Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du er klar over at selv om det er lovlig i der du røyka det så har du fortsatt brutt norsk lov og kan bli straffet deretter? Det gir ganske mye mening, gjør det ikke?

 

Kan man bli straffa for å ha røyka? Er det ikke bare dersom de faktisk tar deg mens du er i besittelse av det? (Snakker om innenlands)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser at mange tenker på etterfølgene som farligst her, og det er forståelig.

Men jeg tror selv at det handler om å styre seg, og hvilket syn du har på norkotiske stoffer før du begynner.0

Jeg røyker litt tjall selv, innimellom. Og da er det snakk om skjeldnere en 1 gang pr mnd.

Jeg kunne ikke tenke meg å gått vidre, altså å prøve værre saker.

 

Jeg har veldig gode venner som går på flein, LSD, Pepper og Cola. Det frister meg ikke å prøve de for 5 øre! Det tror jeg har noe med hvordan jeg alltid har oppfattett de stoffene. Og som sagt, jeg klarer fint å kontrollere meg med tjallen å. Jeg røyker slettes ikke mye, og har ikke problemer om jeg ikke får det på mange måneder. Det er bare noe jeg tar for å ha det gøy en dag/helg. Dette er gjerne noe vi gutta planlegger i forveien også.

 

Så konklusjenen er at det ikke er noe farlig når man klarer å kontrollere seg.

Lenke til kommentar
Tenker du på hvor fort toleransenivået bygger seg opp?

Hvis du tenker på det Strindmo skrev, så mente han nok heller at cola og pepper er fysisk avhengighetsdannende mens flein og LSD ikke er det.

 

Man "går" ikke på LSD og flein, men man kan godt like det.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Vel, alt som påvirker belønningssenteret er jo potensielt avhengighetsdannende. Hasj er også temmelig avhengighetsdannende, det har bare veldig kort halveringstid og kroppen venner seg av det utrolig fort. Det kan faktisk sammenlignes med avvenning av kaffe, uavhengig av hvor lenge man har vært bruker av begge delene. Om man røyker masse og har gjort det lenge, så er det litt verre. Samme med kaffe. Og visa versa om man ikke har gjort det lenge og mye. :)

Lenke til kommentar

Som jeg har påpekt før (tror jeg) gjelder en slik avhengighet, altså psykologisk avhengighet, så og si alle ting du kan innta, fra sjokolade til heroin. Psykologisk avhengighet er et fullstendig reelt fenomen, men det er nok bedre kalt "vanedannende" enn avhengighetsskapende i den forstand at psykologisk avhengighet ikke kan kvantifiseres. Psykologisk avhengighet er fullstendig subjektivt, det varierer enormt fra person til person - En person kan gå inn i depresjoner hvis han ikke spiser sjokolade, mens en annen en kan slutte uten noen som helst problemer - for å sette det på spissen. Hvis vi da forsøker å kvantifisere psykologisk avhengighet utifra hva normalen er så ser vi at folk flest går gjennom minimalt av problemer når det kommer til psykologisk avhengighet.

 

Det å forby et stoff fordi det er psykologisk avhengighetsskapende er det samme som å si at det er farlig fordi det er så jævlig kult... Det fungerer bare ikke.

 

EDIT: Typo...

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Psysisk avhengighet og fysisk avhengiget er like fullt avhengiget.

 

Det kommer mange fantastisk stupide utsagn om at hasj bare er psykisk avhengighetsdannende og at det derfor ikke er så ille. Greit, man kan ikke dø av noen trekker hasjis, eller jo faktisk. Det har etter sigende vært ett tilfelle av hjertestans etter inntak av sterkt genmanipulert Mariuhana.

 

Uansett, se på Heroinmisbruk f.eks. Metadon/Subutex får man først etter en heftig avrusing når man ikke lengre har abstinenser på Heroin/Morfin, dvs når den "fysiske" avhengigheten ikke lengre er til stede. Er det da den psykiske avhengigheten slår inn?

 

Når man ligger søvnløs og svetter i noen uker pga. manglende nattings kan man jo egentlig ta det helt med ro fordi det bare er litt tull oppe i hodet? Vel, som kjent er det faktisk hjernen som styrer det meste av kroppens funksjoner, ingen hjerne, ingen fysikk.

 

Selvfølgelig er det individuelt hvem som tåler å røyke litt hasj og ikke. En ting er derimot sikkert, man skal behandle alle rusmidler med stor respekt. Hasj er også Illegalt og besittelse kan gi sine konsekvenser som i verste fall kan sette en effektiv stopper for mange muligheter.

Lenke til kommentar

Psysisk avhengighet er ikke verre enn at du liker å spise favoritt maten din. Jeg har heller ikke røyket cannabis på 3mnd og føler heller ingen trang til det.

 

Når man ligger søvnløs og svetter i noen uker pga. manglende nattings kan man jo egentlig ta det helt med ro fordi det bare er litt tull oppe i hodet?

 

Det har aldri skjedd meg. Men det sier gjelder heller nikotin abstinenser om man slutter med røyk/snus.

 

Hasj er også Illegalt og besittelse kan gi sine konsekvenser som i verste fall kan sette en effektiv stopper for mange muligheter.

 

Godt argument for legalisering.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...