Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

EE-avfall - er det lovlig å forsyne seg?


Simen1

Anbefalte innlegg

Og hva har dette med saken og gjøre? at du synes vi driver med ting vi ikke burde?

 

Nå vil jeg si dette var litt annet tilfelle, når det faktisk er merket at det er ulovlig. Noe jeg sannsynligvis ville respektert. Og jeg er ganske sikker på at de fleste her henter fra stasjoner som står åpne for publikum 24/7 eller at de har fått tillatelse til å se igjennom utstyret...

 

:roll:)

 

Men en bra ting, var at du faktisk prøvde å spørre dem høflig :thumbup: (at de ikke respekterte det er en annen ting)

Endret av multisync
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en liten historie fra jobb i dag:

 

Jeg parkerer bilen og går mot døren, og ser det sitter en type oppi buret med el-avfall og romsterer mens kameraten hans står å ser på. Som den pliktoppfyllende ansatte jeg er, forteller jeg dem på en høflig måte at det de gjør er ulovelig og ber dem legge fra seg det de har plukket ut. De er lite interesserte i hva jeg sier og bare fortsetter å rote. Jeg sier med en litt mer bestemt stemme at de skal pakke sammen og gå sin vei, og peker på skiltet som sier at tyveri fra container og bur blir politianmeldt.

 

I samme øyeblikk som han i buret har satt begge føttene på asfalten igjen, så kommer en politibil rundt hjørnet og bråstopper. Ut kommer tre politibetjenter og spør dem "Hva er det dere driver med?"

 

Etter en halvtime med ransaking forsvinner alle fem i samme bil :) Jeg kan ikke si annet enn at det var herlig tilfredstillende å se de bli tatt! Det kan godt hende de var mistenkt for mye annet også, for det virket som om politiet leitet etter dem.

 

 

Helt enig. Når folk ikke betaler for å raske til seg avfall skulle det bare mangle at politiet innblandes.

Det får være grenser til gjenbruk. Hva blir det neste? At folk stjeler jord fra komposthauger i skogen? Tenk om bakterier, planter og trær regelrett stjel diverse henslengt biologisk avfall som feks døde dyr, blader og ekskrementer?

 

Tenk hva bøndene hadde sagt om fluene skulle tatt seg til rette og forsynt seg av kurukene på tunet. Det hadde blitt rabalder, ganske sikkert.

 

Det beste hadde vært om alle mindre bemidlede personer hadde blitt tvunget til å leve etter jungelens lov. Skyt dem på flekken... de sterkestes rett. Fortsetter vi å tillate den slags vil menneskeheten snart bare være et tragikomisk utdøende vesen. Rett og slett degenerering av arten homo sapiens.

Lenke til kommentar

Formann: Det har ikke falt deg inn at miljøretursystemet mest sannsynlig er langt bedre for natur og miljø samt fører til at langt mer blir gjenbrukt enn mennesker som forsøker å få tak i mest mulig skrapjern og annet (slik jeg regner med var den type gjeng fysj opplevde)?

 

Jeg forstår dere som driver og finner retromaskiner osv. Det er greit, entusiaster osv. Men det er så latterlig mange mennesker som spekulerer vilt i å utnytte miljøretursonen, og svært mye av det blir det ikke noe miljøvennlig resultat av.

 

Et annet poeng er jo at kjedene betaler miljøgebyrer osv for å få lov til å selge elektronikk i norge. Mens de får penger IGJEN når folk leverer inn til miljøretur og det blir sendt til gjenvinning. Man stjeler altså annen manns eiendom, en eiendom han har verdi i - ikke bare ubrukelig skrapjern ingen har annet enn tap på.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Poenget mitt er jo at det er langt flere som ikke "gjenbruker" det men utnytter det, og kaster restene uten tanke på miljøet, kun for egen vinning.

 

Over 3500 tonn farlige stoffer inneholdende blant annet KFK-gasser, bromerte flammehemmere, kvikksølv og asbest ble miljøsanert fra avfallet som ble samlet inn i 2007. Dette er miljøgifter som ellers kunne ha kommet ut i naturen og forgiftet både dyr og mennesker.

 

Mange av de elektriske produktene som kastes er produkter som er fullt brukbare, og særlig gjelder dette datamaskiner. Dette har Elretur tatt til følge og jobber sammen med Alternativ Data for å øke ombruksmulighetene på brukt datautstyr.

 

Disse som tar større hvitevarer osv bruker det ofte som skrapjern, og så bare dumper resten. Evt at det blir sendt ut av norge og tilsvarende skjer der. Disse er vi ute etter å ta, vil jeg si.

 

Husk som sagt at butikkene får penger jo mer de sender i retur. Så fra bedriftsøkonomisk ståsted så er det ikke rett å la folk få forsyne seg.

Lenke til kommentar
....

 

Ja dette hørtes jo ut som noen forferdelige mennesker!!!!

 

Og jeg vil legge til at hele diskusjonen rundt lovligheten av dette blir for meg totalt irrelevant.

 

Man er ikke automatisk et godt menneske om man lever etter lovene. Lovene ville heller aldri laget et bra samfunn om alle hele tiden føyet seg etter gjeldende lover, og ikke protesterte.

En lov behøver ikke skape god oppførsel bare fordi den er god. La oss si noen "stjal" halvfulle dispenserbrusbokser på mcdonalds og ga dem til hjemløse... ville det da vært noe positivt å slå ned på? Selvom de da altså bryter loven og "stjeler" fra mcdonalds som noen forsøker å få frem her.

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Så jeg skal sende alle brente platene mine til Sony/BMG etterpå  :hmm:

 

Da er det greit liksom  :innocent:

Det er selvfølgelig helt greit. Men det er også helt greit å ikke levere platene til Sony. (Så lenge man holder seg innenfor loven og bare kopierer til eget bruk selvfølgelig.)

 

Enig med premium: Noe blir levert tilbake bare noen dager etterpå (ting som ikke fungerer), mens annet kan få et forlenget liv en eller annen plass før det leveres tilbake.

 

Søppel er generellt noe man ikke ønsker å ha. Søppelhåndteringa er en belastning for elektrokjedene som koster arbeidstid og penger å drive. Når det plukkes fra haugen så minker mengden avfall. Kjedene får mindre søppel å håndtere å bør takke oss plukkere for innsatsen. I det minste være takknemmelige nok for søppelreduksjonen til å gi oss lov til å plukke.

 

 

Beklager hvis noen har svart på dette tidligere, men elektrokjedene tjener faktisk på søppel, det er faktisk veldig stor business for dem, noe jeg fikk vite mens jeg jobbet på Elkjøp.

 

Ellers syns jeg at man tar problemet i feil ende på en måte, hvis man gjør folk bevisst på at de kan heller gi bort datautstyr som "ikke fungerer" isteden for å kaste det, evt. få mer bevisste forbrukere slik at man unngår kasting grunnet pcen er ikke like raskt som da den ble kjøpt. At man forsyner seg av EE-avfall blir sett på som vandalisme ettersom man har noen sure epler er noe som forventes, og man kan heller prøve å gjøre det enklere som å sette annonser i lokale aviser som sier at man ønsker slikt "skrot" som folk ønsker å kaste.

Endret av iamroar
Lenke til kommentar
Formann: Det har ikke falt deg inn at miljøretursystemet mest sannsynlig er langt bedre for natur og miljø samt fører til at langt mer blir gjenbrukt enn mennesker som forsøker å få tak i mest mulig skrapjern og annet (slik jeg regner med var den type gjeng fysj opplevde)?
Poenget mitt er jo at det er langt flere som ikke "gjenbruker" det men utnytter det, og kaster restene uten tanke på miljøet, kun for egen vinning.

At retursystemet er langt bedre enn hva? Dersom noen får bruk for deler eller hele ting som ligger der og bruker det noen år før det går tilbake til elreturen, helt utbrukt, så mener jeg det er langt bedre enn å kaste fullt brukbare ting. Det er blant annet dette elretur-tråden fokuserer på. "Gullgraving" på elreturen for eget bruk. Gjerne samtidig som man kaster noe helt utbrukt/ødelagt.

 

Jeg tror også at mange østeuropeere plukker på elretur for å at tingene skal få et forlenget liv. (Ok, returordningene der er neppe så bra som her). Jeg tror det er få som er der kun for å vandalisere.

 

Et annet poeng er jo at kjedene betaler miljøgebyrer osv for å få lov til å selge elektronikk i norge. Mens de får penger IGJEN når folk leverer inn til miljøretur og det blir sendt til gjenvinning. Man stjeler altså annen manns eiendom, en eiendom han har verdi i - ikke bare ubrukelig skrapjern ingen har annet enn tap på.

Er det ikke stikk motsatt? At elkjedene ikke betaler miljøgebyr til staten, men får miljøgebyret til egen vinning i bytte mot at de tar seg bryet med å ha elreturstasjoner. Så vidt jeg vet får ikke elektrokjedene et øre per tonn eller kubikkmeter avfall. De får til og med hentet avfallet gratis.

 

Med andre ord at elkjedene ikke taper noe som helst når private henter avfall. Fra gammelt av har det vært eierskap på avfall av den enkle grunn at noen skal være ansvarlig for å få det fjernet på en forsvarlig måte. F.eks at ingen kan dumpe et kjøleskap i grøfta og si at "det er ikke mitt, jeg har kvittet meg med det, ergo ikke mitt ansvar".

Lenke til kommentar
At retursystemet er langt bedre enn hva? Dersom noen får bruk for deler eller hele ting som ligger der og bruker det noen år før det går tilbake til elreturen, helt utbrukt, så mener jeg det er langt bedre enn å kaste fullt brukbare ting. Det er blant annet dette elretur-tråden fokuserer på. "Gullgraving" på elreturen for eget bruk. Gjerne samtidig som man kaster noe helt utbrukt/ødelagt.

 

Jeg tror også at mange østeuropeere plukker på elretur for å at tingene skal få et forlenget liv. (Ok, returordningene der er neppe så bra som her). Jeg tror det er få som er der kun for å vandalisere.

Jeg har overhodet ikke "tatt" gullgraverne her inne, eller dere som diskuterer funn i EE-tråden. Det jeg sier er at svært mange av de som du kaller østeuropere ikke gjenbruker det, men tar skrapmetallet og KASTER miljøgiftene.

 

Er det ikke stikk motsatt? At elkjedene ikke betaler miljøgebyr til staten, men får miljøgebyret til egen vinning i bytte mot at de tar seg bryet med å ha elreturstasjoner. Så vidt jeg vet får ikke elektrokjedene et øre per tonn eller kubikkmeter avfall. De får til og med hentet avfallet gratis.

 

Med andre ord at elkjedene ikke taper noe som helst når private henter avfall. Fra gammelt av har det vært eierskap på avfall av den enkle grunn at noen skal være ansvarlig for å få det fjernet på en forsvarlig måte. F.eks at ingen kan dumpe et kjøleskap i grøfta og si at "det er ikke mitt, jeg har kvittet meg med det, ergo ikke mitt ansvar".

På samtlige salg hos oss går en andel av prisen inn i miljøgebyr som betales til staten :). Så jo, miljøgebyr betaler vi.

 

Når det returneres til oss og blir vår eiendom så er dette en verdi for butikken. Som vi så får innløst i penger når varene returneres inn i EE-systemet. Dette kan man faktisk tjene penger på.

 

Som sagt flere ganger, det eneste jeg forsøker å poengtere er 2 ting:

 

Ikke alle gullgravere hjelper miljøet spesielt, og den miljøskaden alene de forårsaker vil jeg si er nok til å nekte alle å "grave".

 

Butikker har ikke nødvendigvis en kostnad med å returnere produktene videre, de kan ha inntjening på det. Argumentet om at "man hjelper jo butikken å bli kvitt avfall" holder dermed ikke.

Lenke til kommentar

Det er litt morsomt at så lenge jeg kan huske så har det pågått en debatt om ee-avfall og om det er greit å forsyne seg her på forumet. Og om jeg ikke husker helt feil så har Simen1 og Alastor kommet inn og ut av debatten i alle år?

 

Men til poenget. Personlig synes jeg dette er noe bransjen burde ordnet opp i. Sørget for at alle butikker som har utendørs ee-avfallsmottak skilter disse med enten "Vær så god, forsyn deg" eller "Plukking strengt forbudt". Gjerne også oppfordre butikker som ikke ønsker plukking til å ha ee-avfallet sitt innendørs.

Lenke til kommentar
Men det er endel ting, som av miljøhensyn bør leveres inn og ikke brukes.

Kan du nevne noen eksempler som kan være fristende for en som plukker?

Tar du utgangspunkt i at tingene som plukkes havner i naturen etter gjenbruksperioden eller at de leveres tilbake til elretur?

 

Jeg tviler på at de som roter rundt i ee-konteinerne har særlig kunnskap om hva dette gjelder og ikke.

Hva vet du om kunnskapsnivået til de som plukker?

Lenke til kommentar
...

Når det returneres til oss og blir vår eiendom så er dette en verdi for butikken. Som vi så får innløst i penger når varene returneres inn i EE-systemet. Dette kan man faktisk tjene penger på.

...

Butikker har ikke nødvendigvis en kostnad med å returnere produktene videre, de kan ha inntjening på det. Argumentet om at "man hjelper jo butikken å bli kvitt avfall" holder dermed ikke.

...

 

Er dette en ny ordning? Om ikke, så tror jeg det er mange butikker som ikke har fått det med seg, at de kan tene penger på alt de får inn og selv leverer til gjenvinningsstasjoner. Tidligere transporterte ivertfall el-butikkene her rundtom de defekte varene selv, til gjenvinning. De klagde litt på at de måtte bruke tid på transport og "stuing i biler" gratis.

Ny ordning?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...