man isolerer hvert eneste objekt i et bilde og gir dem forskjellig behandling, vil man få en slags surrealistisk greie.

 

Ingen original ide, men jeg prøver å lage min egen variant av den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjeder vettet av meg og spammer tråden med meg sjøl. :no:

6902524[/snapback]

Har sett endel bilder du har tatt nå, og jeg blir mektig imponert hver gang. Du har ikke lyst å dele noen hemmeligheter, for du får utrolig spennende farger og detaljer i bildene dine....

 

Har dessuten snart en skole-oppgave om portrett. Kunne vært greit med tips...

Lenke til kommentar

:blush:

 

Det med fargene er ikke så vanskelig. Jeg lager flere layers med hue/saturation eller photo filter, gjerne med grønt eller gult. Deretter maler jeg ut områder som ikke skal påvirkes, og gjør det ganske subtilt. Å legge til et fargestikk som er "feil" kan være effektivt, om man er ute etter en rar og skitten stemning. Deretter maler man over områder som ikke skal påvirkes, og justerer opacity slik at det bare såvidt synes.

Channel mixer er også effektivt, skru på monochrome og skru blåkanalen på 100 eller hva som måtte passe, og hold de andre på 0. Sett den på soft light, og vips, masse detaljer fremheves. Man får ikke akkurat glatt hud av den teknikken, så ikke gjør det på bilder av dama. :no:

 

Tror jeg skal prøve å lage en slags tutorial i det bortimot døde tutorial-forumet, og prøve å legge fram de grunnleggende teknikkene. Det er mye jobb, så det blir minst like mye jobb å forklare det. Det er vel lettere når jeg kan legge ved bilder med framgangsmåten.

 

Som sagt, sterkt inspirert av Dragan, Greenberg, Fiscus og de som driver med sånt. Der er det mye inspirasjon å hente. Jeg har stort sett funnet det ut på egenhånd, pluss noen vage retningslinjer fra Andrzej Dragan og Ray Bayer. De vet å holde på hemmelighetene.

Lenke til kommentar

Hvorfor henger det en ledning på det siste bildet?

Er vel et headset til et eller annet.

Har du prøvd å få det til å se ut som om noe "renner" ut fra hodet ditt?

I så fall burde du ha croppet vekk det at ledningen deler seg i 2 nederst der. Evt. redigert.

Endret av MobilKnut
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...