Gå til innhold

Stem på århundrets nordmann


Stem via bildet under og fortell hvem dere stemte på her:  

149 stemmer

  1. 1. Stem via bildet under og fortell hvem dere stemte på her:

    • Mari Boine
      1
    • Gro Harlem Brundtland
      10
    • Erik Bye
      10
    • Kim Friele
      6
    • Einar Gerhardsen
      13
    • Thor Heyerdahl
      44
    • Kong Haakon 7
      6
    • Christian Michelsen
      9
    • Fridtjof Nansen
      31
    • Kong Olav V
      19


Anbefalte innlegg

Fridtjof Nansen er jo på mange måter den norske stoltheten da. Første i Norge med sivilt flyseterfikat, først på sydpolen, og mener han døde da han skulle redde noen.

5191833[/snapback]

 

"Roald Amundsen var den første sivile nordmann som tok Flysertifikat, første mann gjennom nordvestpassasjen, først på sydpolen, og i ettertid hevdes det også først på nordpolen."

 

Tror du bør oppfriske din historielære.... :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok egentlig stemt Michelsen. Men strengt tatt synes jeg hans meritter hørte det foregående århundret til. Så selv om kriteriet var at de levde i århundret 1905-2005, droppet jeg det.

 

Mitt andrevalg var helt klart Nansen. Ikke for hans opdagelsesreiser, men for hans enorme humanitære innsats. Mindre viktig for Norge, men mye viktigere for verden.

 

Gerhardsen er også en kandidat, hvis målestokken er hvilken betydning vedkommende har hatt for Norge som nasjon. Og det er selvsagt spørsmålet her. Hva er egentlig målestokken? Hva gjør en nordmann "stor"?

 

På forslagslisten fant man folk som Gry Jannicke Jarlum, Halvard Flatland, Helge Hammelow Berg, Harald Eia og ikke minst Frida Frosk. Eller Team Antonsen med begunnelsen "Fordi det er de som har gitt norge en ny type humor. og tør å gjøre noe sprøtt." Juryen må ha hatt en relativt enkel første sorteringsrunde... ;)

 

Men egentlig synes jeg det er en meningsløs avstemning når kriteriene ikke er faste. Da blir det en ren popularitetsavstemning. Hadde det ikke vært for at juryen grovsilte forslagene kunne vi endt opp med at vinneren hadde blitt Tufte fotball-lag, om noen hadde nominert dem. (Serien begynte vel etter at fristen var gått ut for det.)

 

I det lys gikk min stemme her i tråden til Kim Friele. Kanskje ikke så synlig for folk flest idag, men like betydningsfull som de fleste andre på listen. Jeg synes at det er viktig å ikke forveksle popularitet med betydning. Man kan ha betydning for landet uten å krysse verdenshavene i sivbåt eller å ha NRK som talerør.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Stemte Gro Harlem Brundtland. Hun har faktisk gjort noe og stått på for verdensfreden og verdenshelsen. Hun er ikke den beste kandidaten, men av disse kandidatene som jeg kjenner til vil jeg mene at hun er det. Og nei, jeg vet ikke hvem alle er, og kanskje jeg ville valgt annerledes om jeg hadde visst mer om de.

 

Mari Boine har jeg ikke hørt om engang, Thor Heyerdahl var nok god til å finne ut ting som skjedde for århundrer siden, men har det noe å si? Burde man ikke konsentrere seg om nuet? Jada, han var miljøforkjemper, det er flott, men han rekker fortsatt ikke opp til Gros nivå. Fridtjof Nansen var nok flink til å stå på ski og sove i soveposer, men er det noe å bli århundrets nordmann for? Konger gjør stort sett ingenting, makta sitter i Stortinget.

Lenke til kommentar

Nansen ville jo løse 'negerproblemet' i USA ved å tvangssterilisere alle de mørke, og stillte seg i spissen for et planlagt majoritets statskupp i regi av Fedrelandslaget. Det er ikke nødvendigvis tilfeldig at Vidkun Kvisling faktisk var Nansens sektretær i en periode.

 

Gro Harlem Brundtland stemmer jeg på. Kong Olav var ganske tøff han og, men jeg er ikke så stor fan av monarkiet så kanskje underbevistheten min kjemper litt mot han :p

Lenke til kommentar
Kong Olav - folkets konge. :)

5223897[/snapback]

Mullah Krekar - muslimenes konge.

Javier Vergara - Mannen som på grunn av sviktende kollektivtilbud og trange rammer for organisasjonen sin, "(Muslimsk)Ungdom mot Vold", så seg nødt til å dytte litt på Kjteil Rusvik.

Begge er soslialistiske helter, da de pekte "nase" mot øvrigheita, og satte integrering på dagsorden. Jeg holder en knapp på Mulla'n.

Lenke til kommentar
Mullah Krekar - muslimenes konge.

Javier Vergara - Mannen som på grunn av sviktende kollektivtilbud og trange rammer for organisasjonen sin, "(Muslimsk)Ungdom mot Vold", så seg nødt til å dytte litt på Kjteil Rusvik.

Begge er soslialistiske helter, da de pekte "nase" mot øvrigheita, og satte integrering på dagsorden. Jeg holder en knapp på Mulla'n.

5229789[/snapback]

Men ingen av disse er da nominerte.

Lenke til kommentar
Mullah Krekar - muslimenes konge.

Javier Vergara - Mannen som på grunn av sviktende kollektivtilbud og trange rammer for organisasjonen sin, "(Muslimsk)Ungdom mot Vold", så seg nødt til å dytte litt på Kjteil Rusvik.

Begge er soslialistiske helter, da de pekte "nase" mot øvrigheita, og satte integrering på dagsorden. Jeg holder en knapp på Mulla'n.

5229789[/snapback]

Men ingen av disse er da nominerte.

5230975[/snapback]

Hei, ikke ødelegg moroa. :nei:

Lenke til kommentar
Mullah Krekar - muslimenes konge.

Javier Vergara - Mannen som på grunn av sviktende kollektivtilbud og trange rammer for organisasjonen sin, "(Muslimsk)Ungdom mot Vold", så seg nødt til å dytte litt på Kjteil Rusvik.

Begge er soslialistiske helter, da de pekte "nase" mot øvrigheita, og satte integrering på dagsorden. Jeg holder en knapp på Mulla'n.

5229789[/snapback]

Men ingen av disse er da nominerte.

5230975[/snapback]

Eller Davis Toska. Mannen fra oslo-øst som gikk til angrep på storkapitalen (pengemeakten) og pekte "nase" til borgerskapets livvakter, onkel politi. Soleklar vinner i lusekofte! Folkelig som bare det. Spiser freia-sjokolade - distriktspolitisk er han også!
Lenke til kommentar
Eller Davis Toska. Mannen fra oslo-øst som gikk til angrep på storkapitalen (pengemeakten) og pekte "nase" til borgerskapets livvakter, onkel politi. Soleklar vinner i lusekofte! Folkelig som bare det. Spiser freia-sjokolade - distriktspolitisk er han også!

5235179[/snapback]

Men han er da heller ikke blant de nominerte :shrug:

Endret av premium
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...