Gå til innhold

En guide til mobilvett


Anbefalte innlegg

4. Spaghetti nå igjen?

Det er bare du og den du snakker med som bryr seg om hva du skal ha til middag. Det er heller ingen andre som har behov for å vite når du kommer hjem. Hvis du må ta en telefonsamtale når det er mange mennesker rundt deg, sørg for å demp deg så mye som mulig. Også her er tekstmeldinger et enkelt og genialt verktøy, som gjør at du ikke plager dine omgivelser mer enn nødvendig.

 

Sånn her snakk irriterer meg bare, hvorfor i helsike skal man dempe seg mer enn ellers bare fordi man prater med en person som ikke står rett atmed deg? Det er vel strengt tatt folka rundt som heller må lære seg og slutte sniklytte på hva andre prater om..

 

Hvis man synes det er forstyrrende at andre mennesker snakker burde man strengt tatt bare holde seg hjemme alene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg av den oppfattning at der det er akseptert og normalt at 2 mennesker snakker sammen er det også greit å snakke i telefon.

 

Når det gjelder snakking i mobil i bil er vel det ikke noe mer forstyrrende enn å snakke med noen andre i bilen? (nå tenker jeg på snakkingen, og ikke behandling av mobilen i seg selv etc etc)

Lenke til kommentar
Når det gjelder snakking i mobil i bil er vel det ikke noe mer forstyrrende enn å snakke med noen andre i bilen? (nå tenker jeg på snakkingen, og ikke behandling av mobilen i seg selv etc etc)

5528467[/snapback]

Kan stemme det, men da måtte vi jo forbudt mer enn ett menneske i hver bil, noe som går midt imot sunn fornuft på mange andre områder... :p

Lenke til kommentar
Når det gjelder snakking i mobil i bil er vel det ikke noe mer forstyrrende enn å snakke med noen andre i bilen? (nå tenker jeg på snakkingen, og ikke behandling av mobilen i seg selv etc etc)

5528467[/snapback]

Kan stemme det, men da måtte vi jo forbudt mer enn ett menneske i hver bil, noe som går midt imot sunn fornuft på mange andre områder... :p

5528561[/snapback]

 

Andre menensker i bilen forstyrrer mindre enn mobiltelefoner, ihvertfall den forskningen jeg har sett tyder på dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det gjelder snakking i mobil i bil er vel det ikke noe mer forstyrrende enn å snakke med noen andre i bilen? (nå tenker jeg på snakkingen, og ikke behandling av mobilen i seg selv etc etc)

5528467[/snapback]

Kan stemme det, men da måtte vi jo forbudt mer enn ett menneske i hver bil, noe som går midt imot sunn fornuft på mange andre områder... :p

5528561[/snapback]

Jeg har en kompis som har bil. Vi er på tur. Han kjører, jeg sitter i passasjersetet. Vi snakker. Hvem forstyrrer vi?

 

Dersom mamma snakker i mobil i bilen på vei fra sentrum og hjem når jeg sitter på, er det ikke så forferdelig. Det som er virkelig galt, er når ihvertfall 20-30% av bilturen går med til mobilpreik når hele bilturen varer ca 8 timer, inkludert fergestopp.

Lenke til kommentar
Når det gjelder snakking i mobil i bil er vel det ikke noe mer forstyrrende enn å snakke med noen andre i bilen? (nå tenker jeg på snakkingen, og ikke behandling av mobilen i seg selv etc etc)

5528467[/snapback]

Kan stemme det, men da måtte vi jo forbudt mer enn ett menneske i hver bil, noe som går midt imot sunn fornuft på mange andre områder... :p

5528561[/snapback]

Jeg har en kompis som har bil. Vi er på tur. Han kjører, jeg sitter i passasjersetet. Vi snakker. Hvem forstyrrer vi?

 

Dersom mamma snakker i mobil i bilen på vei fra sentrum og hjem når jeg sitter på, er det ikke så forferdelig. Det som er virkelig galt, er når ihvertfall 20-30% av bilturen går med til mobilpreik når hele bilturen varer ca 8 timer, inkludert fergestopp.

5528656[/snapback]

 

Kjører du bbil, så har du ansvar for å følge med på veien, er det en unnskyldning at du bare ikke er istand til å kjøre på en forsvarlig måte litt av turen? Har sett flere undersøkelser der folk kjører vel så dårlig med mobil som i fylla. Og jeg ser daglig uoppmerksom kjøring pga mobilbruk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Genial artikkel, ening med det meste som er sagt her også. Syner kanskje litt med å ikke presentere meg når jeg tar telefonen (gjelder både hustelefon og mobil), men har ikke fått meg opp i trøbbel enda. Og hva mobil i kinoer angår, er det helt uakseptabelt. husker en gang jeg og en kompis skulle se en film, var midt på dagen, så det var få i salen, oss to, et par i midten av 20-årene og en gjeng fjortiser på første rad. disse satt selvfølgelig å plapret i vei, både med hverandre og på mobil, noe som irriterte oss andre i salen noe grenseløst. Så kanskje ti minutter uti filmen holder de fremdeles på, og da hadde fyren bak oss fått nok. han reiser seg, og pælmer det nesten fulle cola-begeret sitt rett i dem, slik at de gikk fra salen. Satt og gliste resten av filmen, flere som burde reagere slik på uvettig mobilbruk på kino.

5523286[/snapback]

 

HAHA, der fikk jeg meg en latter. :D

Lenke til kommentar
Kjører du bbil, så har du ansvar for å følge med på veien, er det en unnskyldning at du bare ikke er istand til å kjøre på en forsvarlig måte litt av turen? Har sett flere undersøkelser der folk kjører vel så dårlig med mobil som i fylla. Og jeg ser daglig uoppmerksom kjøring pga mobilbruk.

 

AtW

5528677[/snapback]

Når hun snakker i tlf til daglig bruker hun handsfree, og når det er lengre bilturer er det som regel pappa som kjører. Men det var ikke poenget mitt!

Lenke til kommentar
Kjører du bbil, så har du ansvar for å følge med på veien, er det en unnskyldning at du bare ikke er istand til å kjøre på en forsvarlig måte litt av turen? Har sett flere undersøkelser der folk kjører vel så dårlig med mobil som i fylla. Og jeg ser daglig uoppmerksom kjøring pga mobilbruk.

 

AtW

5528677[/snapback]

Når hun snakker i tlf til daglig bruker hun handsfree, og når det er lengre bilturer er det som regel pappa som kjører. Men det var ikke poenget mitt!

5529401[/snapback]

Folk som snakker i telefonen i bil kan bli litt kjedelig i lengden ja. Spesielt når samtalen berre er skitprat.

Lenke til kommentar
Den som ringer bør også utøve litt høflighet. F.eks hvis jeg sitter på do, står i kassakø, har sex, kjører bil eller er opptatt på andre måter og trykker "avvis samtale" så er det utrolig plagsomt om den som ringer prøver å ringe på nytt 3-4-5 ganger rett etter hverandre. Avviser man en samtale så er det en grunn til det og man vil bli oppringt så snart det passer.

5521677[/snapback]

Akkurat det der med "avvis samtale" tror jeg det er veldig mange som ikke skjønner. De tror heller at det er noe i veien med forbindelsen, og prøver derfor å ringe på nytt, tviler på det er fordi de er uhøflige. Kanskje litt folkeopplysning på dette punktet hadde vært på sin plass?

5522016[/snapback]

 

jeg har en viss mistanke om at grunnen er at en får samme tone på øret om samtalen blir avvist eller om linja bryter sammen (opptatt-tone). selvsagt viser mobiltelefoner beskjed i displayet men ikke alle ringer fra en av dem (eller beskjeden varer så alt for kort, gjør i det minste det på min t610).

 

hadde vært noe annet om en hyggelig stemme kom på øret "samtale ble avvist, prøv igjen om 30 min". så får en ta de sosiale "problemene" en annen gang (kjenner visse folk som bare lar telefonen ringe når dem ser hvem det er og ikke orker å snakke med den personen en dag)...

Lenke til kommentar

Det overasker meg litt at ingen har nevnt tasting på telefonen man snakker i ennå. Når de som ringer meg skal notere et tlfnr el.l. på telefonen de snakker med meg i, er det i beste fall irriterende og av og til vondt(!) å høre på tastelydene som kommer i min ende av samtalen. Å gjøre dette vitner om total mangel på respekt for den man snakker med.

 

I løpet av 3,5 år med inngående samtaler på et kundesenter er det en person som har spurt om tillatelse til å taste på telefonen. Premie til ham! :)

 

Vil ellers si at lista er veldig bra, selv om jeg aldri presenterer meg så lenge jeg ser det er kjente som ringer meg på mobiltelefonen.

Endret av gallec
Lenke til kommentar
Genial artikkel, ening med det meste som er sagt her også. Syner kanskje litt med å ikke presentere meg når jeg tar telefonen (gjelder både hustelefon og mobil), men har ikke fått meg opp i trøbbel enda. Og hva mobil i kinoer angår, er det helt uakseptabelt. husker en gang jeg og en kompis skulle se en film, var midt på dagen, så det var få i salen, oss to, et par i midten av 20-årene og en gjeng fjortiser på første rad. disse satt selvfølgelig å plapret i vei, både med hverandre og på mobil, noe som irriterte oss andre i salen noe grenseløst. Så kanskje ti minutter uti filmen holder de fremdeles på, og da hadde fyren bak oss fått nok. han reiser seg, og pælmer det nesten fulle cola-begeret sitt rett i dem, slik at de gikk fra salen. Satt og gliste resten av filmen, flere som burde reagere slik på uvettig mobilbruk på kino.

5523286[/snapback]

 

He he, konge, da! :dribble:

Lenke til kommentar
Kjører du bbil, så har du ansvar for å følge med på veien, er det en unnskyldning at du bare ikke er istand til å kjøre på en forsvarlig måte litt av turen? Har sett flere undersøkelser der folk kjører vel så dårlig med mobil som i fylla. Og jeg ser daglig uoppmerksom kjøring pga mobilbruk.

 

AtW

5528677[/snapback]

Når hun snakker i tlf til daglig bruker hun handsfree, og når det er lengre bilturer er det som regel pappa som kjører. Men det var ikke poenget mitt!

5529401[/snapback]

 

Vet det ikke var poenget ditt, men jeg ville gjerne poengtere at mobilbruk i bils hovedproblem ikek er at andre i bilen blir forstyrret.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
i alle dager, snakker om å grave fram ting fra arkivet...

8634390[/snapback]

Den la på forsiden til hardware.no og amobil.no (artikkelen altså) så det ser ut som den er ny. Sikkert en bug i systemet. Faktisk så ble artikkelen lagt ut 17. mai i fjor.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
i alle dager, snakker om å grave fram ting fra arkivet...

8634390[/snapback]

Den la på forsiden til hardware.no og amobil.no (artikkelen altså) så det ser ut som den er ny. Sikkert en bug i systemet. Faktisk så ble artikkelen lagt ut 17. mai i fjor.

8634439[/snapback]

 

var på forsiden til amobil jeg fant den, og satt å tenkte "det er da vel ikke så lenge siden dem hadde noe lignende". og når jeg sjekker tråden så er flesteparten fra minst ett år tilbake.

 

lukter bug lang vei ja, for siste post i tråden er jo fra januar 2006. så med mindre en eller annen amobil admin fant det for godt å dra det fram igjen i anledning dagen...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...