Gå til innhold

Boikott Intel (Israel)!


Anbefalte innlegg

Uten å ha lest så mange av innleggene på denne tråden;

Er det virkelig folk som er dumme nok til å ikke kjøpe Intel bare pga at det er israelsk? De burde i så fall skamme seg!

8453932[/snapback]

Det kan være mange grunner til at folk ikke kjøper Intel, noen mer uforståelige enn andre.

 

Men nå er det en gang slik at vi i dette landet har lov til å velge selv, og vi har til og med rett til å si hvorfor vi gjør det og også oppfordre andre til å gjøre det samme.

 

Bruk av "skam" for å påvirke folks meninger og handlinger tilhører fortiden - uansett hvilket syn man forfekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.... slik som verden boikotter en demokratisk valgt regjering og fremmer diktatur

8455313[/snapback]

Forklar?

8455357[/snapback]

 

hamas ble demokratisk valgt til å lede palestinerne, noe vesten angivelig har ønsket seg (et demokratisk valg). ut i fra intet sier vesten at palestinere skal boikottes, ingen mer hjelp, penger osv før hr. Abbas blir lederen deres igjen.

 

MEN dersom Abbas skal bli lederen, og det er IMOT det palestinerne vil, da er det jo IKKE demokrati. Og hvis hr. Abbas skal trosse folket sitt og bli lederen deres på tross av at han har tapt et demokratisk valg, ja, da er han sannelig MAKTGAL. ikke nok med det, men abbas støttes av USA (mot den demokratisk valgte regjeringen).

 

MEN hvis hamas IKKE hadde blitt boikottet, men fortsatt å få støtte, så kunne de bidra til mer velferd. Hamas har et godt rykte for ikke å være korrupte, da tidligere pengebidrag har forsvunnet i løse lufta. DETTE ville bedre den jevnlige palestinerens levekår, bla utdanning, slik at de kunne sakte men sikkert bygd opp sin egen velferdsstat, som vel er det vi ønsker?

Lenke til kommentar
hamas ble demokratisk valgt til å lede palestinerne, noe vesten angivelig har ønsket seg (et demokratisk valg). ut i fra intet sier vesten at palestinere skal boikottes, ingen mer hjelp, penger osv før hr. Abbas blir lederen deres igjen.

8458756[/snapback]

For ordens skyld: Abbas er valgt til president, Hamas dannet regjering på bakgrunn av parlamentsvalg. Det dreier seg om to forskjellige valg.

 

Abbas fortsetter som president, men det er nå dannet en samlingsregjering der ikke bare Hamas-medlemmer sitter. (Jeg vet ikke om det var bare Hamas-medlemmer i den forrige heller, for den del.)

Lenke til kommentar

nebrewfoz: jo, jeg spesifiserte ikke hvem som var hva. men da hamas vant valget satt vel de praktisk talt på mesteparten av makten

 

cp-nilsen: vesten ga faktisk et krav til palestina om at det skulle holdes demokratiske valg, og da skulle det ordne seg etterhvert. med en gang hamas vant fikk pipen en annen lyd. du kan ikke love en fyr betalt for å gjøre en jobb, og så "ombestemme" deg etterpå uten å betale, selv om han har gjort jobben sin?

 

og nazityskland fikk sin makt omtrentlig på samme måte som zionistene har fått sin makt i det vi idag kaller Israel.

Lenke til kommentar
Diskriminert?! Palestina hadde allerede blitt delt i flere arabiske stater (Libanon, Jordan). Araberne hadde enorme landområder som gjør Israel til en liten minidverg i forhold.

8445719[/snapback]

Palestina var en del av transjordan, og bestod omtrentlig av det som idag formelt er Israel/palestina.

Jeg klipper bort en hel masse som ikke er relevant, og ikke et svar på det jeg skriver. Faktum er at araberne hadde og fikk tildelt enorme mengder land. Israel er forsvinnende lite i forhold. Det blir rett og slett dobbeltmoral å kreve at araberne skal ha egne land samtidig som man er motstander av at jødene skal ha det.

 

Araberne angrep fordi de ikke ville ha "ekle" jøder i nærheten av seg. De ville ha alt. Alt land for seg selv. Ingen ekle jøder skulle få noe der, nei!

du har inget grunnlag for dette.

Jovisst har jeg det. Den dag i dag læres palestinere opp til å hate jøder. De demoniseres i lærebøkene deres, og man hjernevasker små barn til å ta del i hatet mot jøder og Israel.

 

gjerne er det motsatt, at ekstreme terrorister fra israelsk side trakasserer fredelige arabere.

Nei, det er feil.

 

Når en og annen araber velger å ta tilbake, er det på grunn av det dårlige inntrykket de har fått av terroristene nevnt ovenfor, som utgjør 1/4 av befolkningen, og som mye av landets politikk styres av.

Du fantaserer.

 

Det som gjorde ting verre for palestinerne er at de stadig angrep Israel.

feil, det er mange faktorer som bidro til det. stikkord: imperalismen, histadrut, the jewish agency, irgun, al-nakbah, suez, seksdagerskrigen, sorte september, yom kippur, intifada. noe du vil legge merke til er at arabisk terrorisme er en motreaksjon på jødisk terrorisme.

Nei, Israel rakk ikke å drive med noe som helst før de ble angrepet av flere araberland og av arabere internt i landet. Igjen tar du feil.

 

Det som skaper det som skaper selvmordsbombere er deres eget hat mot jøder og deres stadige angrep på Israel.

det som skaper selvmordsbombere er daglig terrorisering/trakassering som til slutt fører at du mister alt håp om et godt liv.

Nei, det som skaper selvmordsbombere er at mektige krefter jobber hardt for å produsere dem. Iran finansierer dem, og Saddam gjorde det også i sin tid.

 

det er Israel og støttespillere (som deg) som skaper selvmordsbombere.

Det er å rette baker for smed. Hvis du kommer mot meg med kniv for å drepe meg og jeg uskadeliggjør deg i selvforsvar, så er det ikke jeg som har skylden. Du angrep meg.

 

Eh, velkommen til virkeligheten. Dette har ikke noe med israelere å gjøre. Alle er slik. I Norge rapporterer vi alltid dersom nordmenn har blitt skadet eller drept i utlandet.

jo, men synes du ikke synd på de som dør av sult og fattigdom, og de som blir drept i krig?

Det har ikke noe med saken å gjøre.

 

Slik norske liv er viktigere for nordmenn. Slik egyptiske liv er viktigere for egypter. Og så videre.

så du føler ikke empati for mennesker med andre statsborgerskap enn ditt eget? jeg synes et norsk liv er like viktig som et egyptisk.

Men det er altså helt naturlig at vi er mer opptatt av ting som er nærmere oss selv.

 

Dokumentasjon?

spør Sissel Vold (les "checkpoint") og Trond Feiring

 

i israel gjelder et slags kortsystem, delt inn i tre farger, du kan bare ha et av dem for å ta verneplikt. jeg har hørt sissel vold, som har bodd i israel og til og med kan hebraisk, snakke om dette. jeg stoler på at hun snakker sant, og ingen kan benekte for dette. send en e-mail til en av nevnte personer ovenfor og spør om det jeg sier faktisk er sant.

Igjen, dokumentasjon takk.

 

mange arabere har fått negative tanker om jøder som følge av over 120 år med trakassering.

Dette er tull. Det er jødene som har blit trakassert.

 

mange arabiske barn tegner en soldat til deg når du spør om hvordan en Isralitt ser ut, og det sier litt om hva israel gjør der.

Det Israel gjør er å beskytte seg mot angrep.

Lenke til kommentar
Hvis vi ikke evner å forstå at Palestina-araberne har like stor tilknytning til sitt hjemland som det (mange) jøder har, da kan det gå lang tid før det blir fred.

Hvem har sagt at de ikke har det, og hvilken relevans har det?

 

 

Enkelte synes å mene at ettersom befolkning i Djibouti, på Mauritania og i Tunisia mm. har egne land så ugyldiggjøres kravene til befolkningen i Palestina om selvstyrerett.

Hvem sier at de ikke skal ha selvstyrerett?

 

Dette handler om at de må slutte å angripe Israel før det kan bli fred.

 

 

hamas ble demokratisk valgt til å lede palestinerne, noe vesten angivelig har ønsket seg (et demokratisk valg). ut i fra intet sier vesten at palestinere skal boikottes, ingen mer hjelp, penger osv før hr. Abbas blir lederen deres igjen.

Det er ingen som nekter palestinerne å velge hvem de vil.

 

Men de må også ta konsekvensene av sine valg.

 

Når de velger terrorister som jobber for å utslette Israel, så må de, som andre demokratier, ta konsekvensene av disse valgene.

 

Det har ingenting å gjøre med at noen nekter dem å foreta valg. De må bare stå for dem.

 

MEN dersom Abbas skal bli lederen, og det er IMOT det palestinerne vil, da er det jo IKKE demokrati.

Nå tuller du fælt. Ingen har nektet palestinerne å velge den de vil selv.

Lenke til kommentar
Hvis vi ikke evner å forstå at Palestina-araberne har like stor tilknytning til sitt hjemland som det (mange) jøder har, da kan det gå lang tid før det blir fred.

Hvem har sagt at de ikke har det, og hvilken relevans har det?

8461082[/snapback]

I en post lenger opp her skriver du:

"Faktum er at araberne hadde og fikk tildelt enorme mengder land. Israel er forsvinnende lite i forhold."

 

Her insinuerer du vel at man ikke skal ta hensyn til de Palestina-araberne som levde i det området der Israel ble opprettet? For du er klar over at det ikke var "folketom ørken" der før Israel ble opprettet, vel?

 

Hvilken relevans det har?

Det kommer an på øynene som ser.

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar
I en post lenger opp her skriver du:

"Faktum er at araberne hadde og fikk tildelt enorme mengder land. Israel er forsvinnende lite i forhold."

 

Her insinuerer du vel at man ikke skal ta hensyn til de Palestina-araberne som levde i det området der Israel ble opprettet?

De ble jo tatt hensyn til.

8461555[/snapback]

Vel, der deler jeg ikke din oppfatning.

 

Palestinske flyktninger som nektes å returnere til sitt hjemsted i dagens Israel deler nok heller ikke din oppfatning.

 

Nå tror heller ikke jeg at en fredsløsning i Israel-Palestinakonflikten vil innebære at flyktningene i noen stor grad får vende hjem, men uten en fornuftig løsning på flyktningeproblemet vil det aldri bli fred, verken for israelerne eller palestinerne. Og fred unner jeg dem begge.

 

Ibsen skrev vel at "fred er ei det beste, men at man noget vil", og i Midt-Østen er det mange som "vil" noe.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet+891234
Gratulerer med en 3-4 år gammel bump, by the way :)

 

I den anledning kan jeg jo vise hvilken suksess denne boikotten har vært:

 

Norsk import fra Israel økte med ti prosent fra 2007 til 2008, mens den totale norske importen økte med fem prosent.

 

De første elleve månedene av 2008 handlet Norge for 650 millioner kroner med Israel. Hvert år siden 2003 har Norge handlet stadig mer med landet, med unntak av en liten nedgang i 2007, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Vi kjøper mer israelske varer

 

 

:!:

Lenke til kommentar

Bør nok trekke i fra på statistikken varer som også blir solgt feilmerket da.. Åpenbart at butikkene er klar over at folk er beredt på å boikotte Israelske varer, siden de f.eks. merker israelske Jaffa appelsiner med Spania

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.2179317

 

 

 

Jeg vil gjerne boikotte israelske varer når vi er ute å handler. Noen som har en oversikt over hvilke varer jeg da bør unngå?

 

Nei, hvorfor skal du gjøre det? Meningsløst.

For det har du bestemt! Kan ikke folk få vurdere det selv?

 

 

 

Gratulerer med en 3-4 år gammel bump

Det var ikke meg, men temaet er åpenbart like dagsaktuellt i dag;

 

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article684213.ece

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...