Gå til innhold

Nok et X1600 Pro-kort på AGP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan ikke spill utviklerene utlukke AGP på lenge ennå, men dem har heller ikke en vane for å bruke masse ekstra tid og penger på noe kun få har nytte av. Høna og egget problematikken var i utgangspunktet poenget mitt her. Men jeg skal innrømme såpass at dagens generasjons kort vil nok ha liten til ingen nytte av dette. Jeg tviler derimot på at det vil ta 10år før vi ser noen fordeler. Jeg vil tro i det minste DX10's virtuel video memory kan ha en fordel med PCIe.

Lenke til kommentar

Men mistapi; siddis bekrefter jo at det ikke er noen forskjell i spillprogrammering mellom pcie og agp. Virker jo høyst logisk siden man kan spille "AGP-spill" med PCI kort og. Er det ikke derfor vi har DirectX? Hvor har du fått dette med at man må implementere optimaliseringene via hardkode, som gjør det inkompatibelt med andre grensesnitt?

Lenke til kommentar

Ikkje så lenge minnet er flaskehalsen. AGP grensesnittet er ijallefall ikkje ein flaskehals.

 

AGP 8x kan ha 2133MB datagjennomføring i sekundet mens PCI-E 16x har 4000 MB.

 

Det er enda nokre år igjen til PCI-E blir overlegen AGP.

 

Og forskjellen mellom full duplex og half duplex er mindre enn minimalt.

Lenke til kommentar
Men PCI-E er løsningen på hele problematikken med PCI-arkitekturen. Derfor bør man legge AGP og PCI bak seg så fort som mulig og begynne å satse for fullt på PCI-E.

5485174[/snapback]

Det bør etter min oppfatning gjøres ved å kun produsere hovedkort med det nye grensesnittet. Men så lenge agp-baserte systemer gjerne har ytelse til å matche mange nye systemer i dag bør det kunne gå an å oppgradere gfx en liten stund til istedet for å presse folk til å bytte plattform alt for tidlig. Det er dårlig økonomi for forbrukeren og nok også for miljøet, men antagelig motsatt for utstyrsleverandørene.

 

Når det har gått en viss tid siden det siste agp-systemet ble satt i drift vil ytelsesgapet opp til et nytt system med pcie være såpass stort at det blir naturlig å bytte plattform i sammen med gfx.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Men mistapi;  siddis bekrefter jo at det ikke er noen forskjell i spillprogrammering mellom pcie og agp.  Virker jo høyst logisk siden man kan spille "AGP-spill" med PCI kort og.  Er det ikke derfor vi har DirectX?  Hvor har du fått dette med at man må implementere optimaliseringene via hardkode, som gjør det inkompatibelt med andre grensesnitt?

5485053[/snapback]

 

Det tregner ikke å bety noe, selv om programmeringen er lik, så prøver man jo å tilpasse spillene de eksisterende flaskhalsene, om man programerer spill på en slik måte at det bruker mye upload, så vil AGP-kort funke fint, emn det vil gå tregt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det har gått en viss tid siden det siste agp-systemet ble satt i drift vil ytelsesgapet opp til et nytt system med pcie være såpass stort at det blir naturlig å bytte plattform i sammen med gfx.

5485209[/snapback]

 

Just det samme som jeg tenkte på. Hadde jeg kunnet få meg et av de raskeste skjermkortene på markedet idag som agp hadde såklart resten av systemet vært såpass avleggs ved neste skjermkort bytte at hket ville vært naturlig å bytte ut samtidig. Men sånn som de gjør det idag så er det vel 1 år siden de beste agp skjermkortene kom, og det sier seg selv at dette begynner å bli gammalt. I tillegg så er jo prisen på x850xt/pe såpass høy den dag idag at det er ulogisk å kjøpe kortet. x1600xt, og 6800gs er jo ikke noe bedre enn det man hadde for 1,5 år siden.

Lenke til kommentar
Men mistapi;  siddis bekrefter jo at det ikke er noen forskjell i spillprogrammering mellom pcie og agp.  Virker jo høyst logisk siden man kan spille "AGP-spill" med PCI kort og.  Er det ikke derfor vi har DirectX?  Hvor har du fått dette med at man må implementere optimaliseringene via hardkode, som gjør det inkompatibelt med andre grensesnitt?

5485053[/snapback]

Jeg snakker ikke om å gjøre spill inkompatibelt med eldre grensesnitt, men å utnytte mulighetene med PCIe samtidig med å ha fallback løsninger.

Det høres ihvertfall ikke ut på Dany Lepage (se mitt sitat på forrige side) at det ikke er noe forskjeller på hvordan man kan gjøre ting. Men godt mulig disse tingene han nevner ikke er hensiktmessig på lenge ennå.

 

Her er også en kommentar på saken:

The GPU is a shared resource under Vista, so any performance improvements with paging VRAM<->SYSRAM would be a benefit. Particularly as LDDM-Basic has CPU-based context switching, it's not until LDDM-Advanced that the GPU can take over with hardware context switching.

 

It'll be debateable as to whether it matters much for games - the desktop manager is likely to be sensible enough to run and hide whilst a game makes the GPU cry.

 

I'm not 100% sure, but the big win with PCIe is with it's read-back performance. AGP plain sucks at that - fast writing, crap reading. I can imagine it'd be fairly easy to bias a context switching system to favour writing and have limited/no readback.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

jaja da er jeg en av dem som henter dette korte i morgen og jeg driver ikke og spiller game selv jeg gjør det på grunn av dette er et godt alternativ for bytte av kort som har trukket sitt siste sukk.

og jeg skiter i om det ikke er det siste på markedet.

siden jeg har et veldig godt hovedkort som holder lenge ennå.

bytter alt om et år da har det komet revulusjerende nye ting kan jo ikke drive og bytte ver gang det er noe nytt.

dette korte holder i lange baner til oss vanlige brukere

Lenke til kommentar
En grunn til at jeg vil at AGP skal dø fortest mulig, er fordi PCI-E er løsningen på problemet med PCI og AGP. Ta f.eks. PCI-X. Hovedkort med PCI-X er svært dyre. Men med PCI-E kan man lett få samme effekt som PCI-X, bare langt billigere.

5480176[/snapback]

Ja så kan da man vel for svingende bruke det dersom man har pcie hk da. JEG er nemlig ikke interessert i det ennå.

 

Og vi snakker ikke om å videreføre agp inn i det neste millennium heller. Vi snakker om at de som kjøpte nye hovedkort for under et år siden skal ha en oppgraderingsmulighet uten å bruke mer penger enn nødvendig, når resten av maskinen henger med.

5480192[/snapback]

 

Det er vel ikke så vansklig å skjønne at tilgjengeligheten/utbredelse har mye å si? Hadde feks PCI-X vært vanlig å ha blant alle forbrukere hadde det også vært billigere. Du er ikke interessert ennå, jeg ER interessert nå, og det har seg slik at en av oss må det "gå ut over" uansett hvor fort eller sakte man gjør overgangen. (Og ja, det er endel folk som kjøper AGP-HK den dag i dag).

 

AtW

5480334[/snapback]

 

 

Første generasjon fysikk kort kommer på PCI, resten på PCI-E. Omentrent som med ram hd-s, som forøvrig også gjør seg bruk av ekspress grensesnittet

Lenke til kommentar

Da var det nye kortet i hus. Kjørte 3DMark med 6800le, 9800pro og x1600pro på samme maskina bare for morro så fikk jeg sett hvilken score x1600Pro kortet fikk iforhold til de andre 2 kortene.

 

Maskinvare:

--------------

AMD64 2800+

Epox 8KDA3J nForce 3 250GB

OCZ 1GB PC3200 Ram 2-3-2-6

Samsung Spinpoint 160GB IDE 8MB

nForce 5.11, Catalyst 6.1 og Forceware 61.77

 

nVIdia 6800le:

3DMark01: 16418

3DMark03: 6625

3DMark05: (Ikke testet)

 

ATI 9800Pro:

3DMark01: 16638

3DMark03: 5885

3DMark05: 2774

 

ATI X1600Pro:

3DMark01: 16077

3DMark03: 6738

3DMark05: 3750

 

kopiert herfra

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8&s=hardware.no

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Da var det nye kortet i hus. Kjørte 3DMark med 6800le, 9800pro og x1600pro på samme maskina bare for morro så fikk jeg sett hvilken score x1600Pro kortet fikk iforhold til de andre 2 kortene.

<snip>

kopiert herfra

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8&s=hardware.no

5493719[/snapback]

 

"lperik" og "kvase" er en og samme person IRL..?

 

Vel.. takker for info.. "kvase".. ehh.. "lperik".. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK.. misforstod innlegget ditt..

 

Å bruke

[QUOTE][/QUOTE]

rundt innlegget du siterte ville vært til hjelp for en som nettopp hadde lest innlegget du "cut&paste'et"

Nå så det jo ut som ditt innlegg det du hadde kopiert inn fra "lperiks" innlegg i en annen tråd..

Nok om det:

Takker for oppfølging.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...