Gå til innhold

Den nye mobilskatten


Anbefalte innlegg

Dersom eg, som tar med meg mobiltelefonen hjem etter endt arbeidstid, uten å bruke den i det hele tatt til private formål, kun arbeidsrelatert(og dokumentert). Kan eg da beskattes for noe som helst?

5443792[/snapback]

Nei. Det eneste som kreves da er at du dokumenterer (=sansynliggjør) at du ikke bruker telefonen til private formål.

 

Hvis likningskontoret synes det virker helt usansynlig at du bare har brukt mobilen i jobbsammenheng så vil du bli beskattet for den delen de mener du har brukt den til private formål. Normalt vil det ikke være noe problem å sansynliggjøre at du ikke bruker den i private sammenhenger og dermed få tilfeller av feilbeskatning.

5443914[/snapback]

 

Jeg siterer fra artikkelen:

<<I statsbudsjettet spesifiseres det riktignok at "fordelen av helt eller delvis fri telefon er ikke skattepliktig dersom arbeidstakeren har «behov for telefon av hensyn til sitt arbeid»." Her er imidlertid det maksimale fribeløpet satt til 3200 kroner i året. Videre heter det at "dersom arbeidsgiver dekker telefonutgifter hos arbeidstaker ut over dette, må skattyter sannsynliggjøre at utgiftene er jobbrelatert for at dekningen skal være skattefri.">>

 

Firbeløpet, er det beløpet jeg kan bruke selv til private formål eller totale regning på abonentet? I første tilfelle er det jo ikke noe problem, i andre blir løsningen rene skurkestreken. Kreve fradrag på urettferdig beskattning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg siterer fra artikkelen:

<<I statsbudsjettet spesifiseres det riktignok at "fordelen av helt eller delvis fri telefon er ikke skattepliktig dersom arbeidstakeren har «behov for telefon av hensyn til sitt arbeid»." Her er imidlertid det maksimale fribeløpet satt til 3200 kroner i året. Videre heter det at "dersom arbeidsgiver dekker telefonutgifter hos arbeidstaker ut over dette, må skattyter sannsynliggjøre at utgiftene er jobbrelatert for at dekningen skal være skattefri.">>

 

Firbeløpet, er det beløpet jeg kan bruke selv til private formål eller totale regning på abonentet? I første tilfelle er det jo ikke noe problem, i andre blir løsningen rene skurkestreken. Kreve fradrag på urettferdig beskattning?

5446407[/snapback]

Det som her siteres fra statsbudsjettet er det som er de gamle (2005) reglene.

Se pkt. 2.2.5.1 på denne siden.. Ser ikke ut til at dette kommer klart nok fram i artikkelen. De nye reglene vil ikke ha noe fribeløp på 3200,- kr. som tidligere var det statstjenestemenn fikk dekket etter statens regulativ og som skatteetaten har godtatt for andre yrkesgrupper.

 

Etter forslag til nye regler vil som tidligere nevnt allt mellom kr. 1000 og 5000 (7000) nå være skattepliktig

 

Naturalytelse: Dekning mellom 1000 og 5000 (7000) kroner antas å skyldes privat bruk, og legges i sin helhet til inntekten og skattlegges som personinntekt. Dersom arbeidstakere betaler deler av utgiften selv, eller den samlede utgiften er mindre enn den skattepliktige sjablonen, reduseres den skattepliktige sjablonen tilsvarende. Betalt regning over 5000 (7000) kroner er skattefri.

 

Utgiftsgodtgjørelse: Utgifter mellom 1000 kroner og 5000 (7000) kroner anses i sin helhet å skyldes privat bruk av telefon m.m. og betales av arbeidstaker. Overskytende godtgjørelse er skattefri.

 

Så vidt jeg skjønner av dette betyr det at hvis en arbeidstaker mottar utgiftsgodtgjørelse for "elektronisk kommunikasjon" i h.t. statens regulativ på kr. 3200 kr. (800 pr kvartal) så vil han måtte skatte av 3200-1000 = 2200 kr.

 

En som får dekket telefon etter regning vil med ett abonnement skatte av 4000 (5000-1000) hvis den totale regningen for året er kr 5000 eller mer.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

så for å si det slik, det er småfolket som for merke det...

 

eller, 5000 i mobilregning på ett år skulle ikke være noe problem kansje, om en er omreisende representant. men det er vel i jobbsammenheng eller?

 

det hele koker ned til ett spørsmål om når en er på jobb.

 

er jo visse folk en kan lure på om noen gang ikke er på jobb...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Jeg siterer fra artikkelen:

<<I statsbudsjettet spesifiseres det riktignok at "fordelen av helt eller delvis fri telefon er ikke skattepliktig dersom arbeidstakeren har «behov for telefon av hensyn til sitt arbeid»." Her er imidlertid det maksimale fribeløpet satt til 3200 kroner i året. Videre heter det at "dersom arbeidsgiver dekker telefonutgifter hos arbeidstaker ut over dette, må skattyter sannsynliggjøre at utgiftene er jobbrelatert for at dekningen skal være skattefri.">>

 

Firbeløpet, er det beløpet jeg kan bruke selv til private formål eller totale regning på abonentet? I første tilfelle er det jo ikke noe problem, i andre blir løsningen rene skurkestreken. Kreve fradrag på urettferdig beskattning?

5446407[/snapback]

Det som her siteres fra statsbudsjettet er det som er de gamle (2005) reglene.

Se pkt. 2.2.5.1 på denne siden.. Ser ikke ut til at dette kommer klart nok fram i artikkelen. De nye reglene vil ikke ha noe fribeløp på 3200,- kr. som tidligere var det statstjenestemenn fikk dekket etter statens regulativ og som skatteetaten har godtatt for andre yrkesgrupper.

 

Etter forslag til nye regler vil som tidligere nevnt allt mellom kr. 1000 og 5000 (7000) nå være skattepliktig

 

Naturalytelse: Dekning mellom 1000 og 5000 (7000) kroner antas å skyldes privat bruk, og legges i sin helhet til inntekten og skattlegges som personinntekt. Dersom arbeidstakere betaler deler av utgiften selv, eller den samlede utgiften er mindre enn den skattepliktige sjablonen, reduseres den skattepliktige sjablonen tilsvarende. Betalt regning over 5000 (7000) kroner er skattefri.

 

Utgiftsgodtgjørelse: Utgifter mellom 1000 kroner og 5000 (7000) kroner anses i sin helhet å skyldes privat bruk av telefon m.m. og betales av arbeidstaker. Overskytende godtgjørelse er skattefri.

 

Så vidt jeg skjønner av dette betyr det at hvis en arbeidstaker mottar utgiftsgodtgjørelse for "elektronisk kommunikasjon" i h.t. statens regulativ på kr. 3200 kr. (800 pr kvartal) så vil han måtte skatte av 3200-1000 = 2200 kr.

 

En som får dekket telefon etter regning vil med ett abonnement skatte av 4000 (5000-1000) hvis den totale regningen for året er kr 5000 eller mer.

5446748[/snapback]

 

Så for en som meg som bruker telefonen minimalt til privat bruk og sammtidig er totalt avhengig av å ha den tilgjengelig 24t i døgnet i jobbsammenheng så skal jeg altså skatte for hele det beløpet jeg bruker på jobbrealterte samtaler (5 - 10 000) mens det estimerte beløpet jeg selv ringer for (1000) er det jeg slipper skatt på?

 

Dette er jo rene skjære svindelen. Det finnes faktisk en lov mot dette og nå fikk jeg sannelig lyst til å sjekke den nærmere. Det er jo fullstendig urimelig hele greia.

Lenke til kommentar
Så for en som meg som bruker telefonen minimalt til privat bruk og sammtidig er totalt avhengig av å ha den tilgjengelig 24t i døgnet i jobbsammenheng så skal jeg altså skatte for hele det beløpet jeg bruker på jobbrealterte samtaler (5 - 10 000) mens det estimerte beløpet jeg selv ringer for (1000) er det jeg slipper skatt på?

 

Dette er jo rene skjære svindelen. Det finnes faktisk en lov mot dette og nå fikk jeg sannelig lyst til å sjekke den nærmere. Det er jo fullstendig urimelig hele greia.

 

Du skal selvfølgelig ikke skatte på jobbrelaterte samtaler. Jeg vil ikke akkurat kalle jobbrelaterte samtaler for et frynsegode.. ;) Du må bare dokumentere at det er jobbrelaterte samtaler så slipper du å skatte på de samtalene. Er ihvertfall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Så for en som meg som bruker telefonen minimalt til privat bruk og sammtidig er totalt avhengig av å ha den tilgjengelig 24t i døgnet i jobbsammenheng så skal jeg altså skatte for hele det beløpet jeg bruker på jobbrealterte samtaler (5 - 10 000) mens det estimerte beløpet jeg selv ringer for (1000) er det jeg slipper skatt på?

 

Dette er jo rene skjære svindelen. Det finnes faktisk en lov mot dette og nå fikk jeg sannelig lyst til å sjekke den nærmere. Det er jo fullstendig urimelig hele greia.

 

Du skal selvfølgelig ikke skatte på jobbrelaterte samtaler. Jeg vil ikke akkurat kalle jobbrelaterte samtaler for et frynsegode.. ;) Du må bare dokumentere at det er jobbrelaterte samtaler så slipper du å skatte på de samtalene. Er ihvertfall slik jeg har forstått det.

5450522[/snapback]

 

Men det forutsetter at jeg dokumeterer dette hvis jeg har forstått det rett. Ikke noen liten jobb det der. Kan jeg fakturere staten ved likningskontoret tro?

Lenke til kommentar
Så for en som meg som bruker telefonen minimalt til privat bruk og sammtidig er totalt avhengig av å ha den tilgjengelig 24t i døgnet i jobbsammenheng så skal jeg altså skatte for hele det beløpet jeg bruker på jobbrealterte samtaler (5 - 10 000) mens det estimerte beløpet jeg selv ringer for (1000) er det jeg slipper skatt på?

 

Dette er jo rene skjære svindelen. Det finnes faktisk en lov mot dette og nå fikk jeg sannelig lyst til å sjekke den nærmere. Det er jo fullstendig urimelig hele greia.

 

Du skal selvfølgelig ikke skatte på jobbrelaterte samtaler. Jeg vil ikke akkurat kalle jobbrelaterte samtaler for et frynsegode.. ;) Du må bare dokumentere at det er jobbrelaterte samtaler så slipper du å skatte på de samtalene. Er ihvertfall slik jeg har forstått det.

5450522[/snapback]

 

Men det forutsetter at jeg dokumeterer dette hvis jeg har forstått det rett. Ikke noen liten jobb det der. Kan jeg fakturere staten ved likningskontoret tro?

5450662[/snapback]

LOL, du kan jo prøve :yes:

 

Jeg har nå fått litt mer detaljerte opplysninger rundt dette med dokumentasjonsplikt ved dekning av reelle telefonutgifter der arbeidstaker er abonnement:

Arbeidstaker må merke tjenestesamtalen på spesifisert originalbilag fra tjenesteleverandøren. Det må fremgå hvem som er kontaktet, oppringt nr., dato, klokkeslett og varighet, samt pris. Hvis ikke disse kravene er oppfylt ansees alt som privat bruk.

Merk også at andeler av abonnementskostnadene regnes helt som privat bruk.

 

Hvis arbeidsgiver betaler, så skal forresten kjøp av ringetoner, logoer, TV-sendinger ol. uansett skattelegges separat.

 

Man skal tydligvis holde folk i arbeid. Er det ikke noen som snakker om 6 timers dagen?

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Nå er det slik at jeg er håndverker (elektriker) og har ofte behov for å kontakte kollegaer, kunder eller firmakontoret uten å måtte dra fra en arbeidsplass for å finne en fasttelefon.

Har selv en privat mobiltelefon som jeg selv har betalt for, abbonementet betales av meg og firmaet sier: bestill spesifisert regning og stryk bort private samtaler, så skal de betale jobbsamtalene.

 

Jeg har fått høre at jeg faktisk faller under denne ordningen og derfor må betale mer skatt..? Dette kan vel ikke stemme?

 

Og hvis det gjør det; Hvorfor det egentlig? Jeg får ingen goder av dette. Det eneste som er, er at jeg får dekket mine utgifter i forbindelse med jobbtelefoni. De som sitter på kontor hele dagen med fasttelefon må ikke betale for den selv?

 

 

Edit: Men jeg er 100% enig i at de som bruker telefonen privat og får dekket det skal skatte av det.

Det å ha en telefon som firmaet betaler for er en "frynsegode"..

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

i ditt tilfelle så tror jeg ikke det blir noen endringer, for du betaler selv for dine private samtaler mens de som er i jobbsammenheng betales av firmaet.

 

det er i hvertfall min tolkning av ting så langt.

 

men om du fikk hele regninga dekket så måtte du nok ha skattet på de samtaler som var totalt private...

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje i en litt spesiell situasjon, og har ikke klart å finne svar noe sted på det jeg lurer på. Håper noen her kan hjelpe meg.

 

Jeg har mobiltelefon betalt av jobben, med abonnement registrert på arbeidsgiver.

For ca 3 år siden gikk jeg til anskaffelse av en privat mobiltelefon fordi det var så høy fokus på kostnadskutt på arbeidsplassen, og jeg gadd ikke krangle om småpenger.

Derfor har jeg alltid to telefoner i lomma, og et aktivt privatabonnement med fakturahistorikk.

Jeg kunne tydeligvis sørge for å slippe skatt ved å legge igjen jobbmobilen på arbeidsplassen, men dette er ikke praktisk gjennomførbart, da jeg ofte har direkte oppmøte hos kunde, og gjerne vil slippe å bruke en time ekstra i kø for å hente en telefon.

 

Det jeg lurer på er hvem som sørger for å skattlegge meg for mobiltelefon"fordelen", altså hvem jeg må overbevise om at jeg ikke bruker jobbmobilen privat. Er det arbeidsgiver som melder inn at jeg har telefonen, sånn at jeg bare kan be dem la det være, eller må jeg snakke med skatteetaten?

Lenke til kommentar

slik jeg har forstått det så er det arbeidsgiver som skal melde inn alle samtaler gjort over jobbmobilen, men som ikke er jobbrelaterte. altså at du får privat forbruk dekket av jobben (også kjent som frynsegode).

 

så det er ikke det å ha med seg en mobil hjem fra jobben som er selve "problemet", mange har en grunn til å gjøre det. "problemet" er når du benytte denne mobilen til å ringe tante tutta i finnmark, eller til å bestiller pizza.

 

altså, bruk jobbrelaterte resurser til privat bruk uten å få lønnstrekk for det, så må en skatte siden det kan bli sett på som lønn i en annen form den direkte pengeutbetaling.

 

dette er i det minste min oppfattelse, men jeg er ikke noen regnskapsfører eller jobber for skattetaten. så oppsøk fagfolk for å være 100% sikker...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jobber i et IT firma hvor flere av våre kunder har behov for at vi er tilgjengelig 24/7. I tillegg er alle mobil nummerene våre i serie slik at de skal være lettere å huske. Derfor ble jeg bedt om å bruke mitt jobb nummer som fast mobil da jeg begynte her. Som "plaster på såret" for at vi måtte bytte nummer betaler da bedriften mobil regningen. Jeg er veldig ofte ute av kontoret, så mobilen bli hyppig brukt, både til private og jobb relaterte samtaler. Dette gjelder både formiddag og ettermiddags tid.

Forsåvidt gjelder dette alle ansatte i vårs bedrift. Vil det da si av vi havne under denne skatte, eller slipper vi unna siden vi har behov for å være tilgjengelig 24/7?

Lenke til kommentar

Nei, du slipper ikke unna. Du kommer til å få skatt på dette, ettersom din arbeidsgiver betaler for mobiltelefonen din som, slik jeg forstod det, du tar med deg hjem.

 

Hvordan det skal gjennomføres mht til innmelding til kemneren, er jeg usikker på. Men tipper det er revisoren i bedriften som skal motbevises, som det ble spurt om i en tidligere tråd.

 

Edit: Leif var innom en tur.

Endret av pologutt
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...