Gå til innhold

Har korpsmusikk gått av moten?


Thomassg

Anbefalte innlegg

Noen vil sikkert oppfatte dette innlegget som veldig belærende men litt saklig informasjon bør også slippe til i en tråd som dette. Hva som "suger balle" og hva som ikke "suger balle" er lite fruktbart som utgangspunkt for en diskusjon.

 

For det første: Å definere "korpsmusikk" som en egen sjanger er meningsløst. Korps spiller mange ulike typer musikk, alt fra marsjer (17. mai og noen få andre anledninger), klassiske transkripsjoner, populær-musikk, musikaler, filmmusikk, blues, jazz til ny seriøs musikk. Å slå dette sammen til en sjanger er som å si at "fele-musikk" er en egen sjanger som dekker at fra folkemusikk til klassiske symfonier. De fleste definerer korps ut fra det de hører på 17. mai uten å kjenne særlig til hva de faktisk driver med ellers i året.

 

For det andre: Korpsenes rolle for musikantene har ofte svært stor betydning, noe man kanskje ikke ser før mange år etterpå. Det blir noe av det samme som å lære dikt eller andre "uinteressante" emner på skolen. "Hva skal vi med dette?", er spørsmål alle en eller annen gang har stilt seg i løpet av skolegangen. Etterhvert som man blir voksen ser man kanskje betydningen av det på en annen måte.

 

For det tredje: Korps, barnetog og 17. mai hører sammen i vår tradisjon, enten man liker det eller ikke. Litt på samme måte som julegudstjenester og å gå rundt juletreet. Det er vel de færreste her som synes det er særlig morsomt i den rette alderen men det er tradisjoner som mange synes det er verdt å ta vare på. Jeg synes vi skal være glade for at vi har noen slike tradisjoner som har litt "mykere" verdier enn de tradisjonelle militærparadene vi finner i mange andre land.

 

For det fjerde: Å spille et blåseinstrument er mer krevende enn mange andre instrumenter. Det er mange flere mekanismer som skal fungere samtidig for at det skal klinge ok. Å spille piano "riktig" krever "bare" at du treffer riktig tangent til riktig tid og med riktig anslag. Å spille gitar rent krever bare at du klarer å stemme gitaren. Spiller du et blåseinstrument må du også sørge for å ha trent musklene som brukes for å sette i gang tonen, du må bruke riktig mengde luft, du må bruke riktig grep osv osv. Alt i alt er det mange faktorer og mye finmotorikk som skal til for å få en ren og fin tone. Dette tar tid å øve opp. Alle kan spille Lisa gikk til skolen riktig på piano i løpet av maks to minutter. Det samme er ikke mulig på et blåseinstrument. Det samme gjelder forøvrig også strykeinstrumenter. Det er en grunn til at de beste strykerne gjerne har startet å spille i 5-6 års-alderen.

 

For det femte: Det å spille i et korps (eller andre orkestre for den saks skyld) gir ofte en større respekt, forståelse og sans for andre musikksjangere enn det ungdom vanligvis hører på. Man utvider den musikalske horisonten og det er bare et pluss. Gud forby om Topp 20 var det eneste som fantes og som det var akseptert å høre på.

 

For det sjette: De aller fleste profesjonelle blåserne her i landet har startet sin karriere i skolekorps. Norge har en forholdsmessig stor andel svært dyktig blåsere i forhold til folketallet. Dette er med å berike norsk musikkliv på mange måter.

 

For det syvende: Å spille slagverk i skolekorps krever uendelig mye mer enn å spille trommesett i et rockeband. I tillegg til å beherske trommesett må de også beherske en lang rekke andre instrumenter og teknikker, samt at de må kunne lese noter. Det er ikke mange trommiser i death-metal-band på ungdomsklubber som behersker dette, hvis de ikke har erfaring nettopp fra korps. Nå kan man selvsagt argumentere med at alt dette ikke er nødvendig i alle sjangere, men igjen: jo bredere erfaring man har, jo videre er horisonten og jo flere uttrykk er man i stand til å sette pris på og bruke i sin egen utøvelse.

 

Det får holde for i dag. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det fjerde: Å spille et blåseinstrument er mer krevende enn mange andre instrumenter. Det er mange flere mekanismer som skal fungere samtidig for at det skal klinge ok. Å spille piano "riktig" krever "bare" at du treffer riktig tangent til riktig tid og med riktig anslag. Å spille gitar rent krever bare at du klarer å stemme gitaren. Spiller du et blåseinstrument må du også sørge for å ha trent musklene som brukes for å sette i gang tonen, du må bruke riktig mengde luft, du må bruke riktig grep osv osv. Alt i alt er det mange faktorer og mye finmotorikk som skal til for å få en ren og fin tone. Dette tar tid å øve opp. Alle kan spille Lisa gikk til skolen riktig på piano i løpet av maks to minutter. Det samme er ikke mulig på et blåseinstrument. Det samme gjelder forøvrig også strykeinstrumenter. Det er en grunn til at de beste strykerne gjerne har startet å spille i 5-6 års-alderen.

 

Og du har spilt mye gitar? For å klare å spille fint på en gitar er man også avheninge av å i det hele tatt klare å treffe og holde inne de stregnene som man trenger for å lage den akutelle lyden. Det kan det sikkert skrives mye mer om av en som spiller gitar for det gjør ikke jeg.

 

For det syvende: Å spille slagverk i skolekorps krever uendelig mye mer enn å spille trommesett i et rockeband. I tillegg til å beherske trommesett må de også beherske en lang rekke andre instrumenter og teknikker, samt at de må kunne lese noter. Det er ikke mange trommiser i death-metal-band på ungdomsklubber som behersker dette, hvis de ikke har erfaring nettopp fra korps. Nå kan man selvsagt argumentere med at alt dette ikke er nødvendig i alle sjangere, men igjen: jo bredere erfaring man har, jo videre er horisonten og jo flere uttrykk er man i stand til å sette pris på og bruke i sin egen utøvelse.

jaha ja? Personlig vil jeg tro at det er mye mer utfordrene å spille med et helt trommesett enn å bare slå på ei basstromme. Man er mye mer avhenig av even til å koordinere beveglesene sine og klare å spille i takt til resten av musikken. Man må dekke et mye større spekter om man spiller i f.eks som du nevnte et deathmetal band fordi man er alene som trommis. Man har ikke 1-6 andre stykker som spiller på cymbalene, skarptrommene eller basstrommene.

Endret av Runarbs
Lenke til kommentar
Og du har spilt mye gitar? For å klare å spille fint på en gitar er man også avheninge av å i det hele tatt klare å treffe og holde inne de stregnene som man trenger for å lage den akutelle lyden. Det kan det sikkert skrives mye mer om av en som spiller gitar for det gjør ikke jeg.

 

Jada, jeg har spilt mye gitar. Gitar og bass har vært mine hovedinstrumenter de siste 15 årene. Jeg har også spilt blåseinstrument (trompet) i over 20 år. ;)

 

Det tar forholdsvis kort tid å lære å spille gitar på et grunnleggende greit nivå. Det tar mye lenger tid å lære å spille et blåseinstrument på et grunnleggende greit nivå og det krever mer øvelse å holde ferdighetene ved like, rett og slett fordi det er mange flere mekanismer som er i bruk. Om jeg ikke har spilt bass på to måneder er det bare jeg selv som merker det. Om jeg ikke har spilt trompet på to måneder hører "alle" det. Det er også mer krevende utholdenhetsmessig å spille de fleste blåseinstrumenter (særlig messinginstrumenter). Å spille bass i 8 timer i strekk er ikke noe problem. Har man spilt trompet i 3 timer i strekk er man som regel så sliten at det er vanskelig å få frem en fornuftig tone.

 

jaha ja? Personlig vil jeg tro at det er mye mer utfordrene å spille med et helt trommesett enn å bare slå på ei basstromme. Man er mye mer avhenig av even til å koordinere beveglesene sine og klare å spille i takt til resten av musikken. Man må dekke et mye større spekter om man spiller i f.eks som du nevnte et deathmetal band fordi man er alene som trommis. Man har ikke 1-6 andre stykker som spiller på cymbalene, skarptrommene eller basstrommene.

 

Du leste nok ikke alt jeg skrev. En slagverker i korps må kunne spille trommesett i tillegg til alt annet. Å bare spille stortromme kan alle hvis de har grunnleggende forståelse av time og musikalitet.

Lenke til kommentar
Og du har spilt mye gitar? For å klare å spille fint på en gitar er man også avheninge av å i det hele tatt klare å treffe og holde inne de stregnene som man trenger for å lage den akutelle lyden. Det kan det sikkert skrives mye mer om av en som spiller gitar for det gjør ikke jeg.

 

Jada, jeg har spilt mye gitar. Gitar og bass har vært mine hovedinstrumenter de siste 15 årene. Jeg har også spilt blåseinstrument (trompet) i over 20 år. ;)

 

Det tar forholdsvis kort tid å lære å spille gitar på et grunnleggende greit nivå. Det tar mye lenger tid å lære å spille et blåseinstrument på et grunnleggende greit nivå og det krever mer øvelse å holde ferdighetene ved like, rett og slett fordi det er mange flere mekanismer som er i bruk. Om jeg ikke har spilt bass på to måneder er det bare jeg selv som merker det. Om jeg ikke har spilt trompet på to måneder hører "alle" det. Det er også mer krevende utholdenhetsmessig å spille de fleste blåseinstrumenter (særlig messinginstrumenter). Å spille bass i 8 timer i strekk er ikke noe problem. Har man spilt trompet i 3 timer i strekk er man som regel så sliten at det er vanskelig å få frem en fornuftig tone.

 

jaha ja? Personlig vil jeg tro at det er mye mer utfordrene å spille med et helt trommesett enn å bare slå på ei basstromme. Man er mye mer avhenig av even til å koordinere beveglesene sine og klare å spille i takt til resten av musikken. Man må dekke et mye større spekter om man spiller i f.eks som du nevnte et deathmetal band fordi man er alene som trommis. Man har ikke 1-6 andre stykker som spiller på cymbalene, skarptrommene eller basstrommene.

 

Du leste nok ikke alt jeg skrev. En slagverker i korps må kunne spille trommesett i tillegg til alt annet. Å bare spille stortromme kan alle hvis de har grunnleggende forståelse av time og musikalitet.

aha, lest tydligivs ikke godt nok igjenom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Synes egentlig ganske mye av det du skriver, Kjeklulf, stemmer ganske godt. Spiller trommer selv, og har bakgrunn i korps. Det har ikke akkurat vært negativt! Kan lese (litt) noter, og håndterer de fleste vanlige percinstrumenter, noe som kommer godt med!

 

Synes forøvrig som sagt før at skolekorps er kos :)

 

Edit: Skrev mye teit:P haha

Endret av Slettet-U4NJ3Omm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Hehe ja, sånn er det vettu! Likte ikke å spille i korps jeg heller på slutten, og det var skikkelig deilig da jeg slutta, men nå ser jeg jo at det bare har kommet positivt ut av det :)

 

Man får jo erfaringer i å opptre i tillegg! Om man spiller i garageband, så får man jo ikke like mange opptredener før man blir like annerkjent(egen erfaring). Nå tenker sikkert folk at det er to forskjellige ting, men det å formidle noe foran et publikum er mye det samme uansett! Det være seg rockekonsert, eller korpskonsert!

Endret av Slettet-U4NJ3Omm
Lenke til kommentar

Husk også: Og spille vanelig Bass Tromme i semmenheng med marsjering kan gjøres MYE mer komplisert og spennende.

Bare man har Kreativiteten.

 

Det man trenger er: Klubber med snor i enden. Da kan man gjøre mye Kult. Eks: Slenge Klubba over tromma, Bak tromma etc etc. Bare se på denne Filmen. Det er sånn det skal se ut. :

http://video.google.com/videoplay?docid=31...h&plindex=4

 

Har fått mange smil og blikk på 17. Etter at jeg gjennomførte det. Morro =D

Endret av Bratvold
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Ja det er kult! Jeg og han andre skarptrommisen la inn mange moves, og funka opp trommemarsen vår litt. Det slo an! Drev å jonglerte og trikset med stikkene osv! Var dritkult! :D

Lenke til kommentar
For det syvende: Å spille slagverk i skolekorps krever uendelig mye mer enn å spille trommesett i et rockeband. I tillegg til å beherske trommesett må de også beherske en lang rekke andre instrumenter og teknikker, samt at de må kunne lese noter. Det er ikke mange trommiser i death-metal-band på ungdomsklubber som behersker dette, hvis de ikke har erfaring nettopp fra korps. Nå kan man selvsagt argumentere med at alt dette ikke er nødvendig i alle sjangere, men igjen: jo bredere erfaring man har, jo videre er horisonten og jo flere uttrykk er man i stand til å sette pris på og bruke i sin egen utøvelse.

Nå er jeg ikke helt med. Du sier at en som spiller slagverk i korps må kunne "en rekke andre instrumenter" i tillegg?

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke helt med. Du sier at en som spiller slagverk i korps må kunne "en rekke andre instrumenter" i tillegg?

 

Jepp. For det første må man kunne spille trommesett samt stortromme, skarptromme, cymbaler etc. I tillegg må de kunne spille pauker, melodisk slagverk (xylofon, klokkespill, chimes), congas etc etc. Det kreves også ofte en ganske avansert skarptrommeteknikk, noe som ikke er lært på en to tre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...