Gå til innhold

Tanker rundt cracking


Anbefalte innlegg

satt på jobben i går, og hørte på en som hadde fått seg et nytt program som han skrøt av.

 

Han anbefalte andre å laste det ned, så skulle han maile dem "cracket". Dette var som den naturligste ting som skjer rett som det er , og aldri har noen innvendinger.

 

Når jeg tenker etter, er det ganske rart. Svært få hadde gått på Elkjøp og knabbet et program, og så tilbudt det til arbeidskolleger på samme må tror jeg.

Da hadde man blitt stemplet som tjuver og kjeltringer, ikke sant? Og ingen ville sikkert tatt i mot det.

Man kunne sogar risikert å bli anmeldt og fått besøk av politiet på jobben.

 

Men det er vel egentlig samme forbrytelsen man gjør, når man stjeler et program som ligger til salgs på nettet, er det ikke det? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man stjeler noe så forsvinner det man stjeler. Hvis jeg stjeler en CD i en butikk så er ikke den CD'n der lenger. Må bare gjør det klinkende klart at det ikke er det samme.

 

Men det betyr ikke at piratkopiering er "greit" sånn helt uten videre. For min del så mener jeg at man må se det ann, selv hadde jeg piratkopiert versjon av Photoshop uten å føle fnugg av dårlig samvittighet. Programmet koster jo 7000(!) og er strengt tatt rettet mot bedrifter. Slik jeg ser det så er bare dette gunstig for adobe da jeg lærte et program som gjør at hvis jeg en gang senere i livet ville jobbe med grafikk mer proffesjonelt vil bruke deres(og derav kjøpe det). Synes det er "more of a big deal" hvis det er en bedrift som piratkopierer enn en enkeltperson. (Særlig hvis han er ung student :p)

 

Men, en generell regel er vel det at hvis han har god råd så burde man absolutt kjøpe det. Og det har jo sine fordeler uansett, man får support, oppdateringer, osv...

Lenke til kommentar
Når man stjeler noe så forsvinner det man stjeler. Hvis jeg stjeler en CD i en butikk så er ikke den CD'n der lenger. Må bare gjør det klinkende klart at det ikke er det samme.

 

I prinsippet gjør man den samme handlingen, det bare virker mer "akseptabelt". (Foretningen har som regel så mange av samme vare de har behov for).

 

Men det betyr ikke at piratkopiering er "greit" sånn helt uten videre. For min del så mener jeg at man må se det ann, selv hadde jeg piratkopiert versjon av Photoshop uten å føle fnugg av dårlig samvittighet. Programmet koster jo 7000(!) og er strengt tatt rettet mot bedrifter. Slik jeg ser det så er bare dette gunstig for adobe da jeg lærte et program som gjør at hvis jeg en gang senere i livet ville jobbe med grafikk mer proffesjonelt vil bruke deres(og derav kjøpe det). Synes det er "more of a big deal" hvis det er en bedrift som piratkopierer enn en enkeltperson. (Særlig hvis han er ung student :p)

5397920[/snapback]

 

De har jo en gratis prøveperiode.

Lenke til kommentar

Slik som jeg ser på det, tjener Adobe og lignende selskaper på at unge folk laster ned å bruker programmene. For da blir mange av disse veldig kjent med programmet, og finner kanskje ut at dette er noe de vil jobbe videre med. Og når de blir eldre kjøper de gjerne programmet, eller tar seg en jobb der det er bruk av det.

Man klarer ikke å lære seg Photoshop på de 30 dagene man får for å prøve det, og det er få som er villig til å bruke 7000 kr på et program det ikke er sikkert de noen gang vil klare å bruke.

Lenke til kommentar

Den store forskjellen er vel at en CD-plate, diskett el. er en materialistisk ting som blir fysisk borte hvis noen tar det, men det blir jo ikke neon filer som ligger på internett. Jeg synes ikke det er så nøye med lisenser hvis man bare skal bruke et program til å eksperimentere og teste ut programmet, men jeg synes godt man kan ha det på den maskinen man bruker "ordentlig". Det samme gjelder musikk; man kan finne det på internett, og hvis man liker det kan man kjøpe det, i allefall hvis det er litt "seriøst".

Endret av larschroe
Lenke til kommentar
Ingen forbrytelser i mine øyne :)

5398424[/snapback]

 

hadde du sagt det om det var ditt verk de cracket?

 

Vel, det er nå som det er...men man skal ikke kjimse av boomerang effekten.

Man må nok regne med å få den igjen på en eller annen måte, så jeg vil absolutt anbefale å heller spytte i det det koster ;)

Lenke til kommentar
Ingen forbrytelser i mine øyne :)

5398424[/snapback]

 

hadde du sagt det om det var ditt verk de cracket?

5400725[/snapback]

Hivs jeg lagde program som var ymtet på bedrifter så hadde jeg ikke brydd meg om enkeltindivider som bruker programmet til ikke-komersielle ting hadde kopiert det. Men med en gang det er brukt til arbeid så blir det en annen sak i mine øyne. Det at enkelt-individer bruker det er omtrent reklame å regne. Jeg vet at hvis jeg skal begynne med et fotofirma el. så kommer jeg til å bruke(og dermed kjøpe) photoshop. Det er fordi jeg har fått prøvd programmet i en lang periode. Hvis jeg ikke hadde prøvd dette så hadde jeg nok bare brukt GIMP.

Lenke til kommentar

Jeg laster ned det meste av spill. Men er det snakk om noe som jeg virkeligt har lyst til og støtte som fks. Square-enix sin Advent Children så kjøper jeg det. Har heller lyst til og gi pengene mine til gode ting som fks fattige barn i afrika ( :p ) en pengegale mennsker...

Endret av Vorpal
Lenke til kommentar

Så lenge det er så enkelt å bruke rådyr programvare uten å betale for det, synes jeg det er greit. Man stjeler ikke noe fysisk fra selskapet, så for deres del har de ikke tapt penger på meg. Hadde ikke cracken vært der, hadde jeg jo verken betalt eller brukt det. Apropos crack: Det er de som lager ulovlig programvare som er de virkelige forbryterne.

 

Zlatzman: Det er ikke ulovlig å laste ned en 30 dagers demoversjon av Paint Shop Pro X, og hvis du foretar en "crackehandling" etterpå, så har ikke du gjort noe ulovlig? :p

 

Det er de som deler, som er de virkelig kriminelle synes jeg.

Lenke til kommentar
Når man stjeler noe så forsvinner det man stjeler. Hvis jeg stjeler en CD i en butikk så er ikke den CD'n der lenger. Må bare gjør det klinkende klart at det ikke er det samme.
I prinsippet gjør man den samme handlingen, det bare virker mer "akseptabelt". (Foretningen har som regel så mange av samme vare de har behov for).

5398394[/snapback]

Ved piratkopiering lider ikke selskapet noe direkte tap (ingenting tapt, og ingenting tjent), det gjør det derimot ved tyveri.
Lenke til kommentar

Ser mer på piratkopiering som reklame en og stjele noe. For eks. på et lan er det mange som har kopiert et spill og da ser andre det. Og er det ikke at produktet skal bli poppulert som er det viktigste da? Status gjør også at salget stiger. Sånn egentli egentli er det vell ingen som taper noe.

Liker du spillet virkeli så er det mange som velger og kjøpe det for og få sin egen cdkey.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Piratkopiering er bare stjeling av informasjon og flere millioner dusin med tegn.

 

F.eks åpne en sang i txt dokument og kopier hele dritten som er der (Control + A, Control + C) og kopier det til et annet txt dokument.

Åpne dokumentet i windows media player og se, eller hør, informasjonen blir lest og spilt av som lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...