Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IR-dioden i cd-spillere, kan den være så kraftig at den kan brukes som lyskilde til kamera i stummende mørke? Noen som vet? Har prøvd å bruke fjernkontroll-dioder, men de er ikke så sterke. Kan vel ha endel med det at kamera har ir-filter, men litt lys slippes jo igjennom.

Lenke til kommentar
ved nærmere undersøkelser..

 

IKKE BRUK dioder fra CD/DVD-SPILLERE!

 

Laseren brukt i spillerene bruker en infra-rød laser som er usynlig og er særdeles farlig for ett nakent ubeskyttet øye. uten de rette beskyttelses-metoder så er risikoen for å bli blind av en enkel refleksjon svært stor.

9242689[/snapback]

 

 

Først skal jeg bare si meg enig i at lasere fra DVD-spillere/brennere kan være svært skadelige for øynene og kan gi blindhet på et blunk om man ikke bruker øyebeskyttelse (Spesielle "solbriller" beregnet på laserlys med den aktuelle bølgelengden)

 

Men det er feil at det er snakk om en infrarød laser i DVD-spillere. Laseren må være på 635-650nm for at det skal fungere. 650nm er absolutt i det synlige spekteret. Ref. wikipedia. Det er kun i CD-spillere det blir brukt en infrarød laser. Den har en bølgelengde på 780-790nm og det synlige spekteret stopper omtrent ved 700 nm.

 

En teknisk sammenligning av CD og DVD.

9244630[/snapback]

Jeg og en venn kiket på en CD-rom vi hadde åpnet en gang når den leste en CD. Ganske tøft å se på, fikk ingen problemer med synet eller noe. Men vi så ikke helt direkte på strålen, vi så over.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på detta laser greiene :p

Og har lenge hatt lyst til å kjøpe en grønn laser som kan svi ting :p men den er for dyr..

Men har ei lommlykt ifra ledshoppe her.. å det er ei lykt med 24 led pærer, og i midten sitter det 1 laser diode.. vil det gå å bytte ut denne med en laser ifra en gammal cd-brenner (4-8x f.eks)?

Lykta bruker 3x AAA batterier...

 

Link til lykta

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Hei!

Idag fant jeg en slik: Altec Lansing im7

jeg har ikke sjekket om den virker enda, fordi jeg fant ikke strøm adapteren til den. Men den kan gå på batteri også, så jeg skal prøve den så fort jeg får tak i nok batterier (det er av den største typen)

 

Hvis noen er interessert og bor i Bærum, så kan jeg bytte denne i en ide harddisk på 3.5". Så lenge den er over 20 GB.

Lenke til kommentar

jeg fant en dell optiplex gx280. ifølge dell har den cpu: p4 530, tror den er på 3ghz elns. 2x512mb ram 400mhz ddr2, gigabit nettverk, og x300 gpu pcie, 2 sata porter har den og. service tag er: ht46j1j hvis folk har interesse av å lese mer

 

jippi :whistle:

 

så får man se hvor mye som funker når jeg får den testa på mandag.

denne ble da lansert i 2005.

 

optix_gx280.jpg

Lenke til kommentar
jeg fant en dell optiplex gx280. ifølge dell har den cpu: p4 530, tror den er på 3ghz elns. 2x512mb ram 400mhz ddr2, gigabit nettverk, og x300 gpu pcie, 2 sata porter har den og. service tag er: ht46j1j hvis folk har interesse av å lese mer

 

jippi  :whistle:

 

så får man se hvor mye som funker når jeg får den testa på mandag.

denne ble da lansert i 2005.

 

optix_gx280.jpg

9255008[/snapback]

HOLY FCUK!!

 

Elkjøpen eller "hemmelig" sted du fant den?

Lenke til kommentar
Fant du en iPod-dock til 250$??  :ohmy:

 

Det er vel en av de bedre fangstene her :thumbup:

9254812[/snapback]

 

Men den var ikke så fin kosmetisk. Det dekselet som er under hvor batteriene er e relativt deformert. Så jeg bare tok den bort, men idag skal jeg få nok batterier. Så jeg kommer med update om den virker eller ikke:D

 

Her er bilder av ipod docken og iBooken: Bilder er klikkbare:D

 

93238.jpeg

93239.jpeg

93240.jpeg

93241.jpeg

93242.jpeg

93243.jpeg

93244.jpeg

93245.jpeg

93246.jpeg

93247.jpeg

Lenke til kommentar

Da fikk jeg laget meg en laser xD

 

Fant en 4x DVD RW tingest pa soppelhaugen. Satte den inn i en liten lommelykt. Forbausende passet alt perfekt. Men ble ikke helt skarpt, sikkert best det siden jeg accidently sa litt i den.. flere ganger. Ikke rett inn, men nesten. jaja, jeg ser na hva jeg skriver :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Da fikk jeg laget meg en laser xD

 

Fant en 4x DVD RW tingest pa soppelhaugen. Satte den inn i en liten lommelykt. Forbausende passet alt perfekt. Men ble ikke helt skarpt, sikkert best det siden jeg accidently sa litt i den.. flere ganger. Ikke rett inn, men nesten. jaja, jeg ser na hva jeg skriver :p

9257743[/snapback]

ved nærmere undersøkelser..

 

IKKE BRUK dioder fra CD/DVD-SPILLERE!

 

Laseren brukt i spillerene bruker en infra-rød laser som er usynlig og er særdeles farlig for ett nakent ubeskyttet øye. uten de rette beskyttelses-metoder så er risikoen for å bli blind av en enkel refleksjon svært stor.

9242689[/snapback]

Måtte bare... :ohmy:

Lenke til kommentar
Oj! Nice funn ArticOC!

Jeg fant også iPOd høyttaleren på Elkjøp.

Du har vel ikke en 3.5" ide harddisk som ligger og støver? Da hadde jeg gjenre tatt den imot.

9258222[/snapback]

Hvis du bor i tromsø så har jeg en 20GB fra Hitachi om du vil ha! Jeg sender desverre ingenting over post.

 

Det ser nesten ut som om det er en ny jappetid over oss igjen, folk er ikke kloke, kaste slike ting?!! Folk har faen meg så god råd at enkelte tar med seg advokat på foreldremøte :p Men men, det som går opp må en gang falle ned. Trodde de fleste hadde lært av det som skjedde i 1987, men det ser ut som det har gått i glemmeboka ja ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...