Gå til innhold

Leveringsproblemer for AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe.. Da tror jeg du missforstår. AMD kjøper "package materials" fra underleverandører i dag. De vil bare ha ennå en underleverandør så de kan sikre at de ikke får underskudd på vitale deler. De har trolig allerede mer enn en underleverandør for å sikre seg mot produktstans ved kriser som streik, brann i fabrikken som lager de osv.

 

"3. party" er ikke det samme som 2.valg eller dårligere. Det betyr bare "underleverandør" eller noe i den duren.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er nok flere analytikere etter Apple til Intel x86 som klapper seg selv på skulderen, dvs hvertfall dem som forutså at AMD ville fått problemer med å levere nok CPUer til Apple og at det var en av årsakene til at Apple valgte Intel. Det setter vel også AMD i en litt rar situasjon mht rettsaken de har gående mot Intel hvor de påstår at Intel har "påvirket" datamaskinprodusenter. Jeg innser sef at AMD kanskje ville hatt større kapasitet dersom påstandene deres er riktige, men det ser ikke mindre besynderlig ut at de ønsker flere store kunder, men ikke har kapsitet til det.

Lenke til kommentar
"3. party" er ikke det samme som 2.valg eller dårligere. Det betyr bare "underleverandør" eller noe i den duren.

5345170[/snapback]

 

 

Klar over det men her er det vel snakk om en ny leverandør, og kan en da være sikker på at CPU'en har gjennomgått alle kvalitetstester hos AMD med det nye materialet før CPU'ene sendes ut på markedet??

 

Slik jeg forstår det av artikkelen må AMD ut å hente "packing component that holds the CPU silicon on the chip" hos noen leverandører som de ikke har brukt før. Er dette samme type matriale spiller det vel ingen rolle. Men er det ikke samme materiale vil det da ha gjennomgått samme kvalitetstester (temp, varighetstester etc) før dem sendes ut? Regner selvfølgelig med det, men hadde vært interessant for min egen del å få vite om dette er "good" nok.... Kanskje litt mere detaljer fra AMD er på sin plass? (slik at vi kan få slukket denne "brannen"...)

Lenke til kommentar
"3. party" er ikke det samme som 2.valg eller dårligere. Det betyr bare "underleverandør" eller noe i den duren.

5345170[/snapback]

Klar over det men her er det vel snakk om en ny leverandør, og kan en da være sikker på at CPU'en har gjennomgått alle kvalitetstester hos AMD med det nye materialet før CPU'ene sendes ut på markedet??

 

Slik jeg forstår det av artikkelen må AMD ut å hente "packing component that holds the CPU silicon on the chip" hos noen leverandører som de ikke har brukt før. Er dette samme type matriale spiller det vel ingen rolle. Men er det ikke samme materiale vil det da ha gjennomgått samme kvalitetstester (temp, varighetstester etc) før dem sendes ut? Regner selvfølgelig med det, men hadde vært interessant for min egen del å få vite om dette er "good" nok.... Kanskje litt mere detaljer fra AMD er på sin plass? (slik at vi kan få slukket denne "brannen"...)

5346826[/snapback]

Jeg tror CPU'ene testes ETTER at de har fått pakningsmaterialene (Kretskort og lokk) på plass. Til slutt lasermerkes de på lokket og får programmert inn multiplier, default spenning, mengde enablet cache, navn, osv. Med andre ord tror jeg testingen foregåer MED de nye matrialene.

Lenke til kommentar
Jeg tror CPU'ene testes ETTER at de har fått pakningsmaterialene (Kretskort og lokk) på plass. Til slutt lasermerkes de på lokket og får programmert inn multiplier, default spenning, mengde enablet cache, navn, osv. Med andre ord tror jeg testingen foregåer MED de nye matrialene.

Poenget var vel at AMD nå må bruke deler fra leverandører de kanskje ikke hadde tenkt å bruke da CPUene ble designet og produksjonsprosessen ble planlagt, dvs selv om de sjekker kvaliteten etter at CPUene er ferdigproduserte, så er det ingen garanti for at CPUene har nøyaktig samme egenskaper med de nye delene? Selv tviler jeg vel egentlig litt på dette, tipper komponentene det er snakk om her er ganske "default" og at bytte fra en leverandør til en annen vil ha minimalt utslag, om noe...

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke det vil merkes at AMD får en ekstra underleverandør. Det er nokså simple produkter vi snakker om: Et lokk er svært enkelt å produsere bra så det blir neppe noen kvalitetsforskjell. Kretskortet er også rimelig simpelt å produsere i god kvalitet.

 

Jeg har i hvertfall aldri hørt om kvalitetsforskjeller på disse CPU-delene til dags dato.

Lenke til kommentar
Det er nok flere analytikere etter Apple til Intel x86 som klapper seg selv på skulderen, dvs hvertfall dem som forutså at AMD ville fått problemer med å levere nok CPUer til Apple og at det var en av årsakene til at Apple valgte Intel. Det setter vel også AMD i en litt rar situasjon mht rettsaken de har gående mot Intel hvor de påstår at Intel har "påvirket" datamaskinprodusenter. Jeg innser sef at AMD kanskje ville hatt større kapasitet dersom påstandene deres er riktige, men det ser ikke mindre besynderlig ut at de ønsker flere store kunder, men ikke har kapsitet til det.

5345289[/snapback]

 

Som du sier, så har de vel neppe mye mer kapasitet enn de tror de trenger, det er neppe økonomisk å ha mengder av overskuddkapasitet. Hadde de splgt mer før hadde de sikkert hatt bedre kapasitet i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Å ikke greie å levere nok, er like dårlig foretning uansett hvilken "god" forklaring man kan hoste opp. Spesielt når man slåss om markedsandeler.

 

Jeg tror CPU'ene testes ETTER at de har fått pakningsmaterialene (Kretskort og lokk) på plass. Til slutt lasermerkes de på lokket og får programmert inn multiplier, default spenning, mengde enablet cache, navn, osv. Med andre ord tror jeg testingen foregåer MED de nye matrialene.

5347765[/snapback]

 

Så da skulle det teoretisk gå å reprogramere cpuene, og sette høyere multiplier.

Det er vel lite sansynlig at vi får se kretser og program som skal til lekket ut. Men man kan jo drømme :D

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...