Gå til innhold

Nok et X1600 Pro-kort på AGP


Anbefalte innlegg

Å kjøpe s939-kort med AGP var i mine øyne litt lite fremtidsrettet. Og da får man lide for det senere.

 

AtW

5474988[/snapback]

Eh, spar oss du mister. Det var ingen som ante at forandringen ville skje så fort. Var t.o.m. en viss kar som veddet en sykkeltur på det. :whistle:

 

Kan da ikke være så dyrt å bygge om et highend kort til agp når de allerede har gjort det med drittkortene sine 1300 og 1600. Men de ønsker at du skal kjøpe nytt hovedkort av de. Ingen tvil om at det er marked for raskere AGP kort, men vi har ingen konkurrenter til Nvidia og ATI, som begge produserer pcie kort. Derfor sier jeg IKKE FAEN. Jeg som forbruker ønsker at ting skal skje på mine premisser, og gir ikke etter for slike billige "utpressings" triks.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å kjøpe s939-kort med AGP var i mine øyne litt lite fremtidsrettet. Og da får man lide for det senere.

 

AtW

5474988[/snapback]

Eh, spar oss du mister. Det var ingen som ante at forandringen ville skje så fort. Var t.o.m. en viss kar som veddet en sykkeltur på det. :whistle:

 

Kan da ikke være så dyrt å bygge om et highend kort til agp når de allerede har gjort det med drittkortene sine 1300 og 1600. Men de ønsker at du skal kjøpe nytt hovedkort av de. Ingen tvil om at det er marked for raskere AGP kort, men vi har ingen konkurrenter til Nvidia og ATI, som begge produserer pcie kort. Derfor sier jeg IKKE FAEN. Jeg som forbruker ønsker at ting skal skje på mine premisser, og gir ikke etter for slike billige "utpressings" triks.

5475040[/snapback]

 

Jeg er ikke enig, ati og nvidia har i beste fall enn indirekte interesse av at folk kjøper nye hovedkort, hadde de trodd at de solgte mer og fikk ditto inntjening av å lansere toppmodellene på AGP så hadde de gjort det. Bare fordi det kanskje lønner seg med et low-level-kort betyr ikke det at det er billig med mer krevende kort. Feks ATi, hvilke hovedkort er det de ønsker at du skal kjøpe av de? De aller fleste med AGP har s478 eller s748, jeg synes det virker som en tynn grunn.

 

Bare fordi øyvind tok feil, så betyr ikke det at det at PCIe kom "ut av det blå". Og for oss andre forbrukere er det bare en fordel at færrest mulig kjøper AGP-kort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du messa vel egentlig ikke jeg bare skumma fort gjennom tråden, men du sa nå "Blåser nytt liv i, tja, det er vel mer noen siste krampetrekninger, er ikke mange som kjøper AGP nå, og de som gjør det gjør det neppe på grunn av dette kortet. I praksis er AGP dødt for entusiastene. Men noen sitter jo såklart igjen med AGP-hovedkort".

 

Det er vel ingen som kjøper agp hk lenger, men om man kjøpt hk med agp FØR pcie så og man vil ha nytt skjermkort så er det kjedelig å måtte bytte ut hk fordi produsentene ikke vil lage kort som er bedre enn det vi så for 1.5 år siden. Agp porten er som jeg sa slett ikke så dårlig som folk tror. Den leverer lite strøm, og har ikke sli, men det kun de aller tyngste entusiastene som kjøper sli og ekstra strøm må man ha på nye pcie kort også, og de vil uansett ikke bry seg om prisene på hk/cpu/skjermkort og andre ting. De kjøper det beste uansett pris. Jeg kjøper det jeg følger gir meg mest for pengene og klokker det opp.

Lenke til kommentar
Du messa vel egentlig ikke jeg bare skumma fort gjennom tråden, men du sa nå "Blåser nytt liv i, tja, det er vel mer noen siste krampetrekninger, er ikke mange som kjøper AGP nå, og de som gjør det gjør det neppe på grunn av dette kortet. I praksis er AGP dødt for entusiastene. Men noen sitter jo såklart igjen med AGP-hovedkort".

 

Det er vel ingen som kjøper agp hk lenger, men om man kjøpt hk med agp FØR pcie så og man vil ha nytt skjermkort så er det kjedelig å måtte bytte ut hk fordi produsentene ikke vil lage kort som er bedre enn det vi så for 1.5 år siden. Agp porten er som jeg sa slett ikke så dårlig som folk tror. Den leverer lite strøm, og har ikke sli, men det kun de aller tyngste entusiastene som kjøper sli og ekstra strøm må man ha på nye pcie kort også, og de vil uansett ikke bry seg om prisene på hk/cpu/skjermkort og andre ting. De kjøper det beste uansett pris. Jeg kjøper det jeg følger gir meg mest for pengene og klokker det opp.

5475097[/snapback]

 

Ja, jeg skjønner jo at de som har AGP fra før vil ha AGP-kort, men som jeg har poengtert tidligere i tråden, jeg oppfatter ikke det som å "blåse liv i AGP" at folk som har AGP-HK fra før kjøper slike skjermkort, for at jeg skulle oppfatte det som å "blåse liv i" så måtte flere folk kjøpt AGP-hk pga dette kortet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å "blåse liv i" må ein sjå ut ifrå situasjonen dersom ein skal kome nokon veg her. På ei side har du det faktum at ein det kjem ikkje til å straume på med folk som vil kjøpe AGP-hk og AGP-skjermkort på grunn av dette, som ATWindsor seier.

 

Men på den motsette sida har vi det at "å blåse liv i AGP" ut ifrå situasjonen er heilt urealistisk: AGP er dårlegare enn PCIe og har dermed ikkje overlevingsgrunnlag; det vert berre ei forleninging av livet, ein slags krampetrekning. Det er ikkje slik som GSM vs NMT for nokon år sida, NMT hadde bedre dekning enn GSM og vart dermed verande ei stund til. AGP blir her berre fordi folk som har AGP-system skal kunne ha høve til å få bedre grafikk utan å oppgradere heile doningen sin.

 

Trur eigentleg alle skjønnar kva som er saka her, berre litt ønske om å hevde sin rett då uttelsane frå verken den eine eller den andre ikkje er "feil".

Lenke til kommentar
Hvordan er dette kortet kontra et Radeon 9800 PRO 128MB?

 

Har kjøpt ny skjerm, og kjører 1680x1050 oppløsn. både i windows og spill... Går greit i World of Warcraft, men merker at det blir mye varmere nå, enn før da jeg kjørte 1280x1024.

5473573[/snapback]

 

det er vel en god del bedre enn 9800 siden den er av neste generasjons skjermkort, kjører på høyere mhz og har ny teknologi

5473578[/snapback]

Ny teknologi, ja, men ytelsen er ikke noen stor oppgradering. Kjøp heller X800 GTO og overklokk litt.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Hvorfor skal AGP bare dø? Skal de millioner av PC'er med bra nok CPU på s939, s754, s478, s462 osv osv bare kastes bare fordi det har kommet en nyere standard på skjermkort? :)

5475760[/snapback]

Jo, men uansett så vil de AGP-kortene som allerede er på markedet være mer enn nok til å dekke etterspørselen.

Lenke til kommentar
Kan ikke AGP bare dø? Synes ikke at det er verdt å holde AGP ved live lengre. PCI-E er fremtiden.

5475692[/snapback]

 

Hva tjener du og andre her på forumet på at agp dør så fort, INGENTING? Så lenge de aller fleste enda har agp(ja det stemmer) så er det verdt å komme med kort som kan gjøre at folk slipper å kjøpe helt ny rigg. Klart PCIE er framtida siden det tilater større dataoverføringshastigheter. Men det er ikke hastigheten på kortene på markedet idag som gjør at agp porten ikke kan benyttes lenger, det er produsentene sin politikk. Billigere å lage bare PCIE enn agp og PCIE. Akkurat som sata ikke var noe raskere i de fleste tifellene enn pata disker når sata kom, så var det produsentene som bestemte at nå skal det dø, men der gikk det ikke på langt nært så fort, og man kan fortsatt kjøpe overganger for å bruke sata på pata og omvendt. Et raskere grensesnitt betyr ikke nødvendig raskere produkter før etter en god stund(det er jo derfor vi får nye standarder som skal vare), det er først på sikt de kommer. Jeg tror 100% sikkert at det hadde blitt solgt en drøss med agp skjermkort enda om 7800 serien og x1800 serien hadde kommet som agp, nesten ingen kjøper SLI uansett. Når agp porten tydelig blir en stor flaskehals, da er det på tide å slutte å komme med gode agp kort, ikke før.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal AGP bare dø? Skal de millioner av PC'er med bra nok CPU på s939, s754, s478, s462 osv osv bare kastes bare fordi det har kommet en nyere standard på skjermkort? :)

5475760[/snapback]

Jo, men uansett så vil de AGP-kortene som allerede er på markedet være mer enn nok til å dekke etterspørselen.

5475838[/snapback]

 

Om du har lest alle postene i det siste om folk som vil ha raskere kort på agp så hadde du visst at kortene på markedet ikke er bra nok til å dekke etterspørselen. Jeg har hatt 6800gt@ultra og x800xl@xt lenge. De er ikke bra nok for meg lenger. Jeg måtte bare bite i det sure eplet å kjøpe meg nytt hk som egentlig er mye dårligere på alt annet enn pcie portene på kortet enn det gamle jeg bytter ut. Dette fordi jeg vil beholde min raske pentium-m cpu.

Lenke til kommentar
Dette fordi jeg vil beholde min raske pentium-m cpu.

5476040[/snapback]

Det går an å få tak i hk som støtter Pentium M som har PCI-E.

5476072[/snapback]

Joda, det skreiv jeg også at jeg har gjort :cool:

Men bortsett fra pcie port så er det et piss hk i forhold til det jeg har med tanke på overklokking og tilkoblings muligheter. Det andre pcie hket på markedet som er nogenlunde ok er ikke i salg lenger hverken her eller der.

Lenke til kommentar
Tror 6800GS kort er det som er mest vettugt å gå for om en vil blåse litt liv i pcen om en har hovedkort med AGP.

 

6800GS-AGP kan en jo åpne til 16 pipe lines og klokke litt så har en i alle fall 6800 ultra specs.

5476417[/snapback]

Hm, hvor har du lest at de kan åpnes til 16pipes? Har ikke sett det iallefall.

Lenke til kommentar

Oppfordrer som sagt alle til STORBOIKOTT av pcie-presset produsentene legger på oss. Så får vi kanskje presset frem et AGP kort snart. Er latterlig å påstå at de som er på markedet nå dekker etterspørselen. Det kommer til å gå lang tid før vi ikke kan få noe utbytte av raskere AGP kort. Det er også en økende trend at mer og mer avhenger av skjermkort siden oppløsningen går opp som følge av økt salg av store lcd skjermer. Dette er med på å ytterligere senke behovet for oppgradering.

 

Det som derimot er noe forbanna PISS, er at vi ikke har en konkurrent til ATI og NVIDIA som ikke også har interesser i hovedkortmarkedet. De forsøker å avskrive HELT utmerket fungerende AGP kort de solgte oss for ikke lenge siden ved å bare tilby noen drittkort til de som ikke kommer til å bruke noe over 1000kr på skjermkort likevel. Sikkert mange som forventet gode oppgraderingsmuligheter når de investerte i disse kortene. Og dere likeglade pcie eiere nå som kommer med flåsete kommentarer om at vi får som fortjent fordi vi ikke ventet; hva hadde dere synes om det plutselig ble klin umulig å bruke de 300gb IDE diskene dere kjøpte på samme tidspunkt. Og så var alle harddiskprodusentene eneleverandør på sata kort.

 

Har selv et XP Barton @2500mhz vannkjølt - et ganske så raskt oppsett som jeg ikke har lyst til å skifte. Verre er det for de som kjøpte S939 og Pentium-M som må nøye seg med å kjøpe nye retardkort som det ble sagt her oppe.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Hva mener dere med vente til neste generasjon? Har lenge gått rundt å lurt på om jeg skal kjøpe HK med Pci-e grensesnitt.. men kommer det et nytt grensesnitt senere? i så fall, er det lenge til? eller kommer Pci-e å holde på lenge? noen som vet når AGP kom?

 

Har ikke satt meg så mye inn i det der.. :)

 

Har nå S939 med Athlon 64 3500+ og er storfornøyd med det egentlig, men det begynner å bli så dårlig utvalg av AGP-skjermkort..

Endret av zestro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...