Gå til innhold

Har korpsmusikk gått av moten?


Thomassg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

ZenCo.. Drar du ofte på korpskonserter, eller hører du dem bare på 17. mai. Kan jo så klart være det er sant som du sier, men tviler litt på det, før jeg får skikkelig bevis :p

 

Tror heller det er minimalt med korps som bare spiller 1 genre! :)

Lenke til kommentar

Startet selv i korps da jeg var 9? Spilte kornett/trompet.

Hatet å være med på 17. mai osv.

 

Likte best å spille i symfoni, som var skikkelig satt opp/satt sammen.

Så korpsmusikk hater jeg igrunn, men liker mange av instrumentene som er med i et korps.

Sluttet da jeg var 14.

 

En vakker dag da jeg får mer fritid, og har råd skal jeg kjøpe meg en trompet igjen.

Finnes utrolig mange sanger som er fine, hvertfall soloer..

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Til dere kjære ovenfor.

 

Jeg er i bunn og grunn svært orientert i musikkkulturen lokalt, og selvfølgelig kan korpsene spille pop av og til. Men den kjekke ulfen ramset opp en del genrer som jeg påstår ikke er så omstridt i korpskulturen landsbasert. Dette blir ord mot ord. Men i utgangspunktet var min mening: Korpsutøvere har absolutt ikke nødvendigsvis bredere musikksmak en folk flest. Jeg kjenner faktisk en del korpsutøvere, og hvertfall 80% hører sjelden eller bortimot aldri musikk.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det jeg har skrevet i det hele tatt. :)

 

Angående musikksmak: Det jeg har sagt er at de som er vant til å spille mange ulike typer musikk i mange ulike sammenhenger ofte har en bredere musikksmak enn folk flest. Det betyr ikke at de nødvendigvis har det i hvert eneste tilfelle men at de ofte har det.

 

Det jeg mener med manglende kunnskaper er det du uttaler om korps generelt. Det er flere tusen korps her i landet og som nevnt tidligere er det stor bredde i forhold til musikken de spiller. Jeg tror ikke du har greie på hva som foregår generelt i korpsene rundt i landet.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke det jeg har skrevet i det hele tatt. :)

 

Angående musikksmak: Det jeg har sagt er at de som er vant til å spille mange ulike typer musikk i mange ulike sammenhenger ofte har en bredere musikksmak enn folk flest. Det betyr ikke at de nødvendigvis har det i hvert eneste tilfelle men at de ofte har det.

 

Det jeg mener med manglende kunnskaper er det du uttaler om korps generelt. Det er flere tusen korps her i landet og som nevnt tidligere er det stor bredde i forhold til musikken de spiller. Jeg tror ikke du har greie på hva som foregår generelt i korpsene rundt i landet.

Kunne ikke fått sagt meg mer enig.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt i korps i 25 år (et skolekorps og 10 ulike ungdomskorps), jeg har jobbet som instruktør i 10 ulike korps på fast basis og som dirigent for flere skole- og ungdomskorps på fast basis gjennom mange år. Jeg har også instruert et 50-talls skole- og ungdomskorps på seminarer og liknende. I tillegg har jeg jobbet som musikklærer i 10 år og for forskjellige musikkskoler i kortere og lengre perioder. Tro meg: jeg har litt oversikt over hva som foregår rundt i korpsnorge. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

ZenCo... Om du hadde dratt på NM for korps eller lignende, der det er grener og divisjoner, så de fleste korps kan delta (om jeg ikke har missforstått), så vil du legge merke til at det faktisk er mange genrer der. Det er ikke ord mot ord!

 

Håper jeg ikke svarte på helt feil ting her..

 

Angående musikksmak, så legger jeg meg ikke borti andres smak.

Endret av Slettet-U4NJ3Omm
Lenke til kommentar

Tja, jeg vet ikke hvor stiv du er i prosentregning men det er nærmere 80.000 personer som er medlemmer i NMF (Norges Musikkorps Forbund). I tillegg er det en lang rekke korps som ikke er medlemmer i NMF (Seniorkorps, foreldrekorps etc.) så et veldig forsiktig anslag er at det er opp mot 4 % av de som har mulighet til det som spiller i korps. ;)

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Vel, skal jeg være helt ærlig her ble jeg oppgitt jeg også. For det første har jeg hatt en god periode borte fra forumet, at jeg tenkte jeg skulle engasjere meg i en diskusjon for fullt. Vel, så denne tråden, og mistolket kjekke ulf og ble litt småsinna. Følte meg rent litt truffet. :p

 

 

Men "god" diskusjon gutter, kjekke ulf vant!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...