Gå til innhold

ATI attacks Nvidia like a cornered rat...


Stigma

Anbefalte innlegg

Hvis vi ikke allerede visste det sto dårlig til med ATI, sjekk denne siste propogandaen som ble produsert av deres markedsavdeling.

 

Ikke bare er mye av det direkte løgn og mer treffende om deres egne produkter enn Nvidia's, men hele dokumentet bærer en aura av seriøsitet man ville forventet av et par 14-årige fanboys... Helt håpløs, men morsomt som fader å lese! :D

 

http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/NVDesperate/2

 

Gratulerer med å torpedere eget (allerede synkende) skip ATI...

 

Enjoy!

-Stigma

 

PS: Jeg foretrekker verken Nvidia eller ATI, personlig bruker jeg bare det beste som finnes på markedet til en hver tid, så ikke kom med fanboy svar til dette. Inlegget er nagativt vinklet fordi ATI's utlspill i dette tilfellet er så til de grader barnslig og usakelig.

 

Kilde

http://forums.anandtech.com/messageview.as...0&enterthread=y

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste vi vel kan fastslå som direkte løgn er vel deres påstand om at nVidia har broken SM3.0. Men jeg er nå ikke så sikker på at dette kommer fra ATi, som du sier så virker det ganske amatør messig ut. Det er heller ikke som at nVidia ikke har brukt samme taktikk.

Det er vel kanskje litt overdrevet å si at ATi er et synkene skip. Uansett er det trjede gangen dette er blitt tatt opp.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ta standpunkt til ATI vs Nvidia, men er enig med MistaPi om at dette ikke positivt kan bekreftes å komme fra ATI. Kanskje man burde utøve kildekritikk?

 

Gratulerer med å torpedere eget (allerede synkende) skip ATI...

Gratulerer med å ukritisk forutsette at dokumentet er ATI-materiale. Enig i at det var morsom ironisk lesning forresten :lol:

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Smartere hoder enn meg har festet lit til at dette ikke er en fake, men det kan selvfølgelig ingen utelukke 100% utenom ATI selv. Det står forøvrig mye interessant i hovedtråden som jeg refererte til.

 

Sorry om det har blitt postet tidligere, men det var vanskelig finen noen relevante eksiterende tråder via søk, så jeg tok sjansen på å starte en ny.

 

"Synkende skip" var kanskje litt sterkt, men det var ærlig talt et slikt intrykk jeg fikk av denne lesningen heh... den "reklamen" der hadde vel eksakt motsatt virkning på meg enn det som var intensjonen. Jeg kan tenke meg de fleste andre oppegående entusiaster også finner den like latterlig. Kort-tenkt av ATI marketing ettersom det er nettop denne gruppen som kjøper top-end kortene ~_^

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Uten å kommentere noe annet rundt dette. Selv om det kanskje ikke er sant så vekket det et spørsmål ved meg når de snakker om at 110nm arkitekturen til 7800GTX kjøres altfor hardt volt messig?

 

Er det noen som kan gi litt inngående forklaring på hvordan dette er med 7800GTX og X1800XT og hvordan det er med volt, watt og varmeutvikling på disse?

 

Og det kan jo umulig være sant ang. levetiden?

Lenke til kommentar

Mean time between failure er nok sikkert basert på korrekte data, da slike ting er public informasjon som ATI kan grave opp. Du kan nok regne med at vinkliungen her er like absurd som på resten av de "faktuelle" dataene de bruker. Nå tviler jeg veldig sterkt på at de vil ryke så fort, men her er ihverfall noen tankevekkere:

 

- 1800-serien svelger unna mer strøm enn 7800GTX, selv 512MB versjonen. Nå har jeg ikke data for hånd til å se hvem som bruker høyest spenning eller om strømforbruket på x1800 er bare masse ampere, men at chippen skvises for alt den er verdt er det ihverfall ingen tvil om. stein i glasshus, som det meste i den powerpoint presentasjonen...

 

- ATI's produkter har 1års warranty tid. De droppet den nylig fra 2 år til 1. Dette påvirker selvfølgleig ikke oss her i norge, men i mesteparten av verden er det garantien fra produsent som gjelder. Nvidias produkter har fremdeles 2 år. Hvem er det som er redd for levetiden på produktene sine? Og hadde Nvidia virkelig hatt 2 års garanti på produkter som var dømt til å ryke etter 2 måneder med konstant bruk? neppppe.... snakk om å skyte seg selv i foten om de må erstatte alle kortene sine om 12-18 måneder? Så dum er de ikke, de vil jo toss alt tjene penger.

 

- Levetiden på chips som voltes høyere reduseres. Det er det ingen tvil om. En chips levetid dog måles som regel i mange 10-år. Nå skal jeg ikke påstå at jeg sitter på akkurat disse data for 7800GTX GPU'en, men på CPU'er kan du klokke dem HARDT, typ 25-30% og fremdeles overlever de lett mye mye lengre enn de er verdt å spare på (5+ år). Samtlige av mine CPU og skjerkort har vært klokket. Ingen av dem har blitt ødelagt av slitasje (dvs. ingen av dem bare sluttet å fungere av seg selv plutselig). Jeg ville ihverfall tro at en GPU har en levetid på mange mange år, selv med "bare" stock-kjøling.

 

-Den gjennomsnittlige enthusiast-gamer spiller minst 30 timer/uken? Jaha? Jeg trodde alltid jeg var en entusiast gamer, men jeg ikke tid til å spille minimum 4 timer og 17 minutter hver dag. Kanskje for dem som ikke har jobb og ikke har skole. Disse menneskene må få disse kortene som gaver av rike foreldre da anntar jeg, for arbeide kan de jo ikke ha tid til :p Muuuulig det estimatet var litt vel pessimistisk vinklet eller? :!:

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det eneste vi vel kan fastslå som direkte løgn er vel deres påstand om at nVidia har broken SM3.0. Men jeg er nå ikke så sikker på at dette kommer fra ATi, som du sier så virker det ganske amatør messig ut. Det er heller ikke som at nVidia ikke har brukt samme taktikk.

Det er vel kanskje litt overdrevet å si at ATi er et synkene skip. Uansett er det trjede gangen dette er blitt tatt opp.

5210112[/snapback]

 

Tsja, jeg vil nesten påstå de prisene deres også er på kanten av regelrett løgn. Ta prisene fra en av de største databutikkene, Newegg f.eks:

 

Billigste 7800 GTX (full retail, ikke OEM) : $459.00

Billigste x1800XT (full retail, ikke OEM) : $599.00

 

I føge ATI's plansje er x1800 deres direkte konkurranse mot 7800GTX(256mb).

I prisklassen $499-549 prisklassen.

 

Men vent... markedsprisen til en 7800GTX er jo $50 under minimum dette nivået, og en x1800 ligger $50 over maksimum dette nivået. Faktisk er en x1800 $140, eller med andre ord 30,5% over i pris hos vanlige store retailers i statene...

 

Å si da at produktene ligger i samme prissjikte er i beste tilfelle veldig drøyt, men prisen her både på deres eget produkt og konkurrenten er jo direkte feil. (Du kan argumentere med at de regner på deres utsalgspris uten mellomlegget som er vanlig fra retail selgerene slik at x1800 kanskje akkurat komemr seg under max-prisen, men da må du regne det samme 7800GTX, og da blir bommerten bare enda større på den enden...

 

-Stigma

 

PS: Nei, jeg holder ikke Nvidia for god til slike sleske taktikker heller, det har de jo vist like mye som ATI tidligere med IQ-fjusking osv. , men dette er dog et nytt patetisk lavmål innenfor bransjen av ATI synes jeg... Det er hakket før de skriver "Nvidia er dumme dumme teitinger" :roll:

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Tror du at dette er en ekte persentasjon fra Ati syns jeg oppriktig synd på deg.

5212971[/snapback]

 

Tsja, du skulle jo kanskje tro det var en dårlig spøk laget av noen forum-folk, men mye tyder på at det faktisk er fra ATI. The Inq. har jo faktisk vært i dialog med ATI om akkurat dette som det ble linket til av en annen her, så det faktum at ATI ikke har nektet for at dette kom fra dem indikerer jo absolutt at den kan være ekte. Det er ihverfall til dags dato mer som tyder på at den er ekte enn falsk. Mer info finnes forøvrig i kilde-tråden på anandtech (se bunnen på min første post).

 

Ja ja ja, vi vet alle at The inq. ikke akkurat er det beste kildematerialet, men noe grunnlag bak det de skriver har de nok.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Tror du at dette er en ekte persentasjon fra Ati syns jeg oppriktig synd på deg.

5212971[/snapback]

 

Tsja, du skulle jo kanskje tro det var en dårlig spøk laget av noen forum-folk, men mye tyder på at det faktisk er fra ATI. The Inq. har jo faktisk vært i dialog med ATI om akkurat dette som det ble linket til av en annen her, så det faktum at ATI ikke har nektet for at dette kom fra dem indikerer jo absolutt at den kan være ekte. Det er ihverfall til dags dato mer som tyder på at den er ekte enn falsk. Mer info finnes forøvrig i kilde-tråden på anandtech (se bunnen på min første post).

 

Ja ja ja, vi vet alle at The inq. ikke akkurat er det beste kildematerialet, men noe grunnlag bak det de skriver har de nok.

 

-Stigma

5213290[/snapback]

 

 

Hvis det er sant det du sier Stigma, synes jeg litt synd på Ati...

Hadde egentlig troen på 7800GTX 512....

Lenke til kommentar
det kan jo være ett fnugg av sannhet i disse påstandene da for hvis de bruker for høy v-core på chipene så blir det jo mindre levetid men er det ikke slik at god kjølling veier opp igjenn for det?

 

og jeg er ikke nvidia eller ATI fanboy!

5213344[/snapback]

 

Det er 2 (hoved)grunner til at høyere volt = lavere levetid. Elektronmigrasjon og varme.

 

Elektronmigrasjon er direkte knyttet til spenning som brukes. over lang tid, jo høyere spenning som brukes, jo fortere vil en naturlig kortsluttning oppstå i chippen og til slutt ødelegge den. Det tar som regel mange mange år i alt av chipper som jeg har studert i detalj til nå. Jeg tror forholdet mellom økt volt og elektronmigrasjon er enten ganske linjær eller svakt eksponensiell, men akkurat det skal du ikke quote meg på, for jeg har aldri regnet på matten bak det. Kanskje noen andre her har dypere innsikt i mikro-elektronikk.

 

Høyere volt = høyere varme, som igjen fører til mer slitasje (fordi eletronmigrasjon skjer fortere jo høyere temp. er), men dette kan selvfølgeig motvirkes av bedre kjøling i motsetnign til elektronmigrasjonen direkte. Forresten så er en x1800 betydelig varmere enn en 7800GTX selv om standardviften til x1800 lager mer lyd...

 

Så ja, høyere volt gir nok lavere levetid, men volt-økningen her er veldig liten da. Ser du på tallene for den originale 7800GTX, så er de jo nesten like dommedags-preget som på den nye 512 versjonen. Jeg tviler seriøst på det er reellt, for ellers hadde de jo måttet kalkulert med å få en hel haug av kort i retur allerede nå. Ingen idiot git 2 års garanti på et produkt som gjennomsnittlig ryker etter 2 måneder ved konstant bruk....

 

-Stigma

 

PS: Forbehold om feil, jeg er tross alt ikke en eletro-ingenør =)

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Forklar meg hvorfor et seriøst firma ville releasa "propaganda" på den måten, og la teksten være dårlig lagt opp med at den henger mer mot høyresiden enn venstre og dårlig justert...

Fake.....=)

Sjekk teksten nederst på damaged goods sliden...

 

Hele greia må enten være seriøst bullshit, ellers får noen snart fyken i ATI...:p

Lenke til kommentar
Forklar meg hvorfor et seriøst firma ville releasa "propaganda" på den måten, og la teksten være dårlig lagt opp med at den henger mer mot høyresiden enn venstre og dårlig justert...

Fake.....=)

Sjekk teksten nederst på damaged goods sliden...

 

Hele greia må enten være seriøst bullshit, ellers får noen snart fyken i ATI...:p

5213471[/snapback]

 

Denne siden mener du?

http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/NVD...rateStand-5.jpg

 

Hva akkurat er det du mener er muffens der da? (mulig jeg er litt blind her men...)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...