Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Fantastisk funn, persistent! :)

 

Når jeg finner noe som ser ut til at det har fått smake mer vann enn det har godt av, pleier jeg å "vaske" kretskortene med CRC Electronic Cleaner og en liten plastbørste (tannbørste kan fint brukes). Etter dette bruker jeg trykkluft.

 

Diverse funn i det siste; P4 HK jeg så lenge hadde vært på utkikk etter. Nå blir det bil-PC!

UPS med def. batteri og et Abit KT-7 med Duron 600.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg finner noe som ser ut til at det har fått smake mer vann enn det har godt av, pleier jeg å "vaske" kretskortene med CRC Electronic Cleaner og en liten plastbørste (tannbørste kan fint brukes). Etter dette bruker jeg trykkluft.

 

9313405[/snapback]

 

Bruk den "trykkluft på boks" som du får kjøpt på clas olhson(eller andre plasser) da, siden jeg tror den trykkluften som kommer ut av kompressorer flest inneholder litt olje, og ikke nødvedigvis er så veldig bra for pc-deler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Olje er elektrisk isolerende og beskytter mot fuktighet/korrosjon så jeg tror ikke ørlite oljedamp i trykklufta utgjør noen fare.

9315013[/snapback]

 

Har selv brukt kompressor til utallige pcer, og det har aldri vært noe problem med de senere.

Men er man veldig redd for og få olje i pcen kan muligens en oljeavskiller fikse det (Er ikke helt sikker der)

 

 

EDIT: 1,1k poster W00t ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jepp, det kan man gjøre Pac-Man. Vanlig trykkluft i verkstedhaller og lignende skal vistnok ha et bestemt oljeinnhold. Jeg husker ikke tallene i farta, men bare for å lage et eksempel så skal jeg dikte opp noen tall: 0,01 til 0,1 Wt% oljedamp i lufta. Hvis man putter på en oljeavskiller så fjerner den noe sånt som 99% av oljen i lufta slik at oljeinnholdet synker til 0,0001 til 0,001 Wt%.

 

For ordens skyld så tror jeg en PC som står på et vanlig hjemmekjøkken vil få mye mer olje/fett på seg i løpet av en måned enn det en PC får ved en rengjøring med trykkluft.

 

Den skitneste PCen jeg har sett noen gang hadde stått i forbindelse med kassa på et storkjøkken i årevis. Den så for jævlig ut inni, men den må jo ha fungert i flere år med et tykt lag fett og støv inni hele kabinettet. Sammenlignet med litt rengjørende trykkluft tror jeg ikke det skal være noe å bekymre seg for.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Olje er elektrisk isolerende og beskytter mot fuktighet/korrosjon så jeg tror ikke ørlite oljedamp i trykklufta utgjør noen fare.

9315013[/snapback]

 

Har selv brukt kompressor til utallige pcer, og det har aldri vært noe problem med de senere.

Men er man veldig redd for og få olje i pcen kan muligens en oljeavskiller fikse det (Er ikke helt sikker der)

 

 

EDIT: 1,1k poster W00t ;)

9315441[/snapback]

Det kommer noen microskopiske olje og vanndråper fra tradisjonelle luftkompressorer, men det er ikke kritisk.

 

Solgte akkurat min oljesmurte 24L kompressor på ca.24KG og skaffet meg en oljefri liten sak med 6L tank og kun 10KG. OBS! bygg hadde tilbud, kun 695kr. og jeg er dødsfornøyd med denne. Den er svært lett og ta med seg :w00t:

Lenke til kommentar
Du sier OBS bygg hadde tilbud på denne, har de det enda tror du? Orginal pris? HVa følger med?

9316470[/snapback]

I.flg tilbudsavisa der jeg fant den varer tilbudet til og med 20.aug, men det er jeg ikke heeelt sikker på og avisa har gått i søppla.

 

Biltema selger en i samme klasse/størrelse, men de tar 1395kr., altså det dobbelt av tilbudet til OBS!

 

Det følger ingenting med, men slangen kjøpte jeg for under 50kr. på biltema og selve blåsepistolen på Europris til 19Kr.

 

Det geniale med dette oppsettet er at kompressoren er svært lett å transportere og man slipper å bekymre seg for oljerester på det man rengjør. Den slangen fra Biltema slipper man også å kveile sammen igjen etter bruk, da den "krymer" fra 3M til 0,5M straks du slipper den :thumbup:

Lenke til kommentar
Kompressorene til obs! er av ganske så dårlig kvalitet, ser det spesielt på antallet av de som kommer inn i el-returen derfra, kommer vel en 5stk i hvert "bur".... Har plukka en del av de, har en i båtbua, en på den ene hytta, en på den andre hytta og 2 hjemme :p  Kjekt og ha

9316515[/snapback]

Forsåvidt sant, men de er helt ok hvis du tar deg en liten runde over de etter du har pakket ut, jeg har gått over forskjellige småting og alt sitter som støpt.

 

24L kjøpte jeg også på OBS!, denne har vært brukt extremt mye siden jeg kjøpte den, snekkring, rengjøre elektronikk, lånt bort, tørka håret, blåst opp ballonger og fyrt opp grillen når kulla har tent litt dårlig, aldri et eneste problem med min iallefall :thumbup: Bare vær litt nøye med vedlikehold og service, sjekke oljenivå og farge på olje, tømme tanken for kondensvann fra tid til annen og den varer godt og lenge. PS! du vet vel at så å si alle sylindre og stempler til slike kompressorer produseres på samme fabrikk i Italia? :yes:

 

Dessuten, hvor mange trykkluftpåbox bokser får man for 695kr.? ikke et sånt voldsomt antall og jeg har aldri vært spesielt imponert over hvor mye "luft" man får ut av slike og heller ikke trykket. Jeg er sikker på at jeg tjente den inn på to mnd :thumbup:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

førstemann på expert langnes tromsø i morgen får seg en b&w sub til 15 lapper den gang den var ny ;)

blåser sikringer og det har vært skrapelyder i den når man spiller høyt..

 

den slo ut bakruta på bilen min da fruen var litt rask over en fartsdump så den ¤%( saken burde egentlig vært skutt!!

men jeg fant ut at det mest humane var å la noen andre ta seg av banninga ;)

kan være lurt å være 2 stk, den er en smule tung :D

 

MrM

Lenke til kommentar
førstemann på expert langnes tromsø i morgen får seg en b&w sub til 15 lapper den gang den var ny ;)

 

MrM

9319236[/snapback]

 

Skulle ønske det var der jeg bodde nå gitt. Hehe, ser formeg en stor gruppe desperate folk som står fundt konteineren til expert og bare hopper over med en gang de ser at suben blir sluppet oppi :D (ikke det at vi er desperate)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...