Gå til innhold

Den store 7800GT tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg fikk 6900 i 3dmark05, men dette var med uklokka Opteron 144. Har den klokket til 2.6 nå, men har ikke tatt noen tester enda. Men skal nok oppnå hvertfall 8000 uten altfor store anstrengelser. Pluss at mitt kort støtter mye mer finesser enn ditt.

Dessuten så kostet mitt kort 2000 med frakt  :w00t:

5562285[/snapback]

 

Fælt som du maser om de finessene da :)

 

De eneste finessene som er verdt å nevne er vel litt bedre HDR støtte og SM 3.0 støtte. Kan ikke akkurat si at jeg har merket så mye forskjell med SM 3.0 at det gjør noe, og HDR kanskje litt for krevende selv for et 7800GT i høye oppløsninger.

 

Med det sagt synes jeg både X800GT og 7800GT er gode kjøp mtp pris/ytelse.

Lenke til kommentar
Jeg fikk 6900 i 3dmark05, men dette var med uklokka Opteron 144. Har den klokket til 2.6 nå, men har ikke tatt noen tester enda. Men skal nok oppnå hvertfall 8000 uten altfor store anstrengelser. Pluss at mitt kort støtter mye mer finesser enn ditt.

Dessuten så kostet mitt kort 2000 med frakt  :w00t:

5562285[/snapback]

 

Fælt som du maser om de finessene da :)

 

De eneste finessene som er verdt å nevne er vel litt bedre HDR støtte og SM 3.0 støtte. Kan ikke akkurat si at jeg har merket så mye forskjell med SM 3.0 at det gjør noe, og HDR kanskje litt for krevende selv for et 7800GT i høye oppløsninger.

 

Med det sagt synes jeg både X800GT og 7800GT er gode kjøp mtp pris/ytelse.

5562885[/snapback]

 

X800GTO ikke bare GT :)

Lenke til kommentar
må huske att ATIkorta (1900xtx/xt)har flere finesser enn 7800gt!

5562388[/snapback]

 

Flere finesser ja, men det betyr ikke at det slår 7800GT med SLI i ren GPU kraft.

5562442[/snapback]

Folk som kjøper x1900xt eller 2*7800gt, gjør det for å kunne skru på eyecandy.

Hardocp har testet 7800gt dual kortet mot 7800gtx512, og 7800gtx512 vinner de fleste benchmarks. X1900XT er som kjent enda bedre.....

 

http://www.hardocp.com/article.html?art=OTQy

 

Edit: Liten leif

Endret av StigK
Lenke til kommentar
Flasher,klokker man et X800Gto kort kan man få 7000 i 3dmark 05. Da har man 16 piplines, veldig mye for pengene, man kan få en gto verson med 512mb ram til 1500kr også.

5563105[/snapback]

 

Scoren i 3dmark er også avhengig av cpu og ram. Den må sammenlignes med scoren på en tilsvarende maskin hvis du skal se om den yter det den skal. En AMD 2800+Sempron vil bli slått ned i støvlene av en AMD 4400+X2 feks, selv om begge maskinene har samme 7800gt kort. Synes bare at det er viktig å få frem det.... :roll:

Lenke til kommentar
Bruk rivatuner til å stille viftene, du finner det under driver settings. Du kan også gjøre det på biosnivå med nvflash og nbitor.

5563099[/snapback]

Ja hvor mye kan jeg stille inn dette før det blir for varmt? Hvilke prog kan jeg bruke for tempen i pcen, og alle komponenter? Og hva er grensene? Finnes dt ingen "smart viftestyring?"

Endret av Registrert
Lenke til kommentar

den funksjonen er ikke helt stabil. ofte klokker den for lavt, men av og til også for høyt. klokket for høyt for meg, fikk artifacts osv. og da ikke pga tempen. så det letteste er å klokke manuelt.

 

praktisk med kabinettemp på under 10c. :) jeg får nyte det mens jeg kan. til sommeren blir det kab temp på 50-60c, så... lol

Lenke til kommentar
Bruk rivatuner til å stille viftene, du finner det under driver settings. Du kan også gjøre det på biosnivå med nvflash og nbitor.

5563099[/snapback]

Ja hvor mye kan jeg stille inn dette før det blir for varmt? Hvilke prog kan jeg bruke for tempen i pcen, og alle komponenter? Og hva er grensene? Finnes dt ingen "smart viftestyring?"

5563682[/snapback]

Den er smart i den forstand at den skiller mellom 2d og 3d hastigheten. Jeg aner ikke hva som er maks temperatur, men hos meg står den på 25% ved 2d og 100% ved 3d. Jeg bruker forresten zalman v700cu.

 

Til swat-dude: Hvis denne tråden skal ha noe for seg, så kan du linke til 1.5V biosmod, jeg har linket til harmodding og blyantmodding allerede.

 

Under biosmod kan du inkludere deltaclocks, og mulighet til å stille viftehastigheter.

 

Jeg skrev en overklokkingsguide for 7800gt, inkludert biosmod, for en stund siden. Jeg kan copy/paste den inn:

 

 

1. Ved bruk av coolbits åpnes skjulte funksjoner i driverrutinene til nvidia. Under funksjonen "Clock Frequency Settings" kan man velge "Manual overclocking", jeg tror det heter radioknapper. :)

Vanligvis pleier folk å trykke på "Detect Optimal Frequency" og slå seg til ro med denne overklokkingen. Som oftest er denne overklokkingen for høy, men det varierer litt fra kort til kort. Den sikreste måten å sjekke dette på er å kjøre "nature testen" i 3dmark2001 eller 3dmark03. I 3dmark2001 kan man i gratisversjonen loope hvilken test man vil, så en en 50-100 ganger med nature bør kunne frembringe artifacts hvis det er noen. Jeg vet noen bencher med artifacts, men det er juks i mine øyne. Uten delta kunne jeg i følge coolbits kjøre core på 510, men det ga artifacts.

 

En annen metode er å bruke ATI-tool, den er litt flinkere til å oppdage artifacts enn coolbits, men har en tendens til å få windows til å henge seg.

Obs!! Ikke klokk nvidia skjermkort med ATI-tool, det fungerer svært dårlig.

Hvis du er overbevist om at kortet kan klokke lengre enn det "Terst Changes" i coolbits godtar, kan du bruke powerstrips.

 

2. 7800gt regnes som et bedydelig kjøligere kort enn 7800gtx, og det er det flere grunner til. En av grunnene er at 7800gt kjører kun 1.4V på core i forhold til 7800gtx som har 1.5V. Jeg anbefaler at de som bruker stock gpukjøling til å tenke seg om før de gjør dette, for man vil få en del mer varmeutvikling.

 

For å få kortet til å kjøre 1.5V må man flashe til ny bios, den enkleste og sikreste metoden er å modifisere biosen som allerede ligger i kortet.

For å hente biosen bruker man nvflash, og man bruker også nvflash for å flashe til ny bios.

NB!! I tilfelle man flasher med feil bios eller får strømbrudd mens man flasher, er det alltid lurt å ha originalbiosen liggende på disketten. Jeg lærte meg å flashe uten skjermbilde, noe som faktisk er mye enklere enn man skulle tro. Så lenge diskettstasjonen bråker skal man ikke skrive noe som helst, og når man flasher kortet blinker lysene numlock->capslock->scrolllock. Når lysene stopper er flashingen over, og man kan trygt reboote.

 

normal_nbit1.PNGnormal_nbit2.PNGnormal_nbit3.PNG

 

I Nibitor åpner man som sagt biosfilen. Her ser dere at jeg har endret spenningen til 1.5V, og har latt de andre spenningene være urørte. I tillegg kan man klokke i bios ved hjelp av dette programmet, noe som gjør at man slipper å klokke hver gang man oppdaterer driverene. Man skal selvfølgelig være sikker på at man kan kjøre kortet på de klokkefrekvense man skriver der.

Jeg ser forresten at jeg har 50 i delta, og ikke 40 som jeg skrev over, jeg skal forklare hva det er. Huff dette blir en lang post. :blush:

 

Dette kan være litt komplisert, hopp over hvis det er forvirrende

Geometric delta forteller differansen mellom grunnhastigheten på kjernen (ROP/shaders) og klokkehastigheten til vertex kjernen. I mitt tilfelle kjører jeg en grunnhastighet på 475MHz og vertex core på 525MHz. Hvorfor gjør jeg dette, jo fordi vertex kjernen tåler høyere klokkehastighet. For å finne det beste forholdet kan man først finne maks klokkehastighet med 0 delta. Dette tilsvarer den maksimale grunnhastigheten. Deretter kan man flashe kortet med delta på 100, og den maksimale klokkehastigheten vil tilsvare maksimal vertex hastighet. Differansen mellom disse to klokkehastighetene vil gi den optimale deltaverdien. Flash på nytt med optimal deltaverdi, og man får best mulig resultat. Denne metoden kan også brukes for folk som har 7800gtx.

 

Når man er ferdig lagrer man biosfila, jeg kalte min for overklokk.rom.

 

For å flashe lagrer man nvflash.exe sammen med biosfilene på en bootbar diskett.

I dos-vinduet skriver man:

nvflash overklokk.rom - hvor overklokk.rom er den nye bios fila.

For å hente den originale biosfila skriver man:

nvflash --save <filename> - <filename> kan være original.rom f.eks.

 

Hvis man har lyst å flashe kortet med en bios fra en annen produsent, må man skrive:

nvflash -4 -5 -6 uoriginal.rom - hvor uoriginal.rom er navnet på den uoriginale biosen.

 

Etter at kortet er flashet med ny bios, kan man forsøke å overklokke på nytt. Har man kjølinga i orden kan jeg garantere høyere overklokk. Lykke til :w00t:

 

Verktøy:

Nibitor 2.6 -For å editere biosen

Nvflash -Mange funksjoner, brukes i hovedsak for å flashe skjermkortet med ny bios

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...