Gå til innhold

Har korpsmusikk gått av moten?


Thomassg

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Jeg ville aldri sammenlignet et rockeband med et jazzband. Det er jo to helt forskjellige ting. Jazzbandet har jo blåsere.

Det kan jo rockeband og ha?

 

Men riktig som folk sier, blir litt rart å sammenligne, men går da fortsatt an!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ironi funker ikke på internett. Poenget mitt var at det er tullete å si at korps (janitsjar/brassband) ikke kan sammenlignes med symfoniorkestre fordi symfoniorkestre har stykere.

 

For jo, janitsjarkorps er forløperen til symfoniorkestre, og treblåsensembler og brassband er forløpere til janitsjar.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Korps er gøy. De som ikke spiller kan ikke si så mye fordi de vet ikke hvor sosialt det er. Kan være enig i at korpsene i 17 mai-toget suger å høre på, men det blir noe helt annet hvis du hører på gode korps som Stavanger Brassband og Eikanger Bjørsvik Musikklag. Selv spiller jeg i et av Norges beste skolekorps, så det er klart det blir morsomere da.

Lenke til kommentar
Ironi funker ikke på internett. Poenget mitt var at det er tullete å si at korps (janitsjar/brassband) ikke kan sammenlignes med symfoniorkestre fordi symfoniorkestre har stykere.

 

For jo, janitsjarkorps er forløperen til symfoniorkestre, og treblåsensembler og brassband er forløpere til janitsjar.

I min bok er Brassband en derivasjon av janitsjarkorps pga. arbeiderklassen (med feite pølsefingrer) ikke alltid fikk plass på en liten klarinett. Det er også lettere å få et brassband til å klinge bra.

 

Symfoniorkestre kom lenge før janitsjarkorps. Janitsjarkorps er jo et litt mer brukandes orkester for bruksmusikk (17. mai etc.). Det er litt vanskelig å gå rundt med en Cello. Dog er det ingen tvil om at strykeinstrumenter slik som vi kjenner de idag var de første til å bli inkludert i symfoniorkestre - og saksofon som jeg spiller ble ikke integrert før på slutten av 1800-tallet.

 

Kort sagt, janitsjar er et alternativ til symfoniorkestre, men det klinger ganske likt. Brassband er en derivasjon av janitsjar for den arbeidende middelsklasse med pølsefingre. Treblåsensembler kan vel bare sies å være en naturlig utvikling slik som strykeensembler.

 

NM til helgen gutter og jenter!

Lenke til kommentar

Det kan jo høres bra ut hvis korpset er ordentlig bra. Det er så mange som forbinder korpsmusikk me bare masjer, men masjene er jo ikke alt. Selv hater jeg masjer, så sjønner de som hater korpsmusikk p.g.a masjene.

Skal jo være ærlig så kan ikke si at jeg elsker korpsmusikk, det er bare helt greit, ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Kan vel ikke si at korpsmusikk er gått av moten akkurat. Er vel omtrent 1500 korps i Norge (iirc, var ikke heeelt ederu under talen til formannen i nmf før premieutdeliga i går). Bare i Trondheim var det samla 90 korps, altså omtrent 4000 mennesker spredt i 6 divisjoner til NM den her helga. Sier seg selv at det fortsatt er interesse for korps i Norge, selv om den kanskje har blitt litt mindre de siste åra.

 

Nm-helga ble forøvrig avslutta relativt velykka etter min mening (eller, har jo ikke kommet meg på toget enda, but still). Ble syvendeplass på oss i Mo Hornmusikk (i 1. divisjon), altså ganske god margin for å ikke rykke ned. Avsluttningskonserten med Luftforsvarets stabs korps (tror det var det det het) + en eller annen stand up komiker var sinnsykt bra.

 

Nm-festen var definitivt høydepunktet i helga. Ble dog litt for mange øll i går, ble så dyrt at jeg har problemer med å få betalt taxien inn til togstasjonen (har vært til en kompis uttafør byen i dag).

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Har sikkert vært poengtert før, men spørs hvor langt begrepet "korpsmusikk" kan strekke seg. En kamerat spiller i et korps med spesialiteten rumensk folkemusikk, virkelig artig å høre på, selv for en som normalt foretrekker elgitarer fremfor "ompa-ompa". :)

Lenke til kommentar
Ironi funker ikke på internett. Poenget mitt var at det er tullete å si at korps (janitsjar/brassband) ikke kan sammenlignes med symfoniorkestre fordi symfoniorkestre har stykere.

 

For jo, janitsjarkorps er forløperen til symfoniorkestre, og treblåsensembler og brassband er forløpere til janitsjar.

 

Nåja

 

Janitsjarkorps kommer originalt fra Tyrkia, og ble antagelig brukt for første gang på 1200tallet. Strykeorkestre med et større antall musikere ble satt sammen på 14-1500-tallet, og ble populært ikke minst i den tidens operahus. På slutten av 1800-tallet ble janitsjarmusikken "oppdaget" av Beethoven, Mozart, Haydn et al, og janitsjarinspirerte symfonier ble resultatet. For å få til den særegne lyden, ble flere av instrumentene fra jantisjarorkesteret tatt med i symfoniorkesteret(endel slagverksinstrumenter bl a)

Lenke til kommentar
Ironi funker ikke på internett. Poenget mitt var at det er tullete å si at korps (janitsjar/brassband) ikke kan sammenlignes med symfoniorkestre fordi symfoniorkestre har stykere.

 

For jo, janitsjarkorps er forløperen til symfoniorkestre, og treblåsensembler og brassband er forløpere til janitsjar.

 

Nåja

 

Janitsjarkorps kommer originalt fra Tyrkia, og ble antagelig brukt for første gang på 1200tallet. Strykeorkestre med et større antall musikere ble satt sammen på 14-1500-tallet, og ble populært ikke minst i den tidens operahus. På slutten av 1800-tallet ble janitsjarmusikken "oppdaget" av Beethoven, Mozart, Haydn et al, og janitsjarinspirerte symfonier ble resultatet. For å få til den særegne lyden, ble flere av instrumentene fra jantisjarorkesteret tatt med i symfoniorkesteret(endel slagverksinstrumenter bl a)

 

Operahus på 14-1500 tallet? Beethoven, Mozart og Haydn på slutten av 1800-tallet?

Lenke til kommentar

Det stemmer. Reid er vår kunstneriske leder. Han har vært fast dirigent i de seks årene jeg har spilt i Strusshamn. Dog blir det nok fulltidsengasjement for meg i Dragefjellet fra høsten av. Jeg må gjøre det i forhold til studiet jeg allerede har påbegynt - i tillegg så må jeg jo hjelpe de å dra seieren i land. :p

Lenke til kommentar
Ironi funker ikke på internett. Poenget mitt var at det er tullete å si at korps (janitsjar/brassband) ikke kan sammenlignes med symfoniorkestre fordi symfoniorkestre har stykere.

 

For jo, janitsjarkorps er forløperen til symfoniorkestre, og treblåsensembler og brassband er forløpere til janitsjar.

 

Nåja

 

Janitsjarkorps kommer originalt fra Tyrkia, og ble antagelig brukt for første gang på 1200tallet. Strykeorkestre med et større antall musikere ble satt sammen på 14-1500-tallet, og ble populært ikke minst i den tidens operahus. På slutten av 1800-tallet ble janitsjarmusikken "oppdaget" av Beethoven, Mozart, Haydn et al, og janitsjarinspirerte symfonier ble resultatet. For å få til den særegne lyden, ble flere av instrumentene fra jantisjarorkesteret tatt med i symfoniorkesteret(endel slagverksinstrumenter bl a)

 

Operahus på 14-1500 tallet? Beethoven, Mozart og Haydn på slutten av 1800-tallet?

 

Oioi typo... Slutten av 1700 tallet, starten av 1600tallet :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...