Gå til innhold

"De dumme styrer skolen"


Anbefalte innlegg

FJERN karakterer i skolen. Vi trenger ikke karakterpress, tidspress, prøvepugging, stress og mas. Elever trenger tid på å slappe av og å ha ett sosialt liv. Prøver og hjemmelekser hindrer dette. Det er viktig for barns emosjonelle utvikling å vokse opp i  ett sunt og stabilt miljø lekser og prøver og mas er ett hinder for dette.

 

Lærere er aldri objektiv og gir bedre karakterer til de de liker. Vi slipper dette problemet hvis vi ikke har karakterer. Vi slipper å kaste bort 5-10min hver time for at lærer skal ta oppropet. Vi slipper å stigmatisere og nedverdige "dumme" elever med dårlige karakterer.

Vi trenger en enhetsskole som ikke skaper forskjeller mellom folk, men som minsker forskjeller og som muliggjør læring uansett om man er smart eller dum!

Samtidig burde vi gjøre pensumet lettere og bare trekke ut hovedlinjene og ikke terpe på detaljene slik som dagens lærere gjør. Det er viktigere at flertallet forstår pensumet godt enn at en liten elite sitter med masse kunnskap, mens flertallet i klassen ikke henger med.

 

EDIT: For å sette det i kontekst her slik at innlegget ikke blir slettet: De dumme styrer ikke skolen, det gjør de ressurssterke. I den norske skole burde de treigeste elevene få bestemme tempoet.

Vi trenger en enhetsskole og enheten er aldri sterkere enn det svakeste leddet. Vi må ta vare på de vanskeligsstile i samfunnet og ikke ignorere de eller overkjøre de. Mer makt til de ressurssvake i skolen!

5493031[/snapback]

 

Huff.... Har et fint lite spørsmål til deg: Hvis du kunne velge mellom å jobbe hardt på skolen og ikke jobbe hardt på skolen og uansett hva du gjør kommer du ut i andre enden som akkurat det samme, hva ville du valg? Hva tror du de fleste unger ville valgt?

 

Personlig sitter jeg mange timer og leser før hver eneste prøve for å gjøre så godt jeg kan nettopp fordi jeg vil oppnå gode karrakterer slik at jeg kan komme inn på de studiene jeg vil inn på. Hvis jeg får gode karrakterer blir jeg ektra motivert og jobber videre.

 

Og når jeg da leser ditt nærmest latterligeinnlegg som tydlig ønsker å plassere alle bak en maske for å skjule forskjellene blir jeg sint. JEG ØNSKER Å SKILLE MEG UT! Både kunskapsmessig, stilmessig og personlighets messig. Jeg har ikke noe øsnke om å være "bedre" enn andre, BARE ANDERLEDES. Og jeg ønsker at alle mennesker skal være forskjellige fra meg og forskjellige fra hverandre. Dette gjør at jeg kan gå å bli kjent med mennekser jeg ikke kjenner fra før, noe jeg synes er stårlende og morsomt. Forskjeller er faktisk det som gjør verden spennende. Å se den samme filmen 100 ganger er som kjent ikke særlig gøy i lengden.

 

Og da har vi ikke snakket om de økonomiske konsikvensene av dine kommunistiske ideer: Hvem skal styre skuta i vårt land der alle er lært opp til å være dumme (som i sannhet er kommunistenes politikk). Og hvem i allverden skal gidde å invisere penger i Norge, handle med Norge osv hvis ikke de møter mennesker som har kommet opp med gode kreative ideer som SKILLER SEG UT fra andre.

 

Nei, skolen er nødt til å ha karrakterer, slik at de som jobber mye kan få den rettferdige fordelen de fortjener. Jeg sier ikke at de dårlige/late skal ha det dårlig. De skal undervises på akkurat samme måte og dermed få akkurat den samme muligheten, men hvis de ikke griper den så: Sorry mac, your problem. Man skal selvsagt ikke slenge dem på gata, men de må gå å søke seg jobb på det grunnlaget de har opparbeidet seg,

 

Dette kalles ansvar og er en av de viktigste verdier vi mennesker har i mine øyne. Konkuranse er også en viktig verdi, og er fkatisk veldig morsomt. Hukser at alle i klassa selv på barneskolen likte å sammenligne prøveresultatene for å ikke snakke om hva man gjør i fotball sammenheng f.eks. Mange her som ville syntes fotball var gøy om man fjernet begge målene og kappet av beinene på de beste?

 

Og der kommer jeg så vidt innpå det som faktisk er topic: Man har selv ansvar for å ha lest til prøver, har man ikke det er det i hvertfall ikke lærerens problem (men mindre det har vært en klar informasjonssvikt). Å hindre prøver kaster også bort mye tid i form av krangling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er noe som heter livskvalitet og min livskvalitet hadde forverret seg kraftig hvis det hadde blitt innført uanmeldte prøver og andre nye metoder for "å ta" de vanskeligsstilte elevene.

5493186[/snapback]

Jeg mente ikke at man skulle prøve "å ta" de vanskeligstilte vha. uanmeldte prøver, men at man skulle viske vekk prøvehysteriet og puggedagene.

Og når du snakker om at de vanskeligstilte "blir tatt" av uanmeldte prøver, viser det bare hvor opphengt du er i karakterstyret, og hvor "redd" du er for å vise at du ikke liker et fag. Hvis du ønsker å gi uttrykk for at du ikke liker et fag, er det bare vært til å levere dårlige prøver og ikke bry deg om karakteren, istedetfor å senke livskvaliteten din ved å slite med å pugge på kvadratrøtter og Ivar Aasen.

 

Selv om du kanskje synes ting er vanskelig, er jeg helt overbevist om at du kan klare alt om du finner nye vinklinger av stoffet, og nye måter å lære det på. Det finnes mange dårlige lærere der ute, men det betyr kun at elevene må ta enda mer ansvar for egen læring.

Med dagens internett skal det være fullt mulig å finne en forklaring på omtrent alt man lurer på i skolegangen.

Lenke til kommentar

Synes det er ergelig med studenter som fortsatt ikke klarer å levere inn oppgaver i tide, ennå de har fått beskjed mange uker i forveien. Leverer man ikke inn i tide synes jeg man burde få svi for det. Dette gjelder selvsagt ikke elever som har en god grunn for ikke å ha levert oppgaven sin (sykdom e.l.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...