Gå til innhold

Den store 7800GT tråden


Anbefalte innlegg

Velkommen til den store 7800GT tråden!

 

Denne tråden omhandler alle tenklige modeller av grafikk prosessoren 7800GT.

 

Boardshot_GeForce_7800_GT_F.jpg

 

Tråden ble startet da dette er ett av de mest populære grafikkortene fortiden med tanke på ytelse/kroner (mest ytelse for penga) og mange her har gått til anskaffelseav ett eller to slike kort.

 

Tråden vil bli brukt til problem løsing og OC resultat tråd for oss som har en syk score å vise frem eller ikke får helt de store resultatene og trenger hjelp.

alle andre typer spørsmål vedrørende kjøling, voltmodding osv er selvfølgelig også velkomne :)

 

Historik (beklager stor skrift her.. working on it..)

 

7800GT ble lansert 11.August 2005 og ble fort omtalt av mange av de største HW sidene på nettet.

 

Her er en liste over forskjellige omtaler:

 

Anandtech

Fireringsquad

GDHardware

Guru3D

HardOCP

HotHardware

The Tech Report]The Tech Report

VR-Zone

HardWare.no

 

Tetene viste at kortet jevnt over var bedere enn ATI sin toppmodel X-850 XT-PE og scoret melom 6500 - 7000 i 3dark05 på tidspunktet, og heller ikke var veldig langt unna storebror 7800GTX og samtidig over både 6800Ultra og 6800GT

 

Veiledene pris på den tiden var ca 3500+- så kortet var på ingen måte billig men har ettervert sunket mye i pris og ligger den dag i dag på 2500,- og opp og har blitt en stor hit i den øvre mellomklasse som ønsker høy ytelse til lav pris.

 

Om 7800GT

 

7800GT kom standar ifra fabrikk med 20 PixelPipelines og 7 VertexShaders og 256MB minne og klokk på 400/1000 (core/mem) og kunne i de fleste tilfeller klokkes relativt langt med stock kjøler.

 

kortet støtter også alle nyere finneser som Shader model v3.0, DX 9 og NVIDIA CineFX 4.0 Shading Architecture

 

Til sammenligning kom nvidias forige toppmodel (6800Ultra) med 16PixelPipelines, 6Vertex Shaders, Shader model 3.0 DX 9 og NVIDIA CineFX 3.0 Shading Architecture

 

Nytige linker:

 

HardWare.no

Nvidia

Futuremark (3dmark01 - 3dmark06)

Prisguide med 7800GT kort

 

 

EDIT 1 5.Feb 06

Legger til Link til prisguiden for 7800GT kort og fikset "nytige linker delen"

 

 

Kjøleløsninger Luft

 

 

NV Silencer 5 (Rev.3)

 

Zalman VF 700-Cu

 

"Sær" utgaver

 

Gigabyte 7800GT m/Zalman vifte ikke lenger å få kjøpt.

 

ASUS 7800GT Dual to stk 7800GT brikker på ett kort. (kan ikke kjøres i SLI)

Endret av SWAT dude...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det fås kjøpt en versjon fra gigabyte på netshop som kommer med zalmankjøler ferdig montert ( for de som ikke vil miste garantien)

 

jeg kjøpte det for 2500 kr da det var på weekend tilbud og er kjempefornøyd, klokket til 480*1180.

 

det skal kanskje nevnet at det ikke følger med heatsinks til ramen

Lenke til kommentar

Selv har jeg bare bra ting å si om 7800 GT

 

Kjører POV 7800GT i SLI. @ Stock får jeg rundt 7000 i 3dmark 2006

 

Denne løsningen er både billigere og bedre enn 1stk 7800 GTX 512 eller 1900XT.

Løp og kjøp sier jeg bare!

 

Kan forsåvidt legge til at jeg har montert Zalman VGA-Kjøler VF700-Cu på begge kort og idle temp ligger på 37 grader. En særdeles stille og effektiv løsning.

Endret av hwfreak
Lenke til kommentar

Jeg leser stadig innlegg hvor man klarer 8000-9000 poeng i 3DMark05 med 7800GT kort. Jeg har brukt auto-detect funksjonen i Coolbits og kortet mitt er satt til 500/1200. Jeg scorer ca. 6800 poeng med denne klokkingen. Er dette en normal score? :hmm:

 

Ser at en del kjører Zalman VF700 på disse kortene. Når man bytter kjøler, vil det si at kortet kan klokkes ytterligere, eller vi det automatisk yte mer ved samme klokking?

 

Setter stor pris på noen innspill her.... :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg leser stadig innlegg hvor man klarer 8000-9000 poeng i 3DMark05 med 7800GT kort. Jeg har brukt auto-detect funksjonen i Coolbits og kortet mitt er satt til 500/1200. Jeg scorer ca. 6800 poeng med denne klokkingen. Er dette en normal score? :hmm:

 

Ser at en del kjører Zalman VF700 på disse kortene. Når man bytter kjøler, vil det si at kortet kan klokkes ytterligere, eller vi det automatisk yte mer ved samme klokking?

 

Setter stor pris på noen innspill her....  :thumbup:

5559014[/snapback]

 

 

den vil ikke yte bedere pga biften, men du kan nok klokkke den lengere før den blir for varm..

 

den scoren din er veldig lav syntes jeg.. ville trod du skulle vert imellom 8000-9000 med den klokken.. legger til at normalscoreen til ett 7800GT er ca 6500-7000 3dmark05 :)

Lenke til kommentar
Jeg leser stadig innlegg hvor man klarer 8000-9000 poeng i 3DMark05 med 7800GT kort. Jeg har brukt auto-detect funksjonen i Coolbits og kortet mitt er satt til 500/1200. Jeg scorer ca. 6800 poeng med denne klokkingen. Er dette en normal score? :hmm:

 

Ser at en del kjører Zalman VF700 på disse kortene. Når man bytter kjøler, vil det si at kortet kan klokkes ytterligere, eller vi det automatisk yte mer ved samme klokking?

 

Setter stor pris på noen innspill her....  :thumbup:

5559014[/snapback]

 

 

den vil ikke yte bedere pga biften, men du kan nok klokkke den lengere før den blir for varm..

 

den scoren din er veldig lav syntes jeg.. ville trod du skulle vert imellom 8000-9000 med den klokken.. legger til at normalscoreen til ett 7800GT er ca 6500-7000 3dmark05 :)

5559582[/snapback]

 

 

Synes den er lav jeg også. Med stock hastighet fikk jeg ca. 6300, altså en økning på 500 poeng. Høres lite ut.. argh!!

 

Jeg har kun en 340W PSU, kan det ha så stor innvirkning?

Endret av tomblom
Lenke til kommentar

ahhh endelig en tråd om 7800 gt :thumbup:

jeg har hatt mitt xfx 7800 gt i snart 3 eller 4 måneder tror jeg å jeg er bare kjempefornøyd. jeg har litt lite ram å da får jeg dårlige resultater på 3dmark :hrm: hvor mye kan jeg forvente å klokke kortet mitt med stock-kjøler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...