Gå til innhold

Nok et X1600 Pro-kort på AGP


Anbefalte innlegg

Er det på det rene? Mange nettbutikker selger jo fortsatt HK med AGP, jo fortere flest mulig får PCIe-HK jo fortere vil det jo lanserers flere ekspenasjonskort til PCIe

Ja det sier jo mer om at produsentene bør få ræva hard i gir dersom de skal legimitere dette behoved for utskiftning. For som du ser f.eks Onanias som måtte bytte til et HK med dårligere funksjonalitet bare for å få den bedritne pcie porten i hus. Tror det heller er mangel på bra alternativ som gjør at vi fortsatt ser AGP kort i butikkene. Og forresten; du ser fortsatt EDO ram i butikkene og om du leiter. For om noe ryker til helvete er kjekt å ha. Jeg ville ikke kastet mitt X800XT Pe bare fordi hovedkortet trøbler seg eller ryker. Og har du hørt om noe som heter lagerbeholdning og alt blir ikke utsolgt med en gang?

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det på det rene? Mange nettbutikker selger jo fortsatt HK med AGP, jo fortere flest mulig får PCIe-HK jo fortere vil det jo lanserers flere ekspenasjonskort til PCIe

Ja det sier jo mer om at produsentene bør få ræva hard i gir dersom de skal legimitere dette behoved for utskiftning. For som du ser f.eks Onanias som måtte bytte til et HK med dårligere funksjonalitet bare for å få den bedritne pcie porten i hus. Tror det heller er mangel på bra alternativ som gjør at vi fortsatt ser AGP kort i butikkene. Og forresten; du ser fortsatt EDO ram i butikkene og om du leiter. For om noe ryker til helvete er kjekt å ha. Og har du hørt om noe som heter lagerbeholdning og alt blir ikke utsolgt med en gang?

5480120[/snapback]

 

Hva har det å si om det er lager (det blir vel også produsert nye AGP-hovedkort), poenget er at jo mer attraktivt det er å kjøpe AGP jo tregere går det over til PCIe, og jo mindre attraktivt er det å produsere PCIe-ekspansjonskort, med medfølgende priser og utvalg. Dette er jo kjedelig for de som sitter med AGP, men du må vel være enig i at jo mer attraktivt AGP, jo tregere går det å bytte til PCIe?

 

AtW

Lenke til kommentar
La oss si produsentene kunne lagd et skjermkort som nyter godt av den bra opp-hastighetten på PCIe, men de gjør det ikke, fordi de også må ha noe som funker bra på AGP. Ja jeg vet det er litt søkt og hypotetisk. Men da er det ihvertfall på det rene hva jeg mente. AtW

5479976[/snapback]

Ok da vet vi jo hva du mente. Men det er fortsatt feil. Fordi det er et GRENSESNITT, og det eneste som gjør det ørlite raskere er latency. Flere av de nyere agp kortene har også en pcie-agp converter og jeg ser da ikke annet enn at de er designet som pcie kort og ikke annet. Ingen hinder mao.

Lenke til kommentar

En ting som jeg ser folk ikke tenker på her, er det at dere som stadig skifter grafikkort uten å skifte pc faktisk er i mindretall.

 

De fleste ferdig-pcer som selges nå om dagen har pcie. De fleste selvbyggere som skal ha ny maskin velger også pcie.

 

Dvs: salgsvolumet av agp-skjermkort begynner å bli så lavt at skjermkortprodusentene ikke ser bryet med å ta hensyn til det markedet lenger. Det å ha et stort varelager koster, så de minst etterspurte varene fases ut til fordel for nye storselgere.

Lenke til kommentar
Hva har det å si om det er lager (det blir vel også produsert nye AGP-hovedkort), poenget er at jo mer attraktivt det er å kjøpe AGP jo tregere går det over til PCIe, og jo mindre attraktivt er det å produsere PCIe-ekspansjonskort, med medfølgende priser og utvalg. Dette er jo kjedelig for de som sitter med AGP, men du må vel være enig i at jo mer attraktivt AGP, jo tregere går det å bytte til PCIe?

 

AtW

5480137[/snapback]

Nei. For jeg tror ingen med tilstrekkelig alternativer har noen som helst motivasjon for å velge AGP kort istedet for PCI-E idag. Det er mao ikke attraktivt hvis man ikke har gode grunner for IKKE å gå over. Og en viss etterslep i jmarkedet er noe de fleste produsenter (som ikke har kolliderende interesser som i dette tilfellet) aksepterer. Det er nødt til å være slik pga ikke alle forbrukere kan kaste om seg med penger slik mange her inne gjør.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Og er det noen som ikke er i tvil om at det er MARKED for highend AGP kort når de ser seg rundt? Og at dersom vi f.eks hadde hatt MATROX som bare selger skjermkort, så ville disse utnyttet denne muligheten?

 

Og når man har et marked, så tilbyr man dem det de vil ha, med mindre man heter ATI, nvidia eller Telenor osv o kontrollerer nok til å presse kundene, noe jeg mildt sagt ikke finner meg i og hopper over en generasjon skjermkort. Oppfordrer også andre til det.

Lenke til kommentar
En grunn til at jeg vil at AGP skal dø fortest mulig, er fordi PCI-E er løsningen på problemet med PCI og AGP. Ta f.eks. PCI-X. Hovedkort med PCI-X er svært dyre. Men med PCI-E kan man lett få samme effekt som PCI-X, bare langt billigere.

5480176[/snapback]

Ja så kan da man vel for svingende bruke det dersom man har pcie hk da. JEG er nemlig ikke interessert i det ennå.

 

Og vi snakker ikke om å videreføre agp inn i det neste millennium heller. Vi snakker om at de som kjøpte nye hovedkort for under et år siden skal ha en oppgraderingsmulighet uten å bruke mer penger enn nødvendig, når resten av maskinen henger med.

Lenke til kommentar
En grunn til at jeg vil at AGP skal dø fortest mulig, er fordi PCI-E er løsningen på problemet med PCI og AGP. Ta f.eks. PCI-X. Hovedkort med PCI-X er svært dyre. Men med PCI-E kan man lett få samme effekt som PCI-X, bare langt billigere.

5480176[/snapback]

Nevn EN vanlig forbruker som har behov for dette. PCI kort vil man måtte tilby i lang tid framover likevel. En skjermkortgenerasjon eller to til endrer ikke på det.

 

Forøvrig trenger man jo ikke et pci kort idag. Høyst et kort eller to og da er ikke hastigheten så veldig begrensende faktor. Et lydkort trenger ikke gbps oppkobling heller. Den vanlige forbruker idag har integrert sata, lyd, gbps, usb2 og kanskje firewire

 

EDIT: Og en grafikkortprodusent skal selge GRAFIKKORT, og ikke bry seg om hva pci produsentene finner på. Dette er vel ikke av interesse for grafikkortselskapene?

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Og hvis det virkelig var av medlidenhet til de av forbrukerne som er PCI-bussoffer de gikk vekk fra å produsere highend kort (det er jo søkt, men vi tar det med for sammenlignings skyld), skulle de kuttet ut alt, ikke lansere eks. X1600 pro, som vi diskuterer her.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
En grunn til at jeg vil at AGP skal dø fortest mulig, er fordi PCI-E er løsningen på problemet med PCI og AGP. Ta f.eks. PCI-X. Hovedkort med PCI-X er svært dyre. Men med PCI-E kan man lett få samme effekt som PCI-X, bare langt billigere.

5480176[/snapback]

Nevn EN vanlig forbruker som har behov for dette. PCI kort vil man måtte tilby i lang tid framover likevel. En skjermkortgenerasjon eller to til endrer ikke på det.

 

Forøvrig trenger man jo ikke et pci kort idag. Høyst et kort eller to og da er ikke hastigheten så veldig begrensende faktor. Et lydkort trenger ikke gbps oppkobling heller. Den vanlige forbruker idag har integrert sata, lyd, gbps, usb2 og kanskje firewire

 

EDIT: Og en grafikkortprodusent skal selge GRAFIKKORT, og ikke bry seg om hva pci produsentene finner på. Dette er vel ikke av interesse for grafikkortselskapene?

5480204[/snapback]

 

Hva legger du i en "vanlig forbruker", gbit nettkort trenger det, hd-kontrollerkort har godt av det. Jeg har også hørt nyere lydkort har godt av det, ognye tv-kort. Jeg vet ikke hvordan det er med feks fysikk-kort som er i ferd med å komme nå.

 

AtW

Lenke til kommentar
En grunn til at jeg vil at AGP skal dø fortest mulig, er fordi PCI-E er løsningen på problemet med PCI og AGP. Ta f.eks. PCI-X. Hovedkort med PCI-X er svært dyre. Men med PCI-E kan man lett få samme effekt som PCI-X, bare langt billigere.

5480176[/snapback]

Ja så kan da man vel for svingende bruke det dersom man har pcie hk da. JEG er nemlig ikke interessert i det ennå.

 

Og vi snakker ikke om å videreføre agp inn i det neste millennium heller. Vi snakker om at de som kjøpte nye hovedkort for under et år siden skal ha en oppgraderingsmulighet uten å bruke mer penger enn nødvendig, når resten av maskinen henger med.

5480192[/snapback]

 

Det er vel ikke så vansklig å skjønne at tilgjengeligheten/utbredelse har mye å si? Hadde feks PCI-X vært vanlig å ha blant alle forbrukere hadde det også vært billigere. Du er ikke interessert ennå, jeg ER interessert nå, og det har seg slik at en av oss må det "gå ut over" uansett hvor fort eller sakte man gjør overgangen. (Og ja, det er endel folk som kjøper AGP-HK den dag i dag).

 

AtW

Lenke til kommentar
Du er altså en av de som tror GRENSESNITTET til pcie utvider kortets hastighet og funksjonalitet i seg selv?  FEIL.  Hastighetsøkningen er på MAKS etpar prosent.  Og det kommer pga lavere latency på pcie.  Like unødvendig som agp 8x var for å få utnyttet et Radeon 9200

5479843[/snapback]

Det at PCIe i dag gir minimalt ytelse gevinst er ikke et bevis på at dagens kort ikke kan kan utnytte mulighetene til PCIe. Spill utviklerene kan ikke glemme brukerbasen med AGP, som er den desidert største, og må dermed designe spillet rundt restriksjonene til AGP bussen. Spesielt er full-duplex en stor forbedring med PCIe.

 

In my opinion, PCI-E will have a major impact on how games are designed because you should be able to finally read from the graphic chip memory without breaking the streaming of the transactions between the core logic and the GPU. PCI-E is a point to point bus meaning that it works just like HyperTransport (dedicated upstream/downstream). On AGP, when you switch between read and write, you have to turn around and that takes time.

 

This should allow a new range of algorithms to be possible (like on consoles). You could use the GPU to calculate very quickly zone of dangers when the player is throwing a grenade (physic blast shadowing). The information could then by passed to your AI and Physics engine to help the AI makes a good decision on how to react to this event and to find out which objects should be impacted (where and how) by the blast. This kind of shadowing algorithm may or may not be efficient (compared to distributed ray casting) but it gives some ideas.

 

So overall, PCI-E won't have direct impact on rendering but it will have a big impact on engine design (only programmers will notice but games are going to get better more quickly).

 

All of this can be done on the CPU but people are going to start looking at the GPU to do other things than just graphics. All of this because of PCI-E.

_________________

Dany Lepage

Technical Director/Lead Programmer

Splinter Cell - X/3 (Chaos Theory)

Ubisoft Montreal

Lenke til kommentar
Skal man ha PCI-X må man ha en helt egen bus og kontroller for det. Og kort med PCI-X er dyre. Dette vil man ikke trenge med PCI-E. Så jeg håper at dette er den siste AGP-utgivelsen vi ser.

5480395[/snapback]

Herregud, tror du virkelig at produsentene av addonkort som bruker pci-x og pcie bryr seg om hva vanlige folk kjøper slags skjermkort? Det tror jeg nesten 100% sikkert at de ikke gjør. Det er stort sett bare kontrollerkort og raske nettverkskort som idag trenger mer båndbredde enn pci gir. Og de som trenger sånne kort er ikke hvermansen med sitt gamle agp hk. De får da hk med disse portene på bare de betaler for det.

 

Og når har nye skjermkort eller andre kort blitt noe billigere ved bytte av grensesnitt? Produsentene melker uansett det de kan, sånn vil det være så lenge det finns entusiaster som er villige til å betale i dyre dommer for det nyeste nye.

Lenke til kommentar

Man vet aldri med disse ryktene, men det hevdes fra enkelte hold at 7800GS til AGP skal være like rundt hjørnet... Noen som kjenner til dette?

 

NVIDIA is set to launch GeForce 7800GS AGP in early February and it will be the highest end graphics card that users can buy for their AGP platform. There are two variants of of the 7800GS; 100 and 200 series. The higher end GeForce 7800GS 200 will be available first and the core clock is expected to hit around 400MHz. The GeForce 7800GS 100 will come later as there are some performance issues to be solved right now.

http://www.vr-zone.com/index.php?i=3100

http://www.cooltechzone.com/index.php?opti...sk=view&id=2058

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=522112&hl=

Lenke til kommentar
Man vet aldri med disse ryktene, men det hevdes fra enkelte hold at 7800GS til AGP skal være like rundt hjørnet... Noen som kjenner til dette?

 

http://www.vr-zone.com/index.php?i=3100

5480651[/snapback]

Stilig med flere alternativer. Hva kan prisleie bli på et produkt som dette? Synes VR-Zone tar kaka når de refererer til seg selv som kilde for informasjonen, med link til samme artikkel som nyheten står i. :!:

Lenke til kommentar
Du er altså en av de som tror GRENSESNITTET til pcie utvider kortets hastighet og funksjonalitet i seg selv?  FEIL.  Hastighetsøkningen er på MAKS etpar prosent.  Og det kommer pga lavere latency på pcie.  Like unødvendig som agp 8x var for å få utnyttet et Radeon 9200

5479843[/snapback]

Det at PCIe i dag gir minimalt ytelse gevinst er ikke et bevis på at dagens kort ikke kan kan utnytte mulighetene til PCIe. Spill utviklerene kan ikke glemme brukerbasen med AGP, som er den desidert største, og må dermed designe spillet rundt restriksjonene til AGP bussen. Spesielt er full-duplex en stor forbedring med PCIe.

 

In my opinion, PCI-E will have a major impact on how games are designed because you should be able to finally read from the graphic chip memory without breaking the streaming of the transactions between the core logic and the GPU. PCI-E is a point to point bus meaning that it works just like HyperTransport (dedicated upstream/downstream). On AGP, when you switch between read and write, you have to turn around and that takes time.

 

This should allow a new range of algorithms to be possible (like on consoles). You could use the GPU to calculate very quickly zone of dangers when the player is throwing a grenade (physic blast shadowing). The information could then by passed to your AI and Physics engine to help the AI makes a good decision on how to react to this event and to find out which objects should be impacted (where and how) by the blast. This kind of shadowing algorithm may or may not be efficient (compared to distributed ray casting) but it gives some ideas.

 

So overall, PCI-E won't have direct impact on rendering but it will have a big impact on engine design (only programmers will notice but games are going to get better more quickly).

 

All of this can be done on the CPU but people are going to start looking at the GPU to do other things than just graphics. All of this because of PCI-E.

_________________

Dany Lepage

Technical Director/Lead Programmer

Splinter Cell - X/3 (Chaos Theory)

Ubisoft Montreal

5480514[/snapback]

 

Spel som vil dra nytte av dei ekstra tingene til PCI express vil nok ikkje koma før om 10 år. Det kan eg love deg.

 

AGP er dødt med at det er *ingen* nye hovudkort som selges med det.

Men det finnes LANGT meir potensielle kunder idag som gjerne vil ha eit skjermkort som forbetrer deiras AGP system idag. Å skifte ut HK minne cpu i tillegg blir altfor dyrt.

 

Eg venter heller enn å oppgradere heile systemet nå. Spel har nettopp begynt å få mitt radeon9700 til å hikke litt og eg kan fint vente ein stund til. Eg tåler litt tørke med speling.

Lenke til kommentar

Ja. En ting er at det vil gå LANG tid før dette blir implementert, en annen ting er at det vil gå LANG LANG LAAANG tid før agp kort kan utelukkes 100% fra spill. En annen ting er hvordan vet man at dette er nødt til å bli enten eller? Kan det ikke benyttes begge deler akkurat som et spill kan kjøre Single CPU samtidig som det kan dra nytte av Dual CPU? Kanskje dette er kode som implementeres via directx f.eks

 

Det går da vitterlig an å spille spill med et PCI grafikkort også. Hva er det enorme forskjellen her?

 

Skjønner ikke helt hvordan det du quoter, mistapi, må tolkes som om det er snakk om å programmere spill på en helt annen måte som gjør at de blir ukompatible med agp? Skal man ha spill som bare fungerer innenfor PCIE-1 og få nye spill hver gang grafikkortgrensesnittene forbedres?

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...