Gå til innhold

Mitt synspunkt på dataspill!


Anbefalte innlegg

Dataspill er noe som har vært en stund, og det ser ut som det er en aktivitet blant unge som har kommet for å bli. Med unge mener jeg i denne artikkelen fra 12-20 år. Dataspill har vokst enormt i popularitet i det 20. århundre, ettersom ytelsen til pc’en har hatt en utrolig utvikling. Grafikken har bedret seg betydelig bare på fem år. Mange unge blir fasinert av ulike grunner. Spørsmålet er hvor bra denne type aktivitet er for dagens unge?

 

I de fleste spill bruker man et tastatur, en mus, en joystick, eller en type av spillkontroller. Mange spiller spill pga. den store underholdningsverdien og muligheten for utfordringer spill generelt byr på. Dataspill er brukt flittig av unge som effektivt tidsfordriv.

Det fins flere kategorier spill; strategispill, sportspill, eventyrspill, kort og brett spill, gåtespill, arkadespill og flysimulatorspill. Dataspill har blitt en multi-milliardindustri, som bruker den nyeste datateknologien til å utvikle mer og mer realistiske spillopplevelser. Blant norske utviklere finner vi Funcom som den eneste store. Flere studier har vist at de fleste som spiller er 18 år eller eldre.

 

Det er mange faktorer som gjør dataspill fascinerende. Man kan leve seg inn i en komplett annen verden, med de mest fantastiske elementer eller det verste helvete man kan forestille seg. Man kan ta på seg rollen som en fryktløs sjørøverkaptein som levde for mange århundrer siden og plyndre seg rik og vinne respekt av de mest fryktinngytende skurker. Eller dersom man er litt mer av den rolige typen, kan man bygge opp det gamle Egypt fra bunnen av, eksempelvis i ”Civilization” serien.

For eksempel kan man begynne i dette strategispillet med å la noen innbyggere sette i gang med å bygge hus og sanke matressurser. Etter hvert kan det slutte seg flere og flere folk til en voksende by. Teknologien blir mer og mer avansert ettersom spillet tar form. Etter hvert kan man beundre det storslagne synet av samfunnet etter at mange flittige arbeidere har bygd din sivilisasjons første pyramide! Når byen har blitt så stor, må man arbeide med å sørge for at innbyggerne er fornøyde og har nok tilgjengelig mat osv.

Hvis man derimot liker skyting, trenger man ikke å lete lenge i spillverdenen. Det er overflod av ”FPS” -(first person shooter) titler. Slik jeg tenker trenger man i disse spillene vanligvis ikke å anvende intelligensen i stor grad, og titlene har vanligvis ikke en god historie. Men det denne type spill mangler av krav til intelligens, tar de igjen i banebrytende action. Et eksempel kan være ”Doom 3”, som er et av de største actionspillene som er tilgjengelig. I det spillet forestiller man seg at man er den siste mannen som har overlevd på Mars, etter at alle rundt deg har blitt drept på mystisk vis av skapninger fra helvete. Da kan man velge i et våpenarsenal man aldri har sett maken til og skyte overnaturlige monstre fra helvete, for så å komme til djevelen selv. Spillet handler selvfølgelig om å drepe han også.

Mange vil sikkert si at dette er ”hjernedød” moro. Og kanskje er det sant, men jeg finner det utrolig gøy å skyte et ondt monster rett igjennom et glassvindu, for så å se at det faller i lava og brenner opp etterpå.

 

Ikke noe av det som hittil er beskrevet ovenfor kan man gjøre i virkeligheten, og det er én av grunnene til fasinasjon av dataspill for mitt vedkommende. Man kan som sagt leve seg inn i en totalt urealistisk eller forferdelig verden, samt spille i et urealistisk scenario, som aldri vil skje i virkeligheten. Dette kan være utrolig gøy, dersom spillutvikleren har gjort dette bra.

Andre måter dataspill fasinerer meg på er når jeg er på LAN (Local Area Network) sammen med venner, for å spille imot hverandre. Dette er alltid like morsomt, og stemningen blir like god hver gang når vi starter et spill som heter ”Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy”. Spillet går blant annet ut på å duellere mot hverandre med lasersverd. LAN er noe undertegnede har drevet på med siden 7. klasse på barneskolen, og jeg går aldri lei.

 

Når jeg nevner LAN, så må jeg også nevne ”The Gathering”, som foregår her i Hamar. Her møtes omtrent alle de beste spillerne i landet for å spille i dataspillkonkurranser. Mer og mer blir såkalt ”E-Sport” (Electronic Sport) populært, og med det følger det konkurranser. Sør-Korea er helt ekstreme her, og i det landet er det en egen tv-kanal som det bare blir vist dataspillturneringer o.l. på. Folk som er gode i dataspill blir kjendiser i Sør-Korea, samt får de fineste damene (!). Derfor er pengepremiene i turneringer deretter og. Man kan fort leve på å spille data hvis man er god i Sør-Korea. Her i Norge er ikke E-sport så populært, men i dataspillet ”Counter-Strike” (også bare kalt CS) har norske spillere greid å hevde seg stort i internasjonale turneringer. Så interessen er med andre ord der, men mange hevder denne type konkurranse er useriøs. Jeg har selv spilt i et par turneringer, både på ”The Gathering” og lokalt i distriktet. Undertegnede har spilt fotball i 7 år, men jeg må innrømme at det er lite som slår adrenalinet som kommer igjennom blodårene, da du har satt inn den aller siste katapulten som skar til for å knuse motstanderen din, og gå videre i konkurransen. Bare for å gjøre det klart – jeg har aldri kommet langt i en konkurranse.

 

I disse dager da dataspill blir mer og mer populært blant unge, så må man spørre seg om dette er en god aktivitet å holde på med på fritiden? Foreldregenerasjonen sier ungdommen blir latere og latere, og statistikken på sunne og sterke ungdommer peker nedover. Kan dette være pga. dataspill? Kanskje og kanskje ikke. Jeg mener at spillindustrien må ta litt av skylden, og markedsføringen er stor. Sammen med andre inne-aktiviteter som f. eks. film kan det bli mye stillesittende virksomhet. Det er også en unektelig sannhet at man kaster bort tiden vis man ikke spiller et lærerikt spill. Det er mye tid som du kunne brukt til noe fornuftig, som du da kunne ha hatt bruk for senere, som bare forsvinner i løse luften da du spiller visse dataspill. Kortvarig moro altså med andre ord, moro som du ikke får bruk for senere.

Forskningen sier blant annet at man ved å spille skytespill kan få raskere reaksjonsevne. Noen hevder også at man blir smartere av å spille spill. Dette avhenger gjerne av hvilken sjanger man spiller. Jeg tør tippe at man ikke blir like smart av å spille skytespill, som når man pugger den seineste strategien for å gjenerobre det gamle Inka-riket i strategispillet ”Civilization”

Jeg har også lest i en forskingsrapport skrevet av en professor, som mener at man får større sosial intelligens dersom man spiller f. eks. ”Counter-Strike”, som er et lagbasert skytespill. Dette gjaldt spesielt når man spilte på lag med andre, slik at man måtte samarbeide. Man bruker da gjerne programmer som gjør det mulig å snakke med hverandre.

 

Forskningen sier også mye negativt om dataspill. Nylig leste jeg i Dagbladet: ”Dataspill kan nok ha vært med på å ta guttene vekk fra bøkene.”, sitat fra forsker Astrid Roe ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (UiO). Det går også fram i artikkelen at siden pc ble introdusert på 90-tallet, har leseferdighetene til barn og unge sunket drastisk.

Noen undersøkelser viser at voldelige dataspill kan medvirke til at unge blir mer voldelige, men dette er de ikke enige om. Det har vært flere hendelser i den senere tid i USA, der unge har gått berserk og skutt vilt rundt seg – resultatet er mange døde personer. Det spillet som har fått mye av skylden til slike episoder er tittelen ”Grand Theft Auto”. Der går man gjerne rundt og stjeler biler og skyter folk vilt rundt på gata. Selv om dette spillet har en aldersgrense på 18 år, så er det faktisk en del land som har bestemt seg for å ikke selge det. Lurt? Vel, jeg tør tippe at vis noen av de gale barnene i USA ikke hadde hatt mentale problemer, eller hadde fulgt aldersgrensen, så hadde det ikke oppstått slike problemer. Når det kommer til slike hendelser, så må man nok kanskje innse at film har en enda større påvirkning der. Grunnen er fordi det er så mange, mange flere som ser film, og aldersgrensene er gjerne mye mildere. Tidsbruken er også noe man bør være kritisk over. Mang en gang har undertegnede funnet seg selv i å sitte oppe nesten hele natta, for å føre Manchester United til topps i ligaen, i stedet for å gjøre den viktige matte leksen. Jeg tror det er mange, mange norske ungdommer (med meg selv inkludert) som bruker alt for lang tid på pc spill fremfor mer nødvendige ting.

 

Men det jeg har tapt meg i matte pga. min aktive pc spilling, tror jeg at jeg har vunnet tilbake i form av engelsk kunnskaper. Det er utallige ganger som jeg har måttet ”chattet” med folk, bare for ren moro eller fordi jeg har måttet pga. av samarbeid for å vinne i det spillet. For å være ærlig så lærte jeg, og ingen andre som gikk i samme klasse, noe engelsk på barneskolen. Likevel fikk jeg 5 som standpunkt på engelsken i 8nde. Dette er jeg overbevist om helt og holdent skylder min bruk av dataspill via Internett. For å trekke frem enda et argument for dataspill, så trekker jeg frem jokeren min, nemlig at man blir smartere av å spille dataspill. Til min viten er dette nå bare gjeldenes under aldersgruppen barn i vitenskapen. I en artikkel i dagbladet sier høyskolelektor Nina Bølgan ved Høgskolen i Oslo: ”Generelt vil jeg si at barn lærer mye fra bruk av dataspill og datamaskiner.” I samme artikkel stod det også en liste over spill – og det var som jeg tenkte: strategi, brett og gåtespill man ble smartere av. I min mening er det når barnene får bruke strategisk tenkning og planlegging at de lærer best. De lærer seg da å bearbeide informasjon blant annet. Samt at dataspillet gir en direkte tilbakemelding og stimulerer brukeren til å lære mer. Dette er for meg kanskje det aller største plusset med dataspill, ergo man kan lære! Uheldigvis gjelder ikke dette alle spill, og det er nok fokusert mest på målgruppen barn. Vis jeg skal snakke utefra egen erfaring så har jeg spesielt lært mye historie av å spille den kritikerroste strategi serien ”Age of Empires”.

 

 

Her er en liten oversikt jeg har lagd med fordeler og ulemper i saken:

Fordeler:

- Raskere reaksjon

- Lærer mer om data

- Lærer Engelsk

- Tenke taktisk, løse problemer

- Tenke strategisk (strategispill)

- Blir smart

- Mulighet for å forbedre sosiale egenskaper

- Øker underholdningsverdien i hverdagen

 

Ulemper:

- Forfaller fysisk

- Glemmer ting som leksearbeid

- Mister søvn, dårlig døgnrytme.

- Unødvendig bruk av tid – kortvarig moro

- Skaper vold

 

Som man ser så er det flere saker som taler for at man kan være trygg på dataspill, i stedet for å være kritisk. Men vis man har en sønn som man synes bruker for mye tid foran PC-en, så skader det ikke noe om man sjekker at vedkommende legger seg i tide, gjør leksene sine og sjekker at det ikke blir noen påvirkning av vold vis ungen spiller slike spill. Over hele fjøla så kan man se i det store bildet at det er faktisk flere fordeler i forhold til det negative. Men man bør være på vakt for de og, siden det er blitt bevist at de kan være veldig seriøse ulemper. Dataspill kan være en fascinerende virkelighetsflukt, man kan lære om gamle sivilisasjoner, bruke intelligensen sin, bedre reaksjonsevnen, stimulere sosial intelligens og samarbeidsevne. Men det er absolutt viktig at man stiller spørsmål om tidsbruken og kanskje om man kunne bruke tida mer allsidig? Noen kan tenke at spill ligner på virkeligheten, og at situasjoner eller konflikter man kommer opp i kan løses med vold slik de ser det på dataspill.

Det er viktig at de unge oppøver en kritisk vurdering av hvilke spill de spiller og hvor mye tid de bruker (der bør undertegnede ta seg i nakkeskinnet og). Konklusjonen er å vurdere disse sakene, men for all del – ikke la deg skremme! Det er en fantasisk virtuell verden som venter på deg, innenfor pc døren.

 

Sigurd Kvernmoen.

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes flere av punktene du lister opp her er totalt feil.

 

At spill skaper vold er bare tull. Rent tull, ingen diskusjon om det heller.

Spill skaper i allefall ikke mer vold enn hva filmer og bøker gjør.

Om en person dreper en annen person, så viser det seg at han spilte GTA på PS2, er media over hele greia. "Da er DET definitivt grunnen!".

Hva med at morderen spiste is da? La oss si at han spiste unormalt mye iskrem. Han spiste faktisk flere vaffelkroner i løpet av en dag!

Hvorfor skal ikke dette også regnes med da? Hvorfor skal vi ikke si at DET kan være grunnen?

 

Selvfølgelig, iskrem er ikke grunnen til at folk dreper andre. Det jeg sier er at spill heller ikke gjør det.

Eneste grunnen til at folk raver rundt og tror det, er fordi media har laget store saker av det. Veldig mange har ikke peiling på hvor stor inflytelsesmakt media har. Media bestemmer nesten ALT av det vi skal mene om noe (ikke hva vi skal mene - men hva vi skal mene noe om!).

 

Spill og film kan i verste fall være en katalysator for allerede sinnskadede mennesker.

De som begår mord er allerede syke i hodet, og de har ikke blitt det av å sitte timevis å spille ett eller annet spill.

Det finnes millioner av mennesker som elsker voldelige spill - Ja, som faktisk ikke spiller spill med mindre de er veldig voldelige. Likevel er da de aller, aller fleste ganske så klare i hodet, og har de moralske grensene!

 

At spill og film "dreper" er bare en enkel og dårlig unnskyldning som blant annet USA bruker for at de skal slippe å avskaffe alle våpnene og fattigdommen i landet (som egentlig er hovedgrunnen for drap i USA - at nesten alle har våpen, og at de fleste som dreper er fattige, og har vokst opp i et fattig nabolag hvor det ikke finnes noen skole eller ansvarlige personer som kan lære dem om betydningen av menneskeliv).

 

Dessuten er det helt feil å si at spill gjør folk dårligere fysisk, eller at de blir dårligere på skolen.

Dette er også bare tull. At folk blir late og fysisk sett i dårlig form, eller at de får dårlige karakterer på skolen, er kun fordi de selv ikke gidder å gjøre bedre. Jeg og mine kamerater spiller masse, likevel trener vi masse styrke og utholdenhet, og har funnet en fin flyt mellom spilling, skole og trening.

 

At man blir bedre i engelsk kan godt være sant. Jeg vil se på meg selv som ganske så erfaren i engelsk. Jeg kan faktisk snakke litt med sørstatsdialekt, generell amerikansk, engelsk og med fransk- russisk og tysk aksent.

Dette har jeg ikke lært på skolen. Dette har jeg garantert lært ved å se mye film og spille mye spill (noe som jeg har).

 

Likevel synes jeg ikke dette (eller noen av argumentene for) er noe argument for at spilling er bra.

 

Spilling skal være underholdning. Ikke noe mer!

Lenke til kommentar

Jeg orket ikke å lese gjennom alt du skrev men fikk bare med meg ulemper delen. Har du noe bevis for at folk som spiller forfaller fysisk ? Ta en titt på fitnessprat.no og iform.no . Så si ALLE jeg kjenner spiller ett dataspill nå til dags siden det er det ypperste innen underholdning. Det er som å se en film bare at du har hovedrollen . Det er heller ingen bevis for at spill framkaller vold og hvis ett spill framkaller vold så vil vedkommende la seg inspirere av andre media kilder som Film,Radio og andre ting.

 

Jeg vokste opp med mye skrekk og actionfilmer og særlig ninja filmer :) Har det gjort meg til en voldelig person ? Aldri havnet i en slåsskamp men trener kampsport . Har spilt hele livet mitt men har ikke søvnproblemer og forfaller heller ikke da jeg faktisk har trent Taekwon Do, Kung Fu og trener HVER dag på 3T . Samme gjelder mine venner også som er i veldig god form . Så jeg er veldig uenig egentlig. Det er også mye positive aspekter som Metallic skrev, uten spill så har jeg aldri fått 6`er i engelsk . Jeg var mester i engelsk lenge før jeg begynnte å lære det på skolen.

Lenke til kommentar

Bra skrevet! Det er negative og positive ting med alt her i verden. Jeg begynte å spille og leke med datamaskiner istede for å henge med folk som var ute å laget faenskap når jeg var yngre.

 

Noen brukte masse penger på alkohol og fjas mens jeg kjøpte pc deler og bygde maskiner. Før det så var det C64 og Amiga 500 som holde meg opptatt.

 

Om det er noe som irriterer meg noe utrolig siden jeg var yngre til den dag idag så er det at om noen sitter å ser på tv i uendelige med timer på diverse serier og anna fjas så er det "ok". Men om en sitter å faktisk bruker hodet sitt å spiller så er det galt...?!

 

Jeg ser omtrent aldri på tv lenger, det er noen veldig få serier og mest film jeg ser på da evnt. Resten av tiden går til spilling eller anna aktivitet på mine maskiner. Noe tid må en jo også dele ut til dama....eller så blir en nok rimelig ensom til slutt ;)

 

Men hvorfor spiller vi? Det er som tråd starter skriver at vi får oppleve masse ting som vi ellers ikke får opplevd. Og for min del så synes jeg verdenen er en grå og kjedelig plass til tider. Med bare elendighet og forbanna relgiøse tullinger som dreper værandre.

 

Så jeg reiser inn i en verden som er mye bedre.....

Lenke til kommentar

He he, LarZen, det du sa kunne vært skrevet av meg. Jeg ser også lite på TV, filmer blir det mindre av, og selv om jeg ikke er like interessert i hva som skjer i en datamaskin lengre (min første var en C64, før det husker jeg når f.eks. Zinclair og VIC 20 var hot), har jeg sagt til mine venner mange ganger at jeg foretrekker PC-skjermen fordi det som skjer der krever at jeg er aktiv, og en blir glupere av å hele tiden måtte foreta beslutninger og løse konflikter, det være seg hardware, software, krangel mellom klaner i spill, gjøre en hjemmeside cross-browser friendly O.S.V.

 

Jeg spiller også fordi jeg opplever ting i spill som jeg aldri vil oppleve i virkeligheten (vel, aldri si aldri, men hvor mange har opplevd å sveve rundt i en romstasjon i bane rundt Jorden i virkeligheten?).

 

Det siste du sa er jeg ikke helt enig i, dog. Verden kan være grå og kjedelig, men det er fantastisk mange fargerike mennesker der ute, og mye å oppleve, som vil sette spor på kropp og sinn for resten av ens liv. Religionsdiskusjonen skal jeg ikke blande meg inn i.. klok av skade. He-he.

Lenke til kommentar
Jeg har lest hele greia nå og er delvis enig. Dataspill gjør så man blir dårligere fysisk og glemmer skolearbeid. Dette kan ingen si noe på.

 

Det at spill skaper vold er jeg ikke så sikker på.

5505727[/snapback]

 

Kanskje ikke direkte og på kort sikt, men det er med å flytte grenser på samme måte som film, musikk, tv-serier osv. Spillene blir mer og mer voldelig. Folk som vokser opp med slike spill ser på vold som en mer "normal" ting enn man gjorde før.

Lenke til kommentar
Jeg har spilt mye GTA og jeg er 17år at spill er skyld i at folk begår drap er bare bullshit :ermm: . Folk som gjør det er syke fra før :( .

5507456[/snapback]

 

Men dei blir endå meir "syke" når dei spelar GTA

5507748[/snapback]

 

Nei. At folk blir sykere av å spille spill er også rent bullwhip.

 

Jeg har spilt alle GTA-spillene, og jeg har egentlig aldri følt meg spesielt syk i hodet, jeg.

At de som allerde er syuke i hodet blir sykere (var vel gjerne det du mente?) tror jeg helelr ikke er sant. De som ER syk nok i hodet til å begå mord, er egentlig så syk som en kan få dem til å bli. Som jeg sa før kan spill og film i værste fall være en katalysator - med andre ord en oppstartsmotor.

 

Jeg synes likevel ikke dette er noe argument for at spill er en negativ inflytelse.

Bare fordi at èn av en million mennesker begår mord, synes jeg da ikke vi resten skal lide for det!!

 

Det Zythius sier er jeg også veldig uenig i.

At spill får folk til å drite i leksene (er vel de færreste som bare glemmer å gjøre dem) eller at spill får folk til å bli late er også bare tull.

Joda, flere vil heller sitte og spille videospill enn å gå ut og løpe noen usle kilometer, men det har likevel ikke noe med selve spillene å gjøre!

 

Hva tror dere egentlig skjer om man tar fra disse folka PC'en (eller hva slags spillkonsoll det er de bruker)?

Jo, de vil gjøre noe annet - minst like lite fysisk krevende - å gjøre!

De vil sette seg foran TVen, legge seg og sove, eller ikke gjøre noe i det hele tatt!

De vil heller ikke gjøre lekser!

Jeg vet om flere som spiller mye. Når strømmen går i huset deres, eller når nettet bryter ned, da er det ikke akkurat sånn at de tørker støvet av manualene, eller roter frem bortlemte skolebøker!

 

Det har med det som foregår inne i hodene deres, og ikke det som foregår i maskina!

Lenke til kommentar

At dataspill er den mest komplette underholdningsfaktoren til dags dato er det ingen tvil om ettersom dataspill bruker flest sanser og mest tankegang. Kreativiteten og fantasien er heller ikke til å klage på hvor spill som pusler med legoklosser eller byggebrikker setter fantasien i sving 10 ganger mer enn hva en god bok kan gjøre eller et skikkelig fiks av narkotisk bakgrunn.

 

At ungdommen blir slappere kan man mye heller skylde på annen teknologi som busser, t-baner osv. Det er ikke uten grunn små, grå aliens har stort hode å liten kropp. De har kunnskapen og teknologien og har lite bruk for musklene. Samtidig har moder natur lært oss at muskulære skapninger skaper best avkom. Men ingen tvil i at vi er små, grå menn om noen 100 år.

 

Verdensomfangende sosialitet, virutuelt og kurturelt sett. Ganske enkelt at man møter mange nye spennende folk og kulturer gjennom sosiale dataspill. Religion eller 'de-religionisering' hvor ungdom fra hele verden deler informasjon og videre synspungter gjennom en felles, gigantisk interesse.

 

Dataspill eller media generelt er med på å skape en mer voldelig verden. Dette er mye mer rettet mot folk med svake sinn som ellers er lett påvirkelig. Men heldigvis er ikke alle er like billig som h00cker dama i Rema reklama, hvor det enkleste er slettes ikke det beste.

De aller fleste begrenses av moralske grenser som ikke kan flyttes av media eller dataspill, for vi innser hva vi har gjort men kanskje ikke før etter det er gjort. Crapper du noen av unberbevissthetens store moralske grenser vil den nok stenge seg inne i polstra vegger til du ligger 6 meter under jorda og du vil aldri få livets fred i sinnet. Slike burer vi inne den dag i dag. Men likevel så stiger den alminnelige voldsfryden. Jeg kveles av latter når lillebrodern skaller hode i den lave taklampa som detter ned og golvet har plutselig fått en glassfasade.

 

Skrått innblikk fra et ordtak som baserer seg på 'Sinnet er verden og verden er alt'.

Lenke til kommentar
Dataspill er noe som har vært en stund, og det ser ut som det er en aktivitet blant unge som har kommet for å bli. Med unge mener jeg i denne artikkelen fra 12-20 år.

Du er klar over at den gruppen med desidert flest spillere i er den mellom 20 og 30? Det er ikke rart PlayStation ble en slik suksess. Den rettet seg tross alt inn på denne målgruppen.

 

Ulemper:

- Forfaller fysisk

- Glemmer ting som leksearbeid

- Mister søvn, dårlig døgnrytme.

- Unødvendig bruk av tid – kortvarig moro

- Skaper vold

Hvor henter du alle påstandene dine fra?

 

De ulempene du ramser opp her er ekstremtilfeller, og det kan du ramse opp om hva som helst.

Lenke til kommentar
(...)I disse dager da dataspill blir mer og mer populært blant unge, så må man spørre seg om dette er en god aktivitet å holde på med på fritiden? Foreldregenerasjonen sier ungdommen blir latere og latere, og statistikken på sunne og sterke ungdommer peker nedover. Kan dette være pga. dataspill? Kanskje og kanskje ikke. Jeg mener at spillindustrien må ta litt av skylden(...)

 

Jeg ser ikke hvordan du klarer å skoffe dette problemet over på spille inudstrien. De gir jo ikke ungene spillet, de tvinger jo ikke de til å spille og de gjør jo ingen ting som tilsier at ungene MÅ spille. Jeg vil heller lagt skylden over på foreldrene som i mange tilfeller bruker spill som barnevakt mens de stikker ut eller på arbeid. Kanskje foreldrene bør ta mer ansvar ovenfor ungene sine og lære hva som er bra og ikke fult så bra, samt sette restriksjoner ovenfor hvor lenge de får spille.

 

Mange foreldre bruker jo spill og media som barnevakter. Hva om de heller tok seg litt tid til ungene.

 

(...)

I min mening er det når barnene får bruke strategisk tenkning og planlegging at de lærer best.

(...)

Slik jeg tenker trenger man i disse spillene vanligvis ikke å anvende intelligensen i stor grad, og titlene har vanligvis ikke en god historie. Men det denne type spill mangler av krav til intelligens, tar de igjen i banebrytende action.

(...)

 

Du må nok bruke taktisk tenking i FPS spill også. Hvor langt tror du folk hadde kommet seg i spill som f.eks HL2 om de bare braste frem og drepte alt som beveget seg? Død på som en flue i kjøkkenkværna. Det å lese spillet, situasjonen og tilværelsen er noe alle spill har til felles. Om det er RPG, MMORPG, FPS, TPS etc så er det å lese situasjonen noe som er påkrevd, om du da ikke bruke cheats, men da frafaller det på alle punkter, t.o.m strategi spillene.

 

Å titulere det å spille FPS spill som lite krevende inteligens messig, er i mine øyner bare tull. Å leke rambo i spill, uten bruk av cheats, ender somregel seks fot under, så taktisk tenking trenges i stor grad der og. Skal jeg bruke min siste granat nå, ta ut 4 stygginger, eller spare, og finne en annen løsning? Det er et spørsmål som jeg tenker ofter når jeg spiller FPS, som f.eks Call of Duty.

 

Ulemper:

- Forfaller fysisk

- Glemmer ting som leksearbeid

- Mister søvn, dårlig døgnrytme.

- Unødvendig bruk av tid – kortvarig moro

- Skaper vold

 

Forfaller fysisk? Jeg spiller nå mye dataspill, og jeg jobber og. Og til tross for alt det så finner jeg også tid til å trene ved trenings studio. Og jeg vet at mange som digger å spille, også finner tid til å trene litt. Det er ingen beviser som tilsier at spill er årsak til forfallen fysik. En som ikke spiller kan bli feit og fysisk "stygg" bare ved å sitte i ro og glane på TVen.

 

Det at de glemmer ting som lekser, er egentlig bare tull. Du glemmer det ikke, men du er mer interesert i å spille, og atter en gang kommer foreldrenes ansvar inn i bildet. Om de hadde satt foten ned og latt poden spille bare 1 time om dagen, for så å måtte gjøre lekser, så hadde det kanskje blitt litt bedre. Foreldrene mister ikke ansvaret for ungen sin bare fordi de vet at han sitter på rommet og spiller data.

 

Samme med søvn. Selvfølgelig, er du flytta hjemmefra eller over 18 år så er det ikke foreldrenes ansvar, men da burde du også være gammel nok og ha såpass omløp i toppetasjen at du vet at du trenger søvn. Men igjen er det valget, for du vet at du trenger søvn, men velger spill fremfor det. Igjen ikke spillets feil men ditt eget valg.

 

Når det kommer til unødvendig bruk av tid og kortvarig morro, så må det jo være opptil en vær å bestemme hva de vil bruke tiden sin på. Om jeg bruker 2 timer til spill, så er det mitt problem og ikke spillet. Hva hadde jeg gjort de 2 timene jeg satte å spillet vis jeg ikke hadde spillet? Rart spørsmål men kan trenges en besvaring. Hadde jeg gjort noe annet enn å sitte på rompa? Og om det er snakk om kortvarig morro så er det mer kortvarig i en film. Der en film varer 1 til 2 timer (3 til 4 om du ser Ringenes Herre) så varer et spill i kanskje 20 timer. Vil ikke si at det er kortvarig morro.

 

Når det kommer til vold så må jeg bare si, bli voksen. Spill skaper ikke vold. Er bare mye lettere å skylde på spillet enn andre faktorer i verden. Hvordan kan man egentlig forvente å lære de unge noe når folk som dreper får mild straff, mens de som stjeler penger får hard straff. Er et forkakla system vi har, og mange andre land og. Er ikke spillene som er problemet men verden som har blitt slik.

Lenke til kommentar

Takk for kritikk og konstruktiv tilbakemelding. For å avsløre sannheten om min lille "epistel" så leverte jeg den på tentamen GK, videregående. Jeg fikk 5+ på den. Heldigvis er ikke lærerinnen min så kresne som dere!

 

:)

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar
Takk for kritikk og konstruktiv tilbakemelding. For å avsløre sannheten om min lille "epistel" så leverte jeg den på tentamen GK, videregående. Jeg fikk 5+ på den. Heldigvis er ikke lærerinnen min så kresne som dere!

 

:)

5525929[/snapback]

 

 

Ikke så kresen, eller så er hun ikke opplyst nok til å ha en mening hverken fra eller til! :!:

 

Gratulerer med femmern da i allefall.

 

For å kommentere på artikkelen uten å gjenta alle andre alt for mye: Ja, jeg mener dataspill kan føre til fysisk forfall. MEN, og dette er et stort men, alle aktiviteter der en sitter stille fører til fysisk forfall. Så dette gjelder like mye for tv-titting, bøker, puslespill, frimerkesamling osv osv osv...

Lenke til kommentar
Takk for kritikk og konstruktiv tilbakemelding. For å avsløre sannheten om min lille "epistel" så leverte jeg den på tentamen GK, videregående. Jeg fikk 5+ på den. Heldigvis er ikke lærerinnen min så kresne som dere!

 

:)

5525929[/snapback]

 

Hehe, heldigvis for din del så er ikke lærerinnen din så opplyst innenfor spillets verden som vi er.

Gratulere med god karakter i alle fall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...