Gå til innhold

En gammel harddisk slår nye gnister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt snålt at dere ikke nevner det at disse motorene som sitter i Hd og cder og er hyppig brukt innen Rc fly. :)

 

Fly typen jeg bruker har vært utstyrt med en motor fra en cdrom og ble klokket med laser i lufta @ 108Miles :D

 

http://www.easy-sharing.com/125878/stryker_cdrmotor.WMV.html

 

uff bare noen min for sent :) måtte bare finne et eksempel før jeg posta :S

 

Og de bruker lipoly strømkilde :)

Endret av JonV
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan det hadde vært å montere en propell på den og lage en modellstørrelse luftputebåt med lang ledning :p

 

for å kontrollere hastigheten kan man kanskje bruke en slags rheobus?

 

Å få den til å fly som et helikopter går ikke uten en stabilisator akse propell.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Litt snålt at dere ikke nevner det at disse motorene som sitter i Hd og cder og er hyppig brukt innen Rc fly. :)

 

Fly typen jeg bruker har vært utstyrt med en motor fra en cdrom og ble klokket med laser i lufta @ 108Miles :D

 

http://www.easy-sharing.com/125878/stryker_cdrmotor.WMV.html

 

uff bare noen min for sent :) måtte bare finne et eksempel før jeg posta :S

 

Og de bruker lipoly strømkilde :)

5357764[/snapback]

 

Er det du som flyr? Må si at det der var mektig imponerende, og hastigheten var mildt sagt latterlig bra.

 

mvh

Lenke til kommentar

Harddiskmotorene spinner fort som bare det de, men det skal ikke mye motstand til for å stoppe den. PVC-slangen hadde det med å låse harddisken iblandt.

 

At hardisken spinner uten lokk er nada-problemo! Bare pass på at du ikke skader noen komponenter for mye. Du kan løsne alt av deler inni harddisken, men ikke bryt noen ledere, eller skad lesehodene.

Lenke til kommentar

Hm, går det ann på en måte å transformere 3,7V til 12V på en eller annen måte?

Har et gammelt mobilbatteri som samler støv. (send gjerne PM)

5357903[/snapback]

 

Ja, du kan bruke en såkalt pull-up regulator (en switchmode kopling). Eksempel på integrert krets som gjør dette er LT1070/74. Den er ikke billig, men veldig enkel og grei. Tåler mye juling også.

Men ett vanlig mobilbatteri er vel på kun 700mAH og dersom du skal ha det opp til 12v er man nede på 700mA/(12/3,7) = 215 mAH. (uten tap) Og disse motorene trekker vel fort 0,5 - 1 A, så det vil nok ikke lønne seg.

 

Hvor kraftige er disse motorene egentlig? Kanskje OK gutta kan måle strømtrekket?

Regner med at 12volten går nesten uavkortet til motoren, og 5v til elektronikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...