Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

EE-avfall - er det lovlig å forsyne seg?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De EE greiene står ofte på et lukket område der folk ikke bare kan tråkke rett inn. Ikke fordi at EE-avfallet har en enorm verdi, men hvis alle skulle "stjelt" hadde det blitt kaos. Utstyret som kommer inn funker ofte, men etter noen dager har kulde og regn tatt knekken på det. Så det er ikke mye å ha på.

Lenke til kommentar

Vel ! Har jobbet for et interkommunalt avfallsselskap ca. 6 år (på kontrakt) og

snakket nettopp nå med min tidligare oppdragsgiver(i dag) om forskrifter og lover

ang. EE-avfall.

 

Man kan plukke med seg ting og tang så lenge man har hentet tillatelse hos

de(n) som disponerer avfallet. Selvfølgelig skal slike "aksjoner" ta hensyn

til ryddighet, åpningstider og samarbeide med vedkommende.

Altså dette er ikke forbud ved lov eller forskrifter.

 

Å snike seg inn til lukkede områder/beholdere utenfor åpningstider osv. er selvfølgelig ikke tillatt.

 

Ansvaret for harddisker og annen materiale som inneholder private opplysninger osv. hviler på en og hver som leverer slike ting til innsamlingsplasser.

 

Mvh

E.K aka jarmo :)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

 

Logisk greit nok, men kan du komme med konkrete eksempler på saker hvor el-utstyr er tema?

 

mvh, torfinn

5455413[/snapback]

 

Og hvorfor skulle det være forskjell på EE og annet avfall?

5457234[/snapback]

 

Det er nok stor forskjell mellom flere fraksjoner, matavfall har sine egne håndteringskrav pga. patogene elementer.

Det samme gjelder risikoavfall og miljøgifter som maling, olje asbest osv.

 

Alle avfallsfraksjoner har egne håndteringsforskrifter som er satt i systemet

med spesifikke krav til utstyr, lagring, transport osv.

 

Alt dette overvåkes og følges opp av et meget strengt HMS/interkontrollsystem.

 

Mvh

E.K aka jarmo :)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Det er nok stor forskjell mellom flere fraksjoner, matavfall har sine egne håndteringskrav pga. patogene elementer.

Det samme gjelder risikoavfall og miljøgifter som maling, olje asbest osv.

5463836[/snapback]

 

Joda, men her tenkte jeg på og raide søppel og jeg tviler på at det er noen større forskjell på dette med hensyn til eierskap og denslags.

Vil tro at det snart kommer strengere krav til oppbevaring av EE også, vil tro det kan forekomme avrenning o.l fra slikt som står ute i vær og vind.

Lenke til kommentar

Det er nok stor forskjell mellom flere fraksjoner, matavfall har sine egne håndteringskrav pga. patogene elementer.

Det samme gjelder risikoavfall og miljøgifter som maling, olje asbest osv.

5463836[/snapback]

 

Joda, men her tenkte jeg på og raide søppel og jeg tviler på at det er noen større forskjell på dette med hensyn til eierskap og denslags.

Vil tro at det snart kommer strengere krav til oppbevaring av EE også, vil tro det kan forekomme avrenning o.l fra slikt som står ute i vær og vind.

5465126[/snapback]

 

Riktig det, her i vårt område oppgraderes miljøstasjoner hele tiden etterhvert nye

krav og forskrifter "detter ned" fra miljøverndepartemanget.

Lenke til kommentar

Du svarte ikke på spørsmålet?

 

mvh, torfinn

5457897[/snapback]

 

Det gjore ikke du heller, mener du det er noe spesiellt med EE-avfall kontra f.eks papiravfall?

5465041[/snapback]

 

 

Det siste først: Jarmo svarte veldig klart på det du etterlyser fra meg, det eneste du presterte var å komme med et nytt spørsmål på det første spørsmålet :)

Tolker det dithen at du egentlig bare slengte ut en påstand som du egentlig ikke hadde helt gode kunnskaper på men at det hørtes så riktig ut i generelle ordelag at du bare måtte si det - hadde sikkert gjort det samme selv for å score et poeng.

:innocent:

 

mvh, torfinn

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vel ! Har jobbet for et interkommunalt avfallsselskap ca. 6 år (på kontrakt) og

snakket nettopp nå med min tidligare oppdragsgiver(i dag) om forskrifter og lover

ang. EE-avfall.

 

Man kan plukke med seg ting og tang så lenge man har hentet tillatelse hos

de(n) som disponerer avfallet. Selvfølgelig skal slike "aksjoner" ta hensyn

til ryddighet, åpningstider og samarbeide med vedkommende.

Altså dette er ikke forbud ved lov eller forskrifter.

 

Å snike seg inn til lukkede områder/beholdere utenfor åpningstider osv. er selvfølgelig ikke tillatt.

 

Ansvaret for harddisker og annen materiale som inneholder private opplysninger osv. hviler på en og hver som leverer slike ting til innsamlingsplasser. 

 

Mvh

E.K aka jarmo  :)

5463732[/snapback]

 

Selvsagt kan man ta andres ting hvis man har fått eierens tillatelse. Dette har ingenting med offentligrettslige regler for EE-avfall å gjøre. Disse reglene regulerer ikke eiendomsforholdet mellom private. Strafferettslig blir dette et spørsmål om man uberettiget har tatt andres gjenstander. Det er uberettiget dersom man ikke har fått tillatelse. Man behøver ikke ha lest jus for å skjønne at det ikke er tyveri å FÅ ting av eieren.

 

Grunnen til at jeg ikke gidder å engasjere meg mere her, er at dette spørsmålet overhodet ikke er tvilsomt. Å ta avfall som tilhører andre uten eierens samtykke, er tyveri eller besittelseskrenkelse, som beskrevet i den opprinnelige tråden. Juridisk er dette utvilsomt. Hvis dere vil krangle mer om det, må dere gjerne gjøre det. Hvis dere ikke lar dere overbevise helt uten videre, får dere prøve å lese litt strafferettslig litteratur. Johs. Andenæs: "Formuesforbrytelsene" kan være et sted å starte.

 

Alternativt kan dere jo oppsøke nærmeste politistasjon og si at dere går og henter andres gjenstander uten å spørre om lov. Hvis tjenestemannen er i godt humør, så gidder han kanskje ikke å gjøre noe med saken.

Lenke til kommentar

Hva mener du med andres gjenstander ? Når man har deponert eller gitt fra seg tingen på avfallsplass/deponi/innsamlingssted osv. så overta andre råderetten ovenfor tingen. Hva andre gjør med tingen er ikke lenge din sak...

 

Det er foretatt så mange juridiske betenkligheter over denne saken så det så..

Lenke til kommentar
Det kan alle gjøre, men om det er hold i sakene. Der problemet ligger.

Skulle likt å sett noen jurister her nå. Hvilke § som gjelder.

5458295[/snapback]

 

Straffeloven § 257 omhandler tyveri. Straffeloven § 392 omhandler besittelseskrenkelse. Å ta andres avfall, dersom dette ikke er derelinkvert (eiendomsretten er oppgitt), oppfyller klart nok gjerningsbeskrivelsen i § 257.

 

Problemet er skyldkravet. Det kreves en kvalifisert form for forsett etter § 257 - nemlig "vinnings hensikt". Dette skyldkravet medfører etter sikker rettspraksis at eventuell villfarelse mht. eiendomsretten til godset utelukker at vilkåret "vinnings hensikt" er oppfylt. Dersom retten tror på at man er i den tro at avfallet er eierløst, blir man ikke dømt for tyveri.

 

Dersom vilkårene for tyveri er oppfylt, og tyveriet gjøres ved innbrudd, f.eks. i en container, vil det nærmest automatisk være å anse som et grovt tyveri etter strl. § 258, hvilket medfører en betydelig strengere straff enn simpelt tyveri.

 

Dersom man ikke dømmes for tyveri, blir dette pådømt som besittelseskrenkelse etter strl. § 392. Her kreves ikke "vinnings hensikt", bare vanlig forsett etter straffeloven § 40. Villfarelsen mht. eiendomsretten spiller ingen rolle her, siden det er krenkelsen av besittelsen som er det straffbare. Besittelseskrenkelse er bare en forseelse, og den realistiske reaksjonen på forholdet vil være bøter. Det vil også være aktuelt med inndragning av gjenstandene som er tatt.

 

Jarmos snakk om offentligrettslig regulering av behandling av avfall spiller ingen rolle for det strafferettslige forholdet.

 

Dette har i tillegg en privatrettslig side ved at eieren vil kunne kreve erstatning for de tap han er påført ved gjerningen. Grunnlaget for dette kravet er skadeerstatningsloven § 4-1 supplert med den ulovfestede culparegelen.

 

Hvis man har fått tillatelse av eieren til å ta gjenstandene, sier det seg selv at det hverken er straffbart eller medfører erstatningsansvar.

 

(For ordens skyld: Jeg er ikke jurist, bare student.)

Lenke til kommentar
Det kan alle gjøre, men om det er hold i sakene. Der problemet ligger.

Skulle likt å sett noen jurister her nå. Hvilke § som gjelder.

5458295[/snapback]

 

Straffeloven § 257 omhandler tyveri. Straffeloven § 392 omhandler besittelseskrenkelse. Å ta andres avfall, dersom dette ikke er derelinkvert (eiendomsretten er oppgitt), oppfyller klart nok gjerningsbeskrivelsen i § 257.

 

(For ordens skyld: Jeg er ikke jurist, bare student.)

5569688[/snapback]

 

Hvordan kan det offentlige/private aktører drive avfallshåndtering hvis ikke de har sikret seg eiedoms/råderetten ovenfor avfallet ?

 

Du får alt relevant info fra SFT og Miljøverndep. ang. hjemler i lover, forskrifter,

krav, påbud osv. ang. avfallshåndtering.

 

 

Lykke til med jusstudier.. :) .

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Hvordan kan det offentlige/private aktører drive avfallshåndtering hvis ikke de har sikret seg eiedoms/råderetten ovenfor avfallet ?

 

Du får alt relevant info fra SFT og Miljøverndep. ang. hjemler i loven, forskrifter,

krav, påbud osv. ang. avfallshåndtering.

 

 

Lykke til med jusstudier.. :) .

5569761[/snapback]

 

Hvis selskapet som overtar avfallet, har fått eiendomsretten: Forandrer det synspunktene mine mht. straffeansvaret? Svaret er selvsagt nei. Når vi snakker om tyveri her, snakker vi om de i den forrige tråden som går inn og henter ut avfall som ikke tilhører dem.

 

Dersom man skal overta avfallet, må man ha fått tillatelse av eieren. Når man plasserer avfallet i en container som skal til et selskap som resirkulerer dette, overføres normalt eiendomsretten til dette selskapet, selvsagt. Det er jo ikke resirkuleringsselskapet som er en tyv her - det er de omtalte personene i den forrige tråden som går inn og tar andres avfall uten å ha spurt om lov.

 

Takk for lykkeønskningene. Nå tar jeg kvelden.

Lenke til kommentar
Hvordan kan det offentlige/private aktører drive avfallshåndtering hvis ikke de har sikret seg eiedoms/råderetten ovenfor avfallet ?

 

Du får alt relevant info fra SFT og Miljøverndep. ang. hjemler i loven, forskrifter,

krav, påbud osv. ang. avfallshåndtering.

 

 

Lykke til med jusstudier.. :) .

5569761[/snapback]

 

Hvis selskapet som overtar avfallet, har fått eiendomsretten: Forandrer det synspunktene mine mht. straffeansvaret? Svaret er selvsagt nei. Når vi snakker om tyveri her, snakker vi om de i den forrige tråden som går inn og henter ut avfall som ikke tilhører dem.

 

Dersom man skal overta avfallet, må man ha fått tillatelse av eieren. Når man plasserer avfallet i en container som skal til et selskap som resirkulerer dette, overføres normalt eiendomsretten til dette selskapet, selvsagt. Det er jo ikke resirkuleringsselskapet som er en tyv her - det er de omtalte personene i den forrige tråden som går inn og tar andres avfall uten å ha spurt om lov.

 

Takk for lykkeønskningene. Nå tar jeg kvelden.

5569810[/snapback]

 

Avfallsbesitter kan gi tillatelse for gjenbruk og dette blir praktisert stort sett over hele norge, vi har veldig mange bedrifter her i landet som samarbeider med avfallsselskaper, bl.a Fretex, titals forskjellige arbeidssamvirkelag/kollektiver som driver med gjenvinning, også med datadeler/maskiner osv.(en i Bergen)

 

Målsettninger i den nasjonale avfallsplanen går også mot mer gjenbruk osv...

 

 

Ha fortsatt en god kveld... :)

 

ps. beklager dårlig norsk, er impotert finne her i landet..

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Jeg foreslår av vi åpner "Vi som digger piratkopiering"-tråden, hvor vi kan diskutere våre fete fangster, og hvor det er lettest å få tak i de beste godbitene. Det er jo åpenbart ikke imot forumreglene å diskutere slikt, selv om det strider mot norsk lov å oppfordre andre til å begå lovbrudd :hmm:

 

En annen ting er vel at de fleste/alle butikker som har EL-retur forbyr folk å forsyne seg av returene, og da er det forbudt. Å si at man bør stikke innom etter stengetid for å unngå mas fra ansatte er i grunn å oppfordre til lovbrudd.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Nå er vel hensikten med at noen må ha juridisk eiendomsrett til søppel at man skal kunne klandre noen hvis de ikke forvalter søplet på forsvarlig måte. F.eks hvis noen kaster en gammel vaskemaskin i fjæra i stedet for å levere den der den skal leveres. Jeg tror nok at hensikten med loven om eierskap på søppel vil veie betydelig i en evt. rettsak. Altså at retten har lett for å se gjennom fingrene med "tyveri" for det var likevel noe eieren helst ville bli kvitt. "Tyven" har bare hjulpet eieren med å bli kvitt det han ville bli kvitt.

Lenke til kommentar
En annen ting er vel at de fleste/alle butikker som har EL-retur forbyr folk å forsyne seg av returene, og da er det forbudt. Å si at man bør stikke innom etter stengetid for å unngå mas fra ansatte er i grunn å oppfordre til lovbrudd.

5569940[/snapback]

 

Det er riktig, da skal man holde fingrene vekk fra fatet...

Lenke til kommentar
Nå er vel hensikten med at noen må ha juridisk eiendomsrett til søppel at man skal kunne klandre noen hvis de ikke forvalter søplet på forsvarlig måte. F.eks hvis noen kaster en gammel vaskemaskin i fjæra i stedet for å levere den der den skal leveres. Jeg tror nok at hensikten med loven om eierskap på søppel vil veie betydelig i en evt. rettsak. Altså at retten har lett for å se gjennom fingrene med "tyveri" for det var likevel noe eieren helst ville bli kvitt. "Tyven" har bare hjulpet eieren med å bli kvitt det han ville bli kvitt.

5570054[/snapback]

Dessuten: om man tar noe elektrisk avfall gjør man det som oftest med den hensikt å levere det tilbake igjen etterpå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...