Gå til innhold

Verdens minste PSU?


Anbefalte innlegg

Nå er jeg heller ikke noe elektronikkguru, men.. Hadde det vært mulig å ha en flerkontakt-sak som konverterer til 12V og som kan levere strøm til pc, printer, skjerm etc? Slik at man slipper å ha 5 svære kloss bak skrivebordet.. Eller trengs det en stor og varm kloss pr. uttak?

5506375[/snapback]

Ah! En sånn dings har jeg drømt om - mange ganger!

 

Men hver gang har det vært enklere å stikke innom Jernia eller Biltema e.l. og plukke med seg en skjøteledning med flere uttak. (Noen av uttakene har jo heller ikke vært tilgjengelige fordi de store klossene kommer i veien ...)

 

PC og skjerm er det greit å fore med 230V. Hvis du skal levere 500W på en 12V linje, snakker vi tross alt om >40 Ampere - grove kabler, m.a.o. Men jeg kunne tenke meg en "PowerStation" for alle smådingsene mine: USB-hub, KVM-switch, Palm, ekstern HD, kamera, PocketPC, osv.

 

En slik "PowerStation" ville måtte ha justerbar spenning og polaritet for hvert uttak, og leveres med et rikholdig sett av utskiftbare ledninger og plugger. Det måtte være mulig å merke ledningene i begge ender for å unngå utilsiktede utslipp av røyk (og/eller branntilløp).

 

Det er vel kanskje ingen som tør å slippe noe slikt løs på de uinnvidde masser ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan også tenke meg at denne kan være god for å lage veldig billige systemer med redudans. (Eller om du bare trenger mange svake systemer) En 600W vanlig PSU blir koblet til 5-7 hovedkort med svake VIA/PM-ULV/AMD-GEODE prosessorer ved å koble en vanlig 12V-G-G-5V molex til en picoPSU på n-1 av hovedkortene.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Synes at dette virker som en optimal løsning for bil / båt PC, selv til bruk hjemme så burde det ikke bli så mye støy. En 10A 230 V - 12 V strømforsyning trenger jo faktisk ikke noen vifter. Bare tenk på strømforsyningene til halogenpærer (5 stk på 20 W hver) som man monterer på wire. Perfekt for always on torrent maskiner eller lignende som man bare gjemmer og glemmer (finner de på nettverket men ikke i leiligheten).

Lenke til kommentar

Strømforsyninga er flott til sitt bruk, lager heller ingen irriterende høyfrekvente suse lyder som eg var litt bekymra for. Effektiviteten er kanskje ikkje helt de noen og 90% som produsenten påstår for da skulle vel enheten vært litt kjøligere enn den var, dog den var ikkje 60' / veldig varm.

 

Stor klump på "utsiden" er nødvendig ja, men det er jo ingenting som tilsier at du ikkje kan ha klumpen på utsiden. Dog å ha den på utsiden transporterer bort mye varme som du ellers måtte blitt kvitt.

 

Den oppdrives enkelt og greit fra rundt 370 kr inkl frakt fra ebay.

 

Eneste eg hadde å utsette på saken var manglende sata kontakt for 2.5" sata disker som trekker 3,3V og er utrolig stille! (Men har du en loddebolt og en sata strømkabel med en orange ledning liggende og ikkje tar garanti så nøye så er resten plankekjøring.)

 

.. og til deg som trur du må mate den med 12, 5 og 3,3V så har du nok missforstått, det holder å servere den 12V så ordner den 5 og 3,3V på egenhånd.

Lenke til kommentar
En 10A 230 V - 12 V strømforsyning trenger jo faktisk ikke noen vifter. Bare tenk på strømforsyningene til halogenpærer (5 stk på 20 W hver) som man monterer på wire.

5510855[/snapback]

Er det ikke 12V vekselstrøm på disse da?

En likeretter som tåler 10A og spenningsstabilisatorer trenger riktignok heller ikke mer enn passiv kjøling men det gir i hvertfall en ekstra klump etter ~12V strømforsyninga.

 

Strømforsyninga er flott til sitt bruk, lager heller ingen irriterende høyfrekvente suse lyder som eg var litt bekymra for. Effektiviteten er kanskje ikkje helt de noen og 90% som produsenten påstår for da skulle vel enheten vært litt kjøligere enn den var, dog den var ikkje 60' / veldig varm.

5516483[/snapback]

Jeg tror nok det må være 90% effktivitet. 120W ut og 90% effektivitet vil si at den produserer ca 13W selv. Hvis effektiviteten hadde vært lavere ville den utviklet ennå mer varme. F.eks ved 80% effektivitet ville den utviklet 30W alene og dermed trengt en stor passiv kjøler eller en liten aktiv kjøler f.eks ala brikkesettkjølere. Ved 95% effektivitet utvikler den bare 6W. 6W er en omentrentlig grense for hva man klarer å kjøle med en liten passiv kjøler på 5x5m uten å passere 60'C. (Tidlige pentium'er utviklet ca 5-10W og var på grensen til hva man kunne kjøle passivt med kjølere på 5x5cm uten å passere 60'C på brikken)

 

Eneste eg hadde å utsette på saken var manglende sata kontakt for 2.5" sata disker som trekker 3,3V og er utrolig stille! (Men har du en loddebolt og en sata strømkabel med en orange ledning liggende og ikkje tar garanti så nøye så er resten plankekjøring.)

 

.. og til deg som trur du må mate den med 12, 5 og 3,3V så har du nok missforstått, det holder å servere den 12V så ordner den 5 og 3,3V på egenhånd.

5516483[/snapback]

Så 2,5" SATA harddisker trenger kun 3,3V? Har du noe dokumentasjon på dette? (Jeg kunne tenke meg å prøve det en gang og vil være litt sikker før jeg gambler på noe sånt). Men 3,5" SATA harddisker trenger vel alle tre spenningene?

Lenke til kommentar

Simen1 - tror ikke du har fulgt helt med i elektrotimene dine, om du har hatt en.

Som nevnt tidligere i tråden er denne strømforsyningen en DC-DC strømforsyning. Dette betyr at du må fore den med DC, ikke AC. Derfor må du ha en strømforsyning, og ikke en variac (VARIableAC) eller en trafo (som nyhetsnotisen også feilaktig hevdet). For å fore denne saken må du da derfor ha en AC-DC SMPS (fremfor en linær AC-DC strømforsyning), eller en kilde som allerede yter mellom 12-19V DC. F.eks. en bil: Batterispenning: 12V. Når motoren går har du 14,4V.

 

Men ja, du flytter mye varmeutvikling ut av kabinettet ved å bruke en slik strømforsyning, men dessverre ikke alt. Det skal forøvrig ikke forundre meg om man kan få litt bedre resultater med en liten kjøleribbe på DC-DC kretsene på denne strømforsyningen.

Lenke til kommentar
Simen1 - tror ikke du har fulgt helt med i elektrotimene dine, om du har hatt en.

Som nevnt tidligere i tråden er denne strømforsyningen en DC-DC strømforsyning. Dette betyr at du må fore den med DC, ikke AC. Derfor må du ha en strømforsyning, og ikke en variac (VARIableAC) eller en trafo (som nyhetsnotisen også feilaktig hevdet). For å fore denne saken må du da derfor ha en AC-DC SMPS (fremfor en linær AC-DC strømforsyning), eller en kilde som allerede yter mellom 12-19V DC. F.eks. en bil: Batterispenning: 12V. Når motoren går har du 14,4V.

 

Men ja, du flytter mye varmeutvikling ut av kabinettet ved å bruke en slik strømforsyning, men dessverre ikke alt. Det skal forøvrig ikke forundre meg om man kan få litt bedre resultater med en liten kjøleribbe på DC-DC kretsene på denne strømforsyningen.

5516678[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener simen1 har skrevet som er feil (og som din forkalring oppklarer). Kan du peke litt mer nøye på hva du mener er feil?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hmm, 80 watt maks om man skal ha en uten vifte. Lurer på hvordan min fars skrivebordserstatter klarer seg, den ahr jo en vanlig P4 i seg, og klarer seg tilsynelatende med en adapter uten vifte.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...