Gå til innhold

Kjøper du Linux-kompatibel hardware?


Kjøper du Linux-kompatibel hardware?  

226 stemmer

  1. 1. Kjøper du Linux-kompatibel hardware?

    • Ja, jeg kjøper konsekvent hardware med god Linux-støtte
      53
    • Ja, jeg tenker litt på det men er ikke konsekvent
      58
    • Nei, men jeg burde sikkert bli mer oppmerksom på Linux-støtte
      41
    • Nei, støtte for Linux bryr meg ikke
      74


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er dette en funksjon som ikke kan skrues av? Trodde ikke man måtte ha signerte drivere.

5573982[/snapback]

 

Så langt er hvertfall planen at det skal kunne skrus av uten problemer i det hele tatt. Mange leverandører av ferdigproduserte PCer bruker OEM hardware og egenutviklede drivere. Disse gidder ikke betale MS for en HWCL lisens.

Lenke til kommentar
Kjøper konsekvent nvidia-skjermkort pga mer stabile linux-drivere, samtidig som ATI's latskap på driverfronten irriterer meg litt.

 

Kjøpte laptop med gma 900 og ipw2200. (Dell X1)

 

Når det er sagt så går det greit å få det meste av hardware til å fungere, bare det ikke er fra ATI.

5573630[/snapback]

 

ATI har skjerpet seg ganske mye på driverfronten den siste tiden, nå slippes ATI-drivere like ofte for linux som windows, og har egentlig aldri hatt trøbbel med driverne til mitt R9500Pro. Mitt neste skjermkort blir et ATI-kort, har såpass stor tro på at ATI har fått sakene i orden innen da. :)

Lenke til kommentar
ATI har skjerpet seg ganske mye på driverfronten den siste tiden, nå slippes ATI-drivere like ofte for linux som windows, og har egentlig aldri hatt trøbbel med driverne til mitt R9500Pro. Mitt neste skjermkort blir et ATI-kort, har såpass stor tro på at ATI har fått sakene i orden innen da. :)

5575822[/snapback]

Hark Hark :hmm:

 

Hvordan kan du si det? ATi har enda ikke klart å slippe en Linux-driver for X1000-serien enda... nVidia hadde Linux driver til 7800GTX den dagen det ble lansert.

 

nVidia har allerede SLI i Linux-driveren, samt SMP optimaliseringer. Lurer på når CrossFire kommer på ATi sin Linux-driver jeg... :roll: Parallellt med Linux driveren utvikler også nVidia FreeBSD driver og Solaris driver. Er har ATi ingenting.

 

Prøvde ATi sin Linux-driver senest i midten av desember på et x800xt kort, og det var fps-drops og problemer så fort jeg startet en krevende OpenGL applikasjon... Slo på AA i et Doom III, og vips der kkom et oops fra kjernemodulen til ATi... Får se om jeg gidder å prøve igjen ved neste bug-fix fra ATi...

 

Nei! ATi trenger nok godt over ett år før de nærmer seg nivået til nVidia...

Lenke til kommentar

[GDI]Raptor: Du må ikke glemme at nVIDIA også hadde støtte for GF7800GTX i sine FreeBSD- og Solaris-drivere samtidig som linux-driverne samtidig som kortet kom ut. Nå er det slik at linux-driverne, FreeBSD-driverne og Solaris-driverne til nVIDIA blir sluppet samtidig. Det at nVIDIA har så god plattformstøtte er ganske imponerende.

Lenke til kommentar

Om du vil ha 100% frie drivere, så har du et problem. Drivere er en del av kjerne-virksomheten til firma som ATI og nVidia. Det å forvente at de skal gi dem ut som Open Source er som å forvente at MS skal gjøre det samme med sine produkter.

 

Personlig så mener jeg det er kjerne-utviklerne som (iallefall delvis) er skyld i dårlig linux-støtte, siden de nekter å legge inn åpne api'er i kjernen som drivere kan benytte seg av. Med det resultat at driverne må kompileres spesifikt inn mot den kjernen du selv kjører. Og drivere er å anse som en forretningshemmelighet og bør derfor ikke gis ut som Open Source.

 

De driverne som fins for Linux og som er Open Source er i stor grad skrevet av idealister, og sjelden av større firma. (Med unntak av noen hederlige unntak som leverer mye hw for linux.)

 

F.eks. er s-ata driverne som ligger i kjernen skrevet av idealister. (etter det jeg har skjønt?)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
ATI har skjerpet seg ganske mye på driverfronten den siste tiden, nå slippes ATI-drivere like ofte for linux som windows, og har egentlig aldri hatt trøbbel med driverne til mitt R9500Pro. Mitt neste skjermkort blir et ATI-kort, har såpass stor tro på at ATI har fått sakene i orden innen da. :)

5575822[/snapback]

Hark Hark :hmm:

 

Hvordan kan du si det? ATi har enda ikke klart å slippe en Linux-driver for X1000-serien enda... nVidia hadde Linux driver til 7800GTX den dagen det ble lansert.

 

nVidia har allerede SLI i Linux-driveren, samt SMP optimaliseringer. Lurer på når CrossFire kommer på ATi sin Linux-driver jeg... :roll: Parallellt med Linux driveren utvikler også nVidia FreeBSD driver og Solaris driver. Er har ATi ingenting.

 

Prøvde ATi sin Linux-driver senest i midten av desember på et x800xt kort, og det var fps-drops og problemer så fort jeg startet en krevende OpenGL applikasjon... Slo på AA i et Doom III, og vips der kkom et oops fra kjernemodulen til ATi... Får se om jeg gidder å prøve igjen ved neste bug-fix fra ATi...

 

Nei! ATi trenger nok godt over ett år før de nærmer seg nivået til nVidia...

5575865[/snapback]

 

Tja, kanskje ATI ligger et lite stykke bak nVidia på driverfronten, men jeg liker ATI for det de gjør med selve kortet, så da får jeg tåle en litt slarkete driver så lenge konsekvensen bare er litt lavere FPS. Eneste spillet jeg spiller noe særlig er RTCW: ET uansett, og det går fint uansett drivere. :)

 

Btw: ATI slapp nye drivere i dag (9/2-06) :)

Lenke til kommentar
Om du vil ha 100% frie drivere, så har du et problem. Drivere er en del av kjerne-virksomheten til firma som ATI og nVidia. Det å forvente at de skal gi dem ut som Open Source er som å forvente at MS skal gjøre det samme med sine produkter.

Nope :)

 

Jeg greier meg fint med de frie driverene fra Intel og de for Radeon 7/8/9xxx.

 

Forventer ikke at ATI/nVIDIA skal åpne driverene sine (for som sagt det kommer aldri til å skje).

 

Intel er etter min mening det beste eksempel, de lager 100% åpne drivere som utnytter alt som skjermkortet har å by på (f.eks i810 er de eneste (frie) driverene som støtter TV-ut). ATI kommer på en fin andre plass, de åpner specs på gamle kort slik at de er mulig å skrive ok drivere (henviser til Radeon 9-serien).

Lenke til kommentar
Om du vil ha 100% frie drivere, så har du et problem. Drivere er en del av kjerne-virksomheten til firma som ATI og nVidia. Det å forvente at de skal gi dem ut som Open Source er som å forvente at MS skal gjøre det samme med sine produkter.

Nope :)

 

Jeg greier meg fint med de frie driverene fra Intel og de for Radeon 7/8/9xxx.

 

Forventer ikke at ATI/nVIDIA skal åpne driverene sine (for som sagt det kommer aldri til å skje).

 

Intel er etter min mening det beste eksempel, de lager 100% åpne drivere som utnytter alt som skjermkortet har å by på (f.eks i810 er de eneste (frie) driverene som støtter TV-ut). ATI kommer på en fin andre plass, de åpner specs på gamle kort slik at de er mulig å skrive ok drivere (henviser til Radeon 9-serien).

5581943[/snapback]

 

Du har et poeng: Jeg kan si MYE negativt om Intel, men de er gode på Linux!! :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...