Gå til innhold

Noen har brutt seg inn på datasystemet til jobben


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skal poste denne, men prøver her:

 

Noen har brutt seg inn på serveren på jobben (software-firma), og har stjålet en del software vi har jobbet med.

 

Spørsmålet mitt er egentlig: Er dette noe politiet tar alvorlig?

 

Vi vet med nesten 100% sikkerhet hvem som har gjort det og har en del "beviser". Det vi imidlertid ikke har enda - er noe som beviser selve tyveriet - dvs, vi har (foreløpig) ikke funnet ting i logger som viser nøyaktig når og hvordan innbruddet har skjedd.

 

Det sterkeste beviset vi har er egentlig at han har nesten innrømmet at det er stjålet, og at vi vet at han har vår kode (dvs, vi kan bevise at han har vår kode).

 

Er det noen som har vært borti lignende situasjoner, eller lest om noe slikt, og vet om politiet gjør noe med slike saker?

 

Sjefen er litt usikker på om det er verdt bryderiet med anmeldelse - skaden har jo for så vidt skjedd, og siden det er snakk om tyveri av software har jo vi ikke mistet noe sånn sett.

Endret av _named_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om ikke "piratkopiering" i seg selv nødvendigvis blir tatt så veldig alvorlig så blir innbruddet det. Hvis de i tillegg har stjålet noe av kildekoden din så bør du ihvertfall politianmelde det. Hvis du har en antagelse om hvem som har gjort det så si det til politiet så de kan undersøke det nærmere. Forhåpentligvis blir saken tatt seg av ved en avdeling som har litt peiling.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke gå så veldig i detalj om hva som er stjålet og hvordan, i frykt for at vedkommende skulle finne ut av det, men jeg vil sammenligne dette med å bryte seg inn hos Coca-Cola og stjele oppskriften.

 

Nå har selvfølgelig ikke koden vår så høy verdi, men det er "levebrødet" til firmaet.

 

Er det noen som har peiling på hvilke strafferammer det er snakk om her?

 

Kan vi forvente å få noen form for erstatning? Det vi er redd for er jo at tyven skal spre koden, eventuelt bruke den selv.

 

Uansett hvilken straff han får, så vil jo han jo fremdeles ha mulighet for å beholde koden (er ikke spesielt vanskelig å legge det på en CD og grave den ned i jorden liksom), eventuelt om han skulle faktisk slette alt, så vil han fremdeles vite mange av hemmelighetene (koden er ikke så avansert) og kunne bruke dette i fremtiden.

Lenke til kommentar

Ingen som har lest om lignende saker, eller vet om slike ting faktisk blir etterforsket?

 

Nå har vi bunnsolide beviser fra logger, og saken blir annmeldt i løpet av uken.

 

Men skulle gjerne visst litt om hva som kommer til å skje videre... Henter politiet PC'en til tyven er jo saken oppklart - så fremt det skjer raskt, dvs før vedkommende får snusen i at han er under etterforskning.

 

Er det realistisk å tro at politiet kommer til å gjøre det? :hmm:

 

Hvis saken blir oppklart - hvilken straff kan vedkommende vente seg? (snakker vi bot på 500kr, eller fengsel?)

Endret av _named_
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Spørsmålet mitt er egentlig: Er dette noe politiet tar alvorlig?

5569800[/snapback]

Hvis noen skulle lure på svaret, kan jeg bare komme med en oppdatering: Nei dette er ikke noe politiet tar alvorlig. Saken ble anmeldt, og ingenting skjedde til tross for gjentatte purringer på status. Etter 8 måneder ble saken henlagt etter beviset stilling.

 

Bevisene var bunnsolide - eneste teknisk mulige bedre bevis var om en politimann var tilstede hos gjerningsmannen mens han utførte forbrytelsen. Det kan tenkes at bevisene på gjerningsmannens datamaskiner var forspilt, pga politiet ikke beslaglagte datamaskinene (i alle fall ikke i løpet av de første 6 måneder), men bevisene fra logger etc var likevel solide (webhost kunne også bekrefte innbruddet, og kjente til gjerningsmannen).

 

Så i Norge er det tydeligvis fritt frem å drive med elektroniske forbrytelser - i alle fall så lenge det ikke er snakk om direkte økonomiske tap av vesentlig størrelse.

 

Heldigvis var gjerningsmannen ikke av den onde typen (har nok bare ikke skjønt alvoret av hva han gjorde), så vi lidde ikke noen økonomiske tap, annet enn en god del timer med jobbing med logger, beviser, og endring av passord etc. :hrm:

Endret av _named_
Lenke til kommentar

Nå må dere huske at det er ikke dette som er _VIKTIG_ å bruke ressurser på. Det som virkelig teller her i verden er å ta alle som kjører over fartsgrensen, vet dere ikke dette?!

 

 

Jeg syntes folk kan drite i slike småsaker som "Noen har brutt seg inn på datasystemet til jobben", og heller legge fokusen over på "Jeg så en som kjørte i 64 km/t i 60-sona".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...