Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

fikk brev fra tele2 om fildeling


Anbefalte innlegg

Det blir vel action når den oppdaterte åndsverksloven blir innført. Jeg synes også det er greit at de som "deler ut" copyrightbeskyttet materiale uten å ha noen rett til å gjøre det får en smekk over fingrene slik som disse brevene. Det de driver med er kanskje ikke ulovlig i dag, men over nyttår (er det ikke da loven trer i kraft?) vil mye av denne typen aktivitet bli kriminalisert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det blir vel action når den oppdaterte åndsverksloven blir innført. Jeg synes også det er greit at de som "deler ut" copyrightbeskyttet materiale uten å ha noen rett til å gjøre det får en smekk over fingrene slik som disse brevene. Det de driver med er kanskje ikke ulovlig i dag, men over nyttår (er det ikke da loven trer i kraft?) vil mye av denne typen aktivitet bli kriminalisert.

5228211[/snapback]

 

Å dele filmer på nett er allerede ulovlig, så det er ikke loven det står på. Personlig tror jeg de vegrer seg for å angripe "småkriminalitet" som er akseptert av store segmenter av samfunnet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok, det er ikke tele2 sin feil. Men de må ta litt av skylda. De velger å gå videre med en klage som fremstår som en trussel om rettsak. Med henvisning til personvernet så burde denne klagen stoppet hos tele2. Simonsen Føyen har ingen god sak og er avhengige av informasjon fra tele2 for at det i det hele tatt skal bli noen. At tele2 velger å gå videre med dette vitner på dårlig bedømmelse og kritikkverdig holdning til personvern. For de har som de sier selv, en passiv rolle i slike saker.

Lenke til kommentar

Bruk PeerGuardian. Stenger ute iper som kommer fra MPA RIAA osv. Ellers kan du være trygg på at isp ikke utgir navnet ditt så det er braer for å skremme :)

 

Alternativt kan du jo la vær, og ha gleden av å påføre disse administrasjonskostnader som ikke er verdt en dritt :!:

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Start Networks skriver derimot at 6mbit passer utmerket til fildeling. http://www.start.no/bredband/2005/05/31-7747.html

:!:

5228079[/snapback]

 

Husk nå å ha tunga rett i munn her.... Fildeling i seg selv er ikke ulovlig. Ikke kopibeskyttet matriale er fullt lovlig å legge ut(selv om dette ikke er det flesteparten bruker det til).

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Det har ikke vært EN eneste fildelingsak i Norge ennå med vanlige fildelere. Det eneste har vært studenter som har misbrukt universitetets linjer eller medlemmer i warezgrupper. Ta det helt med ro..

 

Dette er bare et meningsløst trusselbrev som Tele2 sender ut til 25% av kundene sine. Tele2 er faktisk den eneste ISP som videresender trusselbrev. Start Networks skriver derimot at 6mbit passer utmerket til fildeling. http://www.start.no/bredband/2005/05/31-7747.html

:!:

5228079[/snapback]

 

Ja, vi elsker dette landet!

 

:p

 

Har en del kompiser som har fått samme brevet.. Tror ikke det er noe å bekymre seg så mye for..

 

Angående PeerGuardian2 så tror jeg faktisk at det funker til en viss grad siden det hele tiden krever å oppdatere listen sin :p

Lenke til kommentar
Ok, det er ikke tele2 sin feil. Men de må ta litt av skylda. De velger å gå videre med en klage som fremstår som en trussel om rettsak. Med henvisning til personvernet så burde denne klagen stoppet hos tele2. Simonsen Føyen har ingen god sak og er avhengige av informasjon fra tele2 for at det i det hele tatt skal bli noen. At tele2 velger å gå videre med dette vitner på dårlig bedømmelse og kritikkverdig holdning til personvern. For de har som de sier selv, en passiv rolle i slike saker.

5228232[/snapback]

 

Går videre på hvilken måte? Framstår som en trussel? Da leser du jaggu brevet på en veldig "aggresiv måte". De går ikke videre i det hele tatt, de informer deg på en saklig måte om at din ip har mottatt en klage, og hvilke konsekvenser dette i verste fall kan føre med seg. Hva har personvern med dette å gjøre? Tele2 har ikek gitt ut noen opplysninger om deg til noen...

 

AtW

Lenke til kommentar
Det har ikke vært EN eneste fildelingsak i Norge ennå med vanlige fildelere. Det eneste har vært studenter som har misbrukt universitetets linjer eller medlemmer i warezgrupper. Ta det helt med ro..

 

Dette er bare et meningsløst trusselbrev som Tele2 sender ut til 25% av kundene sine. Tele2 er faktisk den eneste ISP som videresender trusselbrev. Start Networks skriver derimot at 6mbit passer utmerket til fildeling. http://www.start.no/bredband/2005/05/31-7747.html

:!:

5228079[/snapback]

 

Ja, vi elsker dette landet!

 

:p

 

Har en del kompiser som har fått samme brevet.. Tror ikke det er noe å bekymre seg så mye for..

 

Angående PeerGuardian2 så tror jeg faktisk at det funker til en viss grad siden det hele tiden krever å oppdatere listen sin :p

5228268[/snapback]

 

Det viler jeg sterkt på, folk a som driver med slikt er ikke helt amatør heller, å skifte IP er en simpel sak. Og denne lista til peerguradian har vist seg å inneholde en del feil. Og hvordan får de tak i disse IPene som de mener RIAA bruker til å sjekke hva folk deler?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Ok, det er ikke tele2 sin feil. Men de må ta litt av skylda. De velger å gå videre med en klage som fremstår som en trussel om rettsak. Med henvisning til personvernet så burde denne klagen stoppet hos tele2. Simonsen Føyen har ingen god sak og er avhengige av informasjon fra tele2 for at det i det hele tatt skal bli noen. At tele2 velger å gå videre med dette vitner på dårlig bedømmelse og kritikkverdig holdning til personvern. For de har som de sier selv, en passiv rolle i slike saker.

5228232[/snapback]

 

 

Gå videre med hva? Hvor skriver de at de har til hensikt å gå videre?

 

 

Mens du preker om det vitner om dårlig dømmekraft, så påstår jeg at ditt inlegg vitner om dårlige norsk-kunskaper. Eller har du bare ikke giddi å lese hele brevet?

 

Personvern er nettopp det Tele2 utøver her .. de har ikke oppgitt til MPA hvem som eier linjen, og de har ikke til hensikt å gjøre det. Det de skriver er, at OM det skulle bli en rettsak/siktelse og påtalemyndigheten krever å få vite hvem som gjemmer seg bak den aktuelle IP-adressen, så er de tvunget å gjøre det i henhold til norsk lov.

 

 

Så jeg spør deg; hva skal Tele2 ta litt av skylden for? For at abonnenten bryter loven? For at de er snille og sier ifra at den store stygge ulven er på krigsstien?

 

 

Hadde vært fint om folket hadde giddi å lese litt nøyere før de kom med beskyldninger og teite kommentarer. Det gjelder ca. halvparten av de som har svart i denne tråden.

 

 

Som ATWindsor sier: Det skal ikke være lett å yte god service.

Lenke til kommentar

Jeg har fått et tilsvarende brev for en stund tilbake siden, og da var det med full informasjon om hvike fil det gjaldt til hvilket tidspunkt, og da hadde filen et helt annet navn en filmen det gjaldt. Så jeg tror ikke du /dere skal undervurdere dem. Men tar man brevet til etterretning og roer ned delingen litt en periode tror jeg ikke man skal frykte noe.

 

Men det er jo klart det er greit å få vite hvilke filer det gjelder, for da er det jo bare å fjærne delingne på den/de filene. :p

Endret av lord_n
Lenke til kommentar
Hmm, syns det er snålt jeg, har hatt Tele2 LENGE nå, å har brukt linja fullt på nedlasting å så mye på opplasting som jeg kan hele tiden nesten, har ikke fått noe probs, bruker bittorrent da, og litt DC..

Rart ikke jeg har fått ett sånnt ett da  :hrm:

5228423[/snapback]

 

Aldri hørt om stikkprøver eller ? ;)

Lenke til kommentar
Problemet er vell ikke det han har lastet ned? det er jo lovlig?(eller tar jeg feil)

5227593[/snapback]

 

 

I dette tilfellet er det nok ikke det han har lastet opp som er problemet ja, men at det er lovlig å laste ned? hehe nei er nok fortsatt ulovlig det :p~ dvs ulovlig og laste ned ting du ikke har rettigheter på vel og merke

Lenke til kommentar

I gamledager så kopierte man disketter og cd.

Pc'en var ikke koblet til noen server.

Da var det virkelig vanskelig å bli tatt, men det var heller ikke så "lett" å skaffe seg programmer.

 

Nå virker det som det er en menneskerett å drive med fildeling (?).

Hva slags moral har dere ? Tror dere at noe er gratis ?

Lenke til kommentar
Ok, det er ikke tele2 sin feil. Men de må ta litt av skylda. De velger å gå videre med en klage som fremstår som en trussel om rettsak. Med henvisning til personvernet så burde denne klagen stoppet hos tele2. Simonsen Føyen har ingen god sak og er avhengige av informasjon fra tele2 for at det i det hele tatt skal bli noen. At tele2 velger å gå videre med dette vitner på dårlig bedømmelse og kritikkverdig holdning til personvern. For de har som de sier selv, en passiv rolle i slike saker.

5228232[/snapback]

 

Fra hvilken planet er du? :tease:

 

Vet ikke helt hvordan du leser dette brevet, menne å gi tele2 alt annet enn kreditt for dette skrivet finner jeg vansklig, de har jo rett og slett sendt ut et info skriv til kunden, et som faktisk er formulert ganske så "snilt" også hvor de rett og slett informerer om hva de er lov pålagt til.

 

Å dra personvern inn i dette er på trynet, for det er ingen ting her som bryter med noen etiske / eller rettningslinjer for norsk personverns lov. Hadde de derimot gitt ut denne infoen til Simonsen Føyen uten at politiet derimot hadde spørt om det, så kunne vi snakket personvern.

 

Tele2 kunne valgt å drite i å informere kunden om at han faktisk har blitt oppdaget, så kanskje det faktisk hadde endt med en politanmeldelse etterhvert?

 

Så tele2 bør fortsette denne praksisen spør du meg. :)

Endret av warelf
Lenke til kommentar
Lovene om fildeling og nedlasting har blitt innskjerpet i den senere tid for de som ikke var klar over det.

 

All form for nedlasting det være seg mp3, tv-serier eller filmer som er rettighetsbeskyttet er ifølge norsk lov straffbart.

5229120[/snapback]

Fra og med 1.januar ja, og etter min klokke er det enda en måned til. Og da bør man ta slike brev ganske så mye mer seriøst.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...