Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

fikk brev fra tele2 om fildeling


Anbefalte innlegg

Litt rart dette da, har selv lastet ned over 300-400gb siden vi fikk bredbånd i sommer.

Den første helga lastet jeg over 35gb :innocent:

 

Og nå er vel nette nedsat, men det er vel 2mb inn og 6mb ut :!:

Tror jeg har delt veldig mange gb da, vanligvis så er uthastighetene den tredoble av innhastigheten

 

Rart ikke jeg har fått noe brev da :innocent:

5242495[/snapback]

 

Ja det er "rart", fint om folk leser tråden, istendenfor å gjenta det samme igjen og igjen.... Det er helt sikkert stikkprøver det er snakk om.

 

AtW

5242507[/snapback]

Beklager, men jeg fikk ikke lest hele tråden.

 

Men det er ikke noe galt med en advarsel, jeg har faktisk snakket personlig med folk fra nordkontakt. Selv så er de ikke i mot fildeling da, men må vel bare laste ned som faen før nyttår da?

 

BTW har foresten nordkontakt/gildeskål kommune nett

 

Er ikke sikker på om jeg leste rett men er det bare tele2 som sender bra med advarsel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere vinkler

 

Får det første hva skall man men så raske linjer om fil deling ikke er en mulighet lenger?, trenger jo brøkdelen av det vi alleredet har til spilling og surfing.

 

Og haddet ikke dette med brevet også vært en effetkiv måtet til å få kunder til IKKE å bruke sin hele bånnbreddet, om en person slutter å laste ned - svupp - er det plass til mange kunder ekstra evnt fler kunder for akseptabel hastighet - de får mindre klager på ustabil linje.

 

Så her kan det spekuleres i det uendlige om fremtiden til begge parter, et sted kommer forandringen i alle fall det er helt sikkert (Kunden - isp - mediet)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Lovene om fildeling og nedlasting har blitt innskjerpet i den senere tid for de som ikke var klar over det. All form for nedlasting det være seg mp3, tv-serier eller filmer som er rettighetsbeskyttet er ifølge norsk lov straffbart.

5229120[/snapback]

Fra og med 1.januar ja, og etter min klokke er det enda en måned til. Og da bør man ta slike brev ganske så mye mer seriøst.

5230220[/snapback]

Nei, loven ble endret 1. juli i år (altså for noen mnd. siden).

Bare sjekk endringsdato på Åndsverksloven.

5235374[/snapback]

Riktig, de nye endringene i åndsverkloven gjorde all form for nedlasting som tidligere var lov til privat bruk ulovlig 1. juli d.å.

Dette står meg bekjent ikke eksplisitt, men ved krav om "lovlig kopieringsgrunnlag" i tråd med "tretrinnstesten" etter Berlinkonvensjonens artikkel 9.2 kan man medvirke til ulovlig spredning av musikk ved å laste ned filer som kan være en kopi av en kopi av en original. Om folk bryr seg om det er imidlertid en annen sak.

 

En smule off-topic, javel, men bare for å ha det klart. :)

Lenke til kommentar

Er det ikke så at det vil bli mange ganger vanskeligere for både ISP og diverse anti-piratselskaper å få tak i en hvis man går over til kryptert fildeling?

 

Et prosjekt ved navn freenet har utviklet et P2P system som kalles darknet hvor all fildeling foregår kryptert. Ville ikke dette minske sjansene for å bli "oppdaget". Jeg mener, de vil jo fortsatt se deg, men de vil ikke kunne se hva du driver med...

 

What is Freenet?

Freenet is free software designed to ensure true freedom of communication over the Internet. It allows anybody to publish and read information with complete anonymity. Nobody controls Freenet, not even its creators, meaning that the system is not vulnerable to manipulation or shutdown. Freenet is also very efficient in how it deals with information, adaptively replicating content in response to demand. For more information, please read What Is Freenet.

 

For more, please see http://freenet.sourceforge.net/index.php?page=whatis

 

BTW: Freenet er foreløpig i BETA og finnes her:

http://freenet.sourceforge.net/

Det er fortsatt komplisert og vanskelig å bruke så det er ikke noe for de som ikke er spesielt interesserte. For alle andre, vent til det har fått utvikle seg litt vidre og har fått bl.a. sitt eget GUI (altså ikke bruk gjennom browser)

 

Og for dere som ikke liker dette med fildeling så har hjernen bak dette prosjektet skrevet noe dere burde lese nederst på Philosophy siden..

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar
Er det ikke så at det vil bli mange ganger vanskeligere for både ISP og diverse anti-piratselskaper å få tak i en hvis man går over til kryptert fildeling?

 

Et prosjekt ved navn freenet har utviklet et P2P system som kalles darknet hvor all fildeling foregår kryptert. Ville ikke dette minske sjansene for å bli "oppdaget". Jeg mener, de vil jo fortsatt se deg, men de vil ikke kunne se hva du driver med...

 

What is Freenet?

Freenet is free software designed to ensure true freedom of communication over the Internet. It allows anybody to publish and read information with complete anonymity. Nobody controls Freenet, not even its creators, meaning that the system is not vulnerable to manipulation or shutdown. Freenet is also very efficient in how it deals with information, adaptively replicating content in response to demand. For more information, please read What Is Freenet.

 

For more, please see http://freenet.sourceforge.net/index.php?page=whatis

 

BTW: Freenet er foreløpig i BETA og finnes her:

http://freenet.sourceforge.net/

Det er fortsatt komplisert og vanskelig å bruke så det er ikke noe for de som ikke er spesielt interesserte. For alle andre, vent til det har fått utvikle seg litt vidre og har fått bl.a. sitt eget GUI (altså ikke bruk gjennom browser)

 

Og for dere som ikke liker dette med fildeling så har hjernen bak dette prosjektet skrevet noe dere burde lese nederst på Philosophy siden..

5243327[/snapback]

 

Altså det de gjør nå er jo bare å sjekke filnavnet på det du deler og ipen din, å kryptere filene alene hjelper vel neppe mot slikt? Om jeg ikke blander, så er jo cluet med freenet at det ikke er noen direkte kobling mellom sender og mattoaker, da alle filer blir delt opp og sendt i hytt og pine overalt kloden rundt, og at hver slik del kommer fra forskjeliige folk, og da har den vært innom så mange ledd at du ikke aner hvem den egentlig kom fra (og filene er også kryptert, slik at ingen kjenner innholdet på filene som går igjennom deres maskiner).

 

Dette er jo en lite båndbredde-gunstig måte å gjøre det på, men om det blir for mye tull med vanlig deling, så kommer det jo til å bli gjort sånn.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Strengt tatt så vil det vel faktisk bli båndbredde-gunstig med tiden, ettersom de mest populære tingene vil være tilgjengelig flere steder og antageligvis da i nærheten av deg... Da vil jo hastigheten være høy uansett siden filen er så lett tilgjengelig...

5243734[/snapback]

 

Poenget er jo at det må mange mange ledd mellom sender og mottaker, og det er lite sannsynlig at alle disse leddene ligger på den raskete veien mellom sender og mottaker, og da bruker man opp mer båndbredde enn man trenger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Joda, jeg ser poenget ditt, men jeg tror at siden de mest populære filene skal være tilgjengelige fra så mange forskjellige steder så vil det på tross av alle omveiene være så mange veier til så mange brukere at hastigheten vil holde seg høy alikevel..

5243795[/snapback]

 

Grunnen til at jeg ikke har tro på dette er at vanligvis prøver man å finne raskeste vei fra bruker A til bruker B, mens freenet ikke har det som mål, den prøver å finne en ikke sporbar vei. Derfor vil alle ikke-anonyme distribuerte nettverk antaklig være kjappere med samme antall brukere. Jeg tror heller ikke freenet henter ned fra mange brukere, er det ikke slik at en person sender deg fila, bare at forskjellig deler av den kommer mange forskjellige veier (med forbehold om at det er lenge siden jeg har lest om det)?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Noen her som vil bli tatt ?  :whistle:

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/12/06/451410.html

5259257[/snapback]

 

Nå er jo dette bare snakk om en potensiell anmeldelse, og i tillegg er det lagt ut på vanlig nettsider(?) noe som i høyeste grad er spesielt. (om man skal tro db sin noe reduserte tekniske kompetanse)

 

"På profilerte piratnettsteder ligger filmen ute i flere kopier."

 

Er det så mange profilerte nettsider som legger ut materiale rett på siden? Ikke som jeg vet om (men jeg er ikke helt inne på slikt da), noe sier meg at de snakker om piratebay og da kommer de neppe langt...

 

Vi får se, personlig tror jeg dette koker bort i kål

 

AtW

Lenke til kommentar
- Det er jo ikke lov å gjøre dette, og vi tror vi kan finne ut hvem som står bak. Vi ønsker også å gå videre med saken av prinsipp. Det er flere i filmbransjen som sikkert kan ha interesse at saken prøves for retten, men hvem som eventuelt går videre med saken er for tidlig å si, sier Stein B. Kvae i produksjonsselskapet Paradox til Dagbladet.no.

 

Igjen må de ikke bare finne kilden men ta dem med buksa nede sammen med matrialet. De får store problemer med å arestere noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...