Gå til innhold

Nye 90 nm-grafikkbrikker til neste år


Anbefalte innlegg

ATIs utvalg i PCI Express-brikker produsert med 90 nm-teknologi er i dag Radeon X1800-, X1600- og X1300-seriene, men av disse er det kun X1300 som kan hevde seg mot konkurransen når det gjelder ytelse

 

Har artikkelskriveren vært sørpe full når han skrev dette ?!

 

 

X1800XT kan jo på alle måter hevde seg med alt Nvidia har å tilby, å påstå noe annet er jo bare helt høl-i-huet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, blandet TMU og ROP.

Du blandet også pixel pipeline og "shader pipeline".

 

Både GeForce FX, 6-serien og 7-serien kan kjøre ut 2 z/stencil output per ROP.

Yup, men dette blir ikke tilfelle for R580 fra det jeg har hørt. Det er nok heller sjelden disse kortene får 32 outputs per klokke.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Da spørs det jo hva du legger i ordet hevdet seg, i mine øyne har nokk Ati gjort alt annet en å hevdet seg i år. Men slik prisen ligger i dag starter det å ligne noe, men kan jo såvidt kalle det i år da det bare er noen dager igjen av det.

5249959[/snapback]

 

Hevde seg da mener jeg Performance og Performance/price.

 

Ifølge de siste testene så vinner jo X1800XT i de fleste tilfeller over 7800GTX, men taper endel for GTX 512, men 512MB GTX koster jo også endel mere en 1800XT.

Lenke til kommentar
Om du leser hva jeg skriver - så ser du at jeg skriver om at det begynner å ligne noe nå - men at det jo  bare er et par dager igjen av året, salgs tallene til Ati er det du må seg på til syvendet å sist og de viser tilbake gang

5250035[/snapback]

 

 

Salgstall har jo lite å gjøre med performance, og det var performance jeg oppfattet at artikkelforfatter pekte på med sin kommentar.

 

Salgsmessig er vi helt enige, der henger pr dags dato ATI etter.

Lenke til kommentar
SE TIL VENSTRE her der står det at det er det raskeste. men uansett er faktumet at r520 tydelig vis klokker 120 mhz extra på stock kjøler synest jeg imponerer stor. LINK

5249893[/snapback]

Ja, for vi kan jo alltid stole på produsentene selv når det gjelder hvem som er best. :roll:

 

Høyest klokket kanskje, men ikke raskest i spill. X1800 XT er bedre på visse områder, men det er mer bildekvalitet (bedre AF, HDR+MSAA), sjelden rå ytelse.

 

Det bør kanskje nevnes at ATI sannsynligvis har mye å gå på når det gjelder driveroptimaliseringer, så X1800 kan muligens gruse 7800 i framtida.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Nvidia kan også muligens gruse Ati i fremtiden, ingen av oss er spåkoner regner jeg med

5250105[/snapback]

Men dette er ikke noe han tok fra løse luften. Det er en hel del mer sannsynlig den andre veien. Mens NV4x/G70 nå er en ganske utprøvd arkitektur så har ikke ATi fått gjordt så mye med driver optimalisering (pga problemene de har hatt) før lanseringen av kortene.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Da spørs det jo hva du legger i ordet hevdet seg, i mine øyne har nokk Ati gjort alt annet en å hevdet seg i år. Men slik prisen ligger i dag starter det å ligne noe, men kan jo såvidt kalle det i år da det bare er noen dager igjen av det.

5249959[/snapback]

 

Hevde seg da mener jeg Performance og Performance/price.

 

Ifølge de siste testene så vinner jo X1800XT i de fleste tilfeller over 7800GTX, men taper endel for GTX 512, men 512MB GTX koster jo også endel mere en 1800XT.

5250021[/snapback]

 

Jeg vil tørre å påstå at x1800 er omtrent på lik linje med 7800GTX(256), men så koster det også mye mye mer. Plus at det nettop ble tilgjengelig i praksis...

 

men ja, jeg er enig i at ordleggingen i artikkelen var litt merkelig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Skulle ønske at de hadde tillsvarende ressurser som AMD og Intel når det gjelder miniatyrisering... 90nm?? phøy. :)

ATI og Nvidia lager ikke brikker selv. De leier produksjonskapasitet hos f.eks TSCM og er dermed avhengig av den graden av miniatyrisering TSCM kan tilby.

 

7600 og 7200? -så med andre ord blir det ingen nye topp kort fra nVIDIA og ATI i første kvartal? eller, muligens så er vel R580 et "topp-kort"? Noen som "hvet"?

5249427[/snapback]

"Hvet"? Er det et kornslag (-e) eller et spørreord jeg ikke har hørt om før?

 

Men til saken: Det er på høy tid at begge produsentene satser på fornying innen midsjiktet av grafikkbrikker. En fornyelse fra den gamle X800-serien og 6600 og 6800-serien hadde vært veldig velkomment.

 

R580 er ett toppkort. Og det er utviklet av ett annet team en den som lagde X1800 kortene.

ATI forsøkte seg en periode med to utviklingsteam, men sluttet med det av ulike grunner. Som navnet antyder så kan man forvente at R580 har mye slektskap med resten av R5xx-serien. Sansynligvis er det bare snakk om å addere pixel pipelines, shader units, TMU, ROP, øke minnebåndbredden og sånne ting.

 

EDIT: Det at de kommer på 90 nm er ikke noe ulempe det. Det er vel ikke alle CPUer fra AMD eller Intel som er på 65 nm enda. De fleste fra AMD er vel fortsatt 90 nm hvis jeg ikke tar feil

5249429[/snapback]

Det stemmer. AMD har ikke begynnt masseproduksjon med 65nm ennå, og har ingen produkter på markedet ennå med 65nm. Det strides litt om når AMD kommer med 65nm men rykter sier alt fra sommeren 2006 til årsskiftet 2006/7. Intel har derimot begynt masseproduksjonen av 65nm og det har begynnt å dukke opp stadig flere slike brikker i det siste.

 

ATIs utvalg i PCI Express-brikker produsert med 90 nm-teknologi er i dag Radeon X1800-, X1600- og X1300-seriene, men av disse er det kun X1300 som kan hevde seg mot konkurransen når det gjelder ytelse
Har artikkelskriveren vært sørpe full når han skrev dette ?!

5249913[/snapback]

Konkurransemessig er det kun X1300 som virkelig har hevdet seg i konkurransen i sitt prissjikt. X1600-serien har jo ikke kommet ut ennå, og X1800-serien har så vidt blitt litt tilgjengelig i form av XL. Altså ikke hevdet seg noe særlig. X1300-serien gir derimot uvanlig mye for pengene og har hevdet seg såpass at nvidias reaksjon har vært å redusere prosene på 6600 og 6600GT ganske mye i det siste.

Lenke til kommentar
ATIs utvalg i PCI Express-brikker produsert med 90 nm-teknologi er i dag Radeon X1800-, X1600- og X1300-seriene, men av disse er det kun X1300 som kan hevde seg mot konkurransen når det gjelder ytelse
Har artikkelskriveren vært sørpe full når han skrev dette ?!

5249913[/snapback]

 

Konkurransemessig er det kun X1300 som virkelig har hevdet seg i konkurransen i sitt prissjikt. X1600-serien har jo ikke kommet ut ennå, og X1800-serien har så vidt blitt litt tilgjengelig i form av XL. Altså ikke hevdet seg noe særlig. X1300-serien gir derimot uvanlig mye for pengene og har hevdet seg såpass at nvidias reaksjon har vært å redusere prosene på 6600 og 6600GT ganske mye i det siste.

5251043[/snapback]

 

Artikkelforfatter skrev ikke ett pøkk om prissjikt, skrev kun om ytelse. X1800XL har jo vært tilgjengelig i ca 1 Mnd nå, og X1800 XT så jeg på lager hos Komplett i går, så begge de kortene er jo tilgjengelig.

 

Og ift de fleste benchmarks, så gjøre X1800XT det bra, og hvis du legger til AA+HDR + dynamisk branching m.m, så ser det ut som ett meget bra valg.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg klager ikke på ytelsen til X1800XL eller XT, men jeg kan ikke si at den har hevdet seg likevel. Da tenker jeg ikke på ytelse, men på konkurransesituasjonen. Og når det henvises til konkurransen så er det vel underforstått at vi snakker om konkurransen innen samme prissjikt. Hvis noen sier at Geforce 7800GTX konkurrerer med Radeon X1300 så mener jeg det er noe som skurrer. X1300 konkurrerer vel først og fremst mot geforce 6600. Når artikkelforfatteren da sier at X1300 har hevdet seg ytelsemessig i forhold til konkurransen (les: geforce 6600) så må jeg si meg enig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...