Gå til innhold

hva gjør man for å hindre bakrus


Wobokel

Anbefalte innlegg

Jada.....mange placebo-ofre her, ser jeg.

 

"- Det finnes ikke noe som hjelper mot bakrus, bortsett fra å drikke mindre, sier Mørland, som er divisjonsdirektør for rettstoksikologi og rusmiddelforskning ved Nasjonalt folkehelseinstitutt."

 

Les mer her:

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/23/421136.html

 

Men for all del, tar man livsløgnen fra et menneske, etc......

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for meg funker det godt med følgende "oppskrift"

 

Spise før drikkinga starter, jo mer mat jo mindre dårlig dagen etterpå.

 

Starte med svak alkohol før sterkere

Øl -> svake drinker -> sterkere drinker -> barvodka

 

Gjør ikke noe å drikke øl innimellom men ikke start med å styrte bar vodka :p

 

Når drikkinga er ferdig så er det lurt å få i seg litt mat og _mye_ vann så mye man klarer!

 

Da blir det lite/ingen bakrus :)

Lenke til kommentar
Jada.....mange placebo-ofre her, ser jeg.

 

"- Det finnes ikke noe som hjelper mot bakrus, bortsett fra å drikke mindre, sier Mørland, som er divisjonsdirektør for rettstoksikologi og rusmiddelforskning ved Nasjonalt folkehelseinstitutt."

 

Les mer her:

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/23/421136.html

 

Men for all del, tar man livsløgnen fra et menneske, etc......

 

T'Weed

5462605[/snapback]

Greit nok, det finnes kansje ikke noe som hjelper 100% mot bakrus, men det finnes definitivt måter å forminske smerten på..
Lenke til kommentar
Jada.....mange placebo-ofre her, ser jeg.

 

"- Det finnes ikke noe som hjelper mot bakrus, bortsett fra å drikke mindre, sier Mørland, som er divisjonsdirektør for rettstoksikologi og rusmiddelforskning ved Nasjonalt folkehelseinstitutt."

 

Les mer her:

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/23/421136.html

 

Men for all del, tar man livsløgnen fra et menneske, etc......

 

T'Weed

5462605[/snapback]

Vel, når man drikker blir man dehydrert. Denne dehydreringen kan gjøre deg ganske dårlig. Tilfører man da vann, vil man ikke være dehydrert lenger (selvsagt hvis man tilsetter nok vann), og "plagene" vil gå over etter kort tid. Noen preiker også om noe vitaminer og greier som forsvinner/ikke blir tatt opp skikkelig. Hvis dette stemmer, er det også godt mulig å tilføre det man "har gått glipp av", og håpe på at kroppen hopper ut av nødmodus. :)

Lenke til kommentar
Jada.....mange placebo-ofre her, ser jeg.

 

"- Det finnes ikke noe som hjelper mot bakrus, bortsett fra å drikke mindre, sier Mørland, som er divisjonsdirektør for rettstoksikologi og rusmiddelforskning ved Nasjonalt folkehelseinstitutt."

 

Les mer her:

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/23/421136.html

 

Men for all del, tar man livsløgnen fra et menneske, etc......

 

T'Weed

5462605[/snapback]

Det der er en sannhet med modifikasjoner. Mye av bakrusen kommer av dehydrering, så SELVSAGT funker det å drikke vann under og etter fylla, det har jo i praksis samme effekt som å drikke mindre. Og hvis du har prøvd å ikke få i deg vann dagen derpå, er det rimelig stygt det også..

EDIT: Dessuten, hvis den uttalelsen der skal være helt riktig, så må det også stemme at du uansett, i alle tilfeller og uten unntak, vil få det verre jo mer du drikker. Vi som tar oss ei rotbløyte fra tid til annen, vet at det ikke alltid stemmer. Ergo er det mye som hjelper mot bakrus. Pwnd.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Jada.....mange placebo-ofre her, ser jeg.

 

"- Det finnes ikke noe som hjelper mot bakrus, bortsett fra å drikke mindre, sier Mørland, som er divisjonsdirektør for rettstoksikologi og rusmiddelforskning ved Nasjonalt folkehelseinstitutt."

 

Les mer her:

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/23/421136.html

 

Men for all del, tar man livsløgnen fra et menneske, etc......

 

T'Weed

5462605[/snapback]

Det der er en sannhet med modifikasjoner. Mye av bakrusen kommer av dehydrering, så SELVSAGT funker det å drikke vann under og etter fylla, det har jo i praksis samme effekt som å drikke mindre. Og hvis du har prøvd å ikke få i deg vann dagen derpå, er det rimelig stygt det også..

EDIT: Dessuten, hvis den uttalelsen der skal være helt riktig, så må det også stemme at du uansett, i alle tilfeller og uten unntak, vil få det verre jo mer du drikker. Vi som tar oss ei rotbløyte fra tid til annen, vet at det ikke alltid stemmer. Ergo er det mye som hjelper mot bakrus. Pwnd.

5462652[/snapback]

 

Niks og nei. Les og lær. Og sørg for at du forstår begrepet placebo. Mer vann - drikke mindre-argumentet ditt beviser at du ikke har gjort det jeg foreslår i foregående setning.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Niks og nei. Les og lær. Og sørg for at du forstår begrepet placebo. Mer vann - drikke mindre-argumentet ditt beviser at du ikke har gjort det jeg foreslår i foregående setning.

T'Weed

5462696[/snapback]

 

Disse folka her snakker ikke samme språk som oss. Det de omtaler er de samlede ettervirkningene etter fylla (som kan vare lenge), mens det vi går etter er de direkte ubehagelige følgene, det som faktisk er ei plage. At det står skrevet i Dagbladet betyr ikke at det er sant og i hvert fall ikke at det skal tas bokstavelig. Les og lær meg midt i ræva. Folk må lære å stole mindre på forskere, de forsker seg stort sett frem til det de får betalt for :p Nå sier jo også professoren avslutningsvis i artikkelen at alkoholmengden er det sentrale, underforstått: men andre faktorer kan også spille inn. Dagbladet velger derimot selvsagt å fokusere på den mest "sensasjonelle" tingen han sier og drar det helt ut av kontekst.

EDIT: JA, jeg forstår begrepet placebo. Det å innbille seg at man er belest i et fag etter å ha lest noe på Dagbladet dått no kan vel også sies å kalles en mental placebo, eller hva? :tease:

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Nåvel, jeg biter ikke på den siste kommentaren din.

 

Om folk velger å føle seg bedre dagen derpå ved å innta store mengder sylteagurker med chili, graut, bananer, zyrtec eller hva som helst + uante mengder vann, så for all del - gratulerer med dagen. Her er det vel på sin plass å nok en gang skyte inn det etterhvert forslitte begrepet placebo. Faktum er at kroppen reparerer og forholder seg til inntatt alkoholmengde upåvirkelig av diverse remedier man måtte finne for godt å benytte seg av. Psyken kan derimot respondere mer eller mindre positivt.

 

Det eneste som erfaringsmessig virkelig hjelper er å fleske til med mer fyll. Så utsetter man ihvertfall søppelformen et døgn.

 

T'Weed

 

PS: mental placebo, sier du....finnes det noen annen type placebo?

Lenke til kommentar

Tweed: det du påstår er like teit som å si at det eneste som hjelper mot forkjølelse er å være mer inne. Ja - muligens hva forebygging angår - men det er ikke det vi diskuterer her. Vi lurer på hva man kan gjøre for å ha det bedre/føle seg bedre/bli frisk (som forøvrig er svært subjektivt), når man først har driti seg ut og blitt forkjøla. Det er viktig å skille mellom disse to problemstillingene.

 

Kanskje en bedre emnetittel hadde vært "hva gjør man for å dempe bakrus", underforstått, når den først er der?

Lenke til kommentar
Nåvel, jeg biter ikke på den siste kommentaren din.

 

Faktum er *snip*

 

PS: mental placebo, sier du....finnes det noen annen type placebo?

5462779[/snapback]

Faktum er? Åssen vet du det? Leste det i dagbla i en eller annen spekulativ reportasje?

Mental placebo: noe som utelukkende virker på sinnet, i motsetning til vanlig placebo som kurerer fysiske symptomer. Jeg så meg nødt til å finne på det uttrykket, så beklager om det er lite nøyaktig.

Lenke til kommentar

Mental placebo: noe som utelukkende virker på sinnet, i motsetning til vanlig placebo som kurerer fysiske symptomer. Jeg så meg nødt til å finne på det uttrykket, så beklager om det er lite nøyaktig.

5463428[/snapback]

 

Ikke bare er det lite nøyaktig, men det sier meg noe om at du ikke helt forstår det.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Jada.....mange placebo-ofre her, ser jeg.

 

"- Det finnes ikke noe som hjelper mot bakrus, bortsett fra å drikke mindre, sier Mørland, som er divisjonsdirektør for rettstoksikologi og rusmiddelforskning ved Nasjonalt folkehelseinstitutt."

 

Les mer her:

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/23/421136.html

 

Men for all del, tar man livsløgnen fra et menneske, etc......

 

T'Weed

5462605[/snapback]

Det faller deg aldri inn at personene som kommer med de uttalelsene muligens har et ønske om at folk reduserer alkohol-inntaket sitt? Dessuten, tror du vi i denne tråden snakker om alle ettervirkningene? Nei, det gjør vi ikke. Hvis du leser din egen "kilde" så ser du at de snakker om opptil en uke, mens vi snakker om "dagen der på". Dessuten sier en av de tilslutt at alkoholen er det sentrale, og det tror jeg vi alle her er enig i. Derimot er ikke det å drikke mindre noe alternativ her. Her er det snakk om at man har fått seg i alkohol og skal begrense/redusere ubehaget dagen etterpå. Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Kjør på med meir drikking - kroppen tilpasser seg :)

 

Var en del plaget av fyllesyke militæret.

Løste det ved å drikke meir - kvar dag.

Etter et par uker tilpasset kroppen seg til å være fyllesyk, og jeg merket ikke så masse til det.

Fikk litt problemer etterat jeg dimmet - og drikkingen måtte begrenses, men ikkje meir enn at det gikk greitt :)

Lenke til kommentar

Dette med Zyrtec har jeg alltid trodd var den gode gamle "placebo effekten" og myte, men så snakket jeg med en vennine som er farmasøyt, og selv i deres miljø så sies det at det hjelper (de vil selvsagt aldri anbefale det på et apotek). Da jeg er en person som drikker mye når jeg først drikker, pleier jeg ofte å få virkelig enorm bakrus (gjerne slike man kjenner to dager etterpå). Fikk (kun) en zyrtec pille da jeg drakk sammen med henne for noen uker siden. Som vanlig våknet jeg opp og husket jeg ingenting fra gårsdagen (et godt tegn på "nok" alkohol). Selv med min skepsis så følte jeg meg faktisk mindre fyllesjuk, men den satt der fortsatt!

Det sies jo også at man helst burde ta 2 piller før man begynner å drikke (ifølge min vennine). Idag skal jeg på danskebåten og MÅ da stå opp imorgen for å gå i land. Jeg har selvsagt store planer om å drekke, så idag skal vi se om jeg får testet dette zyrtec greiene en gang for alle! Planen er da å ta 2 zyrtec før jeg begynner.

Som sagt jeg er meget skeptisk til slike "vidundermiddler" så jeg har i utgangspunktet liten tro på at det vil funke, tar med noen paracet for å være sikker, men skal poste når jeg kommer tilbake.

 

Så i motsetning til "jeg pleier å drikke to øl og hvis jeg tar en zyrtec så blir jeg ikke fyllesjuk altså!", så skal jeg få testet "jeg drikker til jeg ikke klarer å stå, spyr på meg selv og andre og husker ingenting fylla", altså den virkelige fylla...

Lenke til kommentar

Dette med Zyrtec og manglende bakrus er ikke placebo-oppspinn. Jeg er selv allergiker, og har brukt Zyrtec siden "tidenes morgen", faktisk fra før det kom i normal handel på apotekene. Jeg merket selv at fyllesyken ble borte, eller i det minste mye mindre, før jeg hadde hørt noen som helst snakke om det. Og jeg merker fortsatt at Zyrtec hjelper mot "syllefyke". :)

 

Mitt tips er som mange andres; ta ett eller flere store glass saft, vann, melk eller noe annet alkoholfritt før du legger deg, og ta én Zyrtec. Ingen vits i å ta to eller flere. Det fungerer hver eneste gang for min del, og jeg har tross alt drukket endel gjennom tidene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...