Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

1. Hva er forholdet mellom PCXxxx tallet og minnehastigheten i Mhz?
Done!

 

2. Hvis det ER noe forhold, hva med å sette opp en tabell som viser alle PCxxxx og tilhørende minnehastighet?
Veldig lett å regne ut. Ser ikke behovet for tabell.

 

3. Når man f.eks bygger en maskin som tar DDR-RAM kan man velge mellom

 

# DDR-DIMM PC2700

# DDR-DIMM PC3200

# DDR-DIMM PC3500

# DDR-DIMM PC4000

# DDR-DIMM PC4400

 

Hva er det som avgjør hvilket minne man minimum må ha - dersom man ikke skal overklokke?

Done!

 

Noe du ikke fikk svar på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20. Hvilken RAM-hastighet på minnet skal man kjøpe hvis man ikke skal overklokke?

Det greieste er å kjøpe den høyeste hastigheten som hovedkortet/brikkesettet/prosessoren (alt ettersom hvilket system det er) støtter offisielt og innenfor garantien.

En liten liste:

AMD s754/939/940: DDR400 (PC3200)

AMD sAM2 Athlon64 og Sempron: DDR533 (PC4200)

AMD sAM2 Athlon64 FX og X2: DDR667 (PC5300)

Socket AM2 Athlon og Sempron støtter jo PC5300, mens FX og X2 støtter PC6400 ;)
Lenke til kommentar
20. Hvilken RAM-hastighet på minnet skal man kjøpe hvis man ikke skal overklokke?

Det greieste er å kjøpe den høyeste hastigheten som hovedkortet/brikkesettet/prosessoren (alt ettersom hvilket system det er) støtter offisielt og innenfor garantien.

En liten liste:

AMD s754/939/940: DDR400 (PC3200)

AMD sAM2 Athlon64 og Sempron: DDR533 (PC4200)

AMD sAM2 Athlon64 FX og X2: DDR667 (PC5300)

Socket AM2 Athlon og Sempron støtter jo PC5300, mens FX og X2 støtter PC6400 ;)

6703876[/snapback]

Ahh... takk. :)

Tok det kjapt fra hodet så da forvekslet jeg DDR667 og PC6400 osv. (har faktisk skrevet det riktig en plass her).

Lenke til kommentar
Hvor stilles command rate? finner ikke noe som heter det hverken i bios eller a64tweaker.

6782118[/snapback]

I BIOS kalles den muligens Command Per Clock, i A64tweaker heter den 2T Timing.

6782161[/snapback]

 

Kan det være MEMORY TIMING?

Jeg prøvde å sette den til 1T, men da ville ikke boote... ;) Kjører 2x1024mb twinmos pc3200 brikker i singel channel (skal endre til dual channel nå)

(Screen med HTT og multiplieren viser denne memory timingen)

post-92804-1157113308_thumb.jpg

post-92804-1157113317_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
17. Hva er latency/forsinkelse/den rare tallrekken (f.eks 2-3-2-8)?

Forsinkelse på minne er antall klokkeslag minnet bruker på å "gjøre seg klar til" det "det skal gjøre". Hvis minnet får en "beskjed", så tar det litt tid før det er klar til å gjøre det "beskjeden sier", og denne tiden kaller vi forsinkelse/latency. Forsinkelsen er forskjellig på de forskjellige hendelsene som skjer i minnet, derfor får vi en tallrekke. Jo lavere forsinkelsene er, jo bedre kvalitet er det på minnet. Minne med lavere forsinkelse yter også bedre enn minne med høy forsinkelse.

Du kan faktisk velge hvor høy forsinkelse minnet ditt skal ha i BIOS, men hvis du stiller den for lavt, får du en ustabil maskin eller en maskin som ikke vil boote. De tallene som er oppgitt er de garanterte tallene.

Tallrekken (f.eks 2 - 3 - 2 - 8) står som oftest for disse verdiene: CAS# - RAS# to CAS# - RAS# Precharge - Tras (Cycle time).

Muligens også nevne at CAS Latency skrives som CL#? Skal man handle på Komplett står det ofte dette.

Lenke til kommentar
Hvis memtest86 ikke finner noen feil etter å ha gått igjennom testen en gang, kan man da være sikker på at all ram er i orden? Eller burde man la den gå gjennom testen flere ganger?

6883092[/snapback]

En runde memtest86 forteller ihvertfall at minnet er rimelig stabilt, men flere gjennomganger kan fortsatt avsløre feil. Det finnes også andre programmer som er mer avslørende, f.eks. HCI Memtest, Prime95 og SuperPi 32M. Jeg ville lastet ned HCI Memtest (for windows) fordi det er et enklere og mer pålitelig program. Om dette passerer noen runder er minnet stabilt.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
En runde memtest86 forteller ihvertfall at minnet er rimelig stabilt, men flere gjennomganger kan fortsatt avsløre feil. Det finnes også andre programmer som er mer avslørende, f.eks. HCI Memtest, Prime95 og SuperPi 32M. Jeg ville lastet ned HCI Memtest (for windows) fordi det er et enklere og mer pålitelig program. Om dette passerer noen runder er minnet stabilt.

6884576[/snapback]

 

Takk for linken Quintero.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er nok litt treig når det gjelder å skjønne ting så jeg håper at noen kan svare meg.

 

1) Jeg har 2x512mb ram, kan jeg da kjøpe 1gb ram for å få 2gb?

 

2) En annen PC her i huset har en brikke med 1gb ram, kan jeg også her kjøpe 1gb til så får også denne PCen 2 gb ram?

 

Det var noen som sa til meg at jeg ikke kan gjøre slik. Jeg fikk høre at jeg ikke kan kjøpe mer ram for å få 2gb, jeg måte da ta ut den ramen jeg har for så å kjøpe meg 2gb. Håper noen skjønte det jeg prøvde å forklare, og at jeg kan få litt hjelp.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg skal kjøpe 1GB ram. Jeg fikk høre at pga prosessoren jeg skal kjøpe så er det best for meg å kjøpe 2x512MB ram, og ikke en brikke på 1GB. Jeg skal da kjøpe en Intel CPU Core 2 Duo E6400 2.13GHz S-775 1066MHz 2MB "Conroe" Boxed, stemmer dette? Jeg kommer da også til å kjøpe 1GB ram til om ikke så alt for lenge. Om da prosessoren min funker optimalt med to brikker, vil vel det bety at det er bedre at jeg kjøper 1GB ram nå, og 1GB ram senere...da vil jeg jo få to brikker, eller blir dette feil?

 

Link til prosessoren https://www.psdata.no/ps.asp?it=129151&mlevel=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...