Gå til innhold

Holografisk diskett fra Maxell


Anbefalte innlegg

Hvordan er lagringsmediene? Er de samme format som cd/dvd, eller blir det mer diskettpreg på dem? Tenker hovedsaklig på holdbarhet da. Kan jo nesten se ut på bildet som om det er cd/dvd liknende plater innebygd i en slags modul... Håper de ikke blir like sårbare som dagens cd/dvd plater. Er jo veldig synd hvis man skulle miste 300GB med data fordi det blir en ripe i plata sånn som med dagens plater :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MAXELL[/url]]Holographic data storage is superior to existing disc and hard drive technologies, and is also competitive against tape technologies in capacities and transfer rate. In addition, it offers a 50+ year media archive life and random data access. Finally, the media is expected to have the lowest cost per gigabyte of any commercial quality removable storage.
Jeg synest at dette høres svært lovende ut. Og hvis prisen for ei plate på 100GB koster under 50kr så vil jeg nok satse på det, forutsatt at "spilleren" ikke blir utrolig dyr.

 

BTW: Platene kan vel skrives over flere ganger som en vanlig harddisk/diskett?

Lenke til kommentar
BTW: Platene kan vel skrives over flere ganger som en vanlig harddisk/diskett?

5215278[/snapback]

 

det er det store spørsmålet. dagens RW plater er vel bare rewritable så lenge en hiver ut hele innholdstabellen. altså, en kan ikke få igjen plass bare ved å velge å slette gamle filer.

 

det og muligheten for å bare kunne stappe i media, dra filene over til ikonet (eller mount posisjonen for linux brukere) og vips så er dem kopiert ned er viktig for å kunne få en skikkelig disketterstatter. eneste som har vært noe særlig i nærheten de siste årene er vel sony sitt hi-md format. men siden det bare er sony som produserer spillere og media er den nå på vei i døden.

 

om dem så får prisen på media ned i cd-r området så kan ting bli spennende. den store fordelen med floppyer i sin tid var jo at dem var såpass enkle og billige å få tak i at du gjerne kunne gi vekk en 2-3 av en 10-pakke. samme er det nå med cder. folk kjøper jo 100-stk stabler av gangen...

 

men for at det virkelig skal bli en floppy erstatter så må det bli vanlig for nye maskiner å komme med en slik enhet ferdig montert. eller kansje maxell kan komme med en usb/firewire enhet som bruker usb storage device systemet. heh, kan dem også få den til å oppføre seg som en transportabel musikkspiller i så fall? ;)

Lenke til kommentar
Synes å huske at jeg gikk inn i nero, åpna RW plata, sletta filer og la til filer, og brant.

 

Kan være noe av plassen gikk tapt. sjekka aldri. Ulempen med RW plater er at de koster litt mye og ikke liker riper.

5217650[/snapback]

 

I gamle dager hadde jeg ihvertfall et program som kunne formatere CR-rw på en spesiell måte, slik at det funket som en HD, eller hva som helst annet, dvs standard drag and drop.

 

Men det var litt svinn, slik at man ikke fikk inn like my

e på CDen, men det var veldig praktisk (kunn slette som vanlig også mener jeg å huske)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

har vært borti en plate som var formatert slik. den hadde til og med drivere for windows 9x liggende på seg som at dem ble installert automatisk...

 

men jeg tør banne på at eneste måten å få igjen plass fra sletta filer var å fullformatere plata på nytt.

 

det bobbo_ beskriver har jeg til og med gjort på en cd-r. eneste en oppnår er en revidert TOC som ikke sier noe om filene. med de rette programmene kan du fortsatt hente dem ut så lenge du ikke "formaterer" plata...

 

hører noen si at det jeg ønsker går an på dvd+rw og dvd-ram, kansje, kansje ikke. dvd-ram har jeg aldri hørt om at var tilgjengelig, og til og med dvd+rw er vel heller vanskelig å få tak i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...