Gå til innhold

Seagate kjøper Maxtor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joda, det skjer det også. Da har du vært ekstremt uheldig. Men IBM sin DeathStar 75GXP var beryktet. Har hørt tilfeller om at slike disker satt opp i RAID tok kvelden etter en halvtime i drift.

5318332[/snapback]

Det kan skje med hvilken som helst disk. De første timene og dagene er det definitivt høyere risiko for kræsj enn om disken på forhånd hadde blitt brukt noen måneder. Risikokurven er sterkt dalende i starten, flater ut, og stiger sakte etter hvert som disken blir slitt ut og veldig gammel. Dette er grunnen til at produsentene tester diskene i mange timer før de legges ut for salg. Da lukes ut de aller fleste av diskene som likevel kommer til å feile innen kort tid.

 

Litt synd at det blir færre konkurrenter på markedet. Jeg lurer på hva strategien bak dette oppkjøpet er. For det er neppe bare å bli kvitt en konkurrent som er motivet. Sansynligvis er det også noe av teknologien til Maxtor de er ute etter. Da er det logisk å se på svakhetene som Seagate har hatt: Kapasitet (mange plater til en billig penge). Dette er ting som Maxtor har god suksess med. Det kan sikkert også hende at Seagate vil få nytte av ytelseoptimaliseringer om Maxtor har i sine disker. I tillegg kan det sikkert være patenter og dyktige ingeniører Seagate vil sikre seg.

 

Forresten så er det en bug i artikkelen: Seagate kjøper Maxtor for 1,9 milliarder dollar. Det står at dette er litt mindre enn Hitachi betalte for IBM sin diskavdeling. Det stemmer ikke. Hitachi betalte 1,3 milliarder dollar for oppkjøpet. Det er mulig artikkelfforfatteren skumleste litt for fort, for det står 2,3 milliarder en annen plass i kildeartikkelen. Det tallet er derimot ikke oppkjøpsprisen men den samlede verdien av selskapet etter oppkjøpet.

Lenke til kommentar

Kanskje Seagate ville ha bort dette elendige merket fra markedet?

Sånn sett er det greit å legge ned Maxtor og starte produksjon av Seagate disker der i stedet. Kanskje det betyr litt dyrere disker fra Seagate, noe som ikke betyr no særlig for meg da jeg kun kjøper WD Raid Edition disker (betaler med glede en hundrelapp ekstra for en disk).

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Det var da svært til kritikk mot Maxtor. Har eid 2 gamle Maxtor 40 gb's. Disse ble kjøpt i 2000 og må innrømme at kvaliteten var laber. Fikk en Maxtor 40 gb slimline for ikke så lenge siden, denne er rimelig stille. Flere kompiser har også kjøpt Maxtor disker i nyere tid. Vil nå si at disse har visst seg å være gode disker. Billige, stille i idle, og er raske nok. Knitrer kanskje litt høyt når de jobber.

Vil nå alt i alt si at Maxtor i nyere tid er gode disker, men før i tiden var de som en gammel gressklipper.

Lenke til kommentar
Det var da svært til kritikk mot Maxtor. Har eid 2 gamle Maxtor 40 gb's. Disse ble kjøpt i 2000 og må innrømme at kvaliteten var laber. Fikk en Maxtor 40 gb slimline for ikke så lenge siden, denne er rimelig stille. Flere kompiser har også kjøpt Maxtor disker i nyere tid. Vil nå si at disse har visst seg å være gode disker. Billige, stille i idle, og er raske nok. Knitrer kanskje litt høyt når de jobber.

Vil nå alt i alt si at Maxtor i nyere tid er gode disker, men før i tiden var de som en gammel gressklipper.

5319531[/snapback]

Veldig enig i dette. Har selv tre maxtordisker, diamondmax 9-serien var støyende, mens diamondmax 10 ikke støyer i nærheten så mye. Jeg har heller aldri hatt -noen- problemer med dem.

Lenke til kommentar

Har 750GB lagringskapasitet i serveren i form av Maxtor-disker, og har ikke hatt noe tøys med dem i det hele tatt...det kan jeg derimot ikke si om WD og IBM *hutre* Diskene går 24/7, og blir ikke særlig varme heller. Seagate kommer som nummer 2:)

Endret av enl
Lenke til kommentar

Det er teit at folk trekker hele produsentnavnet ned i søla pga èn dårlig serie. Diamond Max 9 er noe ræl. 10 er bedre, men bråker fortsatt litt mye. Max Blast-serien derimot er genial - både stille og kald. Den koster riktignok litt mer i noen klasser, men det er som regel verdt prisen.

 

Jeg håper Seagate tar med seg MAx Blast-serien videre, og bruker produksjonsaparatet til Diamon Max på MB-disker eller Seagate-disker.

Lenke til kommentar

Synd at Maxtor ble kjøpt opp. Likte Maxtor, jeg. Har 2 DiamonMax 9 (80GB) i maskinen her nå, og synes ikke de bråker noe særlig, egentlig. Bråkte seff litt mer når jeg flyttet dem fra stålkabinett til tynt alukabinett, men det er jo bare slik det er.

 

Maxtor har jo de billigste diskene også, i hvert fall i pris/størrelse, og siden de legger seg midt på treet både når det gjelder støy og ytelse, er det en grei allrounder. Når jeg kjøpte mine disker for to år siden, var det det aller safeste valget, da WD støyet og Seagate var treg (eller omvendt? :hmm:).

 

Skal løpe på butikken og sikre meg en DiamondMax 10 250GB før det er for seint, jeg. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...