Gå til innhold

nye MIST psuer kommer snart...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang. min 600W så sendte jeg en mail til Microplex om mitt inntrykk av denne på søndag og fikk svar et par timer senere samme dag(!), så servicen der i gården er jeg veldig imponert over.

 

I forhold til støynivået er det nok et par forhold som gjør at jeg merker det bedre enn enkelte andre. Min maskin er plassert oppe på databordet, og høres den dermed bedre enn om jeg hadde satt den på gulvet.

I tillegg til dette så har jeg en kabinettvifte som blåser ut like nedenfor strømforsyningen og en cpu vifte som blåser luften rett mot denne. Jeg antar at dette kan få viften i strømforsyningen til å spinne fortere for å få luften den trenger til kjøling, og at det dermed er mere støy hos meg enn med et annet oppsett...

Hvordan oppsettet i min maskin (før jeg satte inn MIST'en) kan dere se her.

 

Faktum er nok også at det vil være vanskelig å finne en strømforsyning som er stille dersom man ønsker reell effekt på 600W...

 

Ettersom det er støy fra ActivePFC på min strømforsyning blir det slik at jeg returnerer denne, så da får jeg også sjekket om det er lavere støynivå på den nye enheten. Skal si hva jeg synes om den nye også så snart jeg har fått den.

Lenke til kommentar

Ser Microplex Norge er her inne. Vil det svare seg støymessig å kjøpe en 600W foran en 500W, eller er det bare mer effekt, og ikke en mindre stigning i støy/effekt kurven.

 

Er det ingen måter å modifisere MIST så man kan justere spenning-rails?

 

Er det mer stabile rails på 600W enn 500W?

Endret av eternal
Lenke til kommentar

jo microplex gutta er av og til inne og sjekker tråden, men hadde arti om di posta noen kloke ord. men kan være det er imot reglene på forumet. :hmm:

 

og "andreg" prøv og kvel den kabinett vifta. ikke sikert du har bruk for denne da psu flytter så mye luft. 67 cfm er såpass mye at i teorien så skal luften i kabb skiftes i 1 gang i sekundet, men i praksis er det litt høyere.

Lenke til kommentar
og "andreg" prøv og kvel den kabinett vifta. ikke sikert du har bruk for denne da psu flytter så mye luft. 67 cfm er såpass mye at i teorien så skal luften i kabb skiftes i 1 gang i sekundet, men i praksis er det litt høyere.

 

Nå er det slik at selv om viften i strømforsyningen er oppgitt med en maksimal kapasitet på 67cfm så går den ikke på fullt til enhvert tid (heldigvis!)... Og selv om Papst ikke er ansett som de verste til å skryte opp kapasiteten på viftene sine tar jeg alltid produsentenes specs med en klype salt.

Viften i bakkant er koblet til en viftestyring, og ligger normalt på ~800rpm. En reduksjon til ~480rpm ga ingen merkbare utslag på støynivået fra psu. Å koble den fra helt er litt vanskeligere enn det kan virke som, da ledningene til den er strukket litt kinking til og er stripset sammen med noen andre ledninger. Ettersom en nær halvering av turtallet ikke ga noe utslag synes jeg ikke det virker som det er verdt bryet å koble den helt ut heller. I tillegg er cpu viften satt til å blåse ut den veien, så det vil uansett gå luft gjennom åpningen.

 

En ting jeg har tenkt litt på å prøve er å sette cpu-kjøleren slik at den blåser luften mot strømforsyningen, men dette har jeg ikke kommet så langt at jeg har fått testet enda.

Lenke til kommentar
trodde ikke MIST var laget i lavere enn 500w jeg? eller har de en egen serie de sender med kabinetter?

5608595[/snapback]

de hadde en hel range av psuer for noe få år sia som strakk seg fra 350watt og opp til minst 480watt. 350 wattern var den som skilte seg ut ved å være sølvfarga og ha en blå led vifte (har den selv), mens de andre 430 og 480 (plus kanskje en eller to som jeg ikke husker) var svarte.

 

men for å gå tilbake itl disse nye modulære psuene, så må jeg si at jeg er skuffa dersom det stemmer at de støyer såpass som dere sier. skal jeg ha en mist i framtida så blir det 500wattern. den er uansett krafitg nok til elv de mest krevende systemer, så det er bortkasta med de extra 100 watta. spesielt når den bråker pga det.

Lenke til kommentar

Åssen hadde det vært å bytte ut 32 dB(a) viften i 600w med en 120mm 26 dB(A) fra Pabst tro? Eller mister man garantien kanskje :(

Jeg hører PSU'et er der, men det er ikke sjenerende eller støyende. Luften som kommer ut er ikke spesielt varm, så de kunne godt roet ned turtallet en smule på viften uten at det hadde gjort noe.

 

Er det noen som vet hva de 4 forskjellige 12v rails forsyner av komponenter med strøm?

Lenke til kommentar
Åssen hadde det vært å bytte ut 32 dB(a) viften i 600w med en 120mm 26 dB(A) fra Pabst tro? Eller mister man garantien kanskje :( 

Jeg hører PSU'et er der, men det er ikke sjenerende eller støyende. Luften som kommer ut er ikke spesielt varm, så de kunne godt roet ned turtallet en smule på viften uten at det hadde gjort noe.

 

Er det noen som vet hva de 4 forskjellige 12v rails forsyner av komponenter med strøm?

5618870[/snapback]

Jeg spurte om dette med 12V-linjene da jeg ringte Microplex nå nettopp, og en tekniker der forklarte meg det. Dessverre er det litt vrient å huske nøyaktig hvilke kontakter han sa at deler på hvilke linjer (det er jo en del av dem - jeg burde nok spurt om dette på en mail istedet :p ), men han bekreftet i allefall at PCI-E har en helt egen 12V-linje, pluss at prosessoren stort sett har en egen linje også. Og de to er jo vanligvis de to store synderne med tanke på strømforbruk, så det høres jo lovende ut.

 

Forøvrig spurte jeg også om det med at 12V-linjene leverer 530W, men hele 52,5A, siden disse tallene ikke stemmer overens (52,5A gir 630W - ikke 530W). Han fortalte da at dette er en skrivefeil på nettsidene. 530W er korrekt, men det skal stå 44A - ikke 52,5A. De skal rette det opp på nettsidene sine.

 

Forøvrig vil jeg tippe du mister garantien hvis du bytter ut den viften. Først og fremst fordi du da må åpne strømforsyningen, noe det sikkert ikke er meningen at brukeren skal gjøre selv, men også fordi du da bytter ut et komponent med et som ikke følger spesifikasjonene. Men du kan jo høre med Microplex for sikkerhets skyld, dersom du ikke vil risikere å miste garantien din.

Lenke til kommentar
Åssen hadde det vært å bytte ut 32 dB(a) viften i 600w med en 120mm 26 dB(A) fra Pabst tro? Eller mister man garantien kanskje :( 

Jeg hører PSU'et er der, men det er ikke sjenerende eller støyende. Luften som kommer ut er ikke spesielt varm, så de kunne godt roet ned turtallet en smule på viften uten at det hadde gjort noe.

 

Er det noen som vet hva de 4 forskjellige 12v rails forsyner av komponenter med strøm?

5618870[/snapback]

 

 

sett på vifte kontroller. det kjøler mere en godt nok på 1/2 hastighet. begrenset hvor mye varme som produseres når du idler. rundt 30-40 watt.

 

jeg har også lurt på disse 4 12V railene. er det slik at de overlapper hverandre? eller er det låst på hver rail. tror jo ikke man får koblet til alle 4 hvis man kjører sli og da betaler man vel for mye 12V som man ikke får brukt??

Lenke til kommentar
sett på vifte kontroller. det kjøler mere en godt nok på 1/2 hastighet. begrenset hvor mye varme som produseres når du idler. rundt 30-40 watt.

 

jeg har også lurt på disse 4 12V railene. er det slik at de overlapper hverandre? eller er det låst på hver rail. tror jo ikke man får koblet til alle 4 hvis man kjører sli og da betaler man vel for mye 12V som man ikke får brukt??

5619811[/snapback]

Er det ikke en viftekontroller i den? Og må man åpne den for å sette i en slik? Vil en ikke da miste garantien? :roll:

Lenke til kommentar
Er det ikke en viftekontroller i den?

 

Det er naturligvis viftekontroller i den. Som jeg skrev tidligere i tråden:

 

Nå er det slik at selv om viften i strømforsyningen er oppgitt med en maksimal kapasitet på 67cfm så går den ikke på fullt til enhvert tid (heldigvis!)...

 

Uten viftekontroller ville jo viften (i følge viftespesifikasjonene oppgitt av Papst) avgitt et støynivå på 32dB konstant!

Jeg synes imidlertid støynivået er høyere enn "knapt hørbart", men dette er noe som er en subjektiv vurdering av hvordan den fungerer i min maskin. I et annet oppsett er det mulig den vil fungere bedre/stillere.

I en annen maskin har jeg en OCZ ModStream, som også ble betegnet som veldig støysvak i enkelte tester jeg leste før jeg kjøpte den. Disse to ligger på omkring samme støynivå ved lav belastning av maskinen, men ved høy belastning er MIST'en mere bråkete.

Lenke til kommentar

Jeg har i dag montert den nye versionen av Mist 500W og er fornøyd selv om jeg ikke har fått testet den noe særlig, Den er støysvak og den vitner på at den er stabil siden før jeg byttet den så klikket datamaskinen ved en viss klokkefrekvens, men nå er den dønn stabil. Dette vitner om at den forige PSUen ikke klarte å levere varene.

Eneste lille tingen som jeg ikke likte var at flere av ledningene var ganske korte, og at atx.kontakten ikke var sleevet helt ut til kontakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...