Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

fikk brev fra tele2 om fildeling


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det flere her som nevner at Tele 2 skal skaffe bevis? Leser Dere brevet og innleggene før Dere svarer? Jeg skal love Dere at de som sitter i ett eller annet land og jobber for et firma for å finne Deres produkter som tilgjengelige via ulovlig fildeling har peiling og kan skaffe så mye bevis at du havner bak lås og slå så lenge loven tillater det. Det er altså IKKE, jeg gjentar, IKKE Tele 2 sitt ansvar å skaffe slike bevis i slike saker. Tele 2 gir kun ut informasjon om kundene, dvs. personopplysninger, Deres som nevnt i brevet. Folk må begynne å tenke seg litt mer om før de skriver alt mulig dritt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RIAA-gjengen har "hengt" folk nesten i alle andre europeiske land, kjære Norge står for tur etter nytt år når den nye loven blir gjeldende... :whistle:

5230293[/snapback]

Da har de faktisk lov til det og iogmed at de da faktisk slår ned på lovbrytere, og hvorvidt folk er enig i dette eller ikke kan de da heller starte en egen tråd om.
Lenke til kommentar
Lovene om fildeling og nedlasting har blitt innskjerpet i den senere tid for de som ikke var klar over det.

 

All form for nedlasting det være seg mp3, tv-serier eller filmer som er rettighetsbeskyttet er ifølge norsk lov straffbart.

5229120[/snapback]

Fra og med 1.januar ja, og etter min klokke er det enda en måned til. Og da bør man ta slike brev ganske så mye mer seriøst.

5230220[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt logikken bak det? Slike Mail fra selskapene som går ut til ISPene er nesten utelukkende fordi folk deler materiale, noe som er ulovlig den dag i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Virker uansett litt som det mest er folk som deler gjennom DC som er utsatt, folk har jo blitt tatt for dette både i Sverige og Norge (litt spesielt tilfelle her da..). Føler BitTorrent er hakket tryggere.. Eller er jeg kanskje litt naiv her? Fra sakene i USA så viser det jo at de ikke tar de som deler nest, heller bare noen helt tilfeldige

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva folk syter om her. Det er er bare god service fra Tele2 at de sier i fra fordi de har blitt kontaktet av RIAA eller et annet byrå om at det foregår ulåvelig fildeling.

 

Tele2 gir ikke ut noe informasjon om deg, men i en eventuell rettsak så kan vel retten kreve at Tele2 skal gi ut informasjon.

Lenke til kommentar
Virker uansett litt som det mest er folk som deler gjennom DC som er utsatt, folk har jo blitt tatt for dette både i Sverige og Norge (litt spesielt tilfelle her da..). Føler BitTorrent er hakket tryggere.. Eller er jeg kanskje litt naiv her? Fra sakene i USA så viser det jo at de ikke tar de som deler nest, heller bare noen helt tilfeldige

5230498[/snapback]

 

Lurer jeg også på.. er det så at sjansen for å bli tatt med DC er "høyere"?

Og hva med nyutviklede Freenet? Kryptert fildeling...

Lenke til kommentar
Virker uansett litt som det mest er folk som deler gjennom DC som er utsatt, folk har jo blitt tatt for dette både i Sverige og Norge (litt spesielt tilfelle her da..). Føler BitTorrent er hakket tryggere.. Eller er jeg kanskje litt naiv her? Fra sakene i USA så viser det jo at de ikke tar de som deler nest, heller bare noen helt tilfeldige

5230498[/snapback]

 

Dette er vel snakk om å drifte en DC-server, ikke bare dele? Jeg ville tro BT er mer utrygt, fordi det er så utrolig kajpt og lett å hente inn masse IPer med det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er kanskje litt OT men:

 

For det som vet hvordan man bruker IRC til å laste ned vil jeg anbefale å begynne å bruke det. Også mye raskere.

5231081[/snapback]

 

Ja, det er ikke dumt. Xdcc boter og slikt. Husker jeg brukte det i gode gamle dager :D Går fort ja, og et helt greit grensesnitt. Må vel dog ha litt mer datakunnskaper enn å bruke de mest brukervennlige P2P programvarene som DC++, Limewire etc.

Lenke til kommentar
Ok, det er ikke tele2 sin feil. Men de må ta litt av skylda. De velger å gå videre med en klage som fremstår som en trussel om rettsak. Med henvisning til personvernet så burde denne klagen stoppet hos tele2. Simonsen Føyen har ingen god sak og er avhengige av informasjon fra tele2 for at det i det hele tatt skal bli noen. At tele2 velger å gå videre med dette vitner på dårlig bedømmelse og kritikkverdig holdning til personvern. For de har som de sier selv, en passiv rolle i slike saker.

5228232[/snapback]

 

Fra hvilken planet er du? :tease:

 

Vet ikke helt hvordan du leser dette brevet, menne å gi tele2 alt annet enn kreditt for dette skrivet finner jeg vansklig, de har jo rett og slett sendt ut et info skriv til kunden, et som faktisk er formulert ganske så "snilt" også hvor de rett og slett informerer om hva de er lov pålagt til.

 

Å dra personvern inn i dette er på trynet, for det er ingen ting her som bryter med noen etiske / eller rettningslinjer for norsk personverns lov. Hadde de derimot gitt ut denne infoen til Simonsen Føyen uten at politiet derimot hadde spørt om det, så kunne vi snakket personvern.

 

Tele2 kunne valgt å drite i å informere kunden om at han faktisk har blitt oppdaget, så kanskje det faktisk hadde endt med en politanmeldelse etterhvert?

 

Så tele2 bør fortsette denne praksisen spør du meg. :)

5230181[/snapback]

 

Jaha, så da er det greit hvis du hadde fått et brev i posten som lød: "Vi vet du stjal i butikken igår! Vi vet ikke hva du stjal, men noe var det, det er vi helt sikre på!Nå blir du snart anmeldt! Hilsen Butikken på hjørnet"

 

Litt dårlig sammenlikning da, men saken er at før Tele2 sender ut noesomhelst av brev, så må dem jo forsikre seg om at de personene som klager har noe konkret å klage for, og dette må jo selvfølgelig legges ved i brevet. Hvis ikke klagerne skaffer disse oppplysningene, bør Tele2 si pent hadet, og be dem komme igjen neste gang, case closed! Folk blir jo litt shaky når dem får et slikt brev, og jeg er sikker på at i de fleste tilfellene så har dem ingenting på deg, virker som om de bare får ISP til å sende ut et generelt skremselsbrev for å lage litt uro i miljøet.

Lenke til kommentar
Ok, det er ikke tele2 sin feil. Men de må ta litt av skylda. De velger å gå videre med en klage som fremstår som en trussel om rettsak. Med henvisning til personvernet så burde denne klagen stoppet hos tele2. Simonsen Føyen har ingen god sak og er avhengige av informasjon fra tele2 for at det i det hele tatt skal bli noen. At tele2 velger å gå videre med dette vitner på dårlig bedømmelse og kritikkverdig holdning til personvern. For de har som de sier selv, en passiv rolle i slike saker.

5228232[/snapback]

 

Fra hvilken planet er du? :tease:

 

Vet ikke helt hvordan du leser dette brevet, menne å gi tele2 alt annet enn kreditt for dette skrivet finner jeg vansklig, de har jo rett og slett sendt ut et info skriv til kunden, et som faktisk er formulert ganske så "snilt" også hvor de rett og slett informerer om hva de er lov pålagt til.

 

Å dra personvern inn i dette er på trynet, for det er ingen ting her som bryter med noen etiske / eller rettningslinjer for norsk personverns lov. Hadde de derimot gitt ut denne infoen til Simonsen Føyen uten at politiet derimot hadde spørt om det, så kunne vi snakket personvern.

 

Tele2 kunne valgt å drite i å informere kunden om at han faktisk har blitt oppdaget, så kanskje det faktisk hadde endt med en politanmeldelse etterhvert?

 

Så tele2 bør fortsette denne praksisen spør du meg. :)

5230181[/snapback]

 

Jaha, så da er det greit hvis du hadde fått et brev i posten som lød: "Vi vet du stjal i butikken igår! Vi vet ikke hva du stjal, men noe var det, det er vi helt sikre på!Nå blir du snart anmeldt! Hilsen Butikken på hjørnet"

 

Litt dårlig sammenlikning da, men saken er at før Tele2 sender ut noesomhelst av brev, så må dem jo forsikre seg om at de personene som klager har noe konkret å klage for, og dette må jo selvfølgelig legges ved i brevet. Hvis ikke klagerne skaffer disse oppplysningene, bør Tele2 si pent hadet, og be dem komme igjen neste gang, case closed! Folk blir jo litt shaky når dem får et slikt brev, og jeg er sikker på at i de fleste tilfellene så har dem ingenting på deg, virker som om de bare får ISP til å sende ut et generelt skremselsbrev for å lage litt uro i miljøet.

5234982[/snapback]

 

Hva slags bisarr sammenlikning er det? Jeg foreslår du leser det som står i brevet, nøye. Det er et rent informasjonsbrev fra tele2. Om folk blir shaky av det kan man nesten ikke klandre tele2 for, de må jo nesten anta at folk klarer å lese norsk...

 

AtW

Lenke til kommentar
Lovene om fildeling og nedlasting har blitt innskjerpet i den senere tid for de som ikke var klar over det.

 

All form for nedlasting det være seg mp3, tv-serier eller filmer som er rettighetsbeskyttet er ifølge norsk lov straffbart.

5229120[/snapback]

Fra og med 1.januar ja, og etter min klokke er det enda en måned til. Og da bør man ta slike brev ganske så mye mer seriøst.

5230220[/snapback]

 

 

Nei, loven ble endret 1. juli i år (altså for noen mnd. siden).

Bare sjekk endringsdato på Åndsverksloven.

Lenke til kommentar

Den typen av brev Tele2 har sendt ut, er helt vanlige her i sverige og, og sjelden blir noe gjort utover det som står i brevet, synes mottaker av brevet skal vurdere sende blomster til Tele2 jeg, da han/hun faktisk får en advarsel og kan legge fildeling på is noen dager *för* politi anmeldelsen kom.

Lenke til kommentar

Jaha, så da er det greit hvis du hadde fått et brev i posten som lød: "Vi vet du stjal i butikken igår! Vi vet ikke hva du stjal, men noe var det, det er vi helt sikre på!Nå blir du snart anmeldt! Hilsen Butikken på hjørnet"

 

Litt dårlig sammenlikning da, men saken er at før Tele2 sender ut noesomhelst av brev, så må dem jo forsikre seg om at de personene som klager har noe konkret å klage for, og dette må jo selvfølgelig legges ved i brevet. Hvis ikke klagerne skaffer disse oppplysningene, bør Tele2 si pent hadet, og be dem komme igjen neste gang, case closed! Folk blir jo litt shaky når dem får et slikt brev, og jeg er sikker på at i de fleste tilfellene så har dem ingenting på deg, virker som om de bare får ISP til å sende ut et generelt skremselsbrev for å lage litt uro i miljøet.

5234982[/snapback]

 

 

Har undret meg over hvorfor enkelte reagerer slik på å få en vennlig informasjon om at du blir overvåket og er oppdaget, ikke fra overvåker men fra passiv tredjepart. Som en sa her, de fortjener blomster for det de gjør. Men så slo det meg at det slevsagt ikke er disse personene som får brevet, derimot er det vel mamma som får det. Ettersom ingen av dem kan lese særlig godt blir de begge redde og forferdet over at Tele 2 truer dem på en så ufin måte. Ikke har de delt noe heller, bare lastet ned noen hundre megabyte på kasaa (like uvitende om at alt de laster ned pr. default er tilgjenglig for alle andre).

Utakk er verdens lønn er det visst noe som heter :p

Lenke til kommentar

Når du ser hvem som har blitt tatt i Norge er du 100% trygg for ikke å bli tatt for noen ting så lenge du ikke driver aktivt med fil deling (egne hublister osv)

 

Og skulle de mot alle odds gå videre måe de ha håndfaste bevis, du har som person ikke 100% ansvar for en ip adresse, dere må huske at det er IKKE fødsel nummeret deres, det kan være hvem som helst som sitter å laster ned (regner med at de fleste ikke rekker opp handa om det skulle bli spørsmål).

 

Om det en gang skulle bli slik at du blir politianmeldt i Norge, hvor lang tid tar det for personen det gjelder å kvitte seg med hardisker evnt eksterne disker, 1-2 min. Nei da kan du ijgen se på de som virkelig har blitt dømt, de har jo regelrett blitt tatt med buksa nede med tonnvis av matriale som de distriburerer

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

TommyL

 

Jaha, så da er det greit hvis du hadde fått et brev i posten som lød: "Vi vet du stjal i butikken igår! Vi vet ikke hva du stjal, men noe var det, det er vi helt sikre på!Nå blir du snart anmeldt! Hilsen Butikken på hjørnet"

 

Litt dårlig sammenlikning da, men saken er at før Tele2 sender ut noesomhelst av brev, så må dem jo forsikre seg om at de personene som klager har noe konkret å klage for, og dette må jo selvfølgelig legges ved i brevet. Hvis ikke klagerne skaffer disse oppplysningene, bør Tele2 si pent hadet, og be dem komme igjen neste gang, case closed! Folk blir jo litt shaky når dem får et slikt brev, og jeg er sikker på at i de fleste tilfellene så har dem ingenting på deg, virker som om de bare får ISP til å sende ut et generelt skremselsbrev for å lage litt uro i miljøet.

 

 

Jeg tror ikke helt du forstår poenget. Forestill deg at du sitter å sharer masser av data. Du tror alt går greit siden du aldri hører noe. Plutselig endres lovene i norge, og da har kanskje RIAA og MPAA mulighet til å forfølge sakene. Du fortsetter da sikkert din vanlige praksis, og så får du disse byråene på nakken siden du har fortsatt i samme sporet.

 

Men nå som du får advarsler så må du også se på det som advarsler. Hvis lovene endres så sliter du kanskje, men slik det er nå så har du mulighet til å ta dine forhåndsregler og være litt mer forsiktig.

 

Dessuten så tror jeg nok antipiratene er temmelig sikre på at de har catchet en pirat før de går til det skrittet å kontakte isp`en til brukeren. Tror du tar feil når du sier at de sender ut generelle skremselsbrev til "uskyldige" brukere.

Lenke til kommentar

 

Hva slags bisarr sammenlikning er det? Jeg foreslår du leser det som står i brevet, nøye. Det er et rent informasjonsbrev fra tele2. Om folk blir shaky av det kan man nesten ikke klandre tele2 for, de må jo nesten anta at folk klarer å lese norsk...

 

AtW

5234988[/snapback]

 

Hvorfor er dette en bisarr sammenlikning da?

 

Skjønner ikke hvordan folk kan karakterisere dette brevet som et "opplysningsbrev", når det vitterlig står klare anklager om ulovlig virksomhet rettet mot mottaker. Og sammen med slike anklager skal det selvfølgelig vedlegges grunnlag for påstandene spør du meg.

 

Og ja, jeg tror RIAA og MPAA er villig til å gå lenger enn noen av oss tror. Vi snakker om det eneste som betyr noe for dem, nemlig penger.

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...