Gå til innhold

"De dumme styrer skolen"


Anbefalte innlegg

Derfor er jeg glad jeg går på media, er man 10 sekunder over deadline, telles ikke prosjektet.

 

Sånn er det ihvertfall ikkje her. Du kan levere oppgåve ei veke eller to for seint, og det går fint. Desverre. Det gjeld kun ein av medielærarane våre. Dei andre er svært strenge på leveringstider, noko som er bra fordi at skulen er ei forbereding til arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøve er prøve, synes det er til pass for di som rett å slett ikke gidder å lese/jobbe til prøvene at di får en elendig karakter, di har jo ingenting di skulle ha sakt, når di ikke engang har åpnet boken!

5480631[/snapback]

Jeg vil egentlig si meg uenig, selv ser jeg så vidt på prøver, men får allikevel 5 og 6 nesten konstant, mens jeg kjenner folk som øver i timesvis for en 3-er eller 4-er.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er enig i at det er alt for fritt frem til å levere ting for sent uten noe konsekvenser. I min klasse så er det sånn at ingen gidder å gjøre noe fordi det er alltid en person som trekker ut tiden ved å spørre læreren de mest idiotiske spørsmål som hun nettopp har svart på og derfor får vi ikke tid til å gjøre noe lekser eller oppgaver.

 

Jeg synes det er så sinnsykt irriterende når folk spør spørsmål som læreren har sagt og svart på i løpet av timen. Synes lærerene bør ta ut de som ikke klarer å følge med og gi de oppgaver eller noe sånn at de som prøver å følge med faktisk ikke blir forstyrra.

 

:w00t: håper dette blir sett på som et seriøst innlegg.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

De dumme styrer i aller høyeste grad norsk skole. Siden den har som mål å trekke opp svake elever samtidig som det ikke er rom for forskjellsbehandling, ender vi opp med en haug middelmådige elever. Dette gjelder i hvert fall barneskolen, det er heldigvis mulig å briljere mer på vgs. Problemet er ofte at når de ressurssterke elevene omsider havner på videregående, er de så møkka lei av å aldri ha fått en eneste utfordring på 10 år at de ikke orker å prestere. Med dette blir skoleverkets misjon oppfylt.

Lenke til kommentar

FJERN karakterer i skolen. Vi trenger ikke karakterpress, tidspress, prøvepugging, stress og mas. Elever trenger tid på å slappe av og å ha ett sosialt liv. Prøver og hjemmelekser hindrer dette. Det er viktig for barns emosjonelle utvikling å vokse opp i ett sunt og stabilt miljø lekser og prøver og mas er ett hinder for dette.

 

Lærere er aldri objektiv og gir bedre karakterer til de de liker. Vi slipper dette problemet hvis vi ikke har karakterer. Vi slipper å kaste bort 5-10min hver time for at lærer skal ta oppropet. Vi slipper å stigmatisere og nedverdige "dumme" elever med dårlige karakterer.

Vi trenger en enhetsskole som ikke skaper forskjeller mellom folk, men som minsker forskjeller og som muliggjør læring uansett om man er smart eller dum!

Samtidig burde vi gjøre pensumet lettere og bare trekke ut hovedlinjene og ikke terpe på detaljene slik som dagens lærere gjør. Det er viktigere at flertallet forstår pensumet godt enn at en liten elite sitter med masse kunnskap, mens flertallet i klassen ikke henger med.

 

EDIT: For å sette det i kontekst her slik at innlegget ikke blir slettet: De dumme styrer ikke skolen, det gjør de ressurssterke. I den norske skole burde de treigeste elevene få bestemme tempoet.

Vi trenger en enhetsskole og enheten er aldri sterkere enn det svakeste leddet. Vi må ta vare på de vanskeligsstile i samfunnet og ikke ignorere de eller overkjøre de. Mer makt til de ressurssvake i skolen!

Endret av magicus
Lenke til kommentar
FJERN karakterer i skolen. Vi trenger ikke karakterpress, tidspress, prøvepugging, stress og mas. Elever trenger tid på å slappe av og å ha ett sosialt liv. Prøver og hjemmelekser hindrer dette. Det er viktig for barns emosjonelle utvikling å vokse opp i  ett sunt og stabilt miljø lekser og prøver og mas er ett hinder for dette.

5493031[/snapback]

Karakterer og prøver i seg selv trenger ikke nødvendigvis være stress og mas, men elever og lærere gjør det til dette av en eller annen merkelig grunn.

Som jeg har sagt tidligere burde man fra første stund lært elever opp til at karakterer ikke er en belønning for hardt arbeid, men bare en liten pekepinn på hvor høy kompetanse man har innenfor et fag. Hvis man hadde godtatt dette, hadde man kanskje innsett at man må finne en ny måte å arbeide med stoffet på gjevnt og trutt, og ikke bare nipugge rett før en prøve (= stress og mas).

 

Dessuten er det helt komplett umulig å måle elevenes kompetansenivå gjennom dagens prøvesystem. Enkelte elever tar det som det kommer og svarer på det de kan, mens andre pugger 3-4-5 dager før prøven, får karakteren 5, og glemmer alt 3 dager etterpå.

Uanmeldte muntlige og skriftlige prøver, ville derimot gjort at fornuftige personer jobbet gjevnt og trutt med stoffet for å lære noe.

 

Litt lekser er faktisk nødvendig for at hjernen skal få repetert det som har blitt gjennomgått på skolen. 5-10 min pr. fag pr. dag (totalt 20-40 min på en gjennomsnittlig dag) er i grunnen ikke noe problem å få til for de fleste.

 

Så lenge man lærer seg hovedlinjene i pensum på en god måte, og lærer seg måter å ressonere seg fram til logiske svar, er faktisk ikke prøver stress i det hele tatt. :)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

akkurat nå så virker skolen som at man jobber, så putter læreren bare på et tall. det virker som om de gir jenter 1 høyere karakter enn guttene når det er fremlegg, eller innleveringer (unntatt i matte).

 

synes skolen er alt for sporet inn på at de skal gi en karakter, enn at man skal faktisk lære noe. Alt man gjør skal vurderes, selv når man prøver noe for første gang. jeg takler ikke dette og har havnet inn i en litt deprimert vei, har ingen lyst å jobbe bare for at noen folk skal putte et tall på jobben min, og levere det tilbake. tjener ingenting på det...

 

vel, det var min tanke om det endrebjorsvik og magicus var inne på.

Lenke til kommentar

endrebjørsvik: Ja din metode høres fin ut i en perfekt verden. Fakta er derimot at eg og mange lik meg ikke GIDDER å jobbe og lese hele dagen på drittkjedelig nynorsk vrøvl eller matteformler som eg overhodet ikke har brukt for i det daglige. Gjør skolen lettere og fokuser på viktige ting, ikke piss som ivar åsen eller kvadratroten av 34782647.

Det er noe som heter livskvalitet og min livskvalitet hadde forverret seg kraftig hvis det hadde blitt innført uanmeldte prøver og andre nye metoder for "å ta" de vanskeligsstilte elevene.

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Ja din metode høres fin ut i en perfekt verden. Fakta er derimot at eg og mange lik meg ikke GIDDER å jobbe og lese hele dagen på drittkjedelig nynorsk vrøvl eller matteformler som eg overhodet ikke har brukt for i det daglige. Gjør skolen lettere og fokuser på viktige ting, ikke piss som ivar åsen eller kvadratroten av 34782647.

Det er noe som heter livskvalitet og min livskvalitet hadde forverret seg kraftig hvis det hadde blitt innført uanmeldte prøver og andre nye metoder for "å ta" de vanskeligsstilte elevene.

5493186[/snapback]

Det hviskes i gangene om at lekser er brudd på menneskerettighetene, hadde bare noen med nok politisk tyngde hatt baller til å ta tak i det, så kanskje verden hadde blitt et bedre sted å leve...

Lenke til kommentar

Verneplikten er brudd på menneskerettighetene.. Lekser er derimot ikke det.

Hadde lekser vært tvang hadde det kunne blitt tolket som brudd på menneskerettighetene. Det er sterke normer(ikke lover) som sier at elever skal gjøre lekser. De enkeltindivider som bryter med disse normene vil få negative sanksjoner fra lærere og ofte også medelever og foreldre.

Lenke til kommentar

Det er mange ikke lovfestede normer som vil medfølge negative sanksjoner fra både den ene og den andre kanten dersom de ikke blir fulgt, som fortsatt er brudd på menneskerettighetene. Om lekser oppfattes som tvang eller ikke, avhenger av hva slags lærere du har. Noen driter i om du har gjort lekser, mens andre gir deg anmerkning og sender deg på gangen bare du har unnlatt å gjøre et lite mattestykke fordi du ikke skjønte det.

Lenke til kommentar
Liker du også å ha siste ordet?

5493277[/snapback]

Prøver du å antyde at siden du allerede har kommet med sannheten, er det ingen grunn til å kommentere posten din videre? Husk at dette er et diskusjonsforum, og med dette ønsker jeg deg også god natt og æ bæ, jeg fikk siste ordet. For i dag.

:tease:

Lenke til kommentar
FJERN karakterer i skolen. Vi trenger ikke karakterpress, tidspress, prøvepugging, stress og mas. Elever trenger tid på å slappe av og å ha ett sosialt liv. Prøver og hjemmelekser hindrer dette. Det er viktig for barns emosjonelle utvikling å vokse opp i  ett sunt og stabilt miljø lekser og prøver og mas er ett hinder for dette.

Det trenger de óg, men slik ting er nå, får de nok av det. Det de ikke får nok av er matte og naturfag. Økt disiplin, og hardere matte og naturfag er det skolen prekært trenger. Skjerpet disiplin burde gjøre det mulig å nå 3MX-nivå i første- eller andreklasse på videregående.

 

Lærere er aldri objektiv og gir bedre karakterer til de de liker.
Det stemmer nok for mange lærere. Kanskje det er verd å innføre et anonynmitetssystem for karaktersetting på prøver?

 

Samtidig burde vi gjøre pensumet lettere og bare trekke ut hovedlinjene og ikke terpe på detaljene slik som dagens lærere gjør. Det er viktigere at flertallet forstår pensumet godt enn at en liten elite sitter med masse kunnskap, mens flertallet i klassen ikke henger med.
Er du riv, ruskende gal? Den norske skole er allerede rangert "middelmådig" i verdenssammenheng, og elendig hvis man tar i betraktning pengene som spyttes inn. Skal det bli den norske skoles mål å utdanne en haug av "jacks of all trades"?

Nei, vet du hva! Matematikken og fysikken er allerede skjært ned til det flaue, sammenlignet med den store verden. Hva tilfellet er for andre fag, vet jeg ikke, men jeg har ikke grunn til å tro at det ligger noe bedre an der.

Din idé om fortsatt rasering er latterlig - det som kurerer de mange dårlige resultatene er økt disiplin fra dag én. Lekser, lekser, lekser! Gjerne et system hvor det kreves en eksamen for å begynne i neste årstrinn óg.

 

I den norske skole burde de treigeste elevene få bestemme tempoet.

Vi trenger en enhetsskole og enheten er aldri sterkere enn det svakeste leddet.

For et flott land vi får! Vi skal ikke avskaffe universitetene og høyskolene i samme omgang da? Det er jo tydelig at folk ikke har noe der å gjøre.

 

Vi må ta vare på de vanskeligsstile i samfunnet og ikke ignorere de eller overkjøre de. Mer makt til de ressurssvake i skolen!
Enig - men dette skal ikke gå på bekostning av de flinke (eller, rettere sagt, her handler det ikke om de flinke og de vanskeligstilte - her handler det om de normale og de vanskeligstilte).

 

Jeg gremmes av dine meninger om skolen!

Lenke til kommentar
endrebjørsvik: Ja din metode høres fin ut i en perfekt verden. Fakta er derimot at eg og mange lik meg ikke GIDDER å jobbe og lese hele dagen på drittkjedelig nynorsk vrøvl eller matteformler som eg overhodet ikke har brukt for i det daglige. Gjør skolen lettere og fokuser på viktige ting, ikke piss som ivar åsen eller kvadratroten av 34782647.

Det er noe som heter livskvalitet og min livskvalitet hadde forverret seg kraftig hvis det hadde blitt innført uanmeldte prøver og andre nye metoder for "å ta" de vanskeligsstilte elevene.

5493186[/snapback]

 

Da må jeg vennligst be deg ta et skritt vekk fra PCen du sitter ved. Den eksisterer på grunn av folk som brukte og bruker dagene sine på matematikk. Siden du tydeligvis ikke verdsetter deres arbeid, anbefaler jeg at du slutter å bruke fruktene av det. Siden du tydeligvis også hater kunnskap, anbefaler jeg at du setter deg i en hule i skogen og slår det selv i hodet gjentatte ganger. Takk.

Lenke til kommentar

Og bare for the record:

endrebjorsvik: Jeg kjenner meg veldig igjen i deg. Stå på, når du er ute av institusjonen bestående av grunnskole og videregående, blir livet et helt annet. Man kommer til et sted hvor folk faktisk bryr seg om å lære - ja de er der faktisk kun for å lære - hva enn det måtte være de velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...