Gå til innhold

Nye 90 nm-grafikkbrikker til neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, det kommer nok spill som kan bruke over 256 MiB snart, og kort i midt-sjiktet med 512 MiB. Men det vil ikke automatisk si at det gir noe bedre ytelse. Husk at hvis man har en gitt scene og øker teksturer osv slik at de tar 512 MiB i stedet for 256 MiB så må også minnebåndbredden DOBLES for at det skal yte like bra. Dobbelt så mye minne som skal aksesseres på samme tid vil kreve dobbelt minnebåndbredde. Det nytter altså lite å doble mengden minne uten å doble hastigheten på det. Dette er grunnen til at det er null vits å kjøpe et middelmålig kort med 512MiB minne eller et budsjettkort med 256 MiB minne. Det er jo bare så vidt de aller råeste kortene har raskt nok minne til å kunne utnytte 512MiB noe særlig.

 

Jeg mener at de som kjøper kort i midt-sjiktet (1500-2000 kr) bør vente ca 1 år slik at midtsjikt-kortene er minst like kraftig som dagens geforce 7800GTX. Og de som handler budsjettkort (under 1000 kr) bør vente ca 1 år før det er vits å oppgradere til et budsjettkort med 256MiB. (Evt. 2-3 år før det er noen vits å oppgradere til et budsjettkort med 512MiB)

Lenke til kommentar

Fant denne:

nVidia G80 GPU is expected to be released in Mid 2006. G80 expected to be released on a Low-K 90nm process, with current rumours suggesting it will feature 32 pixel shaders, 10 vertex shaders and 16 ROPs with the ability to perform HDR and AA simultaneously. SM4 support is also expected alongside improved SM3 performance and enhancements to the texture filtering engine. G80 clock speeds are expected to be in the range of 550Mhz to 700Mhz maximum
Lenke til kommentar

Også verdt å få med seg denne da:

NVIDIA CFO Marv Burkett and VP Michael Hara at CSFB Annual Technology Conference 2005 revealed more about the GeForce 7 series where the 90nm G72 (GeForce 7200) and G73 (GeForce 7600) will be announced in Q1 next year. G72 will be 64-bit and support TurboCache technology. Marv Burkett revealed that GeForce 7200 and 7600 series will last between one to one and half year. G71 will be 90nm and is expected to be much higher clocked at 750MHz.

 

As for G80, the development process has been smooth and is slated for mid 2006 release which i suppose during Computex 2006. Also G80 will support Shader Model 4.0.

http://www.vr-zone.com.sg/?i=3005

Lenke til kommentar

Helt enig med dem som sier at det er liten vits i å ha 512MB på skjermkortene per i dag. Selv har jeg nettopp kjøpt meg en 7800GTX 512MB skjermkort, men gjorde dette kun fordi dette kortet er klokket raskere enn 256MB-versjonen både hva GPU og minne angår. At kortet har 512MB minne vil jeg nok ikke merke stort til med det første i allefall.

 

Hadde 256MB-versjonen hatt samme spesifikasjoner (bortsett fra mengden minne), er det nok en viss mulighet for at jeg ville kjøpt 256MB-versjonen istedet, rett og slett for å spare penger.

Lenke til kommentar
Også verdt å få med seg denne da:
NVIDIA CFO Marv Burkett and VP Michael Hara at CSFB Annual Technology Conference 2005 revealed more about the GeForce 7 series where the 90nm G72 (GeForce 7200) and G73 (GeForce 7600) will be announced in Q1 next year. G72 will be 64-bit and support TurboCache technology. Marv Burkett revealed that GeForce 7200 and 7600 series will last between one to one and half year. G71 will be 90nm and is expected to be much higher clocked at 750MHz.

Igjen: Missbruk av TurboCache. Hele poenget med TurboCache er jo å ha lite men raskt minne på skjermkortet. Her har de kombinert lite minne med tregt minne, dermed er TurboCache bortkastet. 64bit minnebuss er så lite at det ikke er noen vits å ha minne på skjermkortet i det hele tatt. De kunne like gjerne fjernet minnet helt for å presse prisen og bruke systemminnet som grafikkminne omentrent som vanlig integrert grafikk.

* Systemminne (dobbelkanal DDR2-667) har en minnebåndbredde på 10,7 GB/s (ikke samtidig lesing og skriving)

* PCI-express (x16) har en båndbredde på 4 GB/s (samtidig lesing og skriving)

* 64bit DDR3-minne på et skjermkort med 1000MHz effektivt har en minnebåndbredde på 8 GB/s (ikke samtidig lesing og skriving)

 

As for G80, the development process has been smooth and is slated for mid 2006 release which i suppose during Computex 2006. Also G80 will support Shader Model 4.0.
http://www.vr-zone.com.sg/?i=3005

5258727[/snapback]

Computex 2006 skal være 6-10 juni så det vil altså si at vi kan forvente en lansering av G80 om ca 6 måneder.

Lenke til kommentar
Computex 2006 skal være 6-10 juni så det vil altså si at vi kan forvente en lansering av G80 om ca 6 måneder.

5259051[/snapback]

Jeg antar dette betyr at 7800GTX 512 forblir toppmodellen fra Nvidia i et halvt år, da? Jeg håper i allefall det, for det er så kjedelig å bla opp masse gryn for hardware når det kommer bedre modeller kun kort tid etterpå. :)

 

6 måneder er jo et forholdsvis vanlig tidsintervall når det gjelder toppmodellene, så det stemmer jo ganske bra med en lansering i juni 2006 sånn sett.

Lenke til kommentar
Men den som venter på Ati venter jo forgjeves  :ohmy:

5259157[/snapback]

Ja, man må gjerne plusse på en måned eller to før kortene faktisk dukker opp i butikken etter lansering slik de opererer per i dag. Men forhåpentligvis har de lært leksen sin når neste kort kommer på banen. Man kan jo håpe i allefall. ;)

Lenke til kommentar
Jeg antar dette betyr at 7800GTX 512 forblir toppmodellen fra Nvidia i et halvt år, da? Jeg håper i allefall det, for det er så kjedelig å bla opp masse gryn for hardware når det kommer bedre modeller kun kort tid etterpå. :)
G71 will be 90nm and is expected to be much higher clocked at 750MHz.

 

 

håper på at de kommer ut på likt, Ati sier føsrte kvartal (noe jeg ikke kan forstå med tanke på r520) men slik jeg har sett lanserings datoene i år håper jeg den kommer likt med nvidia om ca 5-6 mnd.

5259157[/snapback]

Tviler på at ATi har planer om å konkurrere mot G80 med R580. Hvis neste generasjon kommer såpass tidlig burde R580 og G71 være like om hjørnet.

Men jeg syns ikke det henger helt på greip med at det blir 6 måneder (+/-) uten API støtte (SM4.0).

Lenke til kommentar
Tviler på at ATi har planer om å konkurrere mot G80 med R580. Hvis neste generasjon kommer såpass tidlig burde R580 og G71 være like om hjørnet.

Men jeg syns ikke det henger helt på greip med at det blir 6 måneder (+/-) uten API støtte (SM4.0).

5259354[/snapback]

 

ATI R600 GPU is expected to be released in Q4, or possibly Q1 2007. The R600 is targeted at the high end market with full support for 'DirectX 10' WGF 2.0, targeting Vista

ATI kommer med R600 i slutten av 2006/begynnelsen av 2007, ser for meg at det er konkurenten til G80, men det er jo helt utrolig hvis ATI lar nvidia få et halvt år forsprang igjen. ATI kan jo ikke tjene på og komme med nvidia konkurerende kort 6 månedere senere vær eneste gang.

 

off topic:

Jeg hadde tenkt til å kjøpe socket 939 og et x1800xt jeg i august denne sommeren, men siden kortet aldrig kom, ble det akkurat nå kjøpt inn et microATX kab., a64 3200+ og et x1300pro så for jeg prøve å kjøpe en high end pc sommeren 2006 i steden. Spennende å se hva som er på markedet da.

 

Kan dog hende at jeg snart har et x1600xt i steden da mitt x1300pro var defekt og er nå hos databutikken for testing, er det herp, har jeg spurt om et x1600xt hvis jeg betaler det lille i mellom, og det gikk ann. Så nå venter jeg i spenning på hva som kommer tilbake

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Husk at hvis man har en gitt scene og øker teksturer osv slik at de tar 512 MiB i stedet for 256 MiB så må også minnebåndbredden DOBLES for at det skal yte like bra. Dobbelt så mye minne som skal aksesseres på samme tid vil kreve dobbelt minnebåndbredde. Det nytter altså lite å doble mengden minne uten å doble hastigheten på det.

5254531[/snapback]

Det er ikke sant. Det er mulig å firedoble størrelse på teksturer og dermed bruke opp mot 4 ganger så mye minne uten at bruken av båndbredde øker noe særlig. En vil trenge mer båndbredde når en aksesserer det største mip-nivået, men mesteparten av rendringen kan forbli uforandret.

 

Men bevares, det er alltid ønskelig med mer båndbredde så lenge GPU kan gjøre nytte av den.

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk ikke de fikk lov å slippe den før  nyåret 2007, pga PS3. Vet ikke helt hvorfor, men vil jo tro at det er for å unngå kverke salget av PS3..

5260271[/snapback]

:dontgetit:

 

RSX som skal sitte i PS3 kommer til å basere seg på G70 fra nVidia, bare med en annen bus, og annen minekontroller, og selvsagt 90nm teknikk

 

RSX skal klokkes 550MHz, så altså ganske lik 512MB versjonen av 7800GTX

 

nVidia produserer denne brikker for Sony, med samme type avtale som ATi hadde med MS på Xbox360. Ergo det er nvidia som utvikler brikken, og Sony sitt annsvar å produsere den selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...