Gå til innhold

"De dumme styrer skolen"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er egentlikt ganske enig. Har opplevd det mange ganger i klassen min. Ikke for de er for late men for de ikke har "tid". Det er noen som er for late til og lese på en prøve og sier att di ikke har tid, så de går vel under det samme. Hvorfor har di ikke tid? Jo for først skal di jo på fotball trening også opp i stalen og stelle hestene sine(Ja det er jenter det er snakk om) ja åsså åtte vi jo bare ta en laaang ridetur da *knise*. Og det er bare et eksempel, jeg mener ikke att det bare er jenter som er for late, det er vel kansje guttene som er verst vertfall i vår klasse. :p

Lenke til kommentar

Så det hun prøver å si er at elever kommer på prøvedagen og sier at de ikke fikk tid til å øve, og dermed blir prøvene utsatt? Hvis dette er tilfellet er det noe fryktelig galt med skolen denne eleven går på. Noe lignende har i alle fall jeg aldri opplevd.

 

Men på ungdomsskolen så skjedde det av og til at at prøver ble utsatt fordi noen klagde, men dette brukte jo å skje en stund før prøvedatoen var. Men på dette punktet er jeg enig med overskriften på innlegget, men ikke innholdet. Det var de dumme som klagde. De som oppriktig mente de hadde for mye arbeid. Ikke de som bare ikke gadd å gjøre noe.

 

Når det gjelder innleveringer kan jeg være enig. Det opplever jeg også på vidregående at blir utsatt fordi folk ikke fikk gjort det av en eller annen grunn. Men her ser jeg ikke hva hun skal irritere seg over. Poenget hennes var jo at hun måtte øve igjen fordi ting ble utsatt.

 

Og den delen med fransk/tysk ser jeg ikke noe problem med. De fleste har nok med å lære seg engelsk. At hun har 6 i fransk vil betale seg når hun begynner på den videregående skolen.

 

 

Og ja, jeg går ut i fra at det er en jente

Lenke til kommentar

Vel, om det er de dumme eller smarte soms tyrer skolen, skal jeg ikke si noe om, vil vel si at det er ca. 50/50 etter mine erfaringer. Men derimot, det å utsette ting, fordi folk "ikkehar tid", er helt sært, men gjøres desverre. Det er ditt valg hva du vil prioritere. Det kan ikke si til sjefen, "nei altså, jeg hadde trening i går, så jeg rakk i gjøre ferdig kontrakten, som måtte leveres i dag jeg".

 

Derfor er jeg glad jeg går på media, er man 10 sekunder over deadline, telles ikke prosjektet. Genial ordning. Selv om det værste, er uten tvil folk som lever oppgaver flere uker for seint, og får like gode karakterer som andre. Det er for dumt.

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig med "Ava." Det blir selvsagt for dumt å utsette prøver hele tiden, men enkelte ganger er det kanskje på sin plass. Dette forutsetter selvsagt at det blir sagt i fra i forveien...

 

Argumentet med at utsettelser av prøver ødelegger for de "flinke" elevene som faktisk har lest på forhånd kjøper jeg ikke helt. Hvis vedkommende har vært så flink å lest som hun/han så tydelig uttrykker burde stoffet sitte. Sitter stoffet er det ikke noe problem å ta prøven noen dager senere. Det å utsette prøver hjelper nok heller de som henger litt etter enn det ødelegger for de "flinke."

 

MVH

Allmennlærerstudent.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
De skoleflinke elevene er ofte de som er sosialt tilbakestående i forskjellige grader også, så de har jo tid til å gjøre lekser siden de ofte bare sitter hjemme uansett.

 

På lang sikt er det ofte disse som vinner, men til hvilken pris?

5468540[/snapback]

 

Hvor har du dette fra? Om jeg tør spørre? Mange i klassen min som er skoleflinke uten å være "sosialt tilbakestående".

Lenke til kommentar
Argumentet med at utsettelser av prøver ødelegger for de "flinke" elevene som faktisk har lest på forhånd kjøper jeg ikke helt. Hvis vedkommende har vært så flink å lest som hun/han så tydelig uttrykker burde stoffet sitte. Sitter stoffet er det ikke noe problem å ta prøven noen dager senere. Det å utsette prøver hjelper nok heller de som henger litt etter enn det ødelegger for de "flinke."

5467775[/snapback]

Jeg var nokså flink da jeg gikk på skolen. Men i likhet med de fleste andre hadde jeg et snev av latskap i meg. Om noen i klassen kjempet innbitt for å få utsatt en prøve eller innlevering var det som oftest det enkleste å støtte dem eller å forholde seg passiv. Om læreren stod på sitt (jeg hadde heldigvis en del av dem) gikk det greit. Jeg har aldri tatt skade av å bli presset litt. Og ofte er det nødvendig for at man skal klare skolegangen. De dumme ødelegger for de flinke hver gang evnen er der, men motivasjonen svikter. Men det er nå i grunnen lærerens ansvar at planen følges, og ikke utsettes unødvendig.
Lenke til kommentar

Neineinei. Man er ikke sosialt tilbakestående selv om man får gode karakterer, det blir helt feil. Mange som nesten ikke trenger å øve, men som får 5 og 6 for det. De er like mye ute med venner som andre.

Jeg mener også at det er helt feil at lærerne utsetter prøver fordi noen ikke har hatt "tid" til å øve, det er en situasjon jeg ikke kjenner meg igjen i. De som ikke har øvd sliter når prøven kommer, det er ikke et problem for de som faktisk har øvd.

Lenke til kommentar

Er veldig enig i det hun skriver. Fikk null utfordringer fra 1.-10. klasse. Videregående var noe bedre, men tror dette varierer mye med hva slags lærere du tilfeldigvis blir tildelt. Nivået i den norske skolen er jo langt under de fleste andre land vi liker å sammenligne oss med. Når vi er med på globale prøver, ligger vi under enkelte u-land i nivå.

 

Hvor har du dette fra?

Observasjoner.

 

Det er enkelt for sosialt tilbakestående å klage over at andre ønsker å tilbringe mer fritid med, you know, fritidsaktiviteter eller med venner.

5469117[/snapback]

 

Så fritid er viktigere enn skole? Skjønner ikke vitsen med å provosere skoleflinke elever med at de er sosialt tilbakestående, hadde du et poeng?

Lenke til kommentar

Det med "skoleflinke har ikke noe liv" er veldig klisjee. Jeg ser meg litt lei av at noen skal definere hva som er "liv" for andre mennesker. På ungd.skolen min var det å ha "liv" hvis man hang utenfor kjøpesentre med andre og bommer sigaretter av forbipasserende.

 

På VGS spurte en jente meg en gang om jeg fulgte med på Hotel Cæsar og sånne serier på TV. Jeg sa "nei, er ikke interessert i de seriene." Da svarte ho "OK da sitter du vel bare og knotter på PC'en?" På en nedlatende måte.

 

Jeg er ikke skoleflink, jeg får ikke full pott i prøvene selv om jeg faktisk jobber hardt med lesinga. Og har aldri klagd på prøvedagene. Men tilbakestående er jeg heller ikke. Går på trening, og prater lett til nye folk. Jeg bare liker ikke å feste like hardt som mine jevnaldrende, eller interessere meg for sminke og siste skrik i mote.

Lenke til kommentar
Man er ikke sosialt tilbakestående selv om man får gode karakterer

Ikke nødvendigvis, men det er ofte slik.

 

 

 

Så fritid er viktigere enn skole?

Både fritid og skole er viktig. Mange elever har lite fritid.

 

Skjønner ikke vitsen med å provosere skoleflinke elever med at de er sosialt tilbakestående, hadde du et poeng?

Bortsett fra at jeg selv var skoleflink, så var altså poenget mitt at det er enkelt å henge ut elever som ikke har tid til å kun fokusere på skole, og at man skal ha det til at de liksom er late, når faktum er at skolen tar opp veldig mye tid for mange.

Lenke til kommentar

Folk er veldig ofte late hvis de ikke får øvd til en prøve eller gjort en innlevering. Ser det ofte på skolen min, også hos meg selv. Av og til blir det jo knapt med tid, men som oftest blir det bare "loking" istedetfor leksene. Prøver å kommer meg ut av det, men blir bare sittende å ikke gjøre noe eller tar en tur ut i stedet. Går i 10. klasse så jeg må nok jobbe mer nå, men er ikke redd for karakterene mine nei.

Lenke til kommentar

En karakter skal ikke være en belønning for hardt/dårlig arbeid, men et mål på hvor høy kompetanse du har innenfor et fag. No offence!

 

Jeg synes egentlig hele prøvesystemet med 2-3 ukers øving/forberedelse/pugging er helt hull i hodet. Personlig synes jeg elever burde være mer forberedt på å få uanmeldte prøver og teste, eller ihvertfall muntlige høringer som faktisk teller inn i en vurdering.

 

Lærerene snakker alltid om at vi må forberede oss godt og prestere godt på prøvene. Hvorfor det egentlig? For at vi skal tyne oss opp til en høyest mulig karakter som vi aldri hadde greid å oppnå om prøven kom på dagen? Hva skjer da når vi kommer ut i arbeidslivet og må ta oppgaver på strak arm?

Lenke til kommentar
En karakter skal ikke være en belønning for hardt/dårlig arbeid, men et mål på hvor høy kompetanse du har innenfor et fag. No offence!

 

Jeg synes egentlig hele prøvesystemet med 2-3 ukers øving/forberedelse/pugging er helt hull i hodet. Personlig synes jeg elever burde være mer forberedt på å få uanmeldte prøver og teste, eller ihvertfall muntlige høringer som faktisk teller inn i en vurdering.

 

Lærerene snakker alltid om at vi må forberede oss godt og prestere godt på prøvene. Hvorfor det egentlig? For at vi skal tyne oss opp til en høyest mulig karakter som vi aldri hadde greid å oppnå om prøven kom på dagen? Hva skjer da når vi kommer ut i arbeidslivet og må ta oppgaver på strak arm?

5472896[/snapback]

 

Så enig, så veldig, veldig enig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...