Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Jeg kom over en "trådkontainer" full av modemer type: Terayon (tj 720).

Ser helt nye ut, og det ser ut til at de er kabeltv?... det er merket cabel, power, usb, og nettverk (10/100 base-t).

Vil tippe det ligger mellom 50 og 70 enheter der, med strømforsyninger på 10v 1.2A

 

Tok bare med meg noen få enheter, kan jeg bruke dem til noe? ser ut til at de virker.. kanskje de har bare byttet til et annen levrandør og hev det de hadde på lager?

post-68150-1174829885_thumb.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kom over en "trådkontainer" full av modemer type: Terayon (tj 720).

Ser helt nye ut, og det ser ut til at de er kabeltv?... det er merket cabel, power, usb, og nettverk (10/100 base-t).

Vil tippe det ligger mellom 50 og 70 enheter der, med strømforsyninger på 10v 1.2A

 

Tok bare med meg noen få enheter, kan jeg bruke dem til noe? ser ut til at de virker.. kanskje de har bare byttet til et annen levrandør og hev det de hadde på lager?

8233472[/snapback]

 

Sikkert de gamle modemene som Get(upc) nå har faset ut. disse får du ikke brukt til noen ting da blir blir provisjonert opp via kabel-tv ingangen. + de takler ikke noe serlig hastighet.

Så tror ikke du trenger å ta med deg alle 70 stk hjem :p

Lenke til kommentar

Canal Digital bruker også den typen modem. Jeg har et sånt her hos meg. Ulempen med det er at det bare har en utgang. Hvis det hadde flere kunne man brukt den som switch. Du kan jo åpne ett og se hva som er inni. Har du flaks så er det en prosessor som kan konfigureres til noe annet. F.eks som de Linksys-routerene man kan legge inn Linux på.

 

Strømforsyningene kan være kjekke om du har noe som går p 10V. F.eks vifter, LED eller noe sånt. (LED må i så fall ha en strømreguleringskrets)

Lenke til kommentar
Kuul tråd, aldri sett denne før, jeg klarer også å dra på meg mye folk kaster, så må bare få tråden under mini innlegg så den ikke blir borte igjen :)

 

Siste funn. Fattern hadde dratt med 2 laptoper som var kasta der han jobber, Hp omnibook 6100 elns. p3 933 ihvertfall, den ene virker, den andre er dau.

8233304[/snapback]

 

jeg er "såå" heldig og ha en fullt fungerebde hp omnibook 6000 lol

 

denne skal ha inn xp veldig snart..

Lenke til kommentar

Er det noe jeg kan bruke denne til i det hele tatt? Jeg monterte ny kjøler på skjermkortet mitt, men jeg slet med å koble selve kabelen av, det endte med at jeg ødela en av ledningene. Ikke kan jeg lodde (men jeg har søkt på elektro :p), så jeg vet ikke. Kan jeg selge materialet for noe? Valgte å plassere inlegget her, siden det tross alt er søppeltråden.

 

DSC02851.JPG

 

DSC02852.JPG

 

DSC02853.JPG

Lenke til kommentar

Den kontakten fikser du lett. Ta av plasten ytterst på den røde ledninga og stapp det ned i kontakten med en nål. Det bør holde sånn passe bra. Det er snakk om lavspent og lave strømstyrker så det er ikke noe fare om det er litt dårlig kontakt. Ellers så kan du sikkert få tak i en lik kontakt, klippe ledninga og lodde de sammen, det er raskt gjort å lære seg selv sånne loddinger. Litt prøving og feiling så får du det til.

Lenke til kommentar

Jeg kunne kanskje lært meg å lodde, selges det strømforsyninger som har så lave spenninger (12v) som man kan plugge rett i strømnettet, ment for ekstern bruk? Tror faren min har litt loddeutstyr nede i kjelleren som jeg kan få låne. Så kunne jeg testet om det fungerte etter loddingen, uten å koble den til skjermkortet som ville være høyst upraktisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg kunne kanskje lært meg å lodde, selges det strømforsyninger som har så lave spenninger (12v) som man kan plugge rett i strømnettet, ment for ekstern bruk? Tror faren min har litt loddeutstyr nede i kjelleren som jeg kan få låne. Så kunne jeg testet om det fungerte etter loddingen, uten å koble den til skjermkortet som ville være høyst upraktisk.

8236733[/snapback]

 

få tak i et gammelt powersupply fra en gammel pc, det er det letteste, eventuelt bruke den du har i pcen din.

Lenke til kommentar

Fruktkake: Du trenger jo ikke lodde for å reparere den pluggen...

 

Bare klem inn de to metallbitene som er på siden så kan du ta ut pinnen som ledningen sitter i fra selve plaste. Så kan du løsne ledningen fra den pinnen og sette i ledningen påny og klemme sammen. Er ikke værre enn det.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

jeg holder på å sette sammen en pc nå av eldre deler. Men jeg har et stort problem.

 

PCen starte og kommer forbi BIOS men når det kommer "Veryfing Pool data" så skrur pcen seg av med en gang.

Jeg har prøvd:

- prøve med en ram brikke (pcen starte men bilde kommer ike opp på skjermen)

- resette bios (ta ut batteriet)

- bare prøve med harddisk og uten cd rom

- også prøvd motsatt dvs bare cdrom uten hdd

- prøvd uten noen eksterne enheter

 

Dette er en shuttle pc. En AOpen.

 

Er det noen så vet hva som er feilen her?

 

Trenger dere mer info om HW så kan jeg gjerne godt undersøke det.

Endret av mesha
Lenke til kommentar

I Fredrikstad så er det umulig å finne noe brukbart ved elektrobutikkene. Butikkene knuser selv tinga. Det som måtte virke eller ser litt helt ut blir tatt av folk fra Polen og Lituauen, som kommer med varebilene sine.

 

Må si jeg blir misunnelig over alle heldige funn av andre i denne tråden. :)

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Meen nå har jeg flytta til trondheim, så hvor er det slike plasser her? Noen som vet?

8231345[/snapback]

Bak elektrokjedene på Lade og Tiller. Samt på Heggstadmoen avfallstasjon. Sistnevnte tror jeg er det beste stedet med tanke på mengde, men det er jo ganske utilgjengelig og jeg vet ikke hvordan de ansatte er. Ellers så har de fleste større bygg/steder som NTNU og kjøpesentere en container for El-avfall, men der må man ofte ha nøkkelkort eller lignende.

8232050[/snapback]

 

Thanks, skal ta noen turer og se om jeg ikke finner no.

 

Kunne treng en usb hub eller no :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg fant en enhet her om dagen..

 

Igniter for xenon lamp

 

230 v 50 amp max

på hjemmesiden demmes står det noe om at den kan levere 50 000v

og får forståelsen av at dette er til extremt kraftige xenon lamper.. brukt i labratorium o.l.

 

Men kan jeg bruke den til noe.. noen Tesla greier kanskje.. ??

Noen som trenger den ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...